• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej pieniędzy z UE dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Można budować przystanki w Gdyni

Maciej Naskręt
12 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013. Wyższe dofinansowanie unijne umożliwi realizację przystanków PKM w Gdyni i Osowej jeszcze w ramach perspektywy budżetowej na lata 2007-2013.

Komisja Europejska zwiększyła o 15 proc. unijny wkład do budowy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To daje możliwość budowy nowych przystanków w Gdyni i Osowej.



Który przystanek PKM na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna będzie obsługiwał najwięcej pasażerów?

W czwartek dotarła na Pomorze decyzja Komisji Europejskiej w tej sprawie. Wiadomo więc, że unijny wkład w budowę nowej linii wzrośnie z dotychczasowych 70 do 85 procent.

Tym samym sukcesem zakończyły się 1,5-roczne starania władz województwa pomorskiego oraz samorządowej spółki budującej kolej o zwiększenie dofinansowania realizowanego obecnie projektu. Dzięki czemu możliwe było rozszerzenie go o dodatkowe trzy przystanki na linii 201 Gdynia - Kościerzyna.

Po oficjalnej zgodzie Komisji Europejskiej na zwiększenie dofinansowania i rozszerzenie projektu PKM o trzy dodatkowe przystanki, wartość całej inwestycji wynosi 914,4 mln zł netto. Dofinansowanie unijne to aż 656,5 mln zł - czyli 85 proc. kwoty kwalifikowalnej, wynoszącej 771 mln zł.

Realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Wrzeszczem i Rębiechowem z ośmioma nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie, w ramach nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku.

Kiedy jednak w połowie 2013 r. pojawiła się szansa na zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA podjęły decyzję o wystąpieniu do Komisji Europejskiej z odpowiednim wnioskiem.

Planowane przystanki PKM w Gdyni. Planowane przystanki PKM w Gdyni.
W uzasadnieniu zaproponowane zostało rozszerzenie projektu pn. "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I - rewitalizacja "Kolei Kokoszkowskiej" o trzy dodatkowe i oczekiwane przez mieszkańców przystanki: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion. Zwiększenie dofinansowania UE oraz związane z tym oszczędności na wkładzie własnym województwa, pozwoliłyby bowiem na ich budowę kilka lat wcześniej, niż pierwotnie planowano.

- Na tę decyzję czekaliśmy od czerwca ubiegłego roku, kiedy do Komisji Europejskiej przesłany został oficjalny wniosek w tej sprawie - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, odpowiadający za budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- To dla nas bardzo dobra wiadomość, pozwalająca województwu zaoszczędzić ponad 60 mln zł na emisji obligacji finansujących wkład własny do inwestycji. Dzięki temu możemy już teraz wybudować trzy dodatkowe przystanki PKM na linii 201, na czym zyskają tysiące mieszkańców Osowej oraz Gdyni - dodaje Świlski.

Budowa przystanku PKM w Osowej, w sąsiedztwie istniejącej tam stacji PKP, rozpocznie się już w najbliższych tygodniach. Ma on być gotowy jeszcze w 2015 roku, równolegle z uruchomieniem całej linii PKM. Oba przystanki PKM na terenie Gdyni powinny powstać najpóźniej do połowy 2016 roku. W tej chwili dobiega końca ich projektowanie.

Rozmowy ze spółką PKP PLK prowadzi także zarządca centrum handlowego Riviera. Dotyczą one budowy nowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana. Inwestycja ma być finansowana ze środków prywatnych.

Zobacz gotowe ozdobne ściany na czterech spośród ośmiu przystanków PKM w Gdańsku

Miejsca

Opinie (279) 1 zablokowana

  • Świetnie. Następnymi punktami programu winne być:

    -przedłużenie PKM do Oksywia
    -zwrotnice, które pozwolą pojechać do Chwarzna i Wiczlina na boku
    -przedłużenie linii nr 250 do Tczewa i Luzina
    -puszczenie PKM także po linii nr 250 do Tczewa i Luzina

    Gdy w Szanghaju zabrali się za metro, to jednocześnie wszędzie. Nawet tam, gdzie się nie dało. I jest to dla nich tak powszedni widok jak niebo.

    • 6 3

  • (2)

    Jak to dobrze, ze w tych staraniach nie uczestniczyły gdyńskie szczurasy! Jest efekt a nie gledzenie o 'obiektywnych' trudnościach jak to ma miejsce przy tristarze jaki pilotuja szczurasowi 'fachowcy'

    • 14 4

    • (1)

      Ale stępa wytłumaczył by to wszystkim, że nie rozumieją...i...trzeba jeszcze zaczekać. Tan typ to już w ogóle nic nie robi tylko czeka na wmeryturkę

      • 7 0

      • Tasak jak z Polanka Redlowska

        • 0 0

  • PKM powinna prowadzić na półwysep Hel

    Wtedy pan marszałek mógłby obyć się bez samochodu.

    • 4 3

  • a jak to wszystko juz upadnie

    to sie majatek sprywatyzuje.

    • 2 2

  • Czy zauważyliście, że wśród wyznawców (tak już to trzeba nazwać) Wojciecha Szczurka (6)

    Panuje maniera pisania o nim "On" z wielkiej litery? Tyleż zabawne, co przerażające. Wystarczająco przerażające, żeby nazwać to kultem jednostki.

    • 16 6

    • u kulturalnych ludzi to normalne (4)

      Wy, On, Ona, Jej - zaimek dzierzawczy

      • 2 10

      • (1)

        Raczej u lizusow...

        • 9 2

        • Raczej u Nich ;-)

          • 2 0

      • (1)

        Raczej u nieuków. Ze względu na formę grzecznościową pisownię zaimków osobowych z wielkiej litery stosuje się przy bezpośredniej korespondencji stosując je w 2 osobie liczby pojedynczej bądź mnogiej (czyli Ty, Twój, Was itd.) a nie w 3 osobie.

        • 6 0

        • Chyba, ze mówimy o Nim, czyli o faraonie, o Nim, czyli o fuhrerze lub o NIM...!

          • 5 1

    • Na szczęście coraz więcej jest takich co uważają go za zwykłego bufona. I dobrze.

      • 6 1

  • Elektryfikacja !! (5)

    Cala linia powinna być zelektryfikowana OD RAZU ! ( skoro sa dodatkowe ieniądze ) Te spalinowe sklady można przenieść na inne linie - tam gdzie nie ma sieci ! Są estetyczne - nowoczesne - tylko mogą podnieść prestiż niejednej niezelektryfikowanej linii kolejowej ... np na Hel !! ( też powinna być !! - wojsko już tam na niej nie rządzi tak jak za komuny ) składy elektryczne ( PESA czy NEWAG ) sa o wiele szybsze i wygodniejsze w eksploatacji ... a dodatkowo jeszcze na 3000 Volt !! W takiej Holandii na przyklad : w sieci jest 1500 V a jeżdżące tam składy Sprintery maja taki start, że trzeba sie trzymac jak zaczyna nabierać prędkości - to co dopiero przy 3 kV ??? !!

    • 8 4

    • (3)

      No i jak głąbie mają jeździć te elektryczne składy, skoro PKM wpina się w Osowej w linię nr 201, która dopiero będzie elektryfikowana?

      • 5 3

      • a co stoi na przeszkodzie .... (2)

        skoro sa pieniądze ! założyć sieć na tym odcinku ?? - a potem zelektryfikować dalej z Osowy do Kościerzyny ??? co ?! ?? MADRALO .....

        • 3 1

        • (1)

          I płacić za eksploatację, konserwację nieużywanej trakcji, mądralo?

          • 0 2

          • Lepiej płacić za konserwację niż kilka razy więcej za kolejne komisje do wybierania komisji ,dziesięć przetargów i olbrzymie premie dla urzędników za uczestnictwo w tych przetargach a do tego czekać kolejne 30-50 lat na tą elektryfikację...mądralo lub sprytasie urzędasie co liczy na większą ilość przetargów i za tym idących łapówek pokrywanych przez podatników w kosztach?

            • 0 0

    • Hel?

      A powiedz mi tak szczerze - po co ma jeździć na Hel? :P Totalne zadupie poza sezonem na turystów...

      • 0 1

  • Patrząc na PKM to nie wiadomo czy się śmiać czy płakać?: (1)

    - Brak wspólnego biletu to jak już ktoś wcześniej napisał: gwóźdź do trumny dla PKM!
    - Prawdopodobnie pierwsza linia kolejowa na świecie niełącząca lotniska z centrum miasta (Gdańska), tylko z Wrzeszczem a potem przesiadka w dodatku na dwóch oddzielnych biletach...
    - Częstotliwość pomiędzy Wrzeszczem a Gdynią (przez lotnisko) to tylko 30 min, między Wrzeszczem a lotniskiem już 15 min. to lepiej i taniej trzeba było tramwaj puścić a z lotniska do Gdyni pociąg!
    - szynobusy z jednymi drzwiami na człon, w godzinach szczytu zapowiada się niezły sajgon! Takie wynalazki są dobre do przewozów regionalnych a nie do aglomeracyjnych!!!
    - Przystanki w Gdyni najpóźniej do połowy 2016 roku? I to ma być kolej metropolitarna? Jak już coś robić to raz a porządnie, albo wcale! Dobrze że w ogóle powstaną!

    • 22 3

    • ... a w Singapurze...

      ... żeby dojechać do centrum trzeba się po wyjeździe z lotniska przesiadać się na drugiej stacji bo inaczej pojedzie się do dzielnicy mieszkaniowej, fakt, że na tym samym bilecie

      • 1 0

  • Kosakowo

    Przedłużyć kolej do Kosakowa, tak jak były pierwotne plany. Myślę, że gdynianie się tego jeszcze doczekają. Tory i przystanki zostały wybudowane przed 1939 roku i są eksploatowane.

    • 6 3

  • Dalej nie ma przystanku Mały Kack (1)

    Widzę że z auta i latem roweru nigdy nie zrezygnuję

    • 10 1

    • o przystanek Mały Kack aż się prosi. Tory są wzdłóż dzielnicy. Może kiedyś powstanie...

      • 1 1

  • KIEDY Oksywie I Obłuże.

    Na trasie pomiędzy Oksywiem a Obłużem istnieje gotowa trasa do przejazdu wpakowano w to sporo pieniędzy z myślą o lotnisku i niestety jak to w Polsce pieniądze wyrzucone w błoto.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane