- 1 Fałszywy mandat za przejście "na czerwonym" (109 opinii)
- 2 Klif w Orłowie co roku cofa się o metr (75 opinii)
- 3 23 mln zł na remont ulic na Dolnym Mieście (44 opinie)
- 4 Czyj to garaż? - pytają urzędnicy (144 opinie)
- 5 Pobili mieszkańców i okradli dom (169 opinii)
- 6 Elektrownia na Westerplatte po nowemu (74 opinie)
Remont Żurawia Gdańskiego przekroczył już półmetek, a efekty prac widać gołym okiem. Pracownicy budowlani wykonują obecnie żelbetowe schody i ściany oraz przygotowują konstrukcje ostatnich stropów. Warta niemal 18 mln zł inwestycja przebiega zgodnie z planem, a prace mają zostać zakończone wiosną 2024 r.
Jak informują przedstawiciele Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, najważniejsze prace przeprowadzono już wewnątrz budynku:
- Wykonano nowe, żelbetowe stropy, schody i ściany szybu instalacyjnego.
- Równolegle wymieniono także konstrukcje dwóch łączników, umożliwiających komunikację między basztami.
- Zakończono prace związane z wykonaniem izolacji przeciwwodnych zewnętrznych ścian piwnic obu baszt, m.in. w postaci szczelnej wanny żelbetowej, a po zasypaniu wykopów i ustawieniu rusztowań rozpoczęto prace konserwatorskie na elewacjach ceglanych.
- Rozpoczęto także prace konserwatorskie w obrębie drewnianej konstrukcji wyciągu.
- Zaawansowane prace dotyczą również dachu - baszta północna jest w większości pokryta dachówką sprowadzoną specjalnie z Włoch.
- Z kolei na baszcie południowej oczyszczono i zabezpieczono elementy konstrukcji stalowej i drewnianej oraz wymieniono deskowanie połaci dachowej.
Na efekty modernizacji zabytkowego dźwigu portowego czeka nie tylko inwestor - Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, ale również mieszkańcy Gdańska i turyści.
W ścisłym centrum miasta do dyspozycji mają szereg hoteli, z których rozpościera się widok m.in. na Motławę i słynnego żurawia.
Na odwiedzających Gdańsk czeka bogata oferta miejsc, w których można się zatrzymać.
Co aktualnie wykonywane jest przy gdańskim żurawiu?
Z informacji udostępnionych przez muzeum wynika, że aktualnie pracownicy budowlani wykonują żelbetowe schody i ściany oraz przygotowują konstrukcje ostatnich stropów. Dotyczy to poddasza obu baszt.
- Wewnątrz prowadzone są również prace konserwatorskie polegające na ostrożnym usuwaniu tynków i czyszczeniu cegieł oraz zabezpieczaniu drewna. Sporo dzieje się cały czas na dachu. Trwa układanie dachówki na baszcie północnej oraz wymiana pokrycia dachu na baszcie południowej - opisuje Szymon Kulas, zastępca dyrektora ds. administracyjno-technicznych NMM. Równocześnie trwa czyszczenie cegieł, wymiana spoin, uzupełnienia i scalanie kolorystyczne elewacji.
W najbliższym czasie zakończone mają zostać roboty konstrukcyjne w basztach, co ma pozwolić na wykonanie instalacji i systemów wewnętrznych budynku oraz umożliwić rozpoczęcie prac wykończeniowych.
Pracownicy muzeum zapewniają, że wszystkie instalacje będą doprowadzone na poszczególne kondygnacje bez ingerencji w zabytkową substancję budynku.
- Kontynuowane będą prace konserwatorskie zewnętrzne i wewnętrzne oraz prace dekarskie na połaciach dachowych obu baszt. Rozpocznie się także wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz wrót kratowych zamykających przejście bramne - dodaje Szymon Kulas.
Trwa ustawienie rusztowania przy wyciągu, a niebawem rozpoczną się prace konserwatorskie na elewacji drewnianej oraz roboty dekarskie na dachu nad konstrukcją wyciągu.
Co po remoncie Żurawia?
Jak zapowiadają pracownicy muzeum, po remoncie w Żurawiu poprowadzona zostanie zupełnie nowa ścieżka zwiedzania.
Pojawią się stanowiska interaktywne, hologramy, makiety oraz panoramiczne i dotykowe ekrany. Główną opowieść na nowej wystawie będzie snuł Hans Kross, XVII-wieczny gdański kupiec i armator.
- Poprowadzi on widzów szlakiem niebezpiecznego świata morskiej żeglugi i ciekawych obyczajów towarzyszących ówczesnym transakcjom kupieckim. Przedstawi sposoby przechowywania i przeładunku towarów, a także techniki budowy i naprawy statków - wyjaśnia dr Marcin Westphal, zastępca dyrektor ds. metrycznych NMM.
Wraz z nim zwiedzić będzie można zarówno mieszczańskie wnętrza, jak i portowe tawerny, w których tętniło rozrywkowe życie miasta.
- Żuraw jest zabytkiem techniki i najstarszym średniowiecznym dźwigiem portowym w Europie. Zrealizowane prace przyczynią się do zachowania tego unikatowego obiektu dla przyszłych pokoleń, poprawią komfort zwiedzania, a dzięki zastosowaniu rozwiązań wpływających na efektywność energetyczną, zmniejszą obciążenie dla środowiska - dodaje dr Marcin Westphal.
Po zwiedzeniu żurawia natomiast w Śródmieściu można wybrać się do jednej z licznych restauracji.
Najlepsze restauracje w Śródmieściu Gdańska
Inwestycja za 18 mln zł
Na koniec przypomnijmy: koszt inwestycji to niespełna 18 mln zł. Realizacja projektu jest dofinansowana ze źródeł zewnętrznych:
- niespełna 13 mln zł przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG,
- a ponad 2 mln zł pochodzi ze środków ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
- natomiast wkład własny NMM (ze środków finansowych ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) to ponad 2,5 mln zł.
Termin zakończenia całego projektu przewidziano na wiosnę 2024 r.

Znane budynki Trójmiasta. Które obiekty znasz?
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2023-02-07 23:11
Jakoś wolę (2)
dach żurawia bez ścięcia, taki jak był od XVIII wieku do 1945 r. Jeszcze za polskich czasów, przed 1770 rokiem, wschodni szczyt pozbawiono naczółka zachowując mu jednak charakterystyczne nachylenie.
- 19 5
-
2023-02-07 23:27
Powinien być bez tego ścięcia. Jak przed wojną. Na wszystkich rycinach i obrazach tak jest.
Kiedyś o tym pisałem to wszyscy rzucili się na mnie ,że tak było zawsze. Mówię zobaczcie na ryciny i obrazy - nie! tak było zawsze! hahahahaa no coż.....
- 7 0
-
2023-03-02 15:40
Jakoś...
Dzień I: Podano kawę z mlekiem/ Jakoś wolę bez mleka
Dzień II: Podano kawę bez mleka/ Jakoś wolę z mlekiem
Dzień III: Podano .../Jakoś brakuje mi maści na ból d...- 0 0
-
2023-02-07 23:01
Ktoś napisał czas się wziąć za Złotą Bramę (1)
ja bym jeszcze dodał za Most Zielony. Najwyższy czas go wyremontować, bo za 2 lata zakończą zabudowę północnej części Wyspy Spichrzów, remont Długiego Pobrzeża a Most Zielony od zakończenia wojny ciągle taki sam. Nawet na zdjęciach wychodzi źle.
- 55 3
-
2023-02-08 12:50
Zielony most
Był remontowany, napewno przęsło, w latach dziewięćdziesiątych wywali wtedy mechanizmy do podnoszenia zostawiając tylko łączenie barierek które ma przypominać o tym, że był kiedyś zwodzony.
- 2 0
-
2023-02-07 23:47
Szkoda, że dachówki sa wymieniane w całości a nie przekładane, bo wyglada to na Disneyland (6)
Nie wiem skąd ta moda by wyrzucać wszystkie dobre dachówki i podwajać koszty remontu.
Tego oczywiście nie robią we Włoszech, stąd dachy pokryte nie jednobarwną ale mozaikowatą dachówką, bo część jest stara a te popękane jedynie wymieniane na nowe, jasne.- 70 8
-
2023-02-08 08:08
(2)
To nie są stare dachówki. Poza tym to wszystko się w rękach rozpada.
- 4 3
-
2023-02-08 09:02
To są dachówki z 50/60 lat (1)
- 3 1
-
2023-02-08 10:25
Czyli współczesne. Nad czym się tu rozwodzić.
- 3 1
-
2023-02-08 08:22
Jak już jesteśmy we Włoszech to może od razu do Japonii gdzie burzy się zabytki i odbudowuje na nowo, z nowych materiałów :)
- 3 2
-
2023-02-08 09:13
a gdybyś był wykonawcą to dałbyś gwarancję na wykonaną usługę?
jak za rok zleci komuś stara dachówka na głowę to kto odpowie za użycie starego materiału?
- 6 1
-
2023-02-08 10:02
Brawa za zwrócenie na to uwagi. Jak również przede wszystkim zwracam uwagę na dach, po tym widać czy remont robił/zlecił fachowiec czy urzędnik bez pojęcia. Nawet jak odbudowywano Dubrownik po wojnie to mieszali dachówki. U nas niestety po remoncie musi wyglądać jak nówka. Dobrze, że nie położyli blachy.
- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.