- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (612 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (93 opinie)
- 3 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (38 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (366 opinii)
- 5 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 6 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
Wraca pytanie o estakadę nad ul. Okopową
Czy estakada nad ul. Okopową w ścisłym centrum Gdańska podzieli los wyburzanego od kilku dni podobnego obiektu we Wrocławiu? Pytani przez nas społecznicy twierdzą, że powinna to być konsekwencja przebudowy i uspokajania ruchu na Podwalu Przedmiejskim. Miejscy urzędnicy i władze miasta są bardziej zdystansowani.
I jest to jej zaleta, bo kierowcy wyjeżdżający z centrum Gdańska w tym kierunku nie blokują głównego ciągu komunikacyjnego, a po pokonaniu estakady na światłach zatrzymują się dopiero na wysokości ul. Chmielnej.
Gdy kilka dni temu we Wrocławiu ruszyła rozbiórka podobnego obiektu na pl. Społecznym (ma tam powstać nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa), na nowo odżył pomysł wyburzenia mało estetycznej estakady w centrum Gdańska.
Po raz pierwszy poruszyliśmy ten temat jesienią 2012 r. Dyskusja była burzliwa. Artykuł przeczytało niemal 50 tys. czytelników, a pod tekstem zamieszczono prawie 900 komentarzy.
Dziś wracamy do tematu i pytamy, co o tym pomyśle myślą społecznicy, urzędnicy i władze miasta.
FRAG: Estakada niepotrzebna
- Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Ta estakada jest nam kompletnie niepotrzebna, nie ma żadnych zalet. Nie jest nią nawet fakt, że umożliwia płynny wyjazd z centrum, bo samochody i tak stają na światłach na Podwalu. Potrzeba nam normalnej miejskiej przestrzeni, być może z nową zabudową, która z jednej strony umożliwiłaby stworzenie pierzei, a z drugiej przesłoniłaby Forum Gdańsk. Dziś to niedostępna dla pieszych i mieszkańców wyspa, która przecina historyczne połączenie Starego Przedmieścia z Głównym Miastem. Wyburzenie estakady powinno być logiczną konsekwencją zmian zapoczątkowanych na Podwalu Przedmiejskim.
Urzędnicy: potrzebna analiza
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że nie jest przeciwnikiem radykalnych zmian, a taką byłoby wyburzenie estakady, ale tylko pod warunkiem wcześniejszej analizy natężenia ruchu i realnych skutków utworzenia w tym miejscu jednopoziomowego skrzyżowania.
- W tym miejscu dominują relacje skrętne, tzn. z Wałów Jagiellońskich w Podwale Przedmiejskie i odwrotnie. Zanim doszłoby do ewentualnej decyzji o wyburzeniu estakady, trzeba by to poprzedzić rzetelną analizą realnych natężeń ruchu, a to będzie możliwe najwcześniej po zakończeniu inwestycji, jaką jest budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Następnie należałoby wykorzystać istniejące narzędzia do symulacji ruchu - mówi Kotłowski.
Zdaniem dyrektora GZDiZ modelowym działaniem jest strategia, jaką obrano przy planowanym wyburzeniu kładki dla pieszych na Zaspie. Przypomnijmy, że urzędnicy przygotowali tam kilka wariantów wyburzenia przeskalowanej i drogiej w utrzymaniu kładki. Wszystkie zostały przeanalizowane, a wiążące decyzje mają zapaść jesienią.
- Estakada nad Okopową, podobnie jak kładka na Zaspie, powoli dojrzewa do gruntownego i kosztownego remontu. Wkrótce trzeba będzie podjąć decyzję, czy warto w nią inwestować, czy może jednak warto ją usunąć. Jestem za zrównoważonym rozwojem, ale nie za wszelką cenę, bo może się okazać, że zburzenie jednej estakady zakorkuje pół miasta - zastrzega Mieczysław Kotłowski.
Co ciekawe, podobnego zdania było prawie 80 proc. czytelników głosujących w ankiecie artykułu z 2012 r. Spośród ponad 3,3 tys. oddanych głosów aż 78 proc. ankietowanych na pytanie o skutki ewentualnej likwidacji estakady odpowiedziało, że wzrosłyby korki. 15 proc. uważało, że przestrzeń miejska w tym miejscu wypiękniałaby, 4 proc. martwiłoby się kosztowną rozbiórką i nadwerężeniem budżetu miasta, a 3 proc. wskazało na poprawę bezpieczeństwa na Podwalu Przedmiejskim.
M.in. na czynnik finansowy zwraca też uwagę Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
- Wiadukt nad Okopową czeka w przyszłości podobny los [co wrocławską estakadę - dop. red.], ale wymaga to przygotowania inwestycyjnego - podkreśla.
Na razie estakada nad Okopową wciąż służy kierowcom. Niedawno zakończył się jej kilkumiesięczny lifting. Wymieniono na niej bariery i poręcze, a jezdnię zwężono z dwóch do jednego pasa ruchu.
Opinie (605) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-22 20:28
grzelczak to szkodnika jakich mało, zostawić, wyremontowac ten obiekt
nie dość, że wprowadzili te bezsensowne buspasy, to jeszcze chcą zakorkować Gdańsk tworząc przejścia dla pieszych w miejscach, gdzie są tunele, jak dworzec PKP. Złe słowo Grzelczaka szkodzi mieszkańcom
- 1 0
-
2019-08-22 19:24
żart chyba!
Pan paweł mieszka pewnie w nieszkaniu po babci na starym mieście, codziennie rano w drodze do pracy kupuję kawe w swojej ulubionej kawiarni num dojdzie spacerem do biura na Okopowej. Podczas tej drogi wykoncypowa, ze mu estakada przeszkadza i w ogole po co tyle ludzi mu tu jeździ. On chciałby tylko spokojnie spacerować z kafką do pracy i z pracy.
- 2 0
-
2019-08-22 14:53
Budować a nie burzyć
Więcej dróg, mostów etc.. to prawdziwe rozwiązanie, jestem zacofani, wzorujcie się na Texsasie Dallas, tam ciągle budują autostrady przez miasto i podwyższają predkość przejazdu
Ludzie - przecież fizyki się nie oszuka.
Na po hybel weganom,c yklistom i inny...- 1 1
-
2019-08-21 09:08
autaostrady w mieście (2)
Jesteśmy jedynym miastem w Europie, gdzie w ścisłym centrum funkcjonuje węzeł autostradowy - mówi Paweł Mrozek
bzdura totalna np. w Roterdamie autostrada 3 pasmowa przebiega przez miasto. szukają dziury w całym, chcą zmusić ludzi do jazdy komunikacją miejską,- 10 1
-
2019-08-22 14:15
W Szczecinie jest o wiele potężniejsza estakada w samym centrum miasta
- 2 1
-
2019-08-21 10:02
dokładnie wystarczy zobaczyć na mape, pieknie A20 przecina miasto do tego A16 i A13 albo Goterborg i E6. Wciskają kit mieszkańcom bo myslą że to kupią, zreszta tyle lata się udawało to czemu tego nie robic dalej
- 3 0
-
2019-08-22 14:08
Gdyby nie ta estakada...
Zapanowałby totalny chaos....korki przy Hucisku,korki przy Bramie Wyżynnej (i tak zresztą są lecz byłyby jeszcze większe), zakorkowany dojazd na Chełm i Gdańsk-Forum -- kotłowanina samochodów po przeciwnej stronie na Przedmieściu - dziwię się że ktoś chce jej likwidacji
- 2 0
-
2019-08-22 13:05
Kto biednemu zabroni...
Rozumiem, że Stowarzyszenie zasponsoruje rozbiórkę estakady i budowę tunelu, który przejmie funkcję zburzonego obiektu?
- 2 0
-
2019-08-21 23:13
Ludzie w SimCity lepiej miastami zarządzają xD (1)
"Ale tylko na chwilę, bo ruch na Podwalu Przedmiejskim spowalnia pierwsze z czterech skrzyżowań przy ul. Chmielnej."
Których jeszcze kilka lat temu nie było i za estakadą można było się spokojnie "ewakuować" z miasta...- 2 0
-
2019-08-22 10:55
ciąg dalszy
A niedługo dojdą kolejne światła na skrzyżowaniu z Łąkową. Wtedy dopiero można wyburzać estakadę, miasto stanie w tym miejscu na amen. :D
- 2 0
-
2019-08-22 08:47
Pomysł
Zburzyć i postawić biurowiec :)
- 1 0
-
2019-08-22 07:14
Estakada musi tu zostac, to jest oczywiste i wie to kazdy
Ale, nikt nie wspomina o problemie tych zasr*nych swiateł wszedzie. Po co je wszedzie stawiac? I dlaczego sa one ustawiane tak debikny sposob? Na jednych zapala sie zielone i w polowie drigi na nastepnych zapala sie czerwone. Albo na glownej ulicy, 50 aut musi sie zatrzymac, zeby z jakies uliczki bocznej z ktorej wyjezxza 1 auto na godzine byla mozliwosc wyjazdu. Albo po co o godz 22 i pozniej, w miejscach gdzie przejscia dla pieszychbz przyciskiem, i w dodatku o tej porze jezdza tam tylko samochody a ludzi 0, zapala sie zielone dla pieszych???? Normalnie Bareja maczał w tym palce
- 2 0
-
2019-08-20 07:07
zaoszczędzimy na remoncie estakady. (14)
Te pieniądze można wtedy mądrze wydać na wydarzenia kulturalne, ecs albo serial w TVN.
- 199 155
-
2019-08-22 07:02
Albo na 500+
- 0 0
-
2019-08-20 07:16
Zib (4)
Wydamy na festiwal kobiet internetu
- 49 2
-
2019-08-20 23:20
Gdańska pralnia (1)
Tak naprawdę zasilimy kod-erastki i kod-erastów. Ale w księgowości wszystko będzie OK.
- 4 0
-
2019-08-21 07:15
Ten chochoł stworzony przez PiS jeszcze istnieje?
Myślałem, że go zwinęli, jak już rozpieprzyli konstytucję i zmienili ustawę wyborcza pod siebie...
- 0 3
-
2019-08-20 11:01
(1)
na nastepna parade LGBT i edukacje seksualna w przedszkolach
- 14 3
-
2019-08-20 11:14
A możemy zabrać tą z religii z podstawówki?
"nie zabezpieczaj się, bo pójdziesz do piekła"...
- 7 8
-
2019-08-20 23:30
a może konia do rydwanu?
albo cztery, to będzie kwadryga, jak w Berlinie...
- 2 0
-
2019-08-20 10:01
Czy w pierwszej kolejności zaoszczędzone pieniądze nie pójdą dla urzędników, którzy to zaoszczędzili?
- 6 1
-
2019-08-20 08:51
słabo trolluejsz.
na szczęście poklask masz tylko wśród swoich, zTorunia, od tego od samochodów od bezdomnych.
- 5 23
-
2019-08-20 08:11
Można kupić jeden bardzo drogi rydwan
Przyda się nam taki w Gdańsku
- 28 0
-
2019-08-20 07:45
świtny pomysł!
Najlepiej zacznijmy oszczędzać od zaraz. W końcu sama się kiedyś wyburzy...
- 13 2
-
2019-08-20 07:41
Czyli wypłacić, przejeść , zrobić kupę i tyle z tych pieniędzy.
- 20 3
-
2019-08-20 07:21
Na nowy, większy rydwan !!! (1)
- 48 3
-
2019-08-20 07:40
na tęczową paradę . Tak to jest słuszna koncepcja.
- 38 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.