• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Windy na stacji w Orłowie będą miały kilku właścicieli

Patryk Szczerba
21 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

W połowie maja zaczną działać windy przy zmodernizowanej kładce i peronach na stacji Gdynia Orłowo zobacz na mapie Gdyni. Już wiadomo, że cztery urządzenia nie będą miały jednego zarządcy, a być może nawet... trzech.



Winda, która prowadzi na peron dalekobieżny, będzie najpewniej w utrzymaniu Zakładu Linii Kolejowych. Winda, która prowadzi na peron dalekobieżny, będzie najpewniej w utrzymaniu Zakładu Linii Kolejowych.
Windą, którą będzie można zjechać na peron SKM, zajmie się trójmiejski przewoźnik. Windą, którą będzie można zjechać na peron SKM, zajmie się trójmiejski przewoźnik.
Niewykluczone, że windami na kładkę zajmie się z kolei miasto. Niewykluczone, że windami na kładkę zajmie się z kolei miasto.

Jak oceniasz sytuację: cztery windy, jedna stacja, różni właściciele?

Od dłuższego czasu czekają na nie zwłaszcza pasażerowie, którym z różnych względów ciężko wchodzić po stromych schodach. W związku z tym, że pojawiły się w projekcie, nie zaplanowano na schodach chociażby podjazdów dla wózków. Początkowo urządzenia miały pojawić się w czerwcu zeszłego roku - kilkanaście dni po zakończeniu prac na kładce. Kolejnym terminem, który wskazywało PKP PLK był listopad. Dźwigi nie pojawiły się, a u przewoźnika można było usłyszeć, że przedłuża się ich sprowadzenie. W końcu urządzenia zostały zamontowane, są już po odbiorach technicznych i teraz czekają na pozwolenie na użytkowanie.

Wsiąść do nich będzie można prawdopodobnie w drugiej połowie maja. Możliwe, że do tego czasu wyjaśni się, kto będzie utrzymywał i serwisował dźwigi. Wiadomo, że cztery urządzenia (dwa na kładkę i dwa na perony), choć na jednej stacji, będą na utrzymaniu... co najmniej dwóch podmiotów.

- Na razie nie prowadziliśmy żadnych konkretnych rozmów w tej sprawie, ale zamierzamy serwisowanie dwóch wind przekazać do Szybkiej Kolei Miejskiej. Chodzi o windy, którymi można wjechać na kładkę od strony dolnego Orłowa oraz zjechać na peron SKM. Całość nie wyszła na razie poza uzgodnienia techniczne - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK.

Dlaczego PKP PLK chce przekazać w użytkowanie SKM aż dwie windy? Przedstawiciele firmy podkreślają, że to logiczne, bowiem będą z nich korzystać głównie pasażerowie trójmiejskiego przewoźnika. W praktyce może się jednak okazać, że nie wszystkie dźwigi będą jednakowo zadbane i konserwowane.

- O udział w utrzymaniu dwóch pozostałych wind chcemy też zapytać miasto. Kładka służy przecież nie tylko pasażerom, ale także mieszkańcom, którzy przemieszczają się z jednej części Orłowa na drugą - tłumaczy Lewiński.

Dodaje, że nie byłby to pierwszy obiekt infrastruktury kolejowej utrzymywany przez Gdynię. Podobna zależność ma miejsce w przypadku tunelu prowadzącego na ul. Żwirki i Wigury. Na razie nie wiadomo, czy w przypadku wind miasto również będzie skłonne pomagać w utrzymaniu.

W SKM na propozycje PKP PLK również patrzą przychylnie, choć o tym, że propozycja jest we wstępnej fazie rozważań, świadczy fakt, że w spółce mówi się o utrzymywaniu jednej windy - prowadzącej na peron.

- Dzięki takiej konfiguracji mają być szybciej serwisowane. Jesteśmy jako firma na miejscu, więc możemy szybciej reagować na usterki i wyłączenia wind - zapewnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM i jako przykład współpracy podaje fakt, że w czasie remontu linii E-65 do Warszawy wiele elementów infrastruktury należącej do SKM zostało wyremontowanych środkami PKP PLK.

- Utrzymywanie przez nas wind może być dobrym przykładem współdziałania spółek kolejowych i w takich kategoriach to traktujemy - dodaje.

Przypomnijmy, że w ramach całej przebudowy stacji, którą wielu kwestionowało, podkreślając, że odpowiednim rozwiązaniem jest tunel, udało się wyremontować nie tylko kładkę i zamontować windy, ale także zbudować nowy peron dla pociągów dalekobieżnych z małą architekturą. Całość jest utrzymana w białym kolorze.

Prace były prowadzone w ramach modernizacji linii kolejowej z Gdyni do Warszawy.

Miejsca

Opinie (77) 5 zablokowanych

  • winda w sopocie

    po remoncie tunelu na moniaku pod torami kolejowymi, zainstalowano windy które więcej czasu spędzają na awariach,zamiast służyć starszym i matką z dziećmi w wózkach. Komu to służy,To jest paranoja żeby w XXI w. nie można zrobić czegoś porządnego. W dodatku jeszcze ruszają się płyty położone w tunelu i na schodach.
    ktoś wziął za to pieniądze gdzie jest odbiór przez urzędników?Rzadko tędy przechodzę ale po co jest zamontowana kamera która nie jest podłączona?

    • 0 0

  • Dla Matek z wozkami i osoba straszym jak najbardziej (1)

    Ale zeby rowerzyści ludzie wpełni aktywnie fizycznie sie tego domagali to troche zenada. jak nie dajesz rady wnosic roweru to moze rolki lub hulajnoga

    • 1 1

    • kretyn, aż nie chce się kolejnemu młotkowi tłumaczyć

      • 1 0

  • Rowery (3)

    Ciekawe czy do windy wejdzie rower ? Czy też może będzie go trzeba targać po schodach. Stawiam, że nie wejdzie. Po co przedziały z miejscami na rowery, bezpłatny przewóz roweru, skoro peron dla niego jest niedostępny ?
    Mój wujek mawia .. myślenie ma kolosalną przyszłość.

    • 5 1

    • jak zwykle... (2)

      oczywiście rower, rzecz najważniejsza na peronie i w pociągu..zabronić wam wożenia tego ustrojstwa oszołomy, zrobiło się teraz mody na rowerowe barachło i sie wozicie jak paniska !! a w pociągu ludzi upchnąć nie idzie !! nie łaska pedałować jak tak lubicie ??? poszli mi z pociągu !!!

      • 2 3

      • nie poniosło cię aby czasem troszkę? obcisłogacie zwykle nie jeżdżą skm, bo mają kasę i auta. (1)

        a od biednych i oszczędnych się odpiertdutl łaskawie ćw
        oku.

        • 1 1

        • popieram wraz z całą rodziną

          'odpierdulżesz się' od rowerzystów w kolejce

          • 0 0

  • Rowerem przez kładkę (1)

    Nie będzie można wwozić rowerów windą, zanim zabili je dechami widziałam naklejki na drzwiach z przekreślonym rowerem. Oznacza to, że od początku zakładano, że rowerzyści swe dwa kółka targać będą na peron lub na drugą stronę na własnych plecach. Codziennie jeżdżę do pracy ze stacji w Orłowie i widzę rzesze cyklistów mordujących się na wyższych, niż wcześniej schodach. Pogratulować pomysłodawcy i podziękować pięknie. Za krótkowzrocznośc, tumiwisizm, brak empatii i wyobraźni. Kolejny bubel za ciężkie pieniądze. Tak trudno było zaplanować i wykonać rynnę dla rowerów? W dzisiejszych czasach, gdy ludzie masowo uprawiają sport a SKM proponuje darmowe przewozy rowerów w swych składach? Chciałabym poznać personalia osoby odpowiedzialnej za taką, kompletnie nieżyciową konstrukcję. Do czerwca wykonywane są poprawki, może przegonić inwestora po tych schodach z 10 razy z własnym rowerem na plecach i rowerkami dzieci na dodatek? Wielka żenada i wielki wstyd. Na długie lata.

    • 2 0

    • Kiedyś prócz kładki było tam dla ludzi z manelami i z rowerami przejście po torach
      teraz je zaspawano, ohydnie i prowizorycznie. (teraz ~ tak z 10 lat temu)

      dla nas najlepiej by było jak by te prowizorkę rozwalić i puścić nas tamtędy, dołem właśnie, z olaniem tych alpinistycznych schodów, ale na to pierdzistołki urzędnicze nie pójdą, ze strachu przed odpowiedzialnością za wypadki.

      a jednocześnie nieustraszenie pozwalają kolejarzom skupiać się na wydawaniu groszowej reszty w bilonie za bilety. jaja jak berety, kpiny ze zdrowego rozsądku

      • 1 0

  • Ja moge administrowac windami. Wprowadze bileciki i bede mial biznes.

    • 1 0

  • Miały być gotowe na jewro (2)

    jak Gdynia G/ł/ówna / niana

    • 39 7

    • Szczyt

      Ktoś tu chyba czeka na tragedie. Codziennie wnoszę wózek z dzieckiem po tych schodach i czekam na uruchomienie wind. Nie wierze ze to bedzie w maju ponieważ za każdym razem gdy pytam robotników to podają kolejne terminy i sami sie śmieją ze tych wind szybko nie uruchomią. A nawet jak juz to za moment i tak bedą popsute. Niestety nasi rządzący nie sa w stanie zapewnić swoim obywatelom podstawowych warunków do życia. Kobiety z dziecmi, rowerzyści sa widocznie taka mniejszością ze nie warto o nich myslec. Przykre jest to ile pieniędzy wyrzucanych jest w błoto przez to ze powstają gowniane projekty które sa prowadzone przez ludzi bez wyobraźni. Niech ktoś mi wytłumaczy dlaczego na schodach nie ma podjazdów? I to nie tylko na peronie ale i w innych miejscach.

      • 2 1

    • W Gdyni juz nic nie dziwi !

      Decyzje administracyjne wydawane w potwonych bólach zatwardzeniowych, ze znacznymi opóźnieniami i w dodatku błędne !

      • 1 0

  • Miś

    Najbliższa czynna winda osobowa we Wrocławiu.

    • 2 0

  • chciałem oststnio skorzystać z windy na peron w Gdyni zgłownej... oczywiście 4 lata budowali windy i nie działają... (2)

    z ciekawości w oczekiwaniu na ciapąg sprawdziliśmy wszystkie - żadna nie jeździ. Na pytanie o noszowych w kasie baba się rozkraczyła z powodu szoku. A człowiek na wózku...

    • 4 0

    • polskie dziadostwo (1)

      • 1 0

      • badziewiactwo kołtuńskie

        głuszki i ligny powinny mieć zatrzymane pobory do czasu uruchomienia

        od razu nastąpił by cud

        • 2 0

  • Schody też dla rowerów! (3)

    Winda będzie niesprawna jak teraz. Potrzeba niezwłocznie zainstalować NA SCHODACH podjazd dla wózków i dla rowerów jak było to wcześniej. Tak można rower wtoczyć i to szybciej niż windą. A gdy winda nie działa jak to często bywa, to rower trzeba nosić a z wózkiem o pomoc prosić. Bez sensu.

    • 17 1

    • (1)

      nie mozna zrobic takiego podjazdu dla wozkow, bo: jest niezgodny z prawem budowlanym (za strome schody)

      • 0 2

      • diagnoza: zidiocenie biurewskie

        rowerzysta jest minimalistą, potrzebuje kawałek kątownika przy ścianie,
        a rower jest taskany przechylony, na kołach, pod górę ciągnięty za sztycę
        w dół zjeżdża sam powstrzymywany hamulcami (jak są klamki), lub za kierę (jak torpedo lub ostrokół)

        rowerzysta zdecydowanie NIE potrzebuje norm budowalnych, prądu do windy,
        odbioru budowlanego ani opinii żadnych opasłych buców

        co innego inwalida na wózku, lub drobna mama ze szkrabem na wózku:
        ale oni też wolą podjazd po rampie, wymagający krzepy
        niż zamkniętą windę z napisem jak z Misia
        "najbliższa czynna winda będzie w 2037 na dworcu we Wrocławiu"

        • 2 0

    • mamy xxi wiek

      Wiec nie mozna zrobic podjazdu tylko windy najlepiej z klima-gps-wifi-rifi-hifi-blutut-srutut i przeplywowym analizatorem moczu oraz kamera internetowa.

      • 6 0

  • Rynienki!!!! (5)

    na drogie windy są pieniądze ale o tym, żeby zamontować na schodach zwykłą metalową rynienkę umożliwiającą wprowadzenie roweru to nikt nie pomyślał!

    • 11 0

    • (3)

      niezgodne z prawem budowlanym. tam gdzie sa nie bylo jeszcze remontu, po remoncie znikna.

      • 0 2

      • (2)

        Jeśli się orientujesz w temacie, to czy mogę prosić o wskazanie konkretnego przepisu? chciałbym sobie doczytać..

        U nas "niezgodne z prawem" a trochę na zachód od naszej granicy praktycznie każde schody mają podjazd rowerowy, bo to ułatwia ludziom życie.
        btw, pamiętam jeszcze czasy, gdy trzecie światło stop w samochodach było w Polsce "niezgodne z prawem"
        Beton trzeba kruszyć...

        • 4 0

        • (1)

          nie moge/nie chce mi sie, na szybko znalazlem ze kat nachylenia nie moze przekraczac 15 stopni. jakis czas temu byl wywiad z gluszkiem na temat podjazdow na schodach w rumi janowie. akurat remontowano kladke i schody na peron. gazeta pytala dlaczego nie zrobiono podjazdow (ktorych nigdy nie bylo) i wlasnie padla taka odpowiedz. za strome schody na zrobienie podjazdow, co byloby niezgodne z prawem budowlanym.

          • 0 0

          • debilizm

            jedna rynienka szeroka 5cm przy samej ścianie
            umożliwiła by wygodne taskanie roweru, niezależnie jak strome są schody
            przepisy tego nie regulują, to reguluje empatia i normalność
            ale dano władzę decyzji ludziom tego NIEGODNYM
            bucom, którzy URZĘDOLĄ i szukają pretekstu by nic nie robić a zarobić

            no i decydują: winda. prąd. awarie. odbiory techniczne. 2017r. bagno.

            • 2 0

    • dla naszego dobra zabroniono takich wynalazków

      za komuny pchało się wózek lub rower. teraz trzeba nosić.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane