• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej pieniędzy z UE dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Można budować przystanki w Gdyni

Maciej Naskręt
12 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013. Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013.

Komisja Europejska zwiększyła o 15 proc. unijny wkład do budowy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To daje możliwość budowy nowych przystanków w Gdyni i Osowej.



Który przystanek PKM na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna będzie obsługiwał najwięcej pasażerów?

W czwartek dotarła na Pomorze decyzja Komisji Europejskiej w tej sprawie. Wiadomo więc, że unijny wkład w budowę nowej linii wzrośnie z dotychczasowych 70 do 85 procent.

Tym samym sukcesem zakończyły się 1,5-roczne starania władz województwa pomorskiego oraz samorządowej spółki budującej kolej o zwiększenie dofinansowania realizowanego obecnie projektu. Dzięki czemu możliwe było rozszerzenie go o dodatkowe trzy przystanki na linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

Po oficjalnej zgodzie Komisji Europejskiej na zwiększenie dofinansowania i rozszerzenie projektu PKM o trzy dodatkowe przystanki, wartość całej inwestycji wynosi 914,4 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to aż 656,5 mln zł - czyli 85 proc. kwoty kwalifikowalnej, wynoszącej 771 mln zł.

Realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Wrzeszczem i Rębiechowem z ośmioma nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie, w ramach nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.

Kiedy jednak w połowie 2013 r. pojawiła się szansa na zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA podjęły decyzję o wystąpieniu do Komisji Europejskiej z odpowiednim wnioskiem.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.
W uzasadnieniu zaproponowane zostało rozszerzenie projektu pn. "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I - rewitalizacja "Kolei Kokoszkowskiej" o trzy dodatkowe i oczekiwane przez mieszkańców przystanki: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion. Zwiększenie dofinansowania UE oraz związane z tym oszczędności na wkładzie własnym województwa, pozwoliłyby bowiem na ich budowę kilka lat wcześniej, niż pierwotnie planowano.

- Na tę decyzję czekaliśmy od czerwca ubiegłego roku, kiedy do Komisji Europejskiej przesłany został oficjalny wniosek w tej sprawie - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, odpowiadający za budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- To dla nas bardzo dobra wiadomość, pozwalająca województwu zaoszczędzić ponad 60 mln zł na emisji obligacji finansujących wkład własny do inwestycji. Dzięki temu możemy już teraz wybudować trzy dodatkowe przystanki PKM na linii 201, na czym zyskają tysiące mieszkańców Osowej oraz Gdyni - dodaje Świlski.

Budowa przystanku PKM w Osowej, w sąsiedztwie istniejącej tam stacji PKP, rozpocznie się już w najbliższych tygodniach. Ma on być gotowy jeszcze w 2015 roku, równolegle z uruchomieniem całej linii PKM. Oba przystanki PKM na terenie Gdyni powinny powstać najpóźniej do połowy 2016 roku. W tej chwili dobiega końca ich projektowanie.

Rozmowy ze spółką PKP PLK prowadzi także zarządca centrum handlowego Riviera. Dotyczą one budowy nowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana. Inwestycja ma być finansowana ze środków prywatnych.

Zobacz gotowe ozdobne ściany na czterech spośród ośmiu przystanków PKM w Gdańsku

Miejsca

Opinie (279) 1 zablokowana

  • a gdyby tak nazwac linie imieniem Lecha i Marii Kaczynskich? (5)

    myslicie, ze Niemcy sie zgodzą? Bedzie ich zgoda na to?

    • 10 15

    • Tu Kaszuby tak,że raczej Tuska Łobuska

      • 2 2

    • Myślę, (1)

      że nawet Polacy się nie zgodzą.

      • 4 2

      • zdanie Polakow sie tu akurat nie liczy

        • 1 3

    • Nie karmić trolla!

      • 0 0

    • Zuy Putin zaraz zbombarduje linię

      Serio, serio...

      • 0 1

  • brawo niemcy brawo platforma

    brawo angela merkel i donald jej tusk

    • 7 5

  • powinna kolej iść aż w kierunku Dąbrowy aby tam w okolicy zajezdni zostawiać samochody i wsiadać do koleji

    • 7 3

  • (1)

    A co z północnymi dzielnicami Gdyni?

    • 8 5

    • ciekawe pytanie i juz odpowiadam

      są na połnocy

      • 8 2

  • Zgadzam się z tą opinią, kto mieszka na Osowie ten to wie.

    • 10 0

  • Fajnie by było rozciągnąć PKM... (1)

    A gdyby tak puścić PKM do Chyloni i stamtąd do lotniska w Kosakowie i na Oksywie?

    • 8 5

    • a Gdyby przeciagnac nitke pkm eksteretorialnym korytarzem do Berlina?

      • 4 3

  • Dla mnie bomba

    Wszystko fajnie i pięknie ale przyjdzie taki czas że te przystanki zostaną zdemolowane bo coś czuje że długo się nie utrzyma.

    • 7 4

  • A kiedy remont peronu SKM w Orlowie i dwoca SKM ,wstyd ze one tak ohydnie wygladaja (2)

    a remontuje sie dworce na jakis wsiach

    • 8 4

    • Polityka szczurka prowadzi Gdynię wprost w kierunku wsi, wiec wszystko się zgadaza

      • 5 0

    • Są priotytety.

      Mamy poważny niedobór stacji i linii. To bardziej dokuczliwe. Więc, drobiazgi muszą czekać.

      • 1 1

  • Błąd (2)

    Gdynia PKM wymyśliła (dr Wołek), a Gdańsk go zrealizował (ściślej marszałek woj.).
    Czas już najwyższy, by coś zacząć działać na terenie Gdyni.
    Dziwią mnie jednak błędy, jakie miasto usiłuje popełnić już na starcie tych działań.
    Obecna projektowana lokalizacja przystanku Stadion to niewypał.
    Ten przystanek winien się znajdować nad ul. Syryjską / Małolacką i tam też powinien znajdować się Węzeł przesiadkowy dla dzielnic Witomino, Wiczlino, Mały Kack, Redłowo, zintegrowany z Węzłem SKM Redłowo. Nie inaczej.

    • 24 0

    • Ale ta kolej (PKM) najwyrażniej nie ma służyć mieszkańcom miasta Gdyni, tylko....

      .....no właśnie, Komu ???
      To jedna z takich inwestycji jak: Chwarznieńska przez Witomino, tunel na Puckiej czy chyba najciekawsze, nieistniejący jednogodzinny bilet - widmo
      na linie zwykłe, za 3,60zł w ofercie w gdyńskiego ZKM-u, który niby jest, ale nigdzie go nie widziano.
      No w każdym razie nabyć go nigdzie nie można, zaś kierowcy autobusów linii zwykłych sprzedają jednogodzinne, ale na linie......pospieszne hihi, za 4,60 zł.
      TOTALNY ABSURD MOŻLIWY TYLKO W MOIM MIEŚCIE GDYNIA :)

      • 5 0

    • Projektowana lokalizacja Gdynia Stadion to faktycznie pomyłka

      Bardzo bliska odległość do Wzgórza Św Maksymilana (5 minut drogi pieszo), obsługa wyłącznie centrum Łużycka i czasem może Hali Gdynia.
      Prawidłowo przystanek powinien i musi znaleźć się pomiędzy Redłowem, a Witominem. przy głównej ulicy. Tam też z centrum biurowego Łużycka trafią, a raptem 3-minutowy spacer nikomu na złe nie wyjdzie,

      • 3 3

  • I co z tego wszystkiego skoro PKMka ma jeżdzić tylko do Wrzeszcza. (9)

    jaki to ma sens? Tak jak SKMka z Tczewa będzie omijać Śródmieście.
    Co jeszcze można uwalić w tym projekcie? Częstotliwoś kursowania do bani, liczba przystanków i lokalizacja w w Gdyni tragedia. Ciekawe jakie będą ceny biletów i kto będzie przewożnikiem, byle nie skm

    • 22 7

    • Czytaj ze zrozumieniem. Przewoźnikiem będzie PKM a nie SKM. A swoją drogą ja bym wolał, aby przewoźnik był ten sam, dlatego mam nadzieję, że kiedyś SKM-ka wchłonie PKM.

      • 4 3

    • im więcej przewoźników... (1)

      tym więcej kierowników. A to oznacza "drożej".

      • 3 2

      • jak było jedno PKP to było lepiej, prawda? ;-) nigdzie indziej nie było struktury, gdzie 3 kierowników przypadało na jednego fizycznego...

        • 3 1

    • (5)

      zgadzam się, brak ciągłości połączeń.
      wschodni Gdańsk będzie i tak wsiadał do autobusu 210(?) po przesiadce w Gdańsku Głównym, zamiast wsiąść do PKM na przystanku Śródmieście.
      a to jaki przewoźnik obsługuje nie powinno mieć znaczenia - przystanki nie należą do przewoźników...

      • 0 2

      • linia 210 będzie zlikwidowana mój drogi (4)

        • 1 1

        • (1)

          no to super wiadomość - z Wyspy Sobieszewskiej chyba się szybciej dostanę do lotniska w Modlinie ;-)

          • 4 1

          • Spokojnie. :-)

            Dajmy im szansę. Jeśli dobrze pójdzie to możemy mieć w najbliższych latach przełom w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Aktualnie pracuję w Warszawie i mam porównanie do Gdańska. Tyle tylko, że Wawa jest jedna, a w Trójmieście jest wojenka GD-GA, co od lat pokutuje. Smutne, ale to widać. Jeśli kompetentny człowiek poprowadzi cały projekt to może być super. Serio.

            • 4 0

        • (1)

          Daj źródło tej rewelacji

          • 0 0

          • Wystarczyło wpisać "linia 210 PKM" w google...

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane