• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wrzeszcz najważniejszym węzłem przesiadkowym Trójmiasta

Maciej Naskręt
24 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Stacja we Wrzeszczu. Stacja we Wrzeszczu.

Najwięcej podróżnych przewija się przez stację Gdańsk Wrzeszcz. Średnio w dzień powszedni pojawia się ponad 1,8 tys. osób w ciągu godziny.



Jakimi pociągami najczęściej podróżujesz po Trójmieście?

Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego policzyło pasażerów na przystankach, gdzie zatrzymują się pociągi PKP SKM i PKM. Badania przeprowadzono w październiku i listopadzie 2017 r. na 54 stacjach i przystankach osobowych, obsługiwanych przez pociągi PKP SKM w Trójmieście.

W ciągu 8 godzin badań obserwatorzy policzyli na przystankach SKM prawie 161 tys. osób. Z tego około 75 proc. podróżnych wybrało stacje w Gdańsku, Gdyni, Sopocie i powiecie wejherowskim.

Liczba pasażerów rośnie



We Wrzeszczu zanotowano 14 tys. 968 pasażerów korzystających z pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. To zdecydowanie najwięcej i jest to też ponad 25 proc. więcej niż rok wcześniej.

Największy wzrost liczby pasażerów w porównaniu z 2016 r. odnotowano na stacji Gdańsk Strzyża. Liczba korzystających z przystanku wzrosła o ponad 122 proc. Przez stację przewinęło się 1 tys. 504 pasażerów. Jest to niewątpliwie zasługa wzrastającego zatrudnienia w centrum biurowym AlchemiaOlivia Business Centre oraz rozbudowy kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

Na samym końcu zestawienia znalazł się przystanek osobowy poza Trójmiastem - Babi Dół między Żukowem a Somoninem. Średnio w ciągu 8 godzin skorzystało z niego 12 osób. Na tak niski wynik niewątpliwie wpływa położenie peronu, który oddalony jest od okolicznej zabudowy.

Nadmieńmy, że w 2017 r. SKM przewiozła 42 mln 302 tys. pasażerów. W 2016 r. było to 41 mln 855 tys. Natomiast pociągami PKM przejechało w 2017 r. 3 mln 73 tys.

Pomiar ruchu skm from Trojmiasto.pl


Często jeździmy wewnątrz miasta



Na podstawie otrzymanych wyników powstała mapa podróży Pomorzan. Wynika z niej, że około 30 proc. wszystkich przejazdów odbywa się w granicach jednego powiatu lub miasta.

Najwięcej podróży bez przekraczania granic odbyli mieszkańcy Gdańska (43 proc). Wysoki wynik zanotowano również w obrębie powiatu kartuskiego, pomiędzy stacjami: Kartuzy, Rębiechowo i Gołubie Kaszubskie. Pokazuje to, że pociągi na głównej linii SKM oraz na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej są doskonałym uzupełnieniem dla komunikacji miejskiej.

Jak wyglądało badanie?



Jednym ze sposobów przeprowadzania badań popytu na usługi pasażerskie jest metoda bezpośredniej obserwacji. Na stacjach i przystankach ankieterzy liczą wsiadających i wysiadających z pociągów pasażerów.

Wyniki zapisywane są na specjalnych kartach pomiarowych. Liczenie często prowadzi się przez cały dzień. Aby próba badanych była najbardziej reprezentatywna, liczenie podróżnych bardzo często prowadzi się tylko w wybrane dni tygodnia: wtorki, środy i czwartki.

Opinie (140) 3 zablokowane

  • ..

    Brakuje w ankiecie REGIO

    • 11 1

  • Wrzeszcz najważniejszym węzłem przesiadkowym Trójmiasta... który od kilku miesięcy jest kompletnie sparaliżowany przez nieudolnie wykonywany remont

    • 23 0

  • powiem tak (3)

    to nie znaczy ze pociagi typu pendolino maja sie tam zatrzymywac.takie pociagi jak pedolino zeby zarabialy wiecej musza byc szybsze a zeby byly szybsze to nie tylko infrastruktura tylko jak najmniej punktow przystankowych.za to w pendolino tyle sie placi.a nie w 3 miescie jak od Gdyni jedzie to sopot(nie wiem co to za punkt newralgiczny),potem oliwa,wrzeszcz(jakbym Gdanszczanie nie mogli dojechac do glownego czymkolwiek) i wreszcie gdansk co zrozumiale.pozniej jest Tczew i Malbork gdzie bardzo malo wsiada ludzi i wysiada i nieraz...Dzialdowo....miastko 20 tysieczne...paranoja!!czy superszybkie pociagi powinny sie zatrzymywac w takich punktach??NIE!! to czemu tak jest??bo wiecej przystankow to wiecej pieniedzy.......tak mysla wlodarze intercity..niewazne ze nasz superszybki pociag 400km jedzie w 3 godziny prawie co jest wstydem.wazne zeby mimo wszystko kasa sie zgadzala......niepomysleli tylko ze jesli superpociag byl naprawde superpociagiem to wiekszosc z samochodow przesiadla by sie wtedy do pendolino.ale coz......

    • 10 21

    • Pomijając aspekt pendolino

      Stacja Wrzeszcz jak i Oliwa to nie jedyne w Polsce stacje dzielnicowe dla dużego miasta, gdzie zatrzymują się pociągi dalekobieżne. Dla przykładu: Szczecin Dąbie; Wrocław: Mikołajów, Nadodrze; Bydgoszcz: Leśna, Wschód, Białystok Starosielce, etc.

      • 6 1

    • Max

      Prędkość handlowa pociągów EIP w Trójmieście to około 100 km/h. Dodatkowo zabudowa Trójmiasta jest linearna, zatem zatrzymanie na wskazanych przystankach jest uzasadnione.
      Pominięcie Oliwy, Wrzeszcza i Sopotu jest niekorzystnego z punktu widzenia pasażera, a jednocześnie skrócenie czasu przejazdu nie byłoby znaczące.

      • 12 1

    • Czyli wolałbyś/wolałabyś

      By stację Wrzeszcz cofnąć 20 lat wstecz, gdzie połowa ekspresów była przelotem, bez postoju?

      • 8 1

  • taaa (2)

    ktoś musi utrzymywac pkm do metropolii żukowo,kartuzy i kościerzyna ,oczywiscie musza to robic mieszkancy trojmiasta.To najlepszy przykład ,że polityka nie podlega ekonomii .Dlatego pytanie ile te pkm przynosi strat pozostanie bez odpowiedzi.

    • 8 18

    • Ty ze swojego zasiłku raczej nie Łapiesz się na utrzymywanie

      • 9 1

    • Tak się składa, że pociągi do Kościerzyny i Kartuz mają najwyższą frekwencję.

      Na odcinku PKM trudno czasem do nich wsiąść.

      • 16 1

  • Ale dworzec we Wrzeszczu, jak na wsi w której zostało 8 osób. (1)

    I jeszcze ta plandeka na jego froncie, masakra.

    • 41 1

    • Max

      Spokojnie PKP już ogłosiło projekt na projekt dworca tzn adaptację projektu dworca systemowego do warunków gdańskich. Będzie mniejszy niż ten obecny:)
      Można sprawdzić jak będzie wyglądał np. Mława

      • 9 1

  • Wzrosty procentowe wyglądają lepeij niż wartości nominalne

    Na wielu stacjach ilośc pasażerów rzędu kilkuset w ciagu 8h daje bardziej ponury obraz pewnej zbyteczności danego przystanku.

    • 16 2

  • A dworzec i perony wygladaja jak w Koziej Wolce.

    Podczas remontu zaden inteligent nie pomyslal o zadaszeniu peronow na calej szerokosci aby nie wialo i nie padalo. Niech sie ucza od Lodzi jak to sie robi albo setek miast na zachodzie Europy. Trzeba bylo pociagnac dach do pobliskiego CH Matropolia aby stworzyc jedna duza hale.
    Ale po co ? Skoro pasazerowie moga stac na mrozie, wietrze i w deszczu.

    • 34 6

  • czy coś wiadomo kiedy zostanie wyremontowany dziurawy chodnik dookoła dworca?

    • 25 0

  • I właśnie dlatego mamy 2 linie (139 to kpina nawet nie wspominajmy o tym czymś jeżdżącym z częstotliwością PKSu) z Oliwy SKM, jadące co 20 min w 1-4 min odstępie po sobie żeby pasażer 16 min postał jak nie zdążył dobiec z peronu. Moje gratulacje żeby z Oliwy do Przymorza Wielkiego czas oczekiwania + jazdy wynosił tyle ile czas przejścia na piechotę. Brawo ty!

    • 27 1

  • Wolę jeździć samochodem

    • 12 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane