- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (97 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (311 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (42 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (13 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Witraże wrócą na dworzec Gdańsk Główny
Na gmachu dworca PKP Gdańsk Główny zostaną odtworzone zniszczone pod koniec wojny witraże. Szklane ozdoby pojawią w ogromnym półrozetach holu dworca od strony Podwala Grodzkiego oraz peronów, a także w sześciu mniejszych rozetach, doświetlających go z boku. Ich wygląd został odtworzony głównie na podstawie przedwojennych zdjęć.
Doskonale widocznym efektem takich działań jest odtworzenie kolorowego poszycia dachowego. Wysłużone dachówki zastąpiły nowe w barwach żółtej, zielonej i pomarańczowej, które zostały ułożone w geometryczne wzory.
Czytaj więcej: Barwna mozaika na dachu dworca w Gdańsku
Kolejarze poinformowali właśnie o odtworzeniu kolejnych detali, które można dostrzec na archiwalnych fotografiach. Podobnie jak kolorowy dach, one także będą widoczne z zewnątrz. Chodzi o witraże w oknach holu dworca.
Osiem witraży w oknach holu
Szklane ozdoby powrócą zarówno na dwie olbrzymie rozety - pierwsza znajduje się nad wejściem głównym, od strony Podwala Grodzkiego, druga od strony peronów - oraz do sześciu mniejszych, które doświetlają hol po bokach. Zgodnie ze zniszczonym wiosną 1945 r. pierwowzorem, będą one utrzymane w stylu secesyjnym.
- Jeśli chodzi o detale historyczne, podchodzimy do nich z największą pieczołowitością. Dzięki temu efekt końcowy przebudowy połączy wspaniałą zabytkową architekturę ze współczesnymi standardami obsługi podróżnych. Kompleksowa przebudowa dworca Gdańsk Główny to największe przedsięwzięcie w Polsce, realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 - zapewnia Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Oryginalne plany nie zachowały się
Witraże zostaną zrekonstruowane przede wszystkim w oparciu o historyczne zdjęcia. Niestety do czasów współczesnych nie zachowały oryginalne projekty z czasów budowy dworca. W związku z tym projekt witraży, który został już skierowany do wykonania, łączy w sobie to, co historyczne z autorskimi rozwiązaniami inspirowanymi pierwotnym założeniem.
Jako ciekawostkę warto również wspomnieć, że podczas analizy dawnych zdjęć okazało się, że tuż po wojnie w półrozecie od strony ulicy umieszczono grafikę przedstawiającą okręt z godłem Polski na żaglu.
- Architekci musieli posiłkować się źródłami ikonograficznymi z okresu do 1945 r. Fotografie były analizowane również przy użyciu technik komputerowych. Dodatkowo projekt konsultowano z historykami sztuki oraz specjalistami zajmującymi się na co dzień witrażami. Ciekawym rozwiązaniem przyjętym przez ekspertów było umieszczenie w okrągłych polach największych półrozet holu motywów występujących w przestrzeni Gdańska, a przy wykonaniu detalu oparcie się na flamandzkich wzornikach Cornelisa Florisa de Vriendta oraz innych autorów, do których nawiązywali projektanci budynków użyteczności publicznej na przełomie XIX i XX wieku - tłumaczy Bartłomiej Sarna z Biura Komunikacji spółki PKP.
Barwy słomkowa, zielona i czerwona
Na podobny zabieg, w celu uzyskania możliwie bliskiego oryginałowi efektu, zdecydowano się podczas kapitalnego remontu Hali Ludowej we Wrocławiu. W tamtym przypadku także odszukano wzornik z barwionymi szybami, który wykorzystano podczas budowy hali w latach 1911-1913. Wzornik znajdował się w zbiorach kolekcjonera.
- Witraże, które zostaną wkomponowane w elewacje gdańskiego dworca, zostaną wykonane w specjalistycznym warsztacie zgodnie ze sztuką. Do ich stworzenia będzie wykorzystane tak zwane szkło katedralne - bezbarwne oraz barwione na kolory takie jak: jasna, średnia i ciemna słomka, jasna i ciemna zieleń oraz czerwień. W celu zabezpieczenia delikatnego szkła katedralnego od zewnątrz zostanie zamontowana wiatrownica, a od strony holu szkło osłonowe - kontynuuje Sarna.
To oczywiście nie jedyne zabiegi, które mają zapewnić trwałość na wiele lat szklanym ozdobom. Ich montaż poprzedzi także renowacja metalowych konstrukcji, w których zostaną osadzone.
Wygląd i symbolika witraży
W naszym artykule zostały zamieszczone projekty witraży w półrozetach od strony ulicy i peronów. W pierwszym z nich pojawią się takie motywy jak herb Gdańska, głowy lwów oraz głowa króla, a także głowy uosabiające cztery pory roku.
Zgodnie z wizją autora wspomniane elementy mają symbolizować "dawne, silne i potężne miasto Gdańsk, będące perłą w koronie polskich miast, które pozostaje otwarte dla przyjezdnych o każdej porze roku". Natomiast symbolika drugiego z ogromnych witraży będzie odnosić się do kolei.
- W okrągłych polach umieszczono "ośkę", czyli skrzydlate koło od dawna łączone z transportem kolejowym, które symbolizuje moc i szybkość, co dodatkowo podkreślono, umiejscawiając głowy postaci przedstawiające cztery żywioły: ogień, powietrze, ziemię i wodę. Kolej jest w tym konstrukcie myślowym, dzięki umiejscowieniu w jednym z pól głowy królowej, postrzegana jako królowa transportu, która łączy, zbliża, ochrania i daje bezpieczeństwo. Projekt pozostałych witraży bocznych oparto o geometryczne wzory z motywami kwietnymi, które umieszczono w okrągłych polach - uzupełnia Sarna.
Obraz Memlinga zniknął blisko dekadę temu
Na koniec przypominamy, że w styczniu minie dekada od chwili usunięcia ozdoby, która pokrywała rozetę holu dworca od strony Podwala Grodzkiego. Choć z góry było wiadomo, że ma ona charakter tymczasowy - istniała od lata 2006 r. do stycznia 2011 r. - wiele osób ze smutkiem obserwowało jej demontaż.
Czytaj więcej: Memling "spadł" z Dworca Głównego
Mowa o wydrukowanym na folii obrazie "Sąd ostateczny" Hansa Memlinga. Reprodukcja miała stanowić nie tylko ozdobę ogromnego okna, ale także przypominać podróżnym, że w Muzeum Narodowym w Gdańsku można podziwiać jeden z najwspanialszych zabytków epoki renesansu.
Miejsca
Opinie (79) ponad 10 zablokowanych
-
2021-08-25 17:20
Schowac pod ziemie
Obecna wielopasmowa ulice przed dworcem nalezy schowac pod ziemie. Na jej miejscu na poziomie ulicy powinny powstac tereny zielone. Obecna szeroka ulica odgradza dworzec od miasta, a takze jest zbyt pelna ruchu i halasu, zmusza podroznych udajacych sie do dworca do schodzenia pod ziemie. Dworzez i miasto powinny tworzyc calosc, a nie byc odgrodzone.
- 0 0
-
2021-08-30 20:17
Tablica
Okropna tablica nie konweniuje z architekturą dworca,ale komu ona służy na tej wysokości..
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.