• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wmurowanie kamienia węgielnego pod nowy dworzec w Sopocie

Piotr Weltrowski
12 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół

Wmurowywanie kamienia węgielnego pod dworzec w Sopocie

Prace przy przebudowie sopockiego dworca i przylegających do niego terenów trwają od kilku miesięcy. Niebawem rozpocznie się budowa budynku, w którym znajdzie się nowy dworzec. Z tej okazji dziś (12 grudnia, godz. 12) odbędzie się wmurowanie kamienia węgielnego na tej budowie.



Podoba ci się wygląd powstającego w Sopocie dworca?

Sopocki dworzec rozpoczęto przebudowywać w lutym. Wcześniej przez kilka lat przygotowywano inwestycję. Urzędnicy od początku chcieli przeprowadzić ją w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W skrócie polegać miała ona na tym, iż miasto oraz kolej przekazują inwestorowi tereny, na których ten stawia - za własne pieniądze - zarówno nowy dworzec, jak i obiekty mające mu towarzyszyć: hotel i niewielkie centrum handlowe.

Partnerem miasta w tym przedsięwzięciu jest trójmiejska firma Bałtycka Grupa Inwestycyjna. Zaprezentowany przez nią projekt przebudowy nie wszystkim mieszkańcom Sopotu przypadł jednak do gustu. Część z nich uznała, iż skala inwestycji jest zbyt duża, a nowy budynek dworca i towarzyszące mu obiekty nie będą pasować chociażby do kameralnych i stylizowanych na zabytkowe peronów. Mimo kontrowersji, projekt został jednak zaakceptowany i rozpoczęto realizację inwestycji.

Czytaj więcej o przebudowie sopockiego dworca

- Do tej pory wszystko idzie zgodnie z planem, a prace przebiegają według ustalonego harmonogramu. Jeszcze w tym miesiącu powinien być gotowy w stanie surowym pierwszy z budynków, które stawiamy, ten, w którym znajdą się przestrzenie pod biura i usługi, a być może także mediateka. Rozpoczęliśmy także budowę fundamentów pod sam główny budynek dworca, stąd zresztą dzisiejsza uroczystość - mówi Michał Żabik, kierownik projektu przebudowy sopockiego dworca.

Koszt inwestycji zamknąć ma się w kwocie ok. 100 mln zł. Pieniądze wykłada Bałtycka Grupa Inwestycyjna. Poza wkładem własnym posiłkuje się ona kredytami - m.in. 42 mln zł z unijnego funduszu Jessica. To pierwszy tego typu kredyt przyznany w całej Unii - jest on bardzo korzystnie oprocentowany (ok. 2 proc. w skali roku). Firma spłacać go będzie przez 15 lat.

W przyszłości do obowiązków BGI będzie również należało utrzymanie i zarządzanie całym kompleksem przez czas określony w umowie. Poza postawieniem nowego budynku dworca projekt przewiduje też budowę kameralnego centrum handlowo-usługowego, hotelu oraz parkingu podziemnego. Całości dopełnią skwery miejskie oraz nowy układ drogowy. Inwestycja ma zostać zakończona pod koniec przyszłego roku.

Dziś po południu opublikujemy film, na którym pokażemy uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budynek dworca oraz to, jak dziś wygląda plac budowy.

Materiał archiwalny

Przebudowa dworca w Sopocie widziana z perspektywy żurawia wieżowego.

Stary budynek dworca zrównano z ziemią latem.


Sama inwestycja rozpoczęła się w lutym... od przesadzenia rosnących w rejonie dworca drzew.

Opinie (122) 3 zablokowane

  • co jest ładne? (2)

    a co Wam się podoba, który budynek co powstał w ostatnich latach????

    • 5 4

    • Centrum nanotechnologii PG (1)

      Przykład tego, jak nawiązać do historycznej architektury nie popadając w kicz i tandetę.

      • 5 1

      • budy z zapiekankami na placu harcerzy w gdyni

        mocna klasyka, istna secesja....

        • 5 2

  • Wygląda prawie jak lotnisko.

    • 9 3

  • Mam nadzieje ze biskup poświęci, bo inaczej pociągi się będą spóźniać...

    • 3 6

  • KOLEJNA BANDA.

    Nie płacą w terminie swoich zobowiązań.

    • 8 2

  • Kontenery na nabrzeża

    • 15 1

  • (2)

    Może to zabrzmieć jak zdarta płyta ale wizualizacja sugeruje przewymiarowanie przestrzeni dla ruchu pociągów. Po raz kolejny nie pomyślano o uspokojeniu ruchu. Przypuszczalnie znaczna część ruchu pociągów odbywać się będzie środkiem a pozostali uczestnicy ruchu , piesi, rowerzyści będą narzekać, że pociągi nie dają im spokojnie przejść. Układ peronów powinien tworzyć zatoki do parkowania i zwężać optycznie przestrzeń dla ruchu pociągów - radykalnie uspokojonego - na pewno nie więcej niż 30 na godzinę.Inaczej cały czar kolei pryśnie.

    • 16 21

    • (1)

      Taa, już to kiedyś pisałeś. 30 km na godzinę i podróż z Gdyni Głównej do Gdańska Głównego z postojami zajmie godzinę. Gratuluję wyobraźni. Kolej to środek transportu, ma pozwalać ludziom na sprawne przemieszczanie się. Z taką prędkością to może przejechać zabytkowy parowóz aby wszyscy mogli mu się przyjrzeć.

      • 5 3

      • trol szydzi z polityki

        zrownowazonego transportu i wkleja podobne teksty pod kazdym art o komunikacji. dales sie nabrac Darek.

        • 5 0

  • :-):-):-):-):-):-):-) (1)

    w końcu ten dworzec zacznie wyglądać , a nie stara rudera dla żuli :-)!!

    • 9 15

    • sam(a)

      jesteś stara rudera.
      A twoja stara to żul

      • 2 5

  • Dworzec PKP Sopot

    Pudlaste pudło, na które nikt nie będzie zwracać uwagi.

    • 14 4

  • okropny (2)

    okrrropny

    • 83 19

    • nie spotkałem się na tym forum z pozytywnym komentarzem (1)

      na jakikolwiek temat

      • 7 14

      • macie racje wladza i jej wybory sa dobre tylko ludzie to k...

        • 0 5

  • Jako zwolennik odpoczynku na łonie natury jestem za.

    Im więcej marketów, galerii i innych schronisk dla obłąkanego społeczeństwa, tym mniej ludzi nad jeziorami, w lesie.....

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane