- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (107 opinii)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (30 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 4 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (183 opinie)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 6 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (106 opinii)
Wielkie zmiany na gdańskim dworcu. Najpierw zniknie antresola
Zabytkowy budynek dworca kolejowego w Gdańsku ma nawiązywać do okresu, w którym powstał - 1900 roku, a nie jak obecnie do tandetnej galerii handlowej. Już pod koniec stycznia zniknie z holu antresola, ciasne boksy handlowe i winda. To dopiero początek zmian.
Gdynia po trwającym kilka lat remoncie ma już reprezentacyjny budynek dworca, w Sopocie powstanie nowy w 2014 roku, we Wrzeszczu też trwają prace budowlane, teraz przyszedł czas na zmiany w Gdańsku.
PKP Dworce Kolejowe właśnie ogłosiły przetarg, dzięki któremu nastąpi powrót do jednoprzestrzennej, otwartej hali dworca, takiej jak z 1900 roku. Zakłada on całkowitą rozbiórkę antresoli w holu kasowym wraz ze schodami na nią prowadzącymi, windą, a także rozbiórkę kiosku pod antresolą oraz pomieszczeń na parterze przy otworze nad schodami prowadzącymi do podziemia. Ponownie otwartą przestrzeń holu będziemy mogli zobaczyć już pod koniec stycznia 2013 roku.
- To dopiero wstęp. Choć budynek z zewnątrz w miarę wygląda, z bliska widać wiele problemów. Plastikowe okna się nie domykają, szwankują różne instalacje, od ogrzewania, poprzez elektryczne, po hydrauliczne - przyznaje Adam Neumann, dyrektor PKP Dworce Kolejowe Gdańsk.
Powstają już wstępne koncepcje projektów, wykonywane przez Rail Projekt, które są na bieżąco uzgadniane z urzędem pomorskiego konserwatora zabytków.
To nie jedyne pomysły. Na dachu dworca miałyby się pojawić ozdobne gąsiory w formie łabędzi oraz kolorowe dachówki, które tworzyłyby wzory na jego połaciach. Na przybudówce mają powstać skośne dachy, które nie zostały odbudowane po II wojnie światowej. W przybudówce mają być - nie jak obecnie - trzy, ale przywrócone dwa poziomy. Pod obecnym parkingiem ma powstać parking podziemny, do którego będziemy wjeżdżać przy KFC, a wyjeżdżać w miejscu obecnego parkingu.
- Chcemy też, by zniknęły obecne małe i nieestetyczne już boksy i wprowadzić nową jakość. Jeżeli mają być punkty handlowe, to niech to będą sklepy znanych firm, jak to jest na dworcach na świecie - zapowiada Adam Neumann.
Ostateczne plany będą zależeć od departamentu inwestycji w PKP w Warszawie i od zdobycia finansów. Zakłada się ich pozyskanie albo z funduszy unijnych, albo od umowy PKP z deweloperem.
Pozostałe prace, w optymistycznej wersji, miałyby się rozpocząć w drugiej połowie 2013 lub w 2014 roku. Ogrom prac, związanych także z wymianą instalacji, będzie skutkować tym, że budynek dworca będzie zamknięty na półtora roku.
Prace związane z rozbiórką antresoli mają ruszyć 10 grudnia i też będą się wiązać z utrudnieniami. Do 25 stycznia, kiedy to mają się zakończyć, dla pasażerów powstanie zastępczy dworzec kontenerowy, który stanie przy KFC. Na peronie trzecim powstanie Centrum Obsługi Pasażera, gdzie będzie można kupić bilety.
W latach 90., gdy był wykonywany jego generalny remont, pojawiły się niezbyt atrakcyjne antresole i boksy. To efekt podpisanej przez PKP umowy z firmą First Class. Ta w zamian za remont, miała nim zarządzać przez 25 lat. Dziś większość z nich stoi pusta i zaniedbana. Zarządzała tym firma First Class, decyzją sądu pod koniec 2006 r. została z dworca wyrzucona. Jednak stan prawny przez kolejarzy został uporządkowany dopiero dwa lata temu. Od tego momentu planowany jest remont wnętrza.
Miejsca
Opinie (224) 5 zablokowanych
-
2012-11-23 08:50
Jak tradycja, to tradycja (1)
Jeśli ma być historycznie to trzeba odbudować drewniane budki dla kontrolerów biletów przy wejściu do tunelu/choć wejście było dalej/,uruchomić przynajmniej jedną porządną restaurację a przede wszystkim wprowadzić piwo kuflowe na peronach.
- 9 2
-
2012-11-23 11:19
kufle
i piwo za darmo. oraz s****nie, szczalnie i umywalnie na peronach. i kolejarze, usmiechnieci i w wykrochmalonych koszulach. a dla kazdego wolaka memlajacego po kaczemu natychmiatowy mandat -100zl i natychmiastowy wykop z terenu dworca.
- 1 0
-
2012-11-23 11:15
SUPER! W KOŃCU! :)
- 4 1
-
2012-11-23 10:17
A dlaczego w końcu nikt nie pomyśli o poprawie funkcjonalności dworca? (2)
Na przykład nie zbuduje się hali peronowej? Byłaby przestrzeń dla punktów handlowych i gastronomicznych. Odpadłby problem odśnieżania peronów i otwartych terenów oraz znacznie zmniejszyłby się problem sprzątania dworca. Wystarczy popatrzeć jak to rozwiązano na zachodzie Europy - mało który dworzec miejski ma takie perony jak u nas, gdzie zawiewa wiatr i zacina deszcz przy wsiadaniu i wysiadaniu. Nie ma takiego mądrego żeby pomyśleć o wygodzie pasażerów, tylko na siłę chce się doprowadzać do stanu sprzed ponad 100 lat?
- 6 3
-
2012-11-23 10:21
(1)
Odpowiedź jest bardzo prosta: Dworzec jest własnością PKP SA, a perony PLK
- 2 0
-
2012-11-23 11:14
A PKP nie może wymusić lepszej obsługi pasażerów?
- 1 0
-
2012-11-23 11:13
Bardzo mi się podoba...
- 5 1
-
2012-11-23 11:11
nasze dworce
Drzwi wejściowe drewniane - ładnie ale najważniejsze aby były automatycznie otwierane na czujnik ruchu aby nie trzeba było macać klamek bleh. A co do parkingu podziemnego - świetny pomysł.
Pewnie dworzec PKS to oddzielna bajka ale wypadało by się nim też wreszcie zająć bo obecnie straszy prlem.- 8 1
-
2012-11-23 08:23
Nareszcie (1)
nie mieszkam w Gdansku ale trzeba chwalić takie pomysły.Kiedy remonty na północ od Gdyni?Chylonia,Rumia,Reda,Wejherowo???
- 9 0
-
2012-11-23 11:02
szczurek
kiedy sie gdynski szczurek podlaczy do metropolii bo sam to moze sobie sam chodzic po swietojanskiej, przeciez to sie prosi o wspolne trojmiasto, razem wlasnie z rumia, reda i wejherowem.
- 3 2
-
2012-11-23 10:56
tzw. architekt
Osoba (tak zwany architekt), który wymyślił antresolę w środku dworca powinien zawisnąć na latarni. Takiej krzywdy architekturze nie widziałem jeszcze nigdy.
- 4 1
-
2012-11-23 10:48
antresola kwapinskiego szkodnika
ciekawe ktory szkodnik konserwatorski to szkaradztwo zaakceptowal. przeciez to ladny dworzec, nawet w kioto w japonii go skopiowali, oczywiscie bez antresoli i bez obszczanych murow. a tu jakis konserwatorski porąb pozwolil na taka masakre. i taki urzad istnieje w kazdym wojewodztwie.
- 6 1
-
2012-11-23 08:09
kretynizm... (2)
Sam remont głównej hali- super, ale już "sklepy znanych firm" to totalna porażka. Wiadomo, że skończy się na straganach ze stringami albo będzie pusto jak dotychczas (i jak w nowej Gdyni Głównej). Za kilka miesięcy powrócą bezdomni i urządzą sobie luksusową ubikacją i sypialnie.
Tymczasem 100 m dalej PKP buduje kolejny już budynek - na potrzeby LCS Gdańsk (centralne sterowanie linią E65 od Pruszcza do Sopotu). Mamy pusty piękny kolejowy budynek i zamiast wykorzystać jego powierzchnię PKP woli budować kolejne budynki... porażająca logika.- 4 3
-
2012-11-23 10:13
(1)
widocznie budynek w Gdańsku nie spełnia potrzeb funkcjonowania LCS-u
- 1 0
-
2012-11-23 10:42
zapewne nawet nikt nie pomyślał o tym
Przecież LCS to PKP PLK a dworzec to PKP Dworzec Polski czy inna spółka. Porobili ich kilkaset i teraz się dogadać ze sobą nie potrafią!
- 6 0
-
2012-11-23 10:36
odpowiedzialność za decyzje.
przychylam się do opini, że magik który zaprojektował i pozwolił zbudować tą antresolę powinien za to beknąć
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.