• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wieczorny paraliż na liniach tramwajowych

Maciej Korolczuk
29 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najpierw wykolejenie tramwaju w centrum, a potem uszkodzenie sieci i złamany pantograf we Wrzeszczu - tak wyglądał czwartkowy wieczór na torach tramwajowych w Gdańsku. Najpierw wykolejenie tramwaju w centrum, a potem uszkodzenie sieci i złamany pantograf we Wrzeszczu - tak wyglądał czwartkowy wieczór na torach tramwajowych w Gdańsku.

To nie skaczący w tramwaju kibice, jadący na mecz Lechii z Rapidem (1:2) przyczynili się do wieczornego wykolejenia składu między Huciskiem a Dworcem Głównym - informuje Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Przyczyny wypadnięcia z torów tramwaju linii nr 12 zbada specjalna komisja. Kilkadziesiąt minut później uszkodzona sieć na wysepce we Wrzeszczu złamała pantograf tramwaju także linii 12. Kursowanie tramwajów udało się wznowić dopiero po godz. 22.



Jak oceniasz działanie miejskich służb, gdy wystąpi kryzysowa sytuacja?

To był ciężki wieczór nie tylko dla pasażerów pechowej linii 12, ale i pracowników służb technicznych GAiT, którzy w krótkim czasie musieli najpierw stawiać na tory wykolejony tramwaj, a potem naprawiać sieć trakcyjną we Wrzeszczu.

Kłopoty zaczęły się tuż po godz. 19, gdy jadąca w kierunku Dworca Głównego dwunastka, tuż po minięciu Huciska na łuku wypadła z torów. Pierwsze informacje, jakie dotarły do dyżurnego ruchu Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku mówiły, że do wykolejenia tramwaju doprowadzili skaczący w pojeździe kibice, jadący na mecz Lechii z Rapidem Wiedeń.

- Wbrew pogłoskom, w tramwaju był spokój, a do wykolejenia nie przyczynili się skaczący kibice. W pojeździe ich nie było - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.


Na miejsce skierowano służby techniczne GAiT, a tramwaje linii 2, 3, 6, 8, 9, 10 i 12 zostały skierowane przez ul. 3 Maja. Ruch w rejonie zdarzenia został przywrócony tuż po godz. 21.

Przyczyna wykolejenia nie jest jeszcze znana. Ustali ją powołana specjalna komisja. Jak wynika z nieoficjalnych informacji od motorniczych, do incydentu mogły przyczynić się ostatnie wysokie temperatury, które doprowadziły do wyboczenia szyn. Niewykluczone też, że przyczyną mogła być awaria samego tramwaju.

W tym samym czasie drugi incydent we Wrzeszczu



W czasie gdy skład przed dworcem był stawiany na tory, doszło do drugiego zatrzymania tramwajów - tym razem na wysepce we Wrzeszczu. O godz. 20:30 w rejonie przystanku przy Klonowej uszkodzona sieć trakcyjna złamała pantograf tramwaju (także linii nr 12).

20:56 28 LIPCA 22 (aktualizacjaakt. 22:20)

Kolejny wykolejony tramwaj (37 opinii)

Wykolejony tramwaj na wysepce we Wrzeszczu w stronę Gdańska.
Wykolejony tramwaj na wysepce we Wrzeszczu w stronę Gdańska.


Co ciekawe, do uszkodzenia pantografu w tym samym miejscu doszło... trzy dni wcześniej. We wtorek 26 lipca po godz. 17 odbierak prądu zepsuł się tam także w "dwunastce" jadącej w kierunku centrum Gdańska, co spowodowało spore utrudnienia i konieczność uruchomienia autobusowej komunikacji zastępczej.

Czwartkowe działania służb na miejscu trwały dwie godziny.

- O godz. 21 wprowadzono honorowanie biletów ZTM przez SKM na odcinku Gdańsk Śródmieście - Gdańsk Żabianka, które obowiązywało do godz. 23:30 - dodaje Szajda.
Na czas naprawy uszkodzonej sieci wstrzymano ruch tramwajów między Operą Bałtycką a Strzyża PKM. Linie 6, 9 i 12 od centrum skierowane zostały do pętli Kliniczna, a z kierunku Zaspa/Jelitkowo skrócone do Strzyża PKM. Na odcinku Opera Bałtycka - Strzyża PKM uruchomiono autobusy zastępcze.

Ruch na al. Grunwaldzkiej został przywrócony o godz. 22:28.

Łącznie utrudnienia w kursowaniu tramwajów trwały w czwartkowy wieczór 3,5 godziny.

Miejsca

Opinie (121) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    Na Siennickiej od czasu remontu torowisko nie zostalo naprawione i tramwaj ledwo przejezdza. I tak w calym miescie. Same ograniczenia predkosci i obawy motorniczych czy sie qykolei

    • 32 3

    • he he, albo te wiedeńskie przystanki z pięknych płytek finalnie zalanych asfaltem? :-)

      • 13 2

    • Sprawdz na podwalu jaka firma remontuje kawalek drogi na moście

      Ci zlomiarze z pomorza by to zrobili szybciej i lepiej, nawet sprzęt mają lepszy od tych na moście.

      • 5 1

    • Tak to jest jak szefem zostaje "fachowiec"

      znany z polewania wodą kupców.

      • 0 0

  • Niedługo będziemy mieli nowe kasowniki za jedyne 130 baniek (2)

    To rozwiąże wszystkie nasze problemy z komunikacją miejską.

    • 64 6

    • I jeszcze do tego zamiast papierowych rozkładów jazdy

      W gablotach na przystankach będą rozkłady e-ink...
      Jakby nie wystarczyły monitory systemu informacji pasazerskiej, które są duże widoczne z odleglosci dla pasażerów - nie trzeba stać w tłoku i wpatrywać się w rozklad

      • 12 0

    • 130 baniek a biletu nie kupisz.

      • 6 0

  • Że co? Że szyny się wygly? (3)

    • 26 5

    • słaby dowcip

      • 2 5

    • Bo szyny...

      Też były złe :)))

      • 7 1

    • a jak taki gorac ze sie wygly

      • 2 0

  • (8)

    Moim zdaniem tory tramwajowe zapewniają dobrą "nośność" w przypadku pojazdów szynowych do 30 ton. Przy czym większość jeżdzącego po nich taboru to grubo ponad 50/60 ton... Aż słychać to, gdy stoi się w pobliżu torowiska. Wiem, że standardowe tory kolejowe są za duże na warunki miejskie, ale moim zdaniem coś jest nie tak, jeśli każdy rozjazd(przykład to torowisko przy Hucisku, Operze itd.) jest praktycznie zrujnowany, a tory miejscami popękane/grożące wykolejeniem tramwaju). Za moją tezą przemawia też to, że nowo oddane torowiska są "powyginane" juz po kilku latach, a tramwaj po nich jadący "tańczy"na boki. Za duża masa pojazdu spoczywa na tych torach. NIkt nie myślał nad jakimś nowym rozwiązaniem? Tym bardziej remonty torowiska co 10.15 lat to trochę studnia bez dna.

    • 26 6

    • standardowa szyna kolejowa (S49, UIC60) jest bardzo powszechna na prostych odcinkach tras tramwajowych (3)

      na zakrętach jednak powszechne są rowkowane. Co do rozjazdów - niestety, wymiana całej sieci na głębokorowkową - chociaż wyeliminowałaby przyczynę wykolejeń - to jednak wymagałaby kompletnej przebudowy całego taboru naraz

      • 4 0

      • Teraz

        49E1,60E1

        • 3 0

      • Nie na zakrętach ale ...na łukach (1)

        wcale nie sa konieczne szyny rowkowe, za to niezbędne są w miejscach gdy torowisko prowadzone jest w jezdni

        • 0 0

        • To jest dosyć dyskusyjne

          Generalnie rowek ma za zadanie wymuszać taką a nie inną współpracę między szyną a zestawem kołowym. Natomiast w jezdni wcale nie musi być użyta szyna rowkowa - może być blokowa. Tyle, że nadal problem będą stwarzać krzyżownice

          • 0 0

    • Wypociny

      Malego Kazia

      • 3 6

    • Przede wszystkim (2)

      dopuszczalny nacisk taboru na szyne liczony jest na oś. W przypadku szyn o pelnym profilu obecnie produkowanych to 22,5tony na os wiec nie zawracaj glowy, ze tramwaje sa za.....ciężkie.

      • 3 1

      • (1)

        A jak się do nich ludzi napcha?

        • 0 2

        • to szybciej okna wypadną od natłoku, niż nacisk na oś przekroczysz

          • 3 0

  • Gdyby kasę wydawaną na dekorowanie pojazdów ukraińskimi flagami (8)

    albo lewackimi hasłami inpirowanymi przez wiceprezydentkę wydać na zadbanie o stan techniczny pojazdów to wiem, że może nie byłoby cudów ale może w jakimś małym chociażby stopniu wpłynełoby to na mniejszą liczbę awarii czyli na coś o co chodzi nam mieszkańcom finansującym komunikację publiczną.

    • 62 12

    • (1)

      Ale już wydanie tej kasy na konfederosję, wiec poparcia dla Putina, marsze onr, czy tam inne swastyki to już byłoby ok co? ;)
      Nie pojazdy a torowiska są do poprawy. Tramwaj waży tyle co czołg Tygrys, a ogromna masa spoczywa na stosunkowo małym torowisku. Tutaj pies pogrzebany, bo tak się wszędzie buduje infrastrukturę...

      • 14 10

      • Mówię ogólnie o pojazdach komunikacji miejskiej nie tylko o tramwajach,

        Mało razy można się natknąć na rozkraczone autobusy, chyba nie z winy torowisk?

        • 3 3

    • (1)

      putinowcu wracaj do rosji! polski narod jest sluga narodu Ukrainskiego, powinnismy sie cieszyc ze na autobusach i urzedach sa Ukrainskie flagi

      • 3 21

      • I co tam jeszcze ciekawego piszą na portalu Sputnik ?

        • 5 0

    • Ile nowych torów za te małe flagi będzie? (3)

      podejrzewam że jakieś pół metra szyny przy obecnych cenach stali, za plakaty drugie pół metra i już mamy cały metr, to rozwiąże wszystkie problemy z tramwajami na wiele lat bo przecież jest super tylko metra szyn nam brakuje

      • 11 17

      • Akurat starczy na ten łuk który ma 1-2 m gdzie się wykoleja

        • 11 3

      • nie chodzi o naprawę torów tylko o naprawy pojazdów (tramwaje, autobusy)

        popytaj mechaników naprawiajacych ten tabor ile razy muszą podejmować decyzje, że coś jeszcze "może poczekać" bo szkoda kasy.

        • 9 1

      • to zależy kto te flagi dostarczył.

        bo jak dobry kolega to nawet 400 za sztukę by się udało.

        • 7 0

  • Marynarki polskiej (2)

    Do listy trzeba dopisać wyłączenie lini na marynarki polskiej po meczu przed 22

    • 16 2

    • to akurat jest tradycją po każdym meczu, d**ilzm po prostu

      czemu ma to służyć? wiedzą o tym zapewne tylko Nowe Ogrody z Festyniarą na czele

      • 10 1

    • Dzień jak codzień hehe. A pamiętacie jak budowali te wielkie i długie wiaty przystankowe tramwajowe - wszyscy pytali po co taki

      • 3 0

  • Nie szyny (2)

    A podwozie było złe

    • 10 5

    • tory też były złe

      • 6 0

    • Mózg twoj jest byl i będzie zły

      • 1 4

  • Stan (2)

    techniczny tramwajów i linii to zapaść. Śmierdzące, zniszczone od użytkowania wagony. Brawo Gdańsk!

    • 29 6

    • wywalić to na szrot i kupić autobusy

      i zrobić więcej buspasów - problem z głowy

      • 1 2

    • Jakie tramwaje jeżdżą u ciebie w Żukowie ?

      • 0 0

  • Jaki Kraj taki stan tramwajów :) (4)

    • 11 18

    • Chyba raczej

      Jakie miasto taki stan tramwajów i szyn :-)

      • 10 3

    • Jakie władze miasta taki stan tramwajów :)

      To od miasta Gdańska zależy stan techniczny tramwajów w Gdańsku, a nie od rządu w Warszawie

      • 10 2

    • A co ma do tego państwo... (1)

      Brawo, choć raz przez przypadek wylałeś jad na kobrę Dulkiewicz.

      • 10 3

      • Biedak nie dostanie premii.

        • 1 0

  • (5)

    Sprzedaj samochód, mówili.
    Jedź tramwajem mówili.
    Będzie szybciej mówili.
    A idźcie wy wszyscy w .....

    • 37 6

    • po prostu nie usłyszałeś także tekstu (2)

      kup rower i rozważ podróż w układzie rower+ SKM. Dla wielu mieszkańców 3miasta takie rozwiązanie jest dużo bardziej efektywne niż samochód, ale wielu z nich nie jest tego świadomych - tak jak ty.

      • 3 12

      • (1)

        On jest ruskim propaliwowym trolem, jeździ metrem po Moskwie a pisze bzdury w internecie aby Rosja miała na bomby z pieniędzy za paliwo

        • 0 7

        • Czy ten ruski troll, był z tobą razem w pokoju?

          Jak pisałeś ten komentarz? :)))

          • 1 1

    • (1)

      Ruski propaliwowy trol

      • 0 6

      • Srogie piguły weszły milordzie :)))

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane