• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie zmiany na gdańskim dworcu. Najpierw zniknie antresola

Katarzyna Moritz
23 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wizualizacja holu dworca po wyburzeniu antresoli. Wizualizacja holu dworca po wyburzeniu antresoli.

Zabytkowy budynek dworca kolejowego w Gdańsku ma nawiązywać do okresu, w którym powstał - 1900 roku, a nie jak obecnie do tandetnej galerii handlowej. Już pod koniec stycznia zniknie z holu antresola, ciasne boksy handlowe i winda. To dopiero początek zmian.



Do końca stycznia zniknie z holu dworca antresola i winda. Do końca stycznia zniknie z holu dworca antresola i winda.
Gdynia po trwającym kilka lat remoncie ma już reprezentacyjny budynek dworca, w Sopocie powstanie nowy w 2014 roku, we Wrzeszczu też trwają prace budowlane, teraz przyszedł czas na zmiany w Gdańsku.

PKP Dworce Kolejowe właśnie ogłosiły przetarg, dzięki któremu nastąpi powrót do jednoprzestrzennej, otwartej hali dworca, takiej jak z 1900 roku. Zakłada on całkowitą rozbiórkę antresoli w holu kasowym wraz ze schodami na nią prowadzącymi, windą, a także rozbiórkę kiosku pod antresolą oraz pomieszczeń na parterze przy otworze nad schodami prowadzącymi do podziemia. Ponownie otwartą przestrzeń holu będziemy mogli zobaczyć już pod koniec stycznia 2013 roku.

- To dopiero wstęp. Choć budynek z zewnątrz w miarę wygląda, z bliska widać wiele problemów. Plastikowe okna się nie domykają, szwankują różne instalacje, od ogrzewania, poprzez elektryczne, po hydrauliczne - przyznaje Adam Neumann, dyrektor PKP Dworce Kolejowe Gdańsk.

Powstają już wstępne koncepcje projektów, wykonywane przez Rail Projekt, które są na bieżąco uzgadniane z urzędem pomorskiego konserwatora zabytków.

Czy podoba ci się koncepcja zmian w budynku gdańskiego dworca?

- Bardzo wspieramy pomysł zmian na dworcu, szczególnie pomysł rozbiórki antresoli - podkreśla Jan Tusk, inspektor ds. zabytków nieruchomych z pomorskiego urzędu konserwatora zabytków. - Jednocześnie podczas jej wyburzenia do końca roku będą wykonywane badania konserwatorskie. Wtedy może dowiemy się, np. jaka była kolorystyka ścian czy stropów w holu. Bardzo merytoryczne rozmowy z projektantami zbliżają nas ku przywróceniu wystroju utraconej przynależności zabytku, w tym do odbudowy dawnej dębowej stolarki w okienkach kasowych, a także powrotu drewnianych drzwi wejściowych.

To nie jedyne pomysły. Na dachu dworca miałyby się pojawić ozdobne gąsiory w formie łabędzi oraz kolorowe dachówki, które tworzyłyby wzory na jego połaciach. Na przybudówce mają powstać skośne dachy, które nie zostały odbudowane po II wojnie światowej. W przybudówce mają być - nie jak obecnie - trzy, ale przywrócone dwa poziomy. Pod obecnym parkingiem ma powstać parking podziemny, do którego będziemy wjeżdżać przy KFC, a wyjeżdżać w miejscu obecnego parkingu.

- Chcemy też, by zniknęły obecne małe i nieestetyczne już boksy i wprowadzić nową jakość. Jeżeli mają być punkty handlowe, to niech to będą sklepy znanych firm, jak to jest na dworcach na świecie - zapowiada Adam Neumann.

Ostateczne plany będą zależeć od departamentu inwestycji w PKP w Warszawie i od zdobycia finansów. Zakłada się ich pozyskanie albo z funduszy unijnych, albo od umowy PKP z deweloperem.

Pozostałe prace, w optymistycznej wersji, miałyby się rozpocząć w drugiej połowie 2013 lub w 2014 roku. Ogrom prac, związanych także z wymianą instalacji, będzie skutkować tym, że budynek dworca będzie zamknięty na półtora roku.

Prace związane z rozbiórką antresoli mają ruszyć 10 grudnia i też będą się wiązać z utrudnieniami. Do 25 stycznia, kiedy to mają się zakończyć, dla pasażerów powstanie zastępczy dworzec kontenerowy, który stanie przy KFC. Na peronie trzecim powstanie Centrum Obsługi Pasażera, gdzie będzie można kupić bilety.

  • Za schodami prowadzącymi na peron powstanie poczekalnia.
  • W holu planowane jest przywrócenie dawnej dębowej stolarki w okienkach kasowych, witrynach sklepów i drewnianych drzwi wejściowych, które widać m.in. na odnalezionych w Luksemburgu planach dworca z 1898 roku.
  • Na przekrojach z 1898 roku widać też, że na dachach przybudówki są skośne dachy, których obecnie nie ma.
  • Hol dworca przed przebudową, która nastąpiła w połowie lat 90.


Uroczyste otwarcie budynku dworca kolejowego w Gdańsku nastąpiło 30 października 1900 roku. Gmach główny nazywany był wówczas budynkiem powitalnym. 10 lat później rozbudowano jego część północną. Kontur budynków, nawiązuje do wyglądu lokomotywy z węglarką. Mimo pożaru podczas II wojny światowej, zbyt mocno nie ucierpiał, jednak w latach 60. był pomysł, by upodobnić go do dworca centralnego w Warszawie. Na szczęście do tego nie doszło.

W latach 90., gdy był wykonywany jego generalny remont, pojawiły się niezbyt atrakcyjne antresole i boksy. To efekt podpisanej przez PKP umowy z firmą First Class. Ta w zamian za remont, miała nim zarządzać przez 25 lat. Dziś większość z nich stoi pusta i zaniedbana. Zarządzała tym firma First Class, decyzją sądu pod koniec 2006 r. została z dworca wyrzucona. Jednak stan prawny przez kolejarzy został uporządkowany dopiero dwa lata temu. Od tego momentu planowany jest remont wnętrza.

Miejsca

Opinie (224) 5 zablokowanych

  • Jak tradycja, to tradycja (1)

    Jeśli ma być historycznie to trzeba odbudować drewniane budki dla kontrolerów biletów przy wejściu do tunelu/choć wejście było dalej/,uruchomić przynajmniej jedną porządną restaurację a przede wszystkim wprowadzić piwo kuflowe na peronach.

    • 9 2

    • kufle

      i piwo za darmo. oraz s****nie, szczalnie i umywalnie na peronach. i kolejarze, usmiechnieci i w wykrochmalonych koszulach. a dla kazdego wolaka memlajacego po kaczemu natychmiatowy mandat -100zl i natychmiastowy wykop z terenu dworca.

      • 1 0

  • SUPER! W KOŃCU! :)

    • 4 1

  • A dlaczego w końcu nikt nie pomyśli o poprawie funkcjonalności dworca? (2)

    Na przykład nie zbuduje się hali peronowej? Byłaby przestrzeń dla punktów handlowych i gastronomicznych. Odpadłby problem odśnieżania peronów i otwartych terenów oraz znacznie zmniejszyłby się problem sprzątania dworca. Wystarczy popatrzeć jak to rozwiązano na zachodzie Europy - mało który dworzec miejski ma takie perony jak u nas, gdzie zawiewa wiatr i zacina deszcz przy wsiadaniu i wysiadaniu. Nie ma takiego mądrego żeby pomyśleć o wygodzie pasażerów, tylko na siłę chce się doprowadzać do stanu sprzed ponad 100 lat?

    • 6 3

    • (1)

      Odpowiedź jest bardzo prosta: Dworzec jest własnością PKP SA, a perony PLK

      • 2 0

      • A PKP nie może wymusić lepszej obsługi pasażerów?

        • 1 0

  • Bardzo mi się podoba...

    • 5 1

  • nasze dworce

    Drzwi wejściowe drewniane - ładnie ale najważniejsze aby były automatycznie otwierane na czujnik ruchu aby nie trzeba było macać klamek bleh. A co do parkingu podziemnego - świetny pomysł.
    Pewnie dworzec PKS to oddzielna bajka ale wypadało by się nim też wreszcie zająć bo obecnie straszy prlem.

    • 8 1

  • Nareszcie (1)

    nie mieszkam w Gdansku ale trzeba chwalić takie pomysły.Kiedy remonty na północ od Gdyni?Chylonia,Rumia,Reda,Wejherowo???

    • 9 0

    • szczurek

      kiedy sie gdynski szczurek podlaczy do metropolii bo sam to moze sobie sam chodzic po swietojanskiej, przeciez to sie prosi o wspolne trojmiasto, razem wlasnie z rumia, reda i wejherowem.

      • 3 2

  • tzw. architekt

    Osoba (tak zwany architekt), który wymyślił antresolę w środku dworca powinien zawisnąć na latarni. Takiej krzywdy architekturze nie widziałem jeszcze nigdy.

    • 4 1

  • antresola kwapinskiego szkodnika

    ciekawe ktory szkodnik konserwatorski to szkaradztwo zaakceptowal. przeciez to ladny dworzec, nawet w kioto w japonii go skopiowali, oczywiscie bez antresoli i bez obszczanych murow. a tu jakis konserwatorski porąb pozwolil na taka masakre. i taki urzad istnieje w kazdym wojewodztwie.

    • 6 1

  • kretynizm... (2)

    Sam remont głównej hali- super, ale już "sklepy znanych firm" to totalna porażka. Wiadomo, że skończy się na straganach ze stringami albo będzie pusto jak dotychczas (i jak w nowej Gdyni Głównej). Za kilka miesięcy powrócą bezdomni i urządzą sobie luksusową ubikacją i sypialnie.

    Tymczasem 100 m dalej PKP buduje kolejny już budynek - na potrzeby LCS Gdańsk (centralne sterowanie linią E65 od Pruszcza do Sopotu). Mamy pusty piękny kolejowy budynek i zamiast wykorzystać jego powierzchnię PKP woli budować kolejne budynki... porażająca logika.

    • 4 3

    • (1)

      widocznie budynek w Gdańsku nie spełnia potrzeb funkcjonowania LCS-u

      • 1 0

      • zapewne nawet nikt nie pomyślał o tym

        Przecież LCS to PKP PLK a dworzec to PKP Dworzec Polski czy inna spółka. Porobili ich kilkaset i teraz się dogadać ze sobą nie potrafią!

        • 6 0

  • odpowiedzialność za decyzje.

    przychylam się do opini, że magik który zaprojektował i pozwolił zbudować tą antresolę powinien za to beknąć

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane