• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystkie Pesy jeżdżą już po Gdańsku

Krzysztof Koprowski
29 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 22:02 (29 grudnia 2011)

Zobacz, jak pasażerowie testowali najnowszą Pesę dostarczoną do Gdańska zaledwie kilka dni temu.


35 tramwajów Pesa zgodnie z przyjętym dwa lata temu harmonogramem, kursuje już po Gdańsku. W czwartek, podczas tramwajowej parady, oficjalnie do służby został wprowadzony ostatni pojazd, wieńcząc tym samym zamówienie warte ok. 305 mln zł.



Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów. Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów.
Najnowszy tramwaj, oznaczony numerem taborowym 1045, nosi imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Pojazd wziął udział w paradzie, na trasie Brama Wyżynna - Armii Krajowej - 3 Maja - Hucisko - Brama Wyżynna, wraz z pozostałymi pięcioma Pesami

Realizacja zamówienia zawartego pomiędzy Gdańskiem a bydgoskimi zakładami Pojazdów Szynowych Pesa oznacza, że ZKM dysponuje obecnie największym udziałem niskopodłogowego taboru w Polsce. Aż 67 proc. wszystkich tramwajów, to pojazdy niskopodłogowe. Oprócz Pes, znaczną ich część stanowią tzw. Dortmundy (docelowo 46 tramwajów) oraz także trzy Bombardiery NGT6, cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99 oraz dwa (jeden w eksploatacji) Konstale 114Na.

Jak oceniasz gdańskie tramwaje?

Dla porównania: w Krakowie udział niskopodłogowego taboru wynosi ok. 30 proc, w Elblągu 25 proc., we Wrocławiu - ok. 24 proc., zaś w Warszawie - ok. 22 proc.

Dla obsługi gdańskiej sieci tramwajowej potrzeba 99 tramwajów. Nadal więc w eksploatacji pozostają wysłużone i często zaniedbane Konstale 105Na. Te jednak nie będą modernizowane, lecz złomowane.

- Pracujemy nad tym, by w najbliższych latach dokonać wymiany wszystkich tramwajów typu 105Na. Pragniemy uzupełniać stan taborowy pojazdami używanymi, lecz z wyższym poziomem technologii, mniej awaryjnymi i bardziej przyjaznymi dla pasażerów - zapowiada Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zdaniem, ZKM Gdańsk, nabycie Pes było świetnym wyborem. Pojazdy te działają niemalże bezawaryjne.

- Po dotarciu do nas tramwaje były gotowe do wyjazdu na trasę już po dwóch dniach. W miastach europejskich zdarza się, że trzeba czekać na to trzy miesiące, a nawet i pół roku - dodaje Zgliczyński.

Gdańsk jednak nie jest jedynym miastem, które zakupiło pojazdy z bydgoskiej fabryki. Ta powoli staje się potentatem europejskim w produkcji pojazdów szynowych, specjalizującym się w budowę tramwajów, pociągów oraz modernizacji taboru.

- Łączny portfel zamówień to ponad 250 tramwajów. Oczywiście wśród nich są też nowe tramwaje, ponieważ różne miasta mają różne potrzeby i konfiguracje, tak jak np. Częstochowa. Wygraliśmy też przetarg w Rumunii. Ponadto dostarczymy 12 pociągów do Bawarii w Niemczech - mówi Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.

Uruchomienie Węzła Kliniczna, zmiany w kursowaniu tramwajów

Jeszcze w tym roku, 30 grudnia, do użytku zostanie oddany Węzeł Kliniczna. Dzięki temu będzie możliwe uruchomienie na stałej trasie linii 8: Jelitkowo - Zaspa - Kliniczna - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Przeróbka - Stogi Plaża. Jednocześnie likwidacji ulegnie tymczasowa linia 98 (Plac Solidarności - Stocznia Północna). Od 1 stycznia na pętli Jelitkowo, dzięki uruchomieniu peronów przystankowych, trasę rozpoczynać będzie także linia 8 (obecnie dla tej linii trzeba skorzystać z przystanku Helska). Natomiast ok. 10 stycznia wznowione zostaną kursy zawieszonych linii 4, 7 oraz 10.

Miejsca

Opinie (233) ponad 10 zablokowanych

  • jeździłem w latach 1953- 1987...

    szkoda ze nie zachowujecie HISTORII..
    to na marginesie....
    Dzisiaj GRATULUJE..
    PIEKNE TE PESY...

    • 8 2

  • MOŻE jakieś małe muzeum??/ (2)

    • 7 2

    • dobry pomysł !!!!!!!

      kiedys istniał pomysł założenia muzeum komuinikacji w zabytkowych olbrzymich halach b. ZNTK w Gdańsku ale zabrakło woli polityków miasta i województwa bo teren po ZNTK był tam komuś potrzebny.

      • 6 1

    • tak,tak,tak

      proszę drugie ECS :) PROSZĘ ,PROSZĘ ,PROSZĘ ZA MAŁO KASKI WYDAJEMY .....JESZCZE JEDNO PROSZĘ...

      • 0 0

  • tylko szkoda (7)

    pesy budują w b. ZNTK w Bydgoszczy a szkoda bo były też ZNTK w Gdańsku, które pierwsze w historii po 1989 modernizowały Konstale 105. I komu to przeszkadzało, że już zlikwidowano ZNTK? Pytanie retoryczne !

    • 13 3

    • nikomu nie przeszkadzało (1)

      tylko po prostu zntk w Gdańsku zbankrutowały.

      • 3 2

      • to nie tak

        ostatnie lata przed wprowadzeniem zarzadu komisarycznego na wraźne zamowienie polityczne były dodatnimi w bilansie firmy ale to juz historia

        • 1 1

    • (1)

      a ZNTK to były chyba Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego a nie producenci jak sama nazwa wskazuje!!!!!!

      • 2 3

      • trochę pokory i znajomości !!!!!!

        pesy produkują b. ZAKLADY NAPRAWCZE TABOPRU KOLEJOWEGO W BYDGOSZCZY,
        a w ZNTK w Gdańsku zaraz po wojnie budowano m.in. autobusy na podwoziach Leylanda a później uruchamiano dostosowująć do polskich warunków angielskie lokomotywy typu EU07 , póxniej powstał prototyp znakomitej lokmotywy expresowej EP40, modernizowano , odbudowując od nowa tramwaje Konstalk 105. Więc doswiadczenie i kadra były tylko woli nie było aby nadal działal ZNTK w Gdańsku.

        • 3 2

    • (2)

      http://zntkim.pl/ zakłady naprawcze !!!!!!!!!!!!!!!!! nie fabryka wagonów

      • 2 2

      • :) (1)

        Miśki drogie, ZNTK w Gdańsku istnieje tyle tylko że pod nazwą ZNTKiM.
        Może nie jest to tak ogromna firma jak kiedyś ale jest.
        Więc zanim zaczniecie klepać ozorem radzę sprawdzić dokładnie ;)

        • 1 1

        • ?????

          ta nowa spółeczka co powstała na gruzach zntk to typowa nomenklaturowe uwłaszczenie działaczy S

          • 0 0

  • pesy

    tak sie zachwycacie nowymi tramwajami,a zobaczycie jak pojda bilety zkm do gory,wtedy wam kopara opadnie.

    • 7 8

  • TYLKO BIEDOTA JEŹDZI TRAMWAJAMI I AUTOBUSAMI (2)

    • 3 32

    • Ssiasz?

      • 1 0

    • gdy są ferie to dzieci się nudzą :D

      • 0 0

  • Prezydent Gdańska obiecywał

    Prezydent obiecywał , były plakaty że od Nowego Roku mają jeździć w Gdańsku tylko nowe tramwaje? I co pięknie słowa dotrzymał ??

    • 8 6

  • No i trolle do klawiatur

    Od czwartku od południa kierowcy znowu mogą jeździć między ul. Marynarki Polskiej i al. gen. Hallera.
    Na tym jednak prace w tym rejonie się nie kończą. Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość, gdyż wkrótce nieco dalej rozpocznie się budowa Węzła Marynarki Polskiej.

    Firma budująca Drogę Zieloną na odcinku od al. Hallera do stadionu PGE Arena (będącą częścią Trasy Słowackiego) zamknęła ul. Uczniowską 18 października. Wymagała tego budowa węzła łączącego Drogę Zieloną z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk.

    Rem roku Uczniowska była już raz zamknięta. Przez rok (do czerwca) remontowano, będący jej kluczowym elementem, wiadukt nad stacją Gdańsk Zaspa Towarowa (Czerwony Wiadukt)

    Sama Droga Zielona ma być gotowa w grudniu 2012 roku.

    • 2 1

  • MUZEUM - OK !!!!!!! (1)

    Istotnie był projekt powstania w pięknych, zabytkowych, olbrzymich ( zaraz po halach stoczni) halach b.ZNTK - muzeum transportu. Wielkim ale prawie samotnym orędownikiem tego był b.Przewodniczący RM doc. Januszajti- człowiek historia, wielce zasłuzony dla Gdańska.

    • 6 3

    • mohery z Żabianki właśnie wracają z lampkami by sobie przyświecić drogę do Ojca Dyrektora...

      analogia...!!!

      • 2 1

  • stare były fajniejsze ;D (1)

    ja tam lubiłam stare tramwaje ;p był klimat :D a teraz w tych swingach to człowiek lata haha

    • 4 5

    • swinguje

      • 1 0

  • Zapraszam PESY na Przeróbkę, gwarantuję, że nie pokonają Mostu Siennickiego bo tam praktycznie brak szyn, same dziury.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane