• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizje dla Wyspy

Michał Stąporek
24 lutego 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Plac Wodny nad Motławą wg pracowni Bulanda Mucha Architekci Plac Wodny nad Motławą wg pracowni Bulanda Mucha Architekci

Architekci z Niemiec, Anglii, Francji i Polski zaprezentowali swoje koncepcje zabudowy Wyspy Spichrzów. Tymczasem Hiszpanie z Iberinvest mają gotowy pomysł na północny cypel wyspy i w ciągu najbliższych dni przedstawią go miastu.



Warsztaty architektoniczne zorganizowała firma Gray International. - W porozumieniu z miastem chcieliśmy stworzyć spójną koncepcję zabudowy południowej części wyspy, czyli na południe od Podwala Przedmiejskiego. Doszliśmy jednak do wniosku, że tak ważne miejsce zasługuje na całościowe spojrzenie - Ryszard Leśniewski z Gray International tłumaczy dlaczego zamówił u architektów projekty dotyczące całej wyspy, a nie tylko jej części.

Swoje wizje zaprezentowało pięć pracowni: brytyjska Chapman Taylor, francusko-polska Fiszer Atelier 41, niemiecka Astoc, warszawska Bulanda Mucha Architekci i gdańska Alter Polis. Co wymyślili architekci?

Propozycja pracowni Fiszer Atelier 41 Propozycja pracowni Fiszer Atelier 41
Marek Nakonieczny z Alter Polis twierdzi, że nie sposób ożywić wyspy bez zneutralizowania Podwala Przedmiejskiego, które rozcina ją na pół. Pracownia zaproponowała więc m.in. wybudowanie nad trasą centrum usługowo-handlowego, co pozwoliłoby "przełamać funkcjonalną i mentalną barierę" jaką stanowi Podwale.

Andrzej Bulanda z pracowni Bulanda Mucha Architekci zgadza się, że największym problemem wyspy jest Podwale Przedmiejskie. W swoim projekcie podkreśla konieczność "zszywania" miasta, czyli połączenia zdegradowanych elementów w spójną, wielowątkową całość.

Jednak zamówienie przez Graya koncepcji dla całej wyspy przypomina dzielenie skóry na niedźwiedziu, ponieważ część działek w północnej części wyspy ma właścicieli, którzy mają swoje własne plany zabudowy. Taka sytuacja dotyczy przede wszystkim hiszpańskiej firmy Martinsa Grupo Inmobiliaria (część Iberinvest), która jest właścicielem dwóch działek w tej części wyspy: pomiędzy Chmielną i Motławą oraz w kwartale Chmielna, Żytnia i Spichrzowa.

Architekci z Chapman Taylor zaproponowali m.in. kładkę na Wyspę Spichrzów Architekci z Chapman Taylor zaproponowali m.in. kładkę na Wyspę Spichrzów
- Do połowy przyszłego tygodnia przedstawimy miastu koncepcję zabudowy naszej i miejskiej działki na północnym cyplu wyspy - mówi Bartosz Piotrusiewicz z Iberinvest. Hiszpanie zaproponowali min. zlokalizowanie biur wzdłuż ul. Stągiewnej, niewielkich sklepów przy ul. Ciesielskiej, dużego parkingu (wymaganego przez miasto) z ogrodem na dachu i hotelu. Na samym wierzchołku wyspy powstałby park. Hiszpanie chcieliby także połączyć oba brzegów Motławy kładką, która przebiegałaby przez sam kraniec wyspy.

Bartosz Piotrusiewicz twierdzi, że jeżeli miasto zaakceptuje propozycje MGI, prace budowlane na północnym cyplu wyspy ruszą w 2007 roku. Spółka sfinansuje je ze środków własnych.
Wizja niemieckiej pracowni Astoc. Wizja niemieckiej pracowni Astoc.
Koncepcja pracowni Alter Polis. Koncepcja pracowni Alter Polis.

Opinie (124) 8 zablokowanych

  • ale czy coś to da??

    może już koniec tego gadania i czas się wziąć do roboty, bo trochę szkoda że 61 lat po wojnie Wyspa wygląda jakby ta wojna co dopiero się skończyła. Ale dobrze że się chociaż mówi.Siemka...

    • 1 0

  • Zdjęcie

    Przy zdjęciu powinna być notatka, że jest pobrane z Google Earth.
    Dla przyzwoitości ...

    • 0 0

  • Tunel, tylko tunel...

    Wyjazd na Warszawe trzeba wpuscic w tunel na zasadzie wzajemnosci. Wislostrada w Warszawie, czyli droga na Gdansk, od dwoch lat biegnie w tunelu poczynajac od mostu kolejowego az do Karowej. Na wierzchu ma byc budowany kompleks naukowo - jakis tam. Jednym slowem - miasto frontem do Wisly.

    Dwie czesci Wyspy Spichrzow - laczcie sie!

    A przy okazji pewnie - na ile znam sie na topografii Gdanska - okolice ul Lakowej przyblizylyby sie do Glownego Miasta.

    • 0 0

  • może w końcu ruszą inwestycje

    i Wyspa Spichrzów przestanie straszyć!

    • 0 0

  • najpierw jeszcze raz porzadnie zbombardowac, pozniej dopiero budowac wg jakiejs koncepcji ;-)

    • 0 0

  • Ursynów

    "...okolice ul Lakowej przyblizylyby sie do Glownego Miasta"

    I tego właśnie nikt by nie chciał! Lepiej ten teren zrekultywować i posadzić tam trawę a mieszkańców posłać kibitkami do Warszawy. Jestem pewien, że zaaklimatyzowaliby się momentalnie :)

    • 0 1

  • uhhhuuu minie sporo czasu,może dekada zanim cokolwiek wybuduja.Zacznijmy od wykopalisk ,teren trzeba przebadac wiec chyba 20 lat...powodzenia

    • 0 0

  • taaa

    Pesymista jestes. Trzeba rownac do gory...

    Kiedys na Prage strach bylo jechac. Teraz Praga jest "trendy". Galerie, kluby powstaja w rejonie Zabkowskiej i Radzyminskiej jak grzyby po deszczu. Firmy przenosza sie tam, bo do Srodmiescia tylko 2 km (slownie: dwa kilometry), czyli 20 min spacerem, a ceny za wynajem o polowe nizsze.

    PS. Uszczypliwosci nie zauwazylem, lub co najmniej udaje, ze nie.

    • 0 0

  • wow

    najpierw jeszcze raz porzadnie zbombardowac, pozniej dopiero budowac wg jakiejs koncepcji ;-)

    Autor: gdanszczanin

    na zdjeciu jest podane źródło :)

    • 0 0

  • tunel, obwodnica, Dolne Miasto...

    podobaja mi sie 2 podane podane powyzej pomysly , mam na mysli :
    1) TUNEL przebiegajacy pod zaprojektowana przez komunistycznych urbanistow przelotowa trasa Podwalem Przedmiejskim przechodzaca przez sam srodek historycznego organizmu miejskiego miasta Gdansk... tunel ten zlikwidowalby patologiczna bariere dzielaca historyczne Centrum Miasta i pozwolilby zgodnie z historycznymi zalozeniami na prawidlowy rozwoj nierozelwalnych kiedys funkcjonalnie historycznych dzielnic: Stare.Miasto, Glowne.Miasto, Stare.Przedmiescie, Wyspa.Spichrzow, Dolne.Miasto...
    2) REVITALIZACJA dzielnicy Nieder-Stadt , ktore jako jeden z 2 fragmentow historycznego centrum zachowalo znaczna czesc historycznej zabudowany i przedwojenny klimat... moglaby tam powstac , powstac nostalgiczna dzielnia atrakcyjna dla turystow, artystow i mieszkancow, pelna Galerii, Kawiarni, Restauracji, kameralnych hoteli, Pracowni, Antiquriatow, malych sklepikow, etc... moznaby revitalizowac linie Tramwajowa na Weiden-Gasse , wykorzystac zabudowania Starej Zajezdni Tram oraz pozostalosci najstarszego Dworca przy ul.Torunskiej.. ..ta czesc Centrum moglaby zyc dniem i noca, pelna uroku, w duzej mierze oddajaca autentyczny historyczny klimat miasta, polozona blisko centralnych punktow Gdanska...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane