• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Woonerf na Karwinach dla ochrony pieszych

Patsz
4 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (244)
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny woonerf powstaje na Pustkach Cisowskich
  • Niebawem ta część ulicy zmieni się w przyjazną pieszym przestrzeń.
  • Niebawem ta część ulicy zmieni się w przyjazną pieszym przestrzeń.

Woonerf, czyli też bardziej swojski podwórzec, powstanie na końcu ul. NałkowskiejMapka na Karwinach. Pierwszeństwo będą na nim mieli piesi, zostanie wymieniona nawierzchnia i pojawią się ławki. Przy okazji w okolicy powstaną nowe chodniki.



Którą nazwę wolisz?

Słowo "woonerf" w ostatnich latach robi zawrotną karierę. Nazwa pochodzi z języka holenderskiego, oznacza "ulicę do mieszkania". Pierwsze woonerfy powstawały w latach 70. XX wieku w Holandii, skąd przeniknęły do innych miast europejskich.

Woonerf, a po polsku podwórzec



Inwestycje w woonerfy polegają na przekształcaniu fragmentów ulic, by te zachowały ograniczoną funkcję komunikacyjną, ale z pierwszeństwem dla pieszych i rowerzystów. Wokół znajduje się dużo ławek, stojaków na rowery, placów zabaw oraz drzew i trawników.



Całość łączy ulicę, deptak, parking oraz miejsce spotkań mieszkańców.

W Gdyni przykładem takiego rozwiązania jest fragment ul. Abrahama, na odcinku między ul. 10 Lutego i Batorego. Zakończone w 2019 r. prace były finansowane z Budżetu Obywatelskiego.

Woonerf na Abrahama: więcej informacji Woonerf na Abrahama: więcej informacji

Społecznicy: mieszkańcy chcieli takiego miejsca



- Przekonanie gdynian do tego, żeby zlikwidować 30 miejsc postojowych, a na ich miejsce dać zieleń i ławki, nie było łatwe, ale okazało się, że mimo pewnego zdominowania przestrzeni naszego miasta przez samochody mieszkańcy chcą takiego miejsca - mówił Łukasz Piesiewicz, pomysłodawca zmian z Miasta Wspólnego i radny dzielnicy Śródmieście.


Kolejny podwórzec na Karwinach



Kolejne "podwórce", bo tak brzmi polski odpowiednik słowa "woonerf", powstają w różnych częściach Trójmiasta. W Gdyni właśnie zapowiedziano kolejny na Karwinach. Prace wykona ZDiZ w ramach zadań inwestycyjno-remontowych z budżetu Rady Dzielnicy.

Podwórzec zostanie zrealizowany na odcinku około 300 m, od posesji przy ul. Nałkowskiej 32Mapka do wejścia do lasuMapka.

Woonerf na Karwinach w liczbach


  • zostanie wymieniona nawierzchnia na odcinku ok. 100 m,
  • część drogi gruntowej na długości ok. 200 m przejdzie remont,
  • pojawią się również elementy małej architektury, takie jak ławki.


- Na odcinku ul. Nałkowskiej wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu, polegająca na ustawieniu znaków informujących o strefie zamieszkania. Celem jest uspokojenie ruchu w tej okolicy oraz nadanie priorytetu pieszym. Zmiany wpłyną przede wszystkim na bezpieczeństwo mieszkańców tej części dzielnicy Karwiny - mówi gdyński radny Adam Skurat.
Pozostaje pytanie, czy to nie aby nieco za mało, by przebudowaną ulicę prowadzącą do lasu określić mianem woonerfu, choć taka nazwa kojarzy się raczej z centrami miast. Jak zwał, tak zwał - grunt, że mieszkańcy będą się czuli nieco bezpieczniej na wyremontowanym odcinku ulicy.

Najlepsze w Trójmieście
Ranking: Warsztaty samochodowe

Remonty w okolicy z różnych środków



Ze środków Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni wyremontowana zostanie również nawierzchnia ul. Nałkowskiej, na odcinku od skrzyżowania ul. Nałkowskiej i ul. Staffa w kierunku lasu. Wymianie ulegnie cała nawierzchnia.

Równocześnie w rejonie ul. Nałkowskiej prowadzone będą roboty w ramach zwycięskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego. Polegają na budowie chodnika o długości ok. 60 m między ul. Staffa a ul. Nałkowskiej.

Z budżetu ZDiZ zbudowany zostanie również ciąg pieszy w okolicy ul. Staffa 17.

Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz
11:12 6 KWIETNIA 23

Woonerf na Karwinach (13 opinii)

Ten Woonerf na Karwinach prowadzący do lasu o którym był kilka dni temu artykuł to będzie droga wyjazdowa z nowej inwestycji deweloperskiej na ul Gałczyńskiego pod lasem do której wyjazdowa droga będzie prowadziła przez las i po to właśnie powstaje ten Woonerf w tym raczej nietypowym dla takiej inwestycji miejscu
Ten Woonerf na Karwinach prowadzący do lasu o którym był kilka dni temu artykuł to będzie droga wyjazdowa z nowej inwestycji deweloperskiej na ul Gałczyńskiego pod lasem do której wyjazdowa droga będzie prowadziła przez las i po to właśnie powstaje ten Woonerf w tym raczej nietypowym dla takiej inwestycji miejscu Zobacz więcej
Patsz

Miejsca

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (3)

    Super!

    • 5 40

    • Woonerf ...srunerf

      Czy wszystko w tym kraju musi mieć zagraniczną nazwę?
      Żenujące

      • 11 5

    • Ty musisz mieć smutne życie

      właściwie to poza tym forum go nie masz

      • 8 1

    • Ale co super?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    powinny być przestrzenie przyjazne wszystkim (10)

    • 66 6

    • kierowcy są zbyt pazerni.nie potrafią się dzielić tym co wspolne (6)

      i terroryzują gdzie tylko mogą.Dasz im palec to odgryzą całą rękę.... jedz sobie zobacz jak wygląda zachowanie przeciętnego kierowcy w wybranej strefie zamieszkania. Zwyzywa, przejedzie po palcach, otrąbi ale pieszego nie przepuści. o parkowaniu i prędkości nie wspominając.

      • 35 34

      • (2)

        Idealny opis rowerzystów.

        • 20 23

        • Wiadomo, nie da się przejść chodnikiem przez te zaparkowane rowery :D

          • 21 10

        • Zwłaszcza trąbienie i parkowanie...

          • 13 3

      • Czy ci kierowcy są teraz z Tobą w pokoju? (2)

        Ja wiem, że mamy w kraju załamanie psychiatrii, ale spróbuj iść do specjalisty, bo widzę jak się męczysz...

        • 7 8

        • są za oknem, to wystarczy (1)

          trawniki pozastawiane, przejścia nie ma, niektórzy to by najchętniej do sklepu wjechali, ale to rowerzyści są problemem...

          • 7 4

          • Byłam w sobotę w u7 w gdyni

            Ledwo dało się wejść, bo dwa samochody stały bezpośrednio pod drzwiami. Kierowcy nie maja szacunku dla nikogo i niczego, byle te 5 metrów mniej przejsc, bo spacer grozi zawałem.

            • 2 2

    • jak wpuścisz samochody to automatycznie przestanie być przyjazne komukolwiek :)

      • 15 8

    • Dla kierowcy nie ma żadnych zasad kultury. Zniszczy każdy trawnik i rozjedzie każdy chodnik. Pieszy to wróg, rowerzyści to ideologia, a hulajnogi to zamach na wolność.

      • 5 6

    • np bardziej przyjazne gryzoniom

      dziurawe jezdnie

      • 2 1

  • Po prostu "strefa zamieszkania" (13)

    od dziesięcioleci funkcjonuje te pojecie w przepisach ruchu drogowego. Fakt faktem ze 99% kierowców nie rozumie co to takiego i myli z obszarem zabudowania ale jest.

    • 62 4

    • (1)

      Nie-kierowcy nie rozumieją tego w ogóle!

      • 10 2

      • No nie rozumieją

        Ich guru niemieckie z euro emerytura też PO mieście jeździ ponad 100

        • 0 0

    • Strefa zamieszkania jest określeniem prawnym (7)

      Ze strefy zamieszkania nic nie wynika poza koniecznością stosowania się do określonych ograniczeń.
      Natomiast ów voonerf to raczej termin do opisania specyficznych rozwiązań urbanistycznych...

      • 5 6

      • A czy te "specyficzne rozwiązania urbanistyczne" dla "voonerfa" są zapisane w prawie? (5)

        I przypisane tylko do "voonerfa", że nie można ich zastosować w strefach zamieszkania? Strefy zamieszkania spełniają pod względem prawnym założenia "voonerfa", którego w polskim prawie nie ma.

        • 2 4

        • Voonerf w Polsce to po prostu zestaw urządzeń technicznych pozwalających wymusić przestrzeganie zasad strefy zamieszkanej.

          W normalnym kraju wystarcza znak, u nas trzeba wszystko osłupkować.

          • 4 4

        • Mam pod nosem strefę zamieszkania (3)

          I nie wygląda i ni cholery nie przypomina to obrazków jakie znajduje w google po hasłem voonerf.

          • 4 1

          • Nic nie stoi na przeszkodzie aby strefy zamieszkania budować jak voonerfy (2)

            To, że obecnie strefy zamieszkania wyglądają jak zwykła droga w mieście czyli chodniki i jezdnia to wynika, że budowano je na wiele lat przed pojawieniem się 'stref zamieszkania', bodajże wprowadzono to pojęcie w 1997 roku. Przebudowywanie ich generowałoby niepotrzebne koszty. W założeniu strefa zamieszkania i voonerf pełnią takie same funkcje. Jak masz sok pomarańczowy w kartonie a ktoś pokaże tobie inny karton z inną grafiką ale też sokiem pomarańczowym i powie, że u niego to się nazywa fidle didle to będziesz uważać, że twój sok pomarańczowy i jego fidle didle to coś zupełnie innego?

            • 2 0

            • może nie zupełnie, ale jednak coś innego (1)

              • 0 1

              • sok pomarańczowy to sok pomarańczowy

                • 0 0

      • Jedno drugiego nie wyklucza.

        w strefie zamieszkania też można nie wydzielać "jezdni". postawić jakieś ławki i doniczki i gotowe.

        • 4 0

    • Polskim określeniem jest na to: "podwórzec miejski" niestety dziennikarstwo dzisiaj wiąże się z lenistwem językowym.

      • 4 1

    • 99%? Źródło: Instytut Danych z D*py? (1)

      Hej moderacjo, dlaczego nienawiść i hejt wobec kierowców jest tutaj tolerowana?

      • 2 4

      • hejt wobec kierowców? zrób marsz w obronie koniecznie, najlepiej ze zdjęciem papieża czy coś. a nie czekaj, trzeba by iść a nie jechać. no to faktycznie zostaje wołanie moderatora

        • 4 1

  • Straszna ta nowomowa :-( (2)

    • 58 7

    • Straszna i śmieszna.

      "Podwórzec" - ta nazwa poraża.

      • 6 8

    • Jeszcze mogliby napisać, że to Woonerf "dedykowany" mieszkańcom...

      • 4 2

  • Oddać ulice dla ludziuw (2)

    czas skończyć z autopatologio

    • 11 31

    • a kto i jak ci twoje weganskie pudelko dostarczy? (1)

      • 19 5

      • Sasza na swoim elektrycznym rowerze, jak zwykle.

        Doprowadziliście do tego, że absolutnie nikt nie jest w stanie korzystać z dróg, czy musi, czy nie, bo samochód stał się najwolniejszym środkiem transportu.

        • 4 8

  • Jakieś językowe kompleksy niektórzy mają.

    • 30 3

  • Opinia wyróżniona

    Czy aby na pewno teraz? (10)

    Mieszkańcy osiedla i całej dzielnicy od dłuższego czasu cierpią z powodu niekończących się remontów okolicznych ulic, że wspomne ul.Wielkopolską ze wszystkimi przyległościami na prawie całej długości, ul. Strzelców itd. Wygląda na to że kolejny fragment infrastruktury jest zablokowany na blizej nieokreślony czas. Miasto, czytaj władze, nie przyjmuje tego do wiadomości. Czy nie świadczy to o odklejeniu decydentów od realiów?

    • 155 26

    • (2)

      Kasa musi się zgadzać, (pewnie MTM to będzie robił)

      • 2 3

      • Te prace wyknuje MTM

        • 0 3

      • dokladnie MTM

        • 1 2

    • (4)

      Ty na prawdę uważasz, że remont 300-metrowej osiedlowej drogi biegnącej do lasu zablokuje dzielnicę?

      • 11 1

      • (3)

        Remontują nie tylko te 300 m do lasu, ale też całe skrzyżowanie. Obecnie jest tam ruch wahadłowy, a mnóstwo ludzi tamtędy jeździ próbując ominąć korek na wielkopolskiej.

        • 5 3

        • Przez las jeżdżą?Bo będą robić od TBS w stronę lasu

          • 4 1

        • No na głupotę ludzi, którzy osiedlem próbują omijać korki, nic się nie poradzi

          Nie oczekujmy nie wiadomo jakiej przepustowości od drogi osiedlowej

          • 3 4

        • To jest akurat dobre miejsce na coś takiego.

          • 1 3

    • Nie, to świadczy o twoim odklejeniu. Jeżeli nie będą robić remontów to będziesz marudził że nic się nie dzieje. Jesteś malkontentem który ma za dużo czasu.

      • 3 5

    • Głosuj na szczurka

      • 0 2

  • Powinni zrobić łooonerf w Gdańsku Nowym Porcie, na odcinku od Biedry przy Góreckiego, do skrzyżowania ulicy Wolności z Wilków Morskich. Tam mało kto chodzi prosto, tym bardziej w godzinach od 17 do wieczora. Wielu przechodniów się aż przewraca, a niektórzy ze zmęczenia zasypiają na ławkach. To chyba od wiatru, czy coś? Nie wiem o co chodzi.

    • 12 1

  • "mieszkancy czegos chcieli" naprawde? zwlaszcza usuniecia miejsc do parkowania smochodow? widocznie marsjanie tam parkowali (10)

    • 91 6

    • Auta (9)

      Nie jesteśmy zbyt zamożnym narodem na tle innych państw unii europejskiej. Statystycznie jednak jesteśmy w czołówce jeśli chodzi o ilość aut na głowę. Wyprzedza nas tylko Luksemburg i Włochy. U nas jest kult posiadania auta, a co za tym idzie niestety mamy problemy z infrastrukturą do ich obsługi, za mało dróg parkingów i tak dalej. Może zamiast narzekać pomyśl czy nie wystarczyłoby ci jedno auto ;)

      • 8 27

      • (3)

        A może wystarczyloby więcej połączeń komunikacji miejskiej? So tego sensownie planowana? Od 7:02 do 7:18 z Myśliwskiej odjexhały: 31, 181, 31, R z 24 (w tym samym czasie) i... 181.

        • 22 3

        • Nie, nie wystarczyłoby. (2)

          Nawet w idealnie skomunikowanych dzielnicach masz zawsze z okna widok na autoszrot...

          • 4 13

          • Idealnie skomunikowana dzielnica to taka ze stacją metra (1)

            Gdzie masz metro w Trójmieście? Bo jakoś nie widziałem.

            • 4 1

            • SKM to nasze trójmiejskie, naziemne metro

              przydałaby się wymiana taboru i podniesienie częstotliwości połączeń

              • 0 0

      • To może trzeba zacząć od rozwoju zkm zamiast od likwidacji połączeń i podwyżek. Tak się nie przekona ludzi do zmiany nawyków.

        • 14 2

      • odkad komunikacja miejska zostala zlikwidowana albo stala sie za droga, auto stalo sie smutna koniecznoscia (1)

        kiedys mozna bylo po Kaszubach jezdzic wygodnie PKSem, teraz to jest wyprawa jak na ksiezyc

        • 14 2

        • PiS obiecał PKS

          do każdej wioski. Już zapomniałeś?

          • 6 0

      • Człowieku, wiesz co to "projekcja"? Kierowcy samochody uważają za narzędzia do przemieszczania się, to tylko tacy jak Ty wierzą w jakiś "kult posiadania auta"! Zazdrościsz?

        • 5 3

      • Połowa zarejestrowanych w Polsce samochodów istnieje wyłącznie w urzędniczych spisach . Geniuszu .

        Te samochody już dawno trafiły do huty , tyle że nie zostały wyrejestrowane . W Polsce mamy urzędniczy syf .

        • 0 0

  • E tam, my chcemy parkingi i asfalt (10)

    Nasze jest miasto a piesi i rowerzyści wypad i schować się w mieszkaniach. Żądamy poszerzenia ulic do14 pasów w jedną stronę, domy wyburzyć, w marketach market'drivey i kawiarnie z ruchem samochodów. A za wszystko muszą zapłacić piesi i rowerzyści bo my tak chcemy. I parkingi wszędzie i za darmo. Lasy wyciąć a plaże zamienić na parkingi. Jasne?

    Kierowczyk.

    • 22 40

    • (8)

      Rowerzyści to promil w ruchu ulicznym. Mniejszość nie może dyktować warunków pieszym. Wystarczy zobaczyć, ile rowerów przejeżdża np. obok Experymentu (jest tam licznik rowerowy). Codziennie sprawdzam i około 7 - 7:30 jest to od 20 do góra 50 przejazdów. W tym czasie setki aut i osób w autobusach przejeżdża tą relacją do pracy.

      • 12 7

      • OK, w Twoim bloku mieszka znakomita mniejszość mieszkańców miasta. (2)

        Dlaczego macie dyktować innym, że mają zapłacić Wam za drogę i parking?

        • 7 6

        • Bo my też się skladamy na drogi i parkingi dla innych (1)

          i fundujemy komunikację miejską dla 70% procent pasażerów, którzy jeżdżą za darmo, mimo że sami z niej nie korzystamy.

          • 6 4

          • my to znaczy kto? piesi i rowerzyści?

            kierowcy też często korzystają z komunikacji zbiorowej, nie mówiąc o chodzeniu pieszo lub jeżdżeniu rowerem. Po prostu wszyscy jesteśmy mieszkańcami. Zauważam nadreprezentację osób, które traktują samochód jako jedyny sposób poruszania się po mieście, podczas gdy to nie jest prawda.

            • 0 1

      • to po co jest budowana obwodnica metropolitalna skoro w jej planowanym śladzie jeździ zero samochodów?

        • 4 3

      • (2)

        jaki z tego wniosek wyciągasz? bo ja taki że mamy za mało infrastruktury dla rowerów...

        • 6 4

        • (1)

          Raczej taki, że na jednego rowerzystę przypada znacznie więcej infrastruktury niż na jednego kierowcę, więc czas na stawianie znaków zakazu jazdy rowerem i likwidację części infrastruktury dla rowerów.

          • 6 4

          • Ktoś tu się uczył wygaszania popytu z historii PKP

            • 2 1

      • w dobrze zarządzanych miastach cykliści stanowią ponad 25% ogólnego ruchu niepieszych

        miasta przyjazne dla rowerów to miasta przyjazne dla wszystkich mieszkańców. Miasta próbujące być przyjazne dla użytkowników samochodów nigdy nie są postrzegane jako przyjazne przez kierowców: im zawsze brakuje miejsc do parkowania. Warto myśleć o skali potencjalnego ruchu rowerzystów i pieszych, a nie myśleć wyłącznie lub głównie o obecnej skali ruchu rowerów i o potrzebach kierowców. To ich zachowania (skłonność do korzystania z samochodu nawet na krótkie odległości) są głównym źródłem utrudnień dla innych kierowców. Proste jak konstrukcja cepa.

        • 0 2

    • Chyba cie frustracja zżera

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane