• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowniczy estakady na Okopowej: miasto nie ma na nią pomysłu

Maciej Korolczuk
25 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać. Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać.

We wtorek wróciliśmy do pomysłu wyburzenia estakady nad ul. Okopową w centrum Gdańska. Większość naszych czytelników (69 proc.), którzy zagłosowali w ankiecie pod artykułem uważa, że obiekt powinien pozostać na swoim miejscu. Podobnie uważa Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca całego węzła i samej estakady i dodaje, że miasto nie ma na to miejsce żadnego sensownego pomysłu.



Maciej Korolczuk: Czy estakada nad Okopową powinna zniknąć?

Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca węzła Leningradzkiego (obecnie węzła Unii Europejskiej) i estakady: - Jestem przeciwnikiem robienia sztuki dla sztuki. Bo tak to na dziś wygląda. Można wyburzyć każdy obiekt w mieście, ale pytanie, co dalej? Czy mamy jakiś pomysł na to, co pojawi się w tym miejscu później? Jakie skutki to za sobą pociągnie? Obawiam się, że na dziś takiego pomysłu w mieście nie ma.

To obiekt, który z jednej strony usprawnia szybki wyjazd z centrum Gdańska, ale z drugiej z racji swoich gabarytów szpeci ścisłe centrum, rozdziera je na dwie części połączone podziemnym i zapuszczonym tunelem, który dla wielu osób jest barierą nie do przejścia. Pytania o przyszłość i kształt tego miejsca wydają się zasadne?

- Oczywiście, że tak. To trochę paradoksalne, bo ta estakada nie przystawała ani do czasów, w których powstała, ani do tego, co mamy dzisiaj.

Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku. Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku.
Dlaczego?
- Proszę pamiętać w jakim ustroju przyszło nam wówczas wznosić obiekty inżynieryjne. Gdy pod koniec lat 60. kończyłem technikum metody budowania mostów, estakad i wiaduktów, w porównaniu do dzisiejszej technologii to niebo a ziemia. Wszystko robiło się ręcznie, począwszy od wznoszenia rusztowania, przez szalunki, wylewki itd. To trwało tygodniami, miesiącami. Dopiero gdy poszedł "prikaz" z góry, że węzeł wraz z estakadą ma powstać, dostaliśmy profesjonalny na tamte czasy sprzęt budowlany, który ułatwiał i przyspieszał prace. Estakada i cały węzeł wyprzedzały epokę, w której powstały. To był nowoczesny obiekt, jak na tamte czasy i potrzeby, bo przecież trzeba pamiętać, że w połowie lat 70. ruch samochodowy w mieście był radykalnie mniejszy niż dzisiaj. Teraz można kupić auto za 5 tys. zł. Dopiero, gdy chcemy go zaparkować albo nawet dojechać do domu okazuje się, że nie ma gdzie i jak, bo miasto pozwala deweloperom budować osiedla bez towarzyszącej im infrastruktury drogowej.

Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało. Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało.
Początkowo miał powstać tylko tunel w ciągu Okopowej i trasa Armii Krajowej w kierunku Podwala Przedmiejskiego (ówczesnej ul. Leningradzkiej).

- Tak, dopiero w późniejszym czasie Komitet Centralny dał zielone światło, pieniądze i sprzęt na budowę estakady, która miała być wizytówką nie tylko miasta, ale i władz centralnych. Nikt nigdy wcześniej nigdzie nie postawił takiego obiektu.

Dla pana firmy to też musiało być wielkie przedsięwzięcie.

- Oczywiście. Tuż przed wejściem na budowę skończyliśmy budowę tunelu między dworcem PKS a Dworcem Głównym, więc byliśmy zaprawieni w boju. Gdy powstał węzeł Leningradzki, estakada stała się też logo naszej firmy: Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych. Później poszły kolejne kontrakty: Armii Krajowej od 3 Maja w kierunku Chełmu i Łostowickiej, wiadukt na Elbląskiej czy Błędnik. W Gdyni pracowaliśmy przy Estakadzie Kwiatkowskiego, a jednym z ostatnich dużych kontraktów była estakada na Obwodnicy Południowej. Trochę śladów w Trójmieście po sobie zostawiłem.

Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia. Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia.
Jak ocenia pan inwestycje drogowe w Gdańsku na przestrzeni ostatnich lat?

- Krytycznie. Brakuje spójnej wizji rozwoju. Tylko wokół mojej Zaspy, gdzie mieszkam, widzę kilka inwestycji, które powstają bez choćby podstawowych dróg dojazdowych. Nie mogę pojąć, jak miasto może się godzić na zabudowę pasa startowego na Zaspie połączonego z al. Grunwaldzką jedną nitką na wiadukcie Braci Lewoniewskich. Albo jak można budować kilka tysięcy mieszkań w Letnicy bez zapewnienia mieszkańcom dojazdu do nich? W dodatku w sytuacji, gdy codziennie totalnie korkuje się Czarny Dwór, bo miasto nie potrafiło dokończyć Drogi Zielonej od Hallera w kierunku Ergo Areny. A to tylko przykłady pierwsze z brzegu.

Nie przekonują pana działania miasta w Śródmieściu, polegające na wprowadzaniu strefy tempo 30, przebudowy Podwala Przedmiejskiego, ograniczania ruchu w Strefie Ograniczonej Dostępności, budowania parkingów, powstawania nowych naziemnych przejść dla pieszych czy planów budowy tunelu między Elbląską a Nową Wałową?

- Przepracowałem 47 lat w zawodzie. Budowałem drogi i estakady w całym kraju i za granicą, m.in. w Libii. I powiem panu, że lepsze drogi od Gdańska ma choćby Rzeszów, gdzie w 2015 r. stawialiśmy prawie 500-metrowy most wantowy na Wisłoku.

Co zrobiłby pan więc z estakadą?

- Zostawił. Dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na to miejsce, nie ma sensu się jej pozbywać. Zresztą nie będzie to takie proste, bo w podporach estakady są tony stali. Proces jej ewentualnego wyburzenia będzie więc z pewnością bardzo kosztowny i skomplikowany.

Opinie (444) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • "miasto pozwala deweloperom... (29)

    ...budować osiedla bez towarzyszącej im infrastruktury drogowej" W Urzędzie Miejskim przeczytali?

    • 818 43

    • (7)

      W urzędzie miejskim wiedza co robią. To nie jest miasto ważne tylko urzędasy i ich jaśniepaństwo prezydenci. Mieszkańcy maja tylko płacić i milczeć. Ewentualnie mogą poprzeć obowiązującą politykę miasta i podpisać volkslistę aby w pełni zostać mieszkańcami europejskiego miasta.

      • 85 24

      • (5)

        Dzbany z UM tylko pieniądze biorą i pierdzą w stołki! Stan niektórych dróg przebija kraje 3 świata ! Czy wy dzbany z urzędu wiecie jak wyglada Kampinoska ,elbląska od strony akademii muzycznej ,podwale grodzkie ,hallera itp itd... zamiast organizować marsze zboczeńców może zaczniecie robić to do was należy !!!

        • 107 26

        • zamiast organizować marsze zboczeńców ... organizujcie msze prałatów zboczeńców (2)

          i spędy zboczeńców jak na krak przedm, i pod jasną górą

          • 5 25

          • A może po prostu niech nie organizują żadnych marszów zboczeńców ani tych ani tych i wezmą się za prawdziwe problemy a nie światopoglądowe g*wno...

            • 22 1

          • Artystów zboczeńców,nauczycieli zboczeńców,trenerów zboczeńców...

            Może tak i polityków-zboczeńców, pracowników wymiaru "sprawiedliwości"-zboczeńców -masz fobię antyklerykalną,czy po prostu to Twoja praca?

            • 10 2

        • nie masz wykształcenia podstawowego skoro nie wiesz jaką funkcję w państwie pełni urząd miejski

          • 2 6

        • Hallera to juz wogole jakas masakra.. dojazd do plazy, turysci a droga jak w rosji... Co sie dzije w kwestii budowy Nowej Swietokrzyskiej? W 2014 albo i wczesniej byly plany budowy mamy zaraz 2020... i nic

          • 4 0

      • urząd miejski nie podejmuje decyzji o infrastrukturze drogowej

        to nie są jego kompetencje, te decyzje podejmuje się na promie rządu i tam się kieruj

        • 1 12

    • a niby czemu miasto miałoby to obchodzić? w interesie miasta jest żeby samochód było jak najmniej. (4)

      • 33 51

      • generalnie tak, ale nie w ten sposób (3)

        to, co mamy teraz w całym 3mieście to po prostu wynik zaniedbań i nieudolności, a nie sensownej polityki magistratów zmierzającej ku polepszeniu jakości życia przez zmniejszenie liczby samochodów.
        Nie wystarczy na osiedlu na 100 mieszkań wymusić 20 miejsc parkingowych, bo Polak i tak coś wykombinuje - stanie na trawniku chociażby. Trzeba wprowadzić kompleksowy system jednocześnie zniechęcający do posiadania samochodu (bezwzględne kary za złe parkowanie, zakazy wjazdu do centrum itp) i zachęcający do transportu publicznego (częste i wygodne kursy, buspasy, darmowa komunikacja itp.).

        To taka sama różnica jak między rozsądną gospodarką wodami opadowymi i ściekami a zaniedbywaniem stanu kanalizacji prowadzącym do tego, że przez tydzień gdańszczanie sikali prosto do Motławy.

        • 42 18

        • (2)

          Żeby zadowolić mieszkańców, to na 100 mieszkań musiałoby być minimum 200-300 miejsc postojowych. Jeśli ktoś kupuje auto (tak jak napisane jest w artykule) po 5 tys. zł i w rodzinie jest po 3-4 auta, to 300 miejsc to i tak za mało. Dzisiaj koszt miejsca w hali garażowej to ok. 40 tys. zł. Razy 3 miejsca to ile mamy? 120 tys. zł. Jesteś gotowy tyle wydać? Bo po sąsiadach widzę zupełnie co innego.

          • 26 8

          • no bo to droga donikąd (1)

            zapewnimy 200-300 miejsc postojowych na każde 100 mieszkań, to czemu nie 400 czy 500. Jeden samochód do pracy, drugi dla żony, trzeci dla dziecka, czwarty do zabawy w weekendy, piąty na części...

            • 17 4

            • ale wtedy miasto musiało by być 100 razy większe, żeby to wszystko zmieścić

              i granica Gdańska byłaby w Elblągu, a kto tyle rur pociągnie i za co? tylko po to żeby każdy Janusz mógł po 3 samochody parkować pod blokiem

              • 3 4

    • (6)

      taaa przerzućcie infrastrukturę na deweloperów i nikogo nie będzie stać na mieszkanie :D

      • 14 38

      • A gdzie poza Warszawą (5)

        są najdroższe mieszkania? W Gdańsku. Deweloperzy Nie mogą ciągle podwyższać ponieważ mogą zostać z częścią mieszkań.

        • 29 8

        • o deweloperów się nie martw (2)

          mamy trójmiejskie klany posiadaczy nieruchomości, oni zawsze będą mieli kaskę na kolejne mieszkanie na wynajem, bez względu na ceny. Najtrudniej zacząć, ale przecież dziadkowie pomogą.

          O przepraszam, teraz już nie tylko trójmiejskie tylko trójmiejsko-brukselskie.

          Tylko szarego człowieka nie stać na mieszkanie w mieście, w którym się urodził...

          • 43 11

          • (1)

            i ten bolszewicki ból gluteusa maximusa... Chciały by się znacjonalizować co?

            • 2 11

            • to, że każdy w Polsce musi mieć własnościowe mieszkanie to jest chore

              w Polsce w ogóle nie buduje się mieszkań pod wynajem ... jak masowo na zachodzie UE

              • 4 8

        • a wysiliłeś swój mały rozumek by pojąć dlaczego tak jest? Grunt nie jest z gumy i się nie rozciągnie a terenów jest mało o ile w ogóle są w centrum miasta. Zamiast budować w górę miasto się rozlało co stwarza kolejne problemy i potrzebę inwestycji w infrastrukturę.

          • 3 3

        • gdzieś zawsze będą mieszkania najtańsze a gdzieś najdroższe a gdzieś drugie w kolejności

          a gdzieś trzecie w kolejności, i co z tego wynika? nic.

          • 0 1

    • A wcześniejsze zdanie? (1)

      "Teraz można kupić auto za 5 tys. zł" - to nie tu jest problem? Kupić auto w cenie roweru i potem wymagać, że nie ma gdzie parkować, skoro w jednej rodzinie potrafi być po 4 auta?

      • 19 6

      • jakie 4? max 2

        • 2 2

    • Jak miasto pozwala budowac bez retencji deweloperom

      • 8 1

    • Warto dodać

      I bez miejsc postojowych .....
      haha... ale ludzie kupują i stoją w korkach. Gdyby nie kupowali z powodu dojazdu deweloperzy mieli by inne podejście.

      • 8 1

    • a nabywcy? Też już to przeczytali czy będą, po zakupie mieszkania, jęczeć, że nie mają jak się z niego wydostać i jak wrócić.

      • 5 1

    • Amen (3)

      Przymorze jest najlepszym przykładem. Tona nowych budynków mieszkalnych i biurowców. Zero parkingów w porównaniu do potrzeb a o drogach nie wspomnę. Miejscy chyba myślą, że jak na grunwaldzkiej dostawią sygnalizację świetlną i kilka nawrotek to nagle zwiększy się przepustowość dróg. Od 30 nie doszedł nawet jeden pas ruchu więcej. Kołobrzeska od Grunwldzkiej do Chłopskiej była 2 pasmowa 30 lat temu i nadal jest, a dalej jeden pas i nadal jest. Chłopska -> Rzeczypospolitej była dwu pasmowa i nadal jest. Jedynie fragment obrońców poszerzyli, ale co z tego skoro dalej jest czarny dwór jednopasmowy i Bora-Komorowskiego też jednopasmowa. Od lat nikt nie próbuje nawet usunąć wąskich gardeł.

      • 8 1

      • i bardzo dobrze, czego nie rozumiesz? (2)

        • 2 6

        • (1)

          Tego, że Przymorze bylo projektowane pod te budynki które postawili, liczne wjazdy na poszczególne części, dużo parkingów. Na takiej Jagiellońskiej na parkingu stała jedną osobówka i ciężarowy. Ludzie się dziwili po co tyle miejsc jak i tak nikogo nie stać na samochód. Drogą zieloną też była w projekcie Ale nie starczyło na nią kasy i dalej jej nie ma. Projektanci przewidzieli że liczba aut się zwiększy i będzie trzeba odbudować drogi. A teraz deweloperzy zabudowaną wszystkie dziury Grodzką płotem i na przykład jak można było z kołobrzeskiej przejść do szpitala na zaspie w 10 minut to teraz masz z 2 kilometry i emeryt bierze taksówkę zamiast pójść.

          • 5 1

          • po co zmyślasz?

            po co?

            • 0 3

  • (13)

    madrego to I milo poczytac

    • 675 51

    • (7)

      lesny dziadek od przepustowosci lo w libii noze byl ale na pewno nie w miastach europejskich

      • 19 97

      • chyba ty

        • 48 5

      • ja też nie lubię ludzi z tamtej epoki (5)

        ale widać, że są to po prostu wyszkoleni specjaliści i wiedzą co mówią

        • 57 13

        • co człowiek winny tego kiedy się urodził?

          Urodził, wychował, wykształcił i pracował w PRLu. Innego wyboru nie miał. Można oceniać jedynie czy robił to dobrze, czy źle.

          Przez tę mentalność "ja też nie lubię ludzi z tamtej epoki" mamy nieustannie wojnę polsko-polską...

          • 68 2

        • Ty technik

          A za co ty tego gościa nie lubisz ????

          • 34 1

        • powiedział "technik" akrobata.

          • 1 5

        • to zwykły budowlaniec

          a nie specjalista

          • 2 5

        • Kompleksy?

          Bo technik (tak zrozumiałem) z lat 60-tych lepiej zna się na rzeczy i składniej potrafi się wypowiedzieć, niż niejeden dzisiejszy doktor inż.?

          • 10 1

    • Ten człowiek zrobił więcej dla miasta niz ta dulkiewicz (1)

      • 48 4

      • nic nie zrobił, to zwykły wykonawca

        nie projektant

        • 0 1

    • prawde mowi, tak naprawde w gdansku nie ma miejsca, w ktorym by nie bylo korkow, to jest prawdziwy dramat. Komunikacja miejska tez nie lepsza

      • 26 3

    • Stara dobra szkoła (1)

      Z tą wiedzą i praktyką mógłby na PG wykładać.

      A kilka lat temu (może 8) chcieli wysyłać spawaczy z stoczni na kurs strzyżenia psów bo nie było dla nich etatów.

      • 4 1

      • slaby dowcip, z jaką wiedzą? ten facet nie ma żadnej wiedzy, to robotnik

        • 0 3

  • Halo Pani Prezydent! (9)

    Słyszy Pani?
    Pan Zygmunt bardzo mądrze mówi.
    Historia z logo przedsiębiorstwa jest bardzo ciekawa.

    • 532 46

    • Mądrze? To droga do nikąd takie myślenie. (4)

      Moskwa idealnym przekładem miasta tego pana ze snu.
      Kilkanaście obwodnic, niektóre po 12 pasów, brak przejść, ogromne skrzyżowania.
      utopia dla kierofczyka i co.... Moskwa jest najbardziej zakorkowanym miastem świata...
      kilkanascie km jedzie się tam kilka godzin w godzinach szczytu.

      • 13 62

      • ...

        Ze skrajności w skrajność, standardowa retoryka... :)

        • 22 2

      • Metro wszędzie co 3 minuty - za drobne. No i skromne 12 mln mieszkańców. (2)

        • 32 1

        • no metro jest ale wiekszosc przemieszcza sie tam i tak samochodem.

          • 3 7

        • Ale Gdańsk nie będzie miał metra

          Ma SKM i PKM i nie potrafi (nie stać nas) na tak co 5 minut, a co dopiero zbudowanie linii podziemnych i takt co 3 minuty...

          • 2 1

    • (2)

      Wypowiedź tego człowieka tylko pokazuję jak Gdańsk pod względem infrastruktury drogowej jest daleko w tyle za innymi miastami w Polsce. Szkoda tylko, że sami gdańszczanie tego nie rozumieją i dalej żyją w przekonaniu że Gdańsk to najlepsze miejsce do życia

      • 32 5

      • Jak 80% ludzi głosuje na zacofańca to nie ma co się dziwić, że się cofamy. A taki budżet...
        Zaraz zainwestują kilka baniek na następny generator korków na Podwalu i znowu 80% wybierze zacofańca.
        Ale nie ważne, że źle. Ważne że nasze. Taka mentalność.

        • 15 9

      • ten człowiek to zwykły budowlaniec

        on nie ma kompetencji do zabierania głosu w sprawach dotyczących infrastruktury drogowej a tym bardziej fachowcami nie są mieszkańcy, więc ich "opinie" można między bajki włożyć

        • 2 10

    • cha

      Panna Prezydent nie wie?
      korki nadal będą
      a plac po locie co?lepiej sprzedaż z zyskiem?
      A będzie chętny. ?Może Timmermans

      • 2 0

  • Mam wrazenie, ze Pan Inżynier chetnie by widzial wszedzie autostrady w Centrum. (27)

    A Zaspa jest idealnym przykładem terenu niewygodnego dla pieszych: kładki, brak przejść, byle samochodu mogły zapierd***

    • 156 577

    • właściwie czego oczekiwać po człowieku wykształconym w prlu i specjalizującym się w wiaduktach (9)

      całe życie poświęcił na takie konstrukcje, więc nic dziwnego, że nowe koncepcje w stylu stref 30 go nie przekonują.

      Sam zauważa, że wtedy czasy były inne a teraz są inne - tu się zgadzamy. Ale do dostrzeżenia rozwiązania problemu zakorkowanych miast rozcinanych na części drogami w stylu autostrad po prostu nie jest przygotowany.

      Fajny wywiad, cenne świadectwo, ale niech o współczesnym kształcie miasta decydują współcześnie myślący specjaliści od urbanistyki, a nie inżynierowie z ubiegłego stulecia.

      • 64 118

      • Ty to jednak masz pod deklkem coś nie tak... (4)

        Najlepiej zrobić wszędzie strefę 30, co 100m leżaki i co każde skrzyżowanie światła jak na JP a na pewno będzie lepiej....
        Gość dobrze powiedział, nie ma i pewnie długo nie będzie (obym się mylił) chęci na dowalenie deweloperom aby w znacznym stopniu "pomogli" przy inwestycjach jeśli chcą tak budować jak obecnie. Miasto też powinno wziąć się w garść i zacząć krok po kroku ogarniać kolejne odcinki dróg, które w większości są zapchane przez kilka h.

        • 77 33

        • Ty dpod deklem niemasz nic!

          • 10 35

        • najlepiej strefa 30 też na obwodnicy powinna być, co 10 metrów leżący policjant itp itd, generalnie wystarczy tych bzdur typu stefa 30

          • 38 5

        • zapchane przez kilka h. ewidedntne klamstwo i falsz. Cale reszta to g...

          • 1 6

        • Nie ma Pan racji. A przy okazji prostacko atakuje.

          • 1 3

      • koń by się uśmiał po tym komentarzy Twoim hahaha
        już nic więcej nie pisz, bo na złe to wychodzi tylko

        • 2 3

      • i będziesz durniu 3 godziny wyjeżdżał z miasta. (2)

        • 10 5

        • Pociąg wjeżdża ze stałą szybkością (1)

          Wprowadzić opłatę za wjazd do miasta - 2 zł. I się okaże, że nie ma korków.

          • 0 3

          • większość nie będzie jeździła samochodami po mieście dlatego, że wprowadzono opłatę za wjazd (już wystarczająco dużo kierowcy muszą płacić), tylko dlatego, że nie ma po prostu innej alternatywy. jeśli samochodem z pracy w Gdyni z Gdańska dojeżdżam w 30 minut, a komunikacją miejską w 1.5h to chyba znacząca jest to różnica? W ciągu roku to daje ponad 20 dni więcej spędzonych w komunikacji miejskiej. szkoda na to życia.

            • 0 0

    • (1)

      Zaspa Młyniec , na odcinku od ul. Hynka do Rzeczpospolitej jakieś 350 m są cztery słownie( cztery) przejścia dla pieszych , ograniczenie do 30km/h.To dla ciebie mało?. podobnie po drugiej stronie , więc Kacper swoje żale nie tutaj.

      • 32 33

      • Ciekawe koordynaty.

        Jedna ulica dochodzi do drugiej to jaki to w końcu odcinek? :D

        • 15 1

    • facet z poprzedniej epoki (3)

      • 26 71

      • ty z jeszcze wcześniejszej

        ...średniowiecze

        • 37 15

      • (1)

        fachowiec. I mądry. Nie jakiś nawiedzony

        • 5 1

        • fachowiec od czego?

          od układania cegieł

          • 0 2

    • Juz sie jajogniot znalazl

      • 7 17

    • (1)

      Też mam tamte wrażenie.

      • 1 6

      • a w nowej epoce to już po polsku się nie mówi tylko po polskiemu?

        • 2 0

    • (4)

      Ile od lat siedemdziesiątych było na Zaspie wypadków śmiertelnych z powodu wejścia na jezdnię pieszych? Dzięki przejściom pod jezdnią problem wyeliminowano. Nie pisz więc pierdół zwolenniku świateł i utrudniania ruchu w mieście.

      • 46 18

      • W końcu realna ocena sytuacji, zgadzam się w całej rozciągłości.

        • 21 3

      • to nie wina pieszych (2)

        że sobie jedziesz szybko, ale bezpiecznie. obyś całe życie był na 100% sprawny (nie będziesz). ale będzie wtedy odszczekiwanie...

        • 7 16

        • Jak pod pociag wejdzie

          To tez wina maszynisty ze za szybko jechal?

          • 12 0

        • Jak pieszy będzie przebiegał na czerwonym to kogo będzie wina? Zakład że tak będzie?

          • 7 1

    • weź słomę z butów wytrzep

      • 3 3

    • piesi mają siedzieć w

      domach i się nie szwędać po ulicach

      • 10 3

    • Zaspa jest jedną z lepiej rozwiazanych dzielnic jeśli chodzi o układ pieszy-samochodowy

      Ale UM z panią prezydent starają się tu na siłę wszystko zepsuć... Ale developer ma zarobić...

      • 13 4

  • Bardzo rozsądna wypowiedz (2)

    • 400 45

    • Na tle pomysłów ludzi z FRAG

      Nawet odpowiedź "nie bo nie" jest rozsądna.

      • 15 5

    • I tak wygrają wstecznicy

      Czy jacyś "uspokajacze" ruchu z argumentami typu "bo w Pcimiu tak jest", "bo to węzeł autostradowy a autostrad w żadnym mieście nie ma", "bo mniej dróg to mniej aut", "trzeba uspokajać ruch", "nie pasuje do tła historycznego" - polityka z pragmatyką zawsze wygra a potem jest jak jest.

      • 3 2

  • To wszystko prawda. (1)

    BRG dostosowuje się do developerów nie do mieszkańców.

    • 369 23

    • Możesz sobie pisać, mówić. A klakierzy kontynuatorki rzecznika deweloperów i tak będą na nią głosować

      • 4 2

  • W końcu ktoś kto mówi z sensem, w tym rządzonym bez misji i wizji dla mieszkańców mieście (4)

    • 402 41

    • Chciałem tylko zapytać (1)

      Czy ktokolwiek z FRAG ma prawo jazdy?

      • 11 6

      • Wszyscy mamy prawo jazdy rowerem, autobusem i czymkolwiek dusza zapragnie.

        • 6 4

    • wyprowac sie do pacanowa

      • 4 4

    • przypadkowa osoba z ulicy a ty mówisz ze z sensem mówi?

      zabawne

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Burzenie jest bzdurą... (14)

    proszę zobaczyc ile samochodów codziennie porusza się ulicami trójmiasta, bez tej estakady centrum będzie całe stało, proszę spojrzeć co codziennie dzieje się przez przejście piesze przy ul.Chmielnej... Ulica Bulońska powinna być 2 pasmowa do samego końca, tak samo jak wspomina wyżej p.Zygmunt powinno być połączenie 2 pasmowe al.Jana Pawła II z Grunwaldzką

    • 350 48

    • (1)

      2 pasy? Od razu 4 a co tam...

      • 12 38

      • nie myśl nawet o tym aby później negatywnie komentować, gdy będziesz stać godzinę próbując przejechać 300m

        • 15 5

    • i bardzo dobrze. postoją trochę to przemyślą swoje zachowanie. następnym razem gruchotem do miasta pchać się nie będą (8)

      • 19 52

      • (6)

        Chodniki są w rozsypce, pasów dla rowerów i elektrycznych hulajnóg i innych alternatywnych pojazdów nie buduje się w Gdańsku. Obecnych nawet miasto nie utrzymuje, nie sprząta, nie przycina gałęzi, nie łata dziur.

        Jednego biletu na komunikację nie ma, tak samo jak klimatyzacji w autobusach. Tramwaje stoją codziennie po kilka razy. Więc jak inaczej ? Teleportacja ?

        • 40 5

        • (5)

          90% to tranzyt przez centrum.
          jak by nawet chodniki ze złota były to i tak samochodami by jeździli. nie tu problem

          • 10 7

          • (4)

            Tranzyt to masz na obwodnicy południowej i w tunelu pod Martwą Wisłą. Ludzie po prostu muszą się przemieszczać w mieście i tego nie zmienisz. Jeśli da się jechać tylko samochodem to jadą samochodem. Miasto musi inwestować w alternatywy.

            • 17 6

            • po prostu nie rozumiesz znaczenia słowa "tranzyt" (1)

              tak się właśnie w Polsce rozmawia na dowolny temat - same domorosłe spece...

              • 12 5

              • ty tak na serio ? To może jakiś kurs z brania udziału w dyskusji by ci się przydał ?

                jak zwykle - zero argumentów, pełno obrażania się i epitetów

                • 4 6

            • Oczywiście że to tranzyt. (1)

              Samochodów jadących z albo do centrum jest poniżej 10%.
              Reszta tylko tam przejeżdża. Czyli 90% to tranzyt.

              • 10 2

              • Wszędzie tak jest

                • 5 4

      • Bujaj się Pewnierowerzysto

        Ja w mieście mieszkam i będę się poruszała jak mi wygodnie

        • 1 2

    • (1)

      Mniej dróg, mniej aut. Elementarna teoria gier.

      • 16 17

      • Wyjedź jak ci tu źle

        • 10 11

    • spójrz kiedyś na mapę

      Zobacz co się znajduje w bezpośredniej okolicy wiaduktów. Nic, pustynia. Nie tylko pod i po obu stronach, ale na wiele metrów w okolicy.

      Takie rozbudowane sieci dróg duszą miasto. Nikt nie chce tam być, chce tylko byle szybciej przejechać samochodem i uciec w zazielenione, spokojne miejsca. Posiedzieć w knajpce na świeżym powietrzu, a nie na poboczu autostrady. Iść na spacer do parku, a nie pod estakadę.

      Zobacz teraz gdzie są te wiadukty a gdzie jest to twoje centrum Gdańska. Gdyby znikły, miasto miałoby w końcu miejsce na rozwój, a w obecnej sytuacji traci jedne z najcenniejszych lokacji na to, żeby sobie Czesław mógł pojeździć stuletnim pasatem w dizlu...

      • 23 18

  • Inżynier z lat '70, który chce budować kolejne estakady z węzła UE. (69)

    Te czasy minęły. Dziś powinniśmy stawiać już na inne wizje. Nie auto, a transport publiczny, rower, pieszo.

    • 157 566

    • No niestety większość starej daty cierpi na ta chorobę (4)

      • 32 103

      • Robiłeś badania? (1)

        Skąd wiesz?

        • 43 5

        • tak, badania są, ten pan nie ma ani wykształcenia ani doświadczenia, żeby zabierać głos

          to zwykła, przypadkowa osoba z ulicy

          • 0 5

      • Panie starej daty (1)

        Jak będziesz miał 70 lat to jedz do wnuków na rowerze (są tacy), jak skończysz 80 to idź z na zakupy i wróć z ciężką ekologiczną siatką a jak skończysz 90-tkę to niech ci młody aktywista w twarz wykrzyczy że źle segregujesz śmieci. bo jak nie to zapłacisz 4 razy tyle za wywóz śmieci. jak zaczynasz pisać o ludziach starej daty to się zastanów jak będziesz sobie za 40 lat radził z interaktywnymi hologramami...

        • 50 9

        • no pieniacz, ale mu pojechałeś, brawo

          • 7 2

    • 100% racji (25)

      w żadnej innej dziedzinie poza budownictwem nie będziemy konsultowali się ze specjalistą sprzed 50 lat. W informatyce? Skąd. W okulistyce? No bez żartów.

      Zachodni świat już dawno zrozumiał, że autostrady w centrach miast, parkingi po horyzont i 4 samochody w każdej rodzinie to ścieżka ku zagładzie. 21 wiek wymaga innych, nowoczesnych rozwiązań. Przyjaznych ludziom, a nie samochodom.

      No i zastrzeżenie (niestety konieczne na tym forum) - wiedza i umiejętności pana Dereszkiewicza są niepodważalne a dzieła jego rąk przysłużyły się tysiącom ludzi. Ale dziś już po prostu nie jest 1970 rok.

      • 49 77

      • taaaa jasne (6)

        sprzedaj samochód i niech każdy z twojej rodziny sprzeda będziecie mieć spokój... pierd...nie o autostradzie w środku miasta już nie da się czytać i słuchać o tym. ciekawe co napiszesz mądrego na forum jak postawią ci w okolicy osiedle na 500 mieszkań i więcej ;] tylko nie płacz wtedy, że coś ci nie pasuje...

        • 72 20

        • Popieram kolege (5)

          Jak słysze autostrada w centrum miasta to mnie krew zalewa. większość miast europejskich ma obwodnicę wewnątrz miejskie np. jak droga zielona. Czyli drogi pozwalajace sie w miare sprawnie przemieszczać po mieście iw tedy mogą ograniczać ruch samochodowym po za tymi drogami bo jest alternatywa

          • 34 13

          • (2)

            które to miasta ?

            • 4 12

            • choćby (1)

              berlin, hamburg, amsterdam, paryż, barcelona...
              otwórz google maps i przyjrzyj się tym drogom, które są oznaczone na żółto wewnątrz miast- nie w każdym jest to bezkolizyjna autostrada jak w berlinie, ale zwykle są to wielopasmówki z założenia służące do szybkiego przemieszczania się miedzy dzielnicami i wyjazdu z centrum miasta...

              • 25 7

              • Trójmiasto porównywać do Paryża czy Berlina ... To są kilkukrotnie większe miasta. Drogi Amsterdamu mamy i tu (Grunwaldzka, Różowa), poza tym Amsterdam stawia przede wszystkim na rowery.
                Barcelona rzeczywiście, jakiś durny twór nad samym morzem, tragedia

                • 0 3

          • Twoja znajomość świata powala.

            Gdzie byłeś? Chyba w Pierdziszewie Wielkim

            • 7 14

          • Przez cały Berlin przechodzi autostrada, w wiekszości w tunelach i wykopach

            • 0 0

      • ... (6)

        Zabawne jest to, jak ludzie uważają, że gdy ktoś jest starszej daty to zatrzymał się w tamtym okresie. Inżynieria rozwija się każdego roku i ten pan także musi/musiał nadążać za tym by dostawać nowe kontrakty.

        • 61 5

        • Mysle ze ten Pan nie przejmuje sie stekaniem takich ludzi.

          Zna swoja wartosc.

          • 45 3

        • (2)

          ale stare nawyki mu zostały jak widać.

          • 4 44

          • stary, to ty masz mało elastyczny umysł (1)

            Kiedyś nawykiem była uczciwość, odpowiedzialność i solidność.
            Teraz pozostało pieprzenie bzdur bez zastanowienia - co właśnie zaprezentowaleś.

            • 30 2

            • Na pewno, a kolejne pokolenie zostały wychowane przez UFO

              • 7 3

        • zupełnie nie wiesz o czym mówisz (1)

          Samo sedno budownictwa, to że jedni projektują na poziomie miasta, drudzy na poziomie obiektu, a jeszcze kolejni to wykonują. Gość może być wybitnym organizatorem placu budowy, ale buduje to, co już zaprojektowane dostał do wybudowania bez wnikania w to, czemu zakręt w lewo a nie w prawo.

          Nikt nie podważa umiejętności technicznych w zakresie budowy wiaduktów czy estakad albo układania asfaltu. Zarzuty są do koncepcji urbanistycznej i kierunku rozwoju całego transportu.

          • 16 8

          • dokładnie, nikt tu tego podstawowego faktu nie zauważył

            bo to forum jest dla ludzi niewykształconych

            • 0 0

      • Riksza - społecznicy kręcą na rowerach kierowcy siedzą i jadą

        • 8 1

      • Zachodni świat się cofa w rozwoju a społeczeństwa zachodnie wymierają. (1)

        Gdyby nie założenia z lat 70-dziesiątych , dopiero byś zobaczył jak by wyglądało 3 miasto.
        Teraz będą wciskać ci g*wno, tylko po to , żeby zarobić parę groszy. Każdy skrawek jest zabudowywany w imię mamony. Takiej wizji szukasz? Drzew w doniczkach? Ślepi jesteście i głusi jak te małpy z bajki.

        • 27 6

        • Chciałbym się tak cofnąć w rozwoju jak świat zachodni, szczególnie w kwestiach finansowych

          • 9 5

      • zachodni świat (3)

        ma możliwości których my nie mamy:

        - zamyka trójpasmówki tam, gdzie ma równolegle 3-5 dwupasmówek.

        -burzy estakady, gdy wprowadza ruch jednokieunkowy na całej drodze lub gdy wybuduje trzy alternatywne drogi

        -wprowadza strefy tempo 30 wewnątrz dzielnic, ale pomiędzy dzielnicami buduje/wyznacza przelotówki, a czasem (by daleko nie szukać- w Berlinie, w którym każda boczna uliczka z założenia jest strefą tempo 30 i nikt nawet tego nie oznacza) wprost buduje nowe autostrady pomiędzy nimi (i to ledwie kilka lat temu)- stara się je też wcisnąć pod ziemię i w tereny industrialne

        -gdy utrudnia ruch samochodowy, komunikacja miejska jest już dawno na poziomie tak dobrym, że nie jest to wielkim problemem, a utrudnienia są dopasowywane w ten sposób, by ludzie mniej chętnie jeździli samochodem w okolice, gdzie władze miasta nie chcą ruchu samochodowego, a nie tak, by nie mieli jak przejechać przez miasto

        -rozumie, że ludzie moga poruszać się różnymi środkami komunikacji równocześnie i nie lubią, gdy coś im się narzuca.

        jeśli nie zrozumiałeś, o czym mówię:
        w skrócie nie da się przeskoczyć kilku etapów rozwoju- świat zachodni ma co zamykać, bo po zamknięciu kilku dróg trzy i czteropasmowych mają dwupasmówek w każdym kierunku więcej niż my po wybudowaniu 3 kolejnych, ich komunikacja miejska jest nie tylko alternatywą, ale jest po prostu wygodniejsza, szybsza i tańsza niż samochód, a transport zrównoważony nie oznacza 'utrudnijmy życie posiadaczom samochodów', tylko "ułatwmy je wszystkim"

        to taki hurraoptymizm- "skorzystajmy na wiedzy zachodu" po czym przystawiamy zupełnie inne warunki. jak w energetyce- zamknijmy na raz wszystkie kopalnie węglowe, nie budujmy atomowych, za to przejdźmy w 100% na oze, które są najdroższe i działają najlepiej jako uzupełnienie bardziej stałych źródeł- prosty przepis na katastrofę. wprowadźmy jedną wielką strefę tempo 30, przy braku sensownej komunikacji miejskiej i infrastruktury rowerowej i cieszmy się, że mamy nowoczesny, XXI- wieczny młyn.

        • 38 4

        • Uff

          nareszcie mądry wpis, szkoda tylko, że do palan-tów to i tak nie dotrze.

          • 18 2

        • strasznie niemądre to, co piszesz (1)

          "w skrócie nie da się przeskoczyć kilku etapów rozwoju"

          Wręcz przeciwnie. Nie ma sensu wyważać otwartych drzwi i z uporem maniaka odrabiać lekcje, które zachodnie państwa już przeszły. Słyszałeś kiedyś o uczeniu się na cudzych błędach?

          Mamy od metra przykładów na to jak rozbuchany transport samochodowy niszczy miasta. Mamy nowoczesne koncepcje transportu skutecznie wprowadzane w miastach, które startowały z dużo gorszej pozycji niż trójmiasto. Wystarczy popatrzeć, pomyśleć, wybrać to, co najlepsze.

          Ale nie, lepiej być na etapie moskwy z lat 90tych żeby za 30 lat dopełznąć do miejsca, w którym reszta świata już jest. Lepiej sobie sieknąć węzeł autostradowy w historycznym centrum turystycznego miasta... będzie nowocześnie.

          • 5 21

          • Mevo

            To jest zarąbisty przykład Gdańskiego transportu zrównoważonego w Polskim wykonaniu, jest ale brakuje rowerów
            No baa ale jest jako alternatywa...

            • 1 0

      • co Ty wiesz o świecie? (1)

        Po wypowiedzi sądząc Twoj świat to piaskownica. Ciepłe bułeczki i piwko pewnie Ci dostarcza koleś na deskorolce.

        • 5 9

        • A co Ty wiesz o świecie?

          Po wypowiedziach sądząc, Twój świat to piaskownica i plac zabaw. Ciepłe bułeczki i piwko pewnie dostarcza Ci chłopak na deskorolce lub na skuterku.

          • 3 5

      • Tak jak pokazy pirotechniczne, zastąpić laserowymi bo lepsze dla zwierząt. A tak naprawde chodzi o pieniądze . Wydając na lewackie pomysły nie starcza pieniędzy na normalne rzeczy.

        • 1 1

      • Gdańsk idzie w kierunku przeciwnym do innych krajów !!! utrudnienie życia!!!

        Proszę polecieć do Alicante na kilka dni i pożyczyć auto aby zobaczyć w prowincji o tej samej nazwie ile tam jest dróg, autostrad, węzłów drogowych, tuneli i estakad. Jest ich takie zagęszczenie, że GPS nie nadąża ze wskazywaniem zjazdów i rozwidleń. Przez tydzień jeżdżenia po miastach i okolicy zobaczyłem tylko 2 ścieżki rowerowe i sumie trzech na rowerze. Pomimo, że temperatura była od 12 do 18 stopni. Za to żadnych dziur, połamanych nawierzchni i zapadniętych studzienek.
        Jeśli infrastruktura , np. wodna czy kanalizacyjna staje się zbyt mało drożna, bo zbudowano nowe domy, to się ją przebudowuje na większa. Jeśli przybywa aut, to trzeba poszerzać drogi a nie je zwężać, bo w Gd. nie ma alternatywy w postaci sprawnej komunikacji zbiorowej na większości kierunków.

        • 1 0

    • Zmień obcisłe gatki , bo coś za bardzo uwierają.
      " Tutaj postawimy bloki,
      -Panie dyrektorze,ale tam jest jezioro,
      -nic nie szkodzi przeniesie się jezioro" była taka komedia, była.

      • 39 15

    • Madrala z 2019 pojęcia nie mający a żyjący tylko rowerem. (3)

      Nie stać na samochód? Czy jesteś taki tępy, niczym śrubokręt krzyzakowy? Wyprowadz sie do powiatu kartuskiego czy puckiego.

      • 34 19

      • pozdrawiamy przybysza z 1994 roku (2)

        nie zauważyłeś, że teraz totalnie każdego stać na samochód? Twój gruchot nie jest absolutnie żadnym wyznacznikiem sukcesu życiowego. Wręcz przeciwnie - to, że jesteś przyspawany do swojego siedzenia z koralikową makatką jest wyraźnym dowodem na twój potencjał umysłowy.

        • 26 23

        • ale bełkot (1)

          • 10 5

          • Które konkretnie słowo cię przerosło?

            Nie wstydź się, powiedz. Pomożemy, wyjaśnimy.

            • 5 7

    • (14)

      zaraz po wojnie też był rozwijany transport publiczny, rowery, pieszo... nie wszyscy chcą do tego wracać. Ja po skończonym dniu pracy mam ochotę posadzić d*psko w fotelu, przekręcić kluczyk i w 25 minut być w swoim domu i stać pod prysznicem, a jeszcze odbierając po drodze dziecko ze szkoły. Jak ktoś jest korposzczurem i nic w pracy nie robi, nie ma dzieci i obowiązków to może się bawić w 2 godziny z Karwin na Orunie z przesiadkami, może się lansować w Mevo, albo spacerować pieszo, ale nie wszyscy żyją jak lekkoduchy żeby szastać czasem.

      • 66 18

      • (4)

        To zmień pracę jak obecna Ci nie pasuje ;) a nie narzekasz

        • 10 51

        • nie o pracę mu chodziło a wygodny dojazd do domu

          miasto tego nie zapewnia.

          • 45 5

        • Masz duże problemy z rozumieniem krótkich form pisemnych.

          • 14 3

        • A co Ty wiesz o pracy?

          • 6 3

        • Pracy nie musi zmieniać. Niech się przeprowadzi bliżej a dziecko gdzieś odda bo tylko problemy ma przez nie i korki robi bo pod szkołe podjeżdza

          • 0 7

      • (4)

        przeprowadzić się nie możesz? poza tym z karwin na orunie przez miasto?
        obwodnicy nie masz? musisz wszystkim do okoła smrodzić?

        • 6 24

        • (3)

          Korkownicy. Obwodnica to była do końca lat 90-tych.
          Dzisiaj to wewnątrz-miejska zakorkowana arteria.

          • 19 1

          • jak to zakorkowana? (2)

            przez kogo? przez rowerzystow? a może to przez przejścia? albo światła?

            • 9 19

            • (1)

              Piłeś,nie jedź. Jedziesz, nie pij.

              • 7 2

              • Nie piłeś - wypij.

                • 3 0

      • 3xF, Zrozum, ze niektórzy chcą od życia czegos wiecej (1)

        niż po skończonej pracy odpalić swoje paserati 1,9 tdi (kiedyś to auta robili Grażyna, nie to co teraz Eko kosiarki z auto stop co silnik niszczom). Ograniczasz swoje życie do fabryki, samochodu i prysznica - przykre, ale wiele tłumaczy.

        • 6 21

        • Chcą czegoś więcej? Np. wąchania spoconych wspołpasażerów w komunikacji miejskiej w trakcie ponad godzinnej przejażdżki?

          • 26 6

      • informatycy zarabiający 3x tyle co inni , potem piszą bzdury o rowerach

        Ciekawe , czy jak już nie będą potrzebni do pisania kodu i zniedołężniali , też będą chcieli dojeżdżać rowerkiem 2 h do roboty.

        • 12 8

      • Napisz jaki masz obwód w pasie ;)

        Bo z takim stylem życia to obawiam się zawał blisko

        • 1 4

    • To fakt, ale najpierw ogarnijmy ten transport, zanim zaczniemy burzyć estakady. SKM na południe powinna być priorytetem!

      • 24 1

    • W imię krytyki proponujesz więc kolejne skrzyżowanie i to wciąż zakorkowane,

      z dodatkową emisją spalin.

      Chyba mieszkasz przy autostradzie i spaliny otumaniły twój umysł.

      • 8 8

    • (2)

      Ale w odpowiedniej kolejności.
      Najpierw transport publiczny, potem utrudnienia dla samochodów.
      Gdańsk zdaje się w ogóle nie dostrzegać tego, że jest głównym miastem aglomeracji trójmiejskiej. Sporo ludzi pracuje w zupełnie inne cześć aglomeracji niż mieszka. I takich tras jest praktycznie kilkadziesiąt. Jeżeli transport publiczny nie umożliw dojazdu w akceptowalnym czasie i w akceptowalnej częstotliwości, to ci ludzie będą jeździć samochodami, bez względu na utrudnienia. Trójmiasto jest skomunikowane jako-tako jedynie wzdłuż osi tworzonej przez SKM, cała reszta to dno. Praca na innym "trasie" niż mieszkanie równa się 2 samochody na rodzinę.

      • 30 1

      • i należy dodać że skm to również dno

        • 14 1

      • można jeszcze dodać PKM, czasami działa

        • 1 0

    • koń by się uśmiał

      Na koń gdańszczanie,rodacy toż mamy 21-szy wiek!!!!!!

      • 6 2

    • karawana jedzie dalej...

      To może choć na wielbłądzie pojedziem!

      • 4 1

    • teraz swoją wizją to mnie załamałeś, oby nikt tego nie podłapał z rządzących

      • 4 0

    • Czy znasz się na czymkolwiek oprócz pisania bzdur?

      W tych czasach ludzie oprócz wizji i suwaka logarytmicznego mieli także zdrowy rozsądek.

      • 6 0

    • Oczywiscie.Przeciez wy mlodzi wiecie i znacie sie najlepiej na wszystkim. Starzy niech siedza w domu,a najlepiej niech jak najszybciej umieraja. To bezczelnosc z ich strony,ze zabieraja glos.

      • 7 0

    • A może bryczka? Nowoczesność w wydaniu niektórych = brak mózgu.

      • 2 0

    • Proponuję furmanki. Takie słoje, jak ty pewnie trzymają je w "garażu" rodziców

      • 3 0

    • Proponuję zamieszkać w jaskini

      I cofnąć się w rozwoju do epoki kamienia łupanego. Będzie ECO i BIO

      • 4 0

    • tak

      pieszo, rower chyba w twojej chorej wyobraźni

      • 2 1

    • (1)

      Powiedz to wszystkim taksówką kurierem ,małym firmom od remontów ,serwisem różniących rzeczy, zaopatrzeniem do restauracji, śmieciarkom, serwisowi gpec ci wszyscy ludzie na pewno przesiądą się na komunikację miejską

      • 1 0

      • Dla kurierów i małych firm od remontów spokojnie starczy droga 1x2

        Reszta na rowerach lub tramwajem

        • 0 2

    • Rower i pieszo? Moze konno jeszcze? Wracamy do 18 wieku?

      • 1 0

    • Hulajnoga, deskorolka, furmanka

      Dla takich jak ty.

      • 0 0

  • Wlasnie (3)

    Kiedy ruszy budowa nowej wałowej? Przecież podwale już jest zakorkowane...

    • 197 15

    • czyli drugiego tunelu pod Wisłą (2)

      • 15 2

      • Pod Motławą jeśli już.

        • 12 0

      • Nie, mostu

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane