• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Test aut na minuty w Trójmieście. Które są najtańsze?

Krzysztof Koprowski
9 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podróż Oplem Astrą od MiiMove kosztuje tyle samo, co Toyotą Yaris od firmy PanekCS. Podróż Oplem Astrą od MiiMove kosztuje tyle samo, co Toyotą Yaris od firmy PanekCS.

W Trójmieście działają już cztery firmy oferujące wynajem samochodów współdzielonych. Łącznie do dyspozycji jest ponad tysiąc aut, które można wypożyczyć za pośrednictwem aplikacji na telefon. Każdy z operatorów stosuje jednak własny cennik opłat. Sprawdziliśmy, ile wyniesie koszt podróży na trzech przykładowych trasach w Trójmieście.



Z usług której firmy carsharingu w Trójmieście korzystasz najczęściej?

Obecnie na ulicach Trójmiasta znajdziemy auta czterech operatorów carsharingu:
  1. Traficar - strefa wypożyczeń i zwrotu obejmuje Trójmiasto, Pruszcz Gdański, Rumię, Redę, Wejherowo, Banino, Kosakowo, Mechelinki, Rewę.
  2. MiiMove - strefa bardzo zbliżona do firmy Traficar, z wyjątkiem Rewy i Mostów zamiast Mechelinek, a od niedawna testowo rozszerzona o Żukowo i Banino.
  3. Panek CarSharing (w skrócie PanekCS) - strefa pomniejszona w stosunku do konkurentów m.in. o Kosakowo, Mechelinki/Mosty, Rewę, ale za to obejmująca Tczew czy Chwaszczyno.
  4. 4Mobility - najnowsza firma na trójmiejskim rynku, która świadczenie usług rozpoczęła w listopadzie, strefa działania obejmuje przede wszystkim dolny taras Gdańska, nieliczne osiedla na górnym tarasie Gdańska, Dolny Sopot oraz Śródmieście Gdyni.

  • Dziewięcioosoba Toyota Proace Verso to oferta CityBee. Minuta jazdy kosztuje 0,99 zł i należy do niej doliczyć opłatę 0,99 zł za każdy kilometr.
  • Elektryczny Opel Amper-a, którego wynajem kosztuje 1,49 zł za minutę jazdy (nie ma dodatkowej opłaty za kilometr), jest dostępny tylko dla kierowców, którzy mogą się pochwalić dobrą oceną jazdy spalinowymi Oplami Astra.
  • Samochody dostawcze Traficar, które można wypożyczyć w cenie 1,70 km plus opłata początkowa 2,99 zł.
Warto odnotować także firmę CityBee, która od niedawna oprócz aut dostawczych umożliwia wypożyczenie aż dziewięcioosobowej Toyoty Proace Verso. Ponieważ jest to usługa skierowana dla znacznie węższej grupy potencjalnych użytkowników, pominęliśmy ją w dalszych obliczeniach.

W naszym zestawieniu nie uwzględniliśmy też samochodów elektrycznych MiiMove, których jest zaledwie kilka sztuk, a ponadto korzystać mogą z nich jedynie użytkownicy z pozytywnymi ocenami za styl jazdy autami spalinowymi tej firmy.

Nie braliśmy także pod uwagę dostawczych samochodów Traficar, które wprowadzono z myślą o transporcie zakupów ze sklepów meblowych, a nie codziennych podróży.

Traficar od niedawna jako jedyny posiada cennik, w którym wynajem nie jest rozliczany pod względem czasu wypożyczenia, a jedynie dystansu. Na zdjęciu miejsca parkingowe pod Olivia Business Centre. Traficar od niedawna jako jedyny posiada cennik, w którym wynajem nie jest rozliczany pod względem czasu wypożyczenia, a jedynie dystansu. Na zdjęciu miejsca parkingowe pod Olivia Business Centre.

Każdy operator ma własny cennik wynajmu aut



Cena za wypożyczenie auta zależy nie tylko od operatora systemu, ale również od konkretnego pojazdu.

Traficar w ostatnich tygodniach zmienił sposób rozliczania wynajmu samochodów Renault Clio z systemu minuta plus kilometr na opłatę początkową 2,99 zł oraz 1,50 zł za każdy kilometr. Stał się zatem pierwszym operatorem "aut na minuty", który nie bierze pod uwagę... czasu podróży.

W cenniku nadal widnieje jednak pozycja płatnego postoju bez zwracania auta do systemu: w godzinach 7-23 - 15 gr za minutę, nocą - 1 gr za minutę.

MiiMove, mający w ofercie podstawowej samochody marki Opel Astra, stosuje cennik łączony: 50 gr za minutę jazdy oraz 80 gr za każdy pokonany kilometr (identyczny jak u Traficara przed przejściem na system "kilometrowy"). Postój auta w godzinach 7-22 kosztuje 15 gr za minutę, zaś nocą 1 gr za minutę.

W ostatnich dniach wprowadzono też jednorazową opłatę dodatkową za zniesienie udziału własnego przy spowodowaniu szkody, w wysokości 1,99 zł. Ponieważ jest ona nieobowiązkowa, nie uwzględniliśmy jej w naszych wyliczeniach.

PanekCS stosuje identyczny system rozliczeniowy jak MiiMove, lecz opłata jest uzależniona od konkretnego modelu samochodu:
  • Toyota Yaris: 50 gr za minutę jazdy, 80 gr za kilometr, 20 gr za minutę postoju (całodobowo),
  • Toyota Corolla: 60 gr za minutę jazdy, 80 gr za kilometr, 20 gr za minutę postoju (całodobowo),
  • Toyota C-HR: 80 gr za minutę jazdy, 80 gr za kilometr, 20 gr za minutę postoju (całodobowo).

4Mobility w Trójmieście oferuje tylko jeden model samochodu - Audi A3 Sportback. Jego wypożyczenie kosztuje 67 gr za minutę jazdy oraz 80 gr za każdy kilometr. Postój wiąże się z opłatą 16 gr za minutę przez całą dobę.

Łostowice Swiętokrzyska - Wita Stwosza/Bażyńskiego w szczycie


Pierwsza trasa, którą braliśmy pod uwagę w naszych wyliczeniach, to pętla Łostowice Świętokrzyska - rejon skrzyżowania ul. Wita Stwosza/Bażyńskiego. Założyliśmy, że będziemy poruszali się w godzinach szczytu, co zajmie nam ok. 50 minut (w teście komunikacyjnym w 2018 r. podobną trasę pokonaliśmy w czasie 52 minut) i pojedziemy możliwie najkrótszą drogą przez Morenę (Piecki-Migowo), a następnie Trasą Słowackiego i ul. Polanki.

Pozostawiając samochód w Oliwie, należy pamiętać, że nie wolno zdawać aut do systemu na prywatnych parkingach np. centrów handlowych czy kompleksów biurowych.

MiiMove rejon Olivia Business Centre na swoich mapach dodatkowo oznaczył jako strefę z zakazem zwrotu aut, podczas gdy Traficar posiada tutaj kilka miejsc wyłącznie dla swoich samochodów.

Audi A3 to samochód, który wypożyczymy w firmie 4Mobility. Granice strefy, gdzie możemy wypożyczać i oddawać samochód, jest jednak mocno ograniczona na tle konkurencji. Audi A3 to samochód, który wypożyczymy w firmie 4Mobility. Granice strefy, gdzie możemy wypożyczać i oddawać samochód, jest jednak mocno ograniczona na tle konkurencji.
W przypadku 4Mobility jako niedopatrzenie operatora traktujemy brak strefy na parkingu na węźle Łostowice Świętokrzyska. Obecnie sięga ona końca "starej" ul. Łódzkiej. W naszych wyliczeniach jako punkt początkowy dla tej firmy przyjęliśmy jednak parking na pętli.

Bezapelacyjnym zwycięzcą jazdy w korkach przy takiej trasie został Traficar, który po ostatnich zamianach taryfowych nie uwzględnia czasu przejazdu. Za pokonanie trasy o długości ok. 12 kilometrów zapłaciliśmy zatem 18 zł, do których trzeba jeszcze dodać opłatę za "trzaśnięcie drzwiami" - 2,99 zł.

13,61 zł więcej zapłacimy za taką podróż autami MiiMove oraz yarisami firmy PanekCS. Do tego należy jeszcze doliczyć nerwowe spoglądanie na zegarek, ponieważ każda minuta w korku wyceniana jest na 50 gr.

Ok. 43,10 zł zapłacimy za podróż samochodem firmy 4Mobility, gdzie również trzeba brać pod uwagę czas przejazdu. To jednak zaledwie 3,50 zł więcej od nieco mniej komfortowej toyoty corolli od PanekCS i zarazem 6,50 zł mniej od crossoverów Toyota C-HR (PanekCS), które choć są przestronne, mogą niektórym sprawiać większe trudności przy parkowaniu.

Z Południa do Oliwy. Nasz test komunikacyjny z 2018 r.



Targ Węglowy - Obrońców Wybrzeża nocą


Kolejna trasa w naszym zestawieniu zakłada nocną dziewięciokilometrową podróż z Targu Węglowego pod falowiec przy ul. Obrońców Wybrzeża. Szacujemy, że zajmie nam ona 15 minut, co nie jest wynikiem imponującym, ale w przypadku carsharingu przekraczanie prędkości wiąże się z podwójnym ryzykiem: otrzymaniem mandatu oraz pokryciem kosztów nawet pełnej naprawy auta w razie wypadku.

Szarżujesz w aucie na minuty? Spodziewaj się reprymendy


W nocnej porze cennik firmy Traficar okazuje się nieco mniej korzystny od systemu łączonego. Podróż samochodem Renault Clio będzie nas kosztowała ok. 16,49 zł, podczas gdy Oplem Astrą (MiiMove) czy Toyotą Yaris (PanekCS) - 14,70 zł.

Taniej niż Traficarem pojedziemy również corollą (PanekCS), a tylko nieco drożej od Traficara kosztować nas będzie podróż pojazdami 4Mobility - 17,25 zł.

Najdrożej zapłacimy za toyotę C-HR od PanekCS - 19,20 zł, co jest kwotą porównywalną z opłatami firm świadczących usługi przewozu osób.

Gdynia Głowna - Dworzec PKS w Gdańsku w międzyszczycie


Ostatnią z tras, którą uwzględniliśmy w naszych wyliczeniach, jest przejazd z rejonu dworca Gdynia Główna (plac Konstytucji) pod dworzec autobusowy w Gdańsku (ul. 3 Maja) pomiędzy godzinami szczytu.

Oczywiście najtaniej na tej trasie będzie nas kosztowała podróż SKM-ką (6,50 zł i 35 minut przez Sopot). Jednak w sytuacji, gdy mamy do zabrania ze sobą ciężki bagaż, samochód z carsharingu może być wygodną alternatywą.

Zakładamy, że pokonanie 22-kilometrowej trasy wraz ze znalezieniem miejsca do jego pozostawienia pod dworcem PKS (wszystkie samochody carsharingu mają opłacone miejsca w Strefie Płatnego Parkowania) zajmie nam nie więcej niż 40 minut.

  • Najtańsza w ofercie PanekCS jest Toyota Yaris.
  • Podróż Toyotą Corollą (PanekCS) kosztuje 60 gr za minutę (10 gr więcej niż Yarisem) oraz 80 gr za każdy pokonany kilometr.
  • 80 gr za minutę i 80 gr za kilometr zapłacimy wybierając Toyotę C-HR. To najdroższe auto w Trójmieście.
I tu ponownie stawka "kilometrowa" Traficara wygrywa z cennikiem uwzględniającym także czas przejazdu. Różnica jest jednak niewielka: 35,99 zł w przypadku Traficara i 37,60 zł korzystając z usług MiiMove lub PanekCS (Toyota Yaris).

41,60 zł zapłacimy, udając się na dworzec PKS toyotą corollą (PanekCS), zaś 44,40 zł - audi A3 od 4Mobility. Ponownie najdrożej kosztuje podróż toyotą C-HR (PanekCS) - aż 49,60 zł.

Traficar nieco tańszy od MiiMove i PanekCS



Z naszego zestawienia wynika, że najkorzystniejszą ofertę pochwalić się może firma Traficar. Tuż za nią uplasowały się jednak MiiMove oraz PanekCS (pod warunkiem, że wybieramy Toyotę Yaris).

Należy jednak pamiętać, że cena niekoniecznie jest jedynym czynnikiem decydującym o wyborze operatora usługi. Poza zasięgiem działania należy mieć na uwadze także komfort jazdy czy wygodę obsługi aplikacji na telefon.

Klucz-pilot w autach Traficar to rozwiązanie niemal niezawodne w porównaniu do otwierania i zamykania drzwi przez aplikację na telefon u konkurentów. Klucz-pilot w autach Traficar to rozwiązanie niemal niezawodne w porównaniu do otwierania i zamykania drzwi przez aplikację na telefon u konkurentów.
Wszystkie samochody Traficar posiadają manualną skrzynię biegów, która w ruchu miejskim jest mniej wygodna niż "automat" w autach konkurencji. Komfort jazdy np. samochodem Audi A3 (4Mobility) jest też nieporównywalnie wyższy niż przejazd autem Renault Clio.

Z drugiej strony Traficar jako jedyny wyposaża swoje samochody w kluczyk-pilota, którym bez problemu zamkniemy i otworzymy auto na postoju nawet tam, gdzie są problemy z zasięgiem sieci komórkowych, np. na parkingach podziemnych.

Pozostali operatorzy cały system obsługi auta przenieśli do aplikacji komórkowej, wymagającej ciągłego połączenia z Internetem (w przypadku MiiMove również włączonego Bluetootha).

Auta na minuty a przewóz małych dzieci


MiiMove to jedyna firma wywodząca się z Trójmiasta (Gdyni) i zarazem świadcząca usługi tylko w naszej aglomeracji. Traficar ma siedzibę w Krakowie, PanekCS oraz 4Mobility w Warszawie. MiiMove to jedyna firma wywodząca się z Trójmiasta (Gdyni) i zarazem świadcząca usługi tylko w naszej aglomeracji. Traficar ma siedzibę w Krakowie, PanekCS oraz 4Mobility w Warszawie.

Samochody wielu operatorów w jednej aplikacji



Na koniec warto zwrócić uwagę, że oprócz aplikacji poszczególnych operatorów istnieje kilka aplikacji, które pokazują dostępność wszystkich aut (a także hulajnóg czy skuterów) w naszym sąsiedztwie, co znacznie ułatwia wybór optymalnego środka transportu.

Miejsca

Opinie (245) ponad 50 zablokowanych

  • Panek-strefa zwrotu (1)

    Jestem zwolennikiem car sharingu, korzystam z MiiMove i Traficar. Chciałem tez zacząć korzystać z Panka, ale jak zobaczyłem jak bardzo okrojona jest strefa zwrotu to odpuściłem. Do ludzi z Panka (bo na pewno to czytacie): jeśli chcecie mieć więcej udziału w trojmiejskim rynku (patrz ankieta) to sugeruję rozszerzenie strefy. Obecna mapa jest nieczytelna i często zaznaczona jest tylko część ulicy, lub jedna strona jezdni.

    • 18 2

    • Strefa Panka to niesmaczny żart

      Dla mnie to jest niepojęte, jak Panek mógł stworzyć tak poszatkowąną strefę zwrotu. Dopóki strefa nie będzie jednolita tak jak u konkurencji to nie ma szans u mnie. NIe chcę się zastanawiać czy stanę na Morenie na danym odcinku ulicy czy nie. Rozumiem, że ktoś lubi się bawić polygonami w GIS, ale nie na produkcji!

      • 1 0

  • Carsharing

    Ja korzystam z trzech opcji oprócz 4Mobility - ich strefa to tragedia.
    Wracając do pozostałych to traficar idealny do jazdy w korkach, a MiiMove do jazdy na codzień, z Panka korzystam tylko Toyota Yaris bo na Corolle mnie nie stać.

    • 5 0

  • mogę porównać Miimove i Panek (4)

    I wyraźnie wygrywa Miimove.
    Miimove to - automat, komfort jazdy, szybka aplikacja
    Panek - (Corolla) - kolor odstrasza, brud, rysy wszystko na nim widać, dla mnie brak automatu to duży minus, niestety największy i chyba najważniejszy to aplikacja jest strasznie wolna i się wiesza musiałem ją restartować. Na plus i to duży, postój liczony jest od czasu wyłączenia silnika.

    Ogólnie to Panek w mojej okolicy jest lepiej dostępny i to też jest duży plus.

    • 3 4

    • (3)

      Kłamczuszek mały. Wszystkie Corolle Panka to hybrydy a więc automat posiadają na pewno :)

      • 2 1

      • no patrz, a mogę Ci nawet numer rejestracyjny pojazdu podać (2)

        i jakoś to hybryda nie była, właśnie to mnie zaskoczyło.

        • 1 2

        • hybryda Toyoty bez automatu !?

          głupoty wypisujesz...

          • 1 0

        • To jednak prawda. jakaś niewielka ilość Corolli (jeszcze poprzedni model) to benzynowe manuale. Sam kiedyś się niemiło tym zaskoczyłem (bo nie miałem ochoty wachlować skrzynią). W aplikacji jest to faktycznie opisane, ale nie zwróciłem uwagi, gdyż spodziewałem się hybrydy...

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Parę razy korzystałem.

    Wybieram najbliższy pojazd i możliwość odstawienia auta w miejscu docelowym. Cena nie gra roli.

    • 17 4

  • Bardzo fajny i przydatny artykuł. Dzięki

    Ciekawie byloby zobaczyć podobną analizę dla wszystkich możliwych środków komunikacji w określonych sytuacjach. Nie tylko patrząc na koszt, ale na inne czynniki (komfort, dostępność itp.). Np. podróż z jednego z gdańskich osiedli (Morena, Zaspa lub Przymorze) pod LOT w Gdańsku, lub na plażę. Autobusem, tramwajem, uberem/boltem itp., samochodem dzielonym i wreszcie prywatnym.

    • 19 1

  • Opinia wyróżniona

    wychodzi i tak drozej niz bolt czy uber (9)

    wiec jaki sens jest korzystać z tego? Najpierw trzeba dojsc gdzies gdzie stoi autko, potem oddac, a tak, ktos cie jeszcze zawiezie pod same drzwi

    • 25 14

    • no właśnie zastanawiam się kto wynajmuje te samochody skoro (3)

      wcale nie jest to tańsze, ani z racji szukania i odstawienia samochodu w strefie, wygodniejsze

      • 5 0

      • proszę przykład (2)

        np. osoba która musi z małym dzieckiem pojechać do lekarza, osoba która jedzie na większe zakupy

        • 6 3

        • no to wciaz, wzywasz ubera, podjezdza pod drzwi w 5-10 minut (1)

          czy wydaje ci sie wygodniejsze, isc po samochod z kilometr czy dwa przystanki autobusowe?
          Tak samo z zakupami

          • 8 0

          • uber nie jest dostepny 24 na dobe

            • 3 3

    • Ale w Uberze, nie masz przyjemności z prowadzenia auta (1)

      • 12 5

      • Co za przyjemność jechać tym Clio 0.9?

        • 6 0

    • W ubierze jest ryzyko ze pijany Ukrainiec bedzie Cie wiózł albo inny niedołężny kierowca ktory spowoduje wypadek. To jest duży minus

      • 5 2

    • uber i bolt jest droższy

      czesto zawdony z reguły przyjeżdza po 10 15 minutach i w większosci wypadków wychodzi troche drożej

      • 1 0

    • Tyle ze Bolt i Uber to nielegalnie działające firmy

      Jak wyzek

      • 1 4

  • Najlepszy Traficar. Pracuje w korpo w Olivia Star. Mam ponad 7 klocków na rękę. (6)

    Sebastian z Zaspy

    • 4 19

    • (1)

      W Warszafce byś nie przeżył miesiąca nawet jak byś miał 9 wieśniaku

      • 9 5

      • Wiem, dlatego przeprowadzilem sie do Gdanska. Jestem z małej miejscowosci spod Legnicy.

        • 7 3

    • 7 tyś na rękę to bardzo słabą masz prace. (2)

      Poszukaj innej.

      • 3 2

      • A ty ile wyciagasz ? Ja do tego mam jeszcze bonusy.

        Sebastian z Zaspy

        • 1 1

      • "tyś"

        i wszystko jasne :) Pozdrawiam

        • 5 0

    • toprawda, sam stawialem jednego z tych 7 klockow na twoje rece

      • 3 0

  • Miimove a Trafic

    Traficar mógłby rozszerzyć swój obszar o taki obszar jak ma miimove w Redzie tylko co z tego że miło ma obszar u mnie jak w mojej dzielnicy nie ma bardzo często żadnego auta

    • 2 0

  • (2)

    Auta Panka wyglądają obrzydliwie. Czuję się w nich jak akwizytor czipsów do sklepów monopolowych w latach 90. Niech spojrzą na estetycznie oklejone auta 4Mobility czy MiiMove.

    • 27 8

    • (1)

      Ty chcesz dojechac czy dobrze wygladac w aucie na minuty?

      • 7 1

      • Jedno i drugie!

        • 3 0

  • przecież wygodniej jest wziąć (3)

    taksówkę albo ubera za te same pieniądze. Nie trzeba szukać samochodu, kierowca podjedzie tam gdzie chcesz.
    Znalazłem tylko potwierdzenie dla tezy, że specyficzne osoby korzystają z aut na minuty bo z wygodą i oszczędnością czasu i pieniędzy nie ma to nic wspólnego.

    • 5 9

    • specyficzne czyli chca troche poszalec i zniszczyc cudzy samochod

      • 5 1

    • Nie każdy chce się tłuc z Ukraińcem albo jakimś bucem ewentualnie rozmawiać z jakimś gadułą o polityce.

      • 9 7

    • Uber nie ma stalej ceny, a w taxi latwo trafic na oszusta a nie mam ochoty na analizy, ktora korporacja nie oszukuje. Wole sie przejsc nawet kilometr do samochodu. Zreszta dotychczas uzywalem trafikarow tylko w wyjatkowych sytuacjach. Ostatnio jak wlasny samochod do warsztatu dalem.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane