• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową

Maciej Korolczuk
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa. Wiosną estakada przeszła niewielki remont. W jego ramach wymieniono na niej barierki i balustrady, zwężono też jezdnię z dwóch do jednego pasa.

Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.



Czy estakada nad Okopową powinna zostać wyburzona?

Estakada nad ul. Okopową jest częścią powstałego w 1975 roku węzła Leningradzkiego (dziś Unii Europejskiej). Umożliwia wyjazd z Wałów Jagiellońskich i okolic Huciska na Podwale Przedmiejskie, w kierunku ul. Elbląskiej i dalej drogi S7 na Elbląg, Olsztyn i Warszawę.

I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.

Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.

Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym Znikająca z krajobrazu Wrocławia estakada na pl. Społecznym
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.

Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.

Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej. Estakada umożliwia szybki wyjazd z centrum Gdańska. Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej.

FRAG: Estakada niepotrzebna



- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy: potrzebna analiza



Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.

- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową. Zdaniem Pawła Mrozka z FRAG-u w miejscu estakady mogłaby powstać nowa zabudowa a budynki mogłyby przesłonić krytykowaną przez stowarzyszenie galerię handlową.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.

- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.

Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka. Urzędnicy odpowiadają, że ewentualne decyzje muszą zostać poprzedzone analizami natężenia ruchu, co najwcześniej będzie możliwe po oddaniu nowego wiaduktu Biskupia Górka.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • grzelczak to szkodnika jakich mało, zostawić, wyremontowac ten obiekt

    nie dość, że wprowadzili te bezsensowne buspasy, to jeszcze chcą zakorkować Gdańsk tworząc przejścia dla pieszych w miejscach, gdzie są tunele, jak dworzec PKP. Złe słowo Grzelczaka szkodzi mieszkańcom

    • 1 0

  • żart chyba!

    Pan paweł mieszka pewnie w nieszkaniu po babci na starym mieście, codziennie rano w drodze do pracy kupuję kawe w swojej ulubionej kawiarni num dojdzie spacerem do biura na Okopowej. Podczas tej drogi wykoncypowa, ze mu estakada przeszkadza i w ogole po co tyle ludzi mu tu jeździ. On chciałby tylko spokojnie spacerować z kafką do pracy i z pracy.

    • 2 0

  • Budować a nie burzyć

    Więcej dróg, mostów etc.. to prawdziwe rozwiązanie, jestem zacofani, wzorujcie się na Texsasie Dallas, tam ciągle budują autostrady przez miasto i podwyższają predkość przejazdu
    Ludzie - przecież fizyki się nie oszuka.
    Na po hybel weganom,c yklistom i inny...

    • 1 1

  • autaostrady w mieście (2)

    Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek

    bzdura totalna np. w Roterdamie autostrada 3 pasmowa przebiega przez miasto. szukają dziury w całym, chcą zmusić ludzi do jazdy komunikacją miejską,

    • 10 1

    • W Szczecinie jest o wiele potężniejsza estakada w samym centrum miasta

      • 2 1

    • dokładnie wystarczy zobaczyć na mape, pieknie A20 przecina miasto do tego A16 i A13 albo Goterborg i E6. Wciskają kit mieszkańcom bo myslą że to kupią, zreszta tyle lata się udawało to czemu tego nie robic dalej

      • 3 0

  • Gdyby nie ta estakada...

    Zapanowałby totalny chaos....korki przy Hucisku,korki przy Bramie Wyżynnej (i tak zresztą są lecz byłyby jeszcze większe), zakorkowany dojazd na Chełm i Gdańsk-Forum -- kotłowanina samochodów po przeciwnej stronie na Przedmieściu - dziwię się że ktoś chce jej likwidacji

    • 2 0

  • Kto biednemu zabroni...

    Rozumiem, że Stowarzyszenie zasponsoruje rozbiórkę estakady i budowę tunelu, który przejmie funkcję zburzonego obiektu?

    • 2 0

  • Ludzie w SimCity lepiej miastami zarządzają xD (1)

    "Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej."

    Których jeszcze kilka lat temu nie było i za estakadą można było się spokojnie "ewakuować" z miasta...

    • 2 0

    • ciąg dalszy

      A niedługo dojdą kolejne światła na skrzyżowaniu z Łąkową. Wtedy dopiero można wyburzać estakadę, miasto stanie w tym miejscu na amen. :D

      • 2 0

  • Pomysł

    Zburzyć i postawić biurowiec :)

    • 1 0

  • Estakada musi tu zostac, to jest oczywiste i wie to kazdy

    Ale, nikt nie wspomina o problemie tych zasr*nych swiateł wszedzie. Po co je wszedzie stawiac? I dlaczego sa one ustawiane tak debikny sposob? Na jednych zapala sie zielone i w polowie drigi na nastepnych zapala sie czerwone. Albo na glownej ulicy, 50 aut musi sie zatrzymac, zeby z jakies uliczki bocznej z ktorej wyjezxza 1 auto na godzine byla mozliwosc wyjazdu. Albo po co o godz 22 i pozniej, w miejscach gdzie przejscia dla pieszychbz przyciskiem, i w dodatku o tej porze jezdza tam tylko samochody a ludzi 0, zapala sie zielone dla pieszych???? Normalnie Bareja maczał w tym palce

    • 2 0

  • zaoszczędzimy na remoncie estakady. (14)

    Te pieniądze można wtedy mądrze wydać na wydarzenia kulturalne, ecs albo serial w TVN.

    • 199 155

    • Albo na 500+

      • 0 0

    • Zib (4)

      Wydamy na festiwal kobiet internetu

      • 49 2

      • Gdańska pralnia (1)

        Tak naprawdę zasilimy kod-erastki i kod-erastów. Ale w księgowości wszystko będzie OK.

        • 4 0

        • Ten chochoł stworzony przez PiS jeszcze istnieje?

          Myślałem, że go zwinęli, jak już rozpieprzyli konstytucję i zmienili ustawę wyborcza pod siebie...

          • 0 3

      • (1)

        na nastepna parade LGBT i edukacje seksualna w przedszkolach

        • 14 3

        • A możemy zabrać tą z religii z podstawówki?

          "nie zabezpieczaj się, bo pójdziesz do piekła"...

          • 7 8

    • a może konia do rydwanu?

      albo cztery, to będzie kwadryga, jak w Berlinie...

      • 2 0

    • Czy w pierwszej kolejności zaoszczędzone pieniądze nie pójdą dla urzędników, którzy to zaoszczędzili?

      • 6 1

    • słabo trolluejsz.

      na szczęście poklask masz tylko wśród swoich, zTorunia, od tego od samochodów od bezdomnych.

      • 5 23

    • Można kupić jeden bardzo drogi rydwan

      Przyda się nam taki w Gdańsku

      • 28 0

    • świtny pomysł!

      Najlepiej zacznijmy oszczędzać od zaraz. W końcu sama się kiedyś wyburzy...

      • 13 2

    • Czyli wypłacić, przejeść , zrobić kupę i tyle z tych pieniędzy.

      • 20 3

    • Na nowy, większy rydwan !!! (1)

      • 48 3

      • na tęczową paradę . Tak to jest słuszna koncepcja.

        • 38 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane