• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej pieniędzy z UE dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Można budować przystanki w Gdyni

Maciej Naskręt
12 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013. Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013.

Komisja Europejska zwiększyła o 15 proc. unijny wkład do budowy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To daje możliwość budowy nowych przystanków w Gdyni i Osowej.



Który przystanek PKM na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna będzie obsługiwał najwięcej pasażerów?

W czwartek dotarła na Pomorze decyzja Komisji Europejskiej w tej sprawie. Wiadomo więc, że unijny wkład w budowę nowej linii wzrośnie z dotychczasowych 70 do 85 procent.

Tym samym sukcesem zakończyły się 1,5-roczne starania władz województwa pomorskiego oraz samorządowej spółki budującej kolej o zwiększenie dofinansowania realizowanego obecnie projektu. Dzięki czemu możliwe było rozszerzenie go o dodatkowe trzy przystanki na linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

Po oficjalnej zgodzie Komisji Europejskiej na zwiększenie dofinansowania i rozszerzenie projektu PKM o trzy dodatkowe przystanki, wartość całej inwestycji wynosi 914,4 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to aż 656,5 mln zł - czyli 85 proc. kwoty kwalifikowalnej, wynoszącej 771 mln zł.

Realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Wrzeszczem i Rębiechowem z ośmioma nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie, w ramach nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.

Kiedy jednak w połowie 2013 r. pojawiła się szansa na zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA podjęły decyzję o wystąpieniu do Komisji Europejskiej z odpowiednim wnioskiem.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.
W uzasadnieniu zaproponowane zostało rozszerzenie projektu pn. "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I - rewitalizacja "Kolei Kokoszkowskiej" o trzy dodatkowe i oczekiwane przez mieszkańców przystanki: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion. Zwiększenie dofinansowania UE oraz związane z tym oszczędności na wkładzie własnym województwa, pozwoliłyby bowiem na ich budowę kilka lat wcześniej, niż pierwotnie planowano.

- Na tę decyzję czekaliśmy od czerwca ubiegłego roku, kiedy do Komisji Europejskiej przesłany został oficjalny wniosek w tej sprawie - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, odpowiadający za budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- To dla nas bardzo dobra wiadomość, pozwalająca województwu zaoszczędzić ponad 60 mln zł na emisji obligacji finansujących wkład własny do inwestycji. Dzięki temu możemy już teraz wybudować trzy dodatkowe przystanki PKM na linii 201, na czym zyskają tysiące mieszkańców Osowej oraz Gdyni - dodaje Świlski.

Budowa przystanku PKM w Osowej, w sąsiedztwie istniejącej tam stacji PKP, rozpocznie się już w najbliższych tygodniach. Ma on być gotowy jeszcze w 2015 roku, równolegle z uruchomieniem całej linii PKM. Oba przystanki PKM na terenie Gdyni powinny powstać najpóźniej do połowy 2016 roku. W tej chwili dobiega końca ich projektowanie.

Rozmowy ze spółką PKP PLK prowadzi także zarządca centrum handlowego Riviera. Dotyczą one budowy nowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana. Inwestycja ma być finansowana ze środków prywatnych.

Zobacz gotowe ozdobne ściany na czterech spośród ośmiu przystanków PKM w Gdańsku

Miejsca

Opinie (279) 1 zablokowana

  • Do grafika portalu trójmiasto

    Na mapce Stacja to tylko Gdynia Wielki Kack. Pozostałe czyli Wzgórze Sw Maksymiliana , Stadion , Karwiny to są PRZYSTANKI OSOBOWE.
    A czym się różnią od siebie to zapraszam do lektury przepisów ruchu na kolejach normalnotorowych R 1.

    • 3 1

  • A ja znowu pytam: (2)

    czy leśny odcinek kolei metropolitarnej będzie odgrodzony od lasu siatką zabezpieczająca wchodzenie zwierzą na tory?
    Aktualnie tory nie są zabezpieczone!

    • 4 0

    • Kto to jest "zwierza"?

      • 0 2

    • Byle zapobiegał wchodzeniu pedalarzy na tory

      Bo na razie się ładują ze swoimi wspaniałymi maszynami jak chcą i kicają jak zające na miedzy. Na ich korzyść działa jedynie niezbyt wysoka prędkość szlakowa (bodajże 70) wymuszona trudnym terenem (wiraż + nachylenie). Jakby tam jeździło coś szybciej, to by tylko kolejarze naleśniki z buforów zdrapywali.

      • 0 5

  • Posprzątajcie

    Jak znowu spadły z nieba..... sorki z uni pieniążki to może da się jakąś kasę przeznaczyć na posprzątanie tych cho..rnych śmieci wokół budowanej PKM-ki?
    Czy to takie dziwne, że ten śmietnik przeszkadza? Może miłościwie nam panujący przeczyta i na fejsie i da polecenie komu trzeba. Czy Gdańsk to musi być jeden wielki śmietnik paskudny śmietnik?

    • 1 0

  • Gdynia wielki kack!

    Zastanawiające czemu stawiać nowy przystanek karwiny jak obok jest juz istniejący. Poprawić jego dostępność i po kłopocie. Natomiast jezeli ma byc przystanek Karwiny to koniecznie bedzie trzeba zbudować przystanek Wielki Kack w okolicach Źrodła Marii i Krośniąt przesuwając go możliwe blisko do obecnej stadniny Tara. Zapewni dostęp dla całego zespołu dzielnic z Fikakowa. Opcjonalnie za lisia górka zjazd z obwodnicy plus parking P&R

    dodatkowo przystanek Mały Kack oraz Osową ale nie. W obecnie planowanej lokalizacji

    • 2 1

  • błąd

    Autor myli procenty z pkt. procentowymi.

    • 1 0

  • czyli ile to coś kosztuje??

    wartość całej inwestycji wynosi 914,4 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to aż 656,5 mln zł - czyli 85 proc. kwoty kwalifikowalnej, wynoszącej 771 mln zł.

    • 0 0

  • (1)

    260 mln. z polskiej kasy, 100 mln polskich podatków z kasy UE + następne 100 mln na dodatkowe wydatki. pół miliarda na taką bzdurkę :) sad

    • 1 0

    • "To coś" kosztuje już teraz grubo ponad półtora miliarda.

      • 0 0

  • Czy jakikolwiek trzeźwy umysł ma kontrolę nad planowaniem przystanków w Gdyni ?

    Jak można tak uparcie lobbować to beznadziejne położenie przystanku Gdynia Stadion. Przystanek prawie dla nikogo i to tuż obok kolejnego przystanku Gd. Wzgórze -Riviera.
    Przystanek Stadion powinien stanowić węzeł komunikacyjny bezpośrednio nad ulicą Małokacką, 500-1000m dalej, od frontu stadionu, w sąsiedztwie Ciapkowa, salonu BMW-u i Łuzyckej Office równocześnie.

    • 1 0

  • ok.A gdzie lezy Gdynia?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane