• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej zabezpieczeń, mniej włamań do biletomatów

Maciej Korolczuk
7 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przed wakacjami dochodziło w Gdańsku do nawet dziewięciu prób włamania do biletomatów miesięcznie. W lipcu i sierpniu - już po wprowadzeniu dodatkowych zabezpieczeń - odnotowano tylko trzy takie incydenty. Przed wakacjami dochodziło w Gdańsku do nawet dziewięciu prób włamania do biletomatów miesięcznie. W lipcu i sierpniu - już po wprowadzeniu dodatkowych zabezpieczeń - odnotowano tylko trzy takie incydenty.

Mennicy Polskiej udało się ograniczyć plagę włamań do biletomatów na terenie Gdańska. Jak przyznaje operator urządzeń, w czerwcu takich prób było aż dziewięć. Po wprowadzeniu dodatkowych zabezpieczeń oraz czasowym wyłączeniu płatności gotówkowych w wakacje odnotowano zaledwie trzy. W dodatku nieskuteczne.



Chcesz kupić bilet w automacie, który nie działa. Co robisz?

Próby włamań do biletomatów i kradzieże gotówki nasiliły się w pierwszej połowie 2020 r. Każdego miesiąca Mennica Polska, do której należy prawie 90 biletomatów na terenie Gdańska, odnotowywała po kilka incydentów. W efekcie w wielu miejscach Gdańska pasażerowie zostali odcięci od możliwości kupna biletów poza pojazdami komunikacji miejskiej.

Warto dodać, że często koszty naprawy uszkodzonych maszyn były o wiele wyższe niż skradzione sumy pieniędzy, bowiem większość pasażerów korzystających z biletomatów płaci w nich kartą płatniczą.

Punktem kulminacyjnym było zatrzymanie na gorącym uczynku dwóch mężczyzn, którzy za pomocą łomów próbowali dostać się do środka biletomatu przy ul. Wilanowskiej.

W tym samym czasie Mennica poinformowała o konieczności podjęcia specjalnych działań zapobiegawczych. Dzięki instalacji dodatkowych zabezpieczeń - przy jednoczesnym opróżnieniu zasobników i czasowym wyłączeniu obsługi transakcji gotówkowych w wybranych lokalizacjach - odnotowano istotny spadek włamań do automatów.

Zdając sobie sprawę z niedogodności, ZTM w Gdańsku zachęcał pasażerów do kupowania biletów za pomocą aplikacji.

- Od połowy lipca były to jedynie trzy - nieskuteczne - próby włamań. Tymczasem, tylko w samym czerwcu, aż dziewięć razy mieliśmy do czynienia z bardzo kosztownymi uszkodzeniami. Finalnie, dzięki zachowaniu ciągłości sprzedaży biletów, ograniczono niedogodności dla mieszkańców - mówi Kamila Bidzińska, rzecznik prasowy Mennicy Polskiej.
  • Najczęściej z biletomatów ginęły symboliczne sumy, a znacznie poważniejsze okazywały się koszty napraw uszkodzonych urządzeń.
  • Najczęściej z biletomatów ginęły symboliczne sumy, a znacznie poważniejsze okazywały się koszty napraw uszkodzonych urządzeń.
  • Najczęściej z biletomatów ginęły symboliczne sumy, a znacznie poważniejsze okazywały się koszty napraw uszkodzonych urządzeń.

Ograniczenia we wspólnym interesie



Jak dodaje Jacek Sieński, dyrektor Działu Handlowego płatności Elektronicznych w Mennicy, konieczność sforsowania dodatkowych zabezpieczeń stanowi konkretne utrudnienie dla włamywaczy.

- Do tego dochodzi perspektywa braku gotówki w zasobnikach. Duże ryzyko, żaden zysk - mówi Jacek Sieński. - W połowie lipca, niedługo po uruchomieniu akcji prewencyjnej, mieliśmy do czynienia z próbą kradzieży w jednym z naszych biletomatów. Zakończyła się ona ujęciem sprawców na tzw. gorącym uczynku. Od tego czasu zarejestrowaliśmy trzy akty wandalizmu. Należy przy tym podkreślić, że w każdym z tych przypadków włamywaczom nie udało się sforsować nowych zabezpieczeń i otworzyć automatów, dlatego też mogły one pracować w sposób ciągły.
W ubiegłym tygodniu serwis Mennicy Polskiej zdemontował wspomniane maszyny i zastąpił naprawionymi. Aktualnie obsługa transakcji gotówkowych pozostaje czasowo wyłączona w połowie biletomatów zlokalizowanych w Gdańsku.

- Dziękujemy wszystkim mieszkańcom za zrozumienie sytuacji, w której realizacja transakcji zakupu biletów była, a w wybranych miejscach wciąż pozostaje, możliwa wyłącznie z użyciem bankowej karty płatniczej. Podejmowane działania leżą jednak w naszym wspólnym interesie - dodaje.

Opinie (104) ponad 10 zablokowanych

  • Gorszy model od poprzednika bo wolniejszy
    najlepsze jest , że jak już zaskoczy pojawia się komunikat uwaga automat pracuje.... w tym czasie ze 3 tramwaje potrafią odjechać

    • 6 0

  • biletomat..

    żeby jeszcze działały.... hihihi

    • 5 0

  • (1)

    Sądziłem że są już dostatecznie zabezpieczone.
    Nieraz to biletu nawet nie kupisz, tak bardzo są zabezpieczone przed dostępem dla klientów ZTMu...

    • 9 0

    • ciekawe kto ochroni i zabezpieczy klientów przed biletomatami One mają problem z liczeniem i z działaniem

      • 3 0

  • Zkm stać renoma 22 mln zł rocznie za iluzję kontroli biletów (11)

    Za chwilę kolejne podwyżki i kolejne dziwne przetargi droższe o kilkanaście milionów złotych. Za rok dwa okaze się że zkm jest nieentowany i za bezcen zostanie sprywatyzowane. I taki jest główny cel naszego prezeska biznesmena

    • 20 8

    • Ktoś nadzoruje te zkm ? Autobusy droższe o 20 mln zł (5)

      Renoma od 10 lat kasuje miliony złotych za nic pentle autobusowe sprzedane pod deweloperkę zakład nsprawczy sprzedany ... został tylko prezes który tylko szuka jak tu wynająć kolejną spółkę i zlecić coś za grube pieniądze. Serio ktoś kontroluje zkm w Gdańsku czy za chwilę okaże siś że jest nierentowne miliony poszły gdzieś i trzeba oddać w obce ręce ?

      • 26 6

      • (1)

        która pętla sprzedana? Nie widziałeś nigdy kontroli biletów?

        • 3 4

        • często jeżdżę komunikacja i kontrole biletów są

          • 1 0

      • Przecież zkm wynajmuje pętle autobusową za grube pieniądze (1)

        W nowym porcie po na zasoie deweloperowi sprzedali hsha xd

        • 2 2

        • ztm?

          • 2 1

      • a co ma ztm do zakupu autobusów przez gait?

        • 3 2

    • Święta prawda, jak jeszcze parę lat temu trafiałem na kontrole minimum 2 razy w miesiącu na tej samej linii (1)

      którą jeżdżę od poniedziałku do piątku do i z pracy, tak jakoś od drugiej połowy zeszłego roku trafiam na kontrolę raz na dwa miesiące, a w trakcie lockdownu nie widziałem kanara przez 3 miesiące.

      • 2 1

      • Oj byli byli nawet przed Świętami w Wlk Sobotę. Normalnie komtroluja bo od tego zależy ile mają kasy i uwaga na kasowaniki bo te też potrafią nie zadziałać i problem gotowy.Wniosek nie opłacają się te jednorazowe bilety kompletnie

        • 2 0

    • A ile jest z biletów wplywu

      Bo może też 22 miliony?

      • 1 0

    • To już są dwie spółeczki ? Renoma trzecia (1)

      Spółka na spółce najlepszy sposób żeby wyciągać pieniądze z przetargów które wygrywają znsjomi

      • 3 2

      • są dwie bo wymaga tego prawo

        • 2 0

  • Odnośnie ankietyy i nie tylko,, (1)

    Robię zdjęcie automatu, który mnie okradł i jadę. Ciekawy jestem do czyjej kieszeni trafiają ukradzione przez automat pieniądze,,,,,,
    Kiedy skończą się szopki z pierwszymi drzwiami, w autobusach i tramwajach.
    W PKS w dalszym ciągu wchodzi i płaci się przednimi drzwiami, a w Trójmieście, jak zwykle z pasażerów robią sobie kurze produkty w skorupkach, dodatkowo zwiększają kontrolę, a utrudniają kupno biletu.

    • 3 0

    • Taa to należałoby wyjaśnić co się dzieje z tą gotówką ?
      Kontrola biletów to nieporozumienie bo nie ma gdzie kupić jak automaty nie działają normalnie

      • 2 0

  • Dziekujemy za zrozumienie?To jest ich psi obowiazek za to biorą ogromne pieniadze!!

    • 2 0

  • Co jesli nie chodzilo o gotowke w biletomatach a o to by byl pretekst do nowego zamowienia z miasta na inne biletomaty? (2)

    Toc to w skali miasta beda do wydania nastepne miliony.Cala akcja wygladala na dobrze zorganizowana...Ile biletomatow zostalo w miescie wylaczonych na stale z eksploatacji?Moza redakcja Trojmiasto.pl dopyta ile bylo na poczatku a ile zostalo teraz?Ilu fizycznie nie ma i ile przestalo dzialac i jak dlugo juz nie dzialaja..ulica,dzielnica ...czy sa ,czy dzialaja..cala liste poprosimy.
    ?

    • 2 0

    • One niemal od początku były nieudane Wyłączenie płatności gotówkowych to nie pierwszy raz i tak nie opłaca się wrzucać tam monet cud jak w ogóle przyjmie gotówkę. Te wcześniejsze nie były tak awaryjne i działały normalnie po co było wymieniać

      • 3 0

    • Automaty sa mennicy

      Automaty sa mennicy, miasto tylko daje teren wiec o jakie miliony Ci chodzi ? Jak bys byl ogarniety to jest mapka gdzie sa a gdzie zostaly zabrane urzadzenie bo byly wlamania do nich

      • 0 2

  • To ile tych spółek jest renoma/ gait zkm spółka od sutobusów zewn. (6)

    Tyle spółek akurat żeby nie można było się połapać jak coś jest droższe. Każdy miliony zarabia a my płacimy krocie za bilety i tak kręci się od lat jak lisickiego punktowali pracownicy zakładu naprawczego - wynajął kolejną spółkę do naprawy autobusów w pakiecie - a pracowników zwolnił .

    • 3 5

    • To miasto dopłaca wtedy do interesu (2)

      Jak 99zł

      • 0 0

      • (1)

        oczywiście, że komunikacja miejska jest dotowana z kasy miasta. Inaczej miesięczny by kosztował w tysiącach złotych

        • 2 0

        • Dotowane są przewozy ulgowe

          1.50 zł - tyle kosztuje przewiezienie jednego pasażera.
          Niech tylko każdy zapłaci te 1.50 zł za bilet jednorazowy i system się spłaci.

          Żadne tysiące - transport zbiorowy to jedna z bardziej rentownych inwestycji, trzeba tylko umieć ją wykonać. Gdańsk nie umie.

          • 0 0

    • (2)

      99zł miesięczny na ZTM+SKM to rzeczywiście majątek. Nieco ponad 3zł dziennie

      • 2 2

      • Czyki zkm gait szukają podwykonawców droższych o miliony złotych (1)

        Często są to znajomi prezesa wygrywają przetargi a za całość płaci miasto ? Albo zkm dprzedaje pętle deweloperowi sama wynajmuje i za wszystko płaci miasto .... to ja się nie dziwie że renoma wygrywa p4zetargi za 22 mln zł jak obsługa tego nie jest warta nawet 6 mln zł haha xd złoty biznes

        • 2 2

        • Arek, naucz się poprawnie pisać

          • 0 0

  • Komunikacja miejska powinna być finansowana z podatków (4)

    Wtedy więcej osób zaczęłoby z niej korzystać, nawet okazjonalnie, bo już "jest zapłacone".

    • 39 12

    • (3)

      przecież jest finansowana z podatków. Gdyby nie była to bilet jednorazowy by pewnie 20zł musiał kosztować

      • 11 2

      • (1)

        No właśnie - koszty dystrybucji biletów mniej więcej równoważą wpływy z biletów....
        Bez sensu, w wielu miastach zrezygnowano z biletów.

        • 12 1

        • W tak chorym systemie jak w Gd to tak jest

          W Gdańsku za bilety płacą już tylko mężczyźni w wieku 26-40 lat, którzy i tak jadą samochodem.
          Polikwidować ulgi, zrobić sensowny system biletowy (jak w Rzeszowie czy Poznaniu), ustawić priorytety na transport zbiorowy i system sam na siebie zarobi.

          • 2 0

      • Przewiezienie jednego pasażera kosztuje około 1.50zł

        Wystarczy, by każdy kupił bilet jednorazowy za 1.50zł i system wyjdzie na 0.
        Problemem są ulgi i mnóstwo osób, które nie płacą za bilety.

        • 2 0

  • Pętla Ujeścisko brak biletomatu

    Węzeł integracyjny bez możliwości kupienia biletu , nie każdy musi mieć aplikacje jak w Gdańsku jest gościem

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane