• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizzair czeka na hangar

Michał Tusk
1 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Miniona noc była pierwszą, podczas której w Gdańsku nocował samolot tanich linii lotniczych. W środę, o 6.00 rano "gdański" Airbus 320 węgierskiego Wizzaira odleciał do Londynu. To zalążek bazy serwisowej, dzięki której w ciągu miesiąca przybędzie siedem nowych tras z Rębiechowia.

Na razie nocujący na gdańskim lotnisku samolot "śpi" pod gołym niebem. Nie potrwa to jednak długo, gdyż wczoraj dokonano uroczystego wmurowania aktu erekcyjnego pod budowę nowego hangaru, w którym docelowo mają odbywać się codzienne przeglądy maszyn stacjonujących w Gdańsku. Uroczystość była dla przedstawicieli lotniska i samorządów okazją do podsumowania minionego roku i przedstawienia prognoz na rok 2006.

- Głównie dzięki tanim przewoźnikom osiągnęliśmy 44-procentowy wzrost liczby pasażerów korzystających z lotniska - powiedział Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych i marketingu Portu Lotniczego. Dyrekcja lotniska jest przekonana, że trend wzrostowy się utrzyma.

- Zakładamy, że w tym roku obsłużymy ponad milion ludzi i zwiększymy zysk portu do niecałych czterech i pół miliona zł - przewiduje Skonieczny.

Aby sprostać takiej liczbie klientów, Port Lotniczy ma być w najbliższych latach intensywnie rozbudowywany.

- W tym roku poza budową hangaru powiększymy sale odpraw w terminalu pasażerskim i dostosujemy go do wymagań układu z Shengen - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes portu.

- Zamierzamy również powiększyć płytę postojową, która stała się za ciasna - dodaje prezes.

Poza tym w tym roku powstać ma biurowiec dla firm spedytorskich działających w porcie oraz stacja benzynowa, która jest już w budowie. Plany na rok 2007 to budowa drugiego terminalu i drogi kołowania umożliwiającej częstsze lądowania i starty.

Jeśli wzrost przewozów i idące za nim inwestycje się powiodą, to z pewnością będzie to nadal zasługa linii niskokosztowych.

Węgierski Wizzair od czerwca będzie latał do Kolonii, obecnie lata do Londynu, Dortmundu i Sztokholmu i jest na razie liderem w tym segmencie rynku, a dzięki uruchomionej dziś w nocy bazie w najbliższych dniach linia uruchomi kolejne połączenia. Jutro fioletowo-biały samolot po raz pierwszy poleci z grodu Neptuna do Liverpoolu, a w piątek zainaugurowane zostanie połączenie do Lubeki.

Jednak największa rewolucja w Rębiechowie czeka nas 28 marca, wraz z wejściem w Europie wiosennego rozkładu lotów. Wtedy Wizzair zacznie latać do Glasgow, a Ryanair uruchomi konkurencyjne dla tego pierwszego połączenie do stolicy Szwecji, pojawią się też trzej zupełnie nowi przewoźnicy: Centralwings (będzie latał do Dublina i Edynburga) i Germanwings (Kolonia). Trzeci przewoźnik oficjalnie nie został jeszcze ujawniony, jednak nieoficjalnie mówi się o firmie Sky Express, której samoloty będą pod marką Blue Express codziennie latały do Warszawy i Berlina i 5 razy w tygodniu do Krakowa i Wrocławia. Ceny mają zaczynać się od około 100 euro w jedną stronę.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (148) ponad 20 zablokowanych

  • czeżetko i marku
    zobaczcie sami że kobitki puszczam przodem:)
    13 marca w hali gdańskiej olivi wystąpi chór aleksnadrowa:)
    dla naszej czeżetki soliste a dla marka tzw klimat
    achtung!!
    nie mylić z klimakterium:)

    • 0 0

  • Żmijko

    Pasażery mniej, bo są cięższe, i mają inną aerodynamikę niż myśliwce, stąd ich podatność na wiatr jest adekawtnie mniejsza. A co do drogi startowej w Rębiechowie, to projekt zakładał budowę dwóch pasów, z czego ten niezbudowany miał odchodzić w kierunku północno wschodnim pomiędzy Słowackiego a Osową. Projekt lotniska wykonano w latach 70., więc trudno liczyć, żeby uwzględniał aktualne plany zagospodarowania przestrzennego ;-) Wówczas nadrzędnym kryterium była dostępność i rodzaj terenu oraz tzw rozkład róży wiatrów. A poza tym nie uważasz, że dzwięki silników lotniczych to wspaniała muzyka ? :)

    • 0 0

  • Taaa, rozbudowa terminalu się przyda

    Bo stanie na zewnątrz na mrozie w kolejce do kontroli paszportowej nie należy do przyjemności. Oczywiście byłoby inaczej, gdyby tuż po przylocie samolotu uzupełniano obsadę stanowisk do kontroli, ale po co? Niech pasażerowie stoją i marzną... Domyślam się, że lotnisko powstało żeby obsługiwać jeden lot krajowy dziennie (dlatego przypomina kurnik na środku pola), ale to się dawno zmieniło... chociaż to bardzo ładnie ze strony władz lotniska, że mają bojowe plany na przyszłość :)

    Przy okazji niech trochę zmienią wystrój tej mikroskopijnej salki przed kontrolą paszportową, bo jest na maksa WIEJSKI. Oprócz tablicy z ostrzeżeniem, żeby nie korzystać z usług 'fałszywych' taksówek, tudzież jakiegoś plakatu z bredniami na temat restrykcji w przywozie żywności, jest wielka biała ściana, z wielkim napisem Gdańsk, pod nim doczepiony jakiś mniejszy napis Sopot. I to i tyle, Gdynia się nie załapała... Nie można by tam umieścić fragmentu mapy, z Zatoką Gdańską i całym Trójmiastem? I jakimś krótkim opisem, jak się dostać z miasta do miasta?

    No i bardzo dobrze, że trojmiasto.pl umieściło tę informację na temat Wizzair, bo ostatnio można było odnieść wrażenie, że nic oprócz Ryanair nie istnieje, a przecież biorąc pod uwagę liczbę portów docelowych z Gdańska to Wizzair jest zdecydowanym liderem :)

    • 0 0

  • selekcjonerpl

    Miałem przyjemność latać z lotniska na Zaspie i było wspaniale, podobnie usytuowane jest lotnisko w GDY/Babich Dołach ma do tego dwa pasy, wiec może rozbudowujmy to drugie.

    • 0 0

  • WaszkaZ

    Lotnisko na Babich Dołach nie spełni dobrze roli głównego lotniska pasażerskiego z kilku powodów
    1) Usytuowanie na krańcu aglomeracji (duża odległość od Gdańska - i żadna obwodnica dużo tu nie zmieni)
    2) Warunki terenowe - główna droga startowa ma aktualnie 2500 m, z czego w kierunku 314 dodatkowy ~300m odcinek dobiegowy, nieużywany ze względu na zbyt bliskie położenie Kosakowa. Nie ma możliwości przedłużenia DS w żadnym kierunku, czarny pas z kolei ma długość ok 1800m i jest zabudowany od północy więc nadaje się wyłącznie do ruchu lekkiego.
    3) Wojsko nie zamierza rezygnować z tego lotniska, a jego infrastruktura wyklucza współużytkowanie na szeroką skalę.

    Tak więc w grę wchodzi rozbudowa Rębiechowa.

    • 0 0

  • CzeŻet już pilotuje pasażerskie? Z przyjemnością czekam na jej dyskusję z pilotem, któremu wyjaśni, że można to (pilotowanie) rozumieć tak jak on, ale ONA widzi to inaczej!;P

    • 0 0

  • Obywatel x

    No muzyka dla uszu, to fakt ;)
    Wiesz co, coś mi z tym wiatrem nie pasuje. No, ale nie jestem pilotem, to się nie znam może.

    • 0 0

  • ... może?

    • 0 0

  • Calkiem ok

    Latam z Wizz od dwoch lat, jestem zadowolona, nawet bardzo, czasem tylko odprawa trwa dlugo i ludzie sie 'goraczkuja' ale to nie wina owych lini. Samolot zawsze byl i oby tak dalej!
    Bardzo cieszy mnie wiadomosc o hangarze dla uroczego rozowego samolociku w Gdansku poniewaz to moje ukochane miasto i zawsze cel podrozy.
    Pozdrawiam pasazerow, zaloge lini Wizz (szczegolnie kapitanow) oraz zycze firmie dalszych sukcesow. Justyna

    • 0 0

  • PS. Odważniacho co się boi podpisać

    jak będę miała ochotę na dyskusję z pilotem, to sobie pogadam, bo w domu mam jednego. Dziś się zresztą dopytam jak to jest z tym wiatrem, ale fakt faktem że większe pojęcie mam zapewne o małych samolotach.

    Obywatel X, myśliwcami się nigdy specjalnie nie interesowałam. Zastanawia mnie tylko (serio pytam), dlaczego w takim razie na EPWA zmienia się kierunek zależnie od dnia? Nie z powodu wiatru? Na pewno jakieś tam znaczenie ma długość pasa, ale w niektóre dni lądowanie jest na 11, a w inne na 33 dla wszystkich samolotów?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane