• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystkie Pesy jeżdżą już po Gdańsku

Krzysztof Koprowski
29 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 22:02 (29 grudnia 2011)

Zobacz, jak pasażerowie testowali najnowszą Pesę dostarczoną do Gdańska zaledwie kilka dni temu.


35 tramwajów Pesa zgodnie z przyjętym dwa lata temu harmonogramem, kursuje już po Gdańsku. W czwartek, podczas tramwajowej parady, oficjalnie do służby został wprowadzony ostatni pojazd, wieńcząc tym samym zamówienie warte ok. 305 mln zł.



Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów. Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów.
Najnowszy tramwaj, oznaczony numerem taborowym 1045, nosi imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Pojazd wziął udział w paradzie, na trasie Brama Wyżynna - Armii Krajowej - 3 Maja - Hucisko - Brama Wyżynna, wraz z pozostałymi pięcioma Pesami

Realizacja zamówienia zawartego pomiędzy Gdańskiem a bydgoskimi zakładami Pojazdów Szynowych Pesa oznacza, że ZKM dysponuje obecnie największym udziałem niskopodłogowego taboru w Polsce. Aż 67 proc. wszystkich tramwajów, to pojazdy niskopodłogowe. Oprócz Pes, znaczną ich część stanowią tzw. Dortmundy (docelowo 46 tramwajów) oraz także trzy Bombardiery NGT6, cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99 oraz dwa (jeden w eksploatacji) Konstale 114Na.

Jak oceniasz gdańskie tramwaje?

Dla porównania: w Krakowie udział niskopodłogowego taboru wynosi ok. 30 proc, w Elblągu 25 proc., we Wrocławiu - ok. 24 proc., zaś w Warszawie - ok. 22 proc.

Dla obsługi gdańskiej sieci tramwajowej potrzeba 99 tramwajów. Nadal więc w eksploatacji pozostają wysłużone i często zaniedbane Konstale 105Na. Te jednak nie będą modernizowane, lecz złomowane.

- Pracujemy nad tym, by w najbliższych latach dokonać wymiany wszystkich tramwajów typu 105Na. Pragniemy uzupełniać stan taborowy pojazdami używanymi, lecz z wyższym poziomem technologii, mniej awaryjnymi i bardziej przyjaznymi dla pasażerów - zapowiada Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zdaniem, ZKM Gdańsk, nabycie Pes było świetnym wyborem. Pojazdy te działają niemalże bezawaryjne.

- Po dotarciu do nas tramwaje były gotowe do wyjazdu na trasę już po dwóch dniach. W miastach europejskich zdarza się, że trzeba czekać na to trzy miesiące, a nawet i pół roku - dodaje Zgliczyński.

Gdańsk jednak nie jest jedynym miastem, które zakupiło pojazdy z bydgoskiej fabryki. Ta powoli staje się potentatem europejskim w produkcji pojazdów szynowych, specjalizującym się w budowę tramwajów, pociągów oraz modernizacji taboru.

- Łączny portfel zamówień to ponad 250 tramwajów. Oczywiście wśród nich są też nowe tramwaje, ponieważ różne miasta mają różne potrzeby i konfiguracje, tak jak np. Częstochowa. Wygraliśmy też przetarg w Rumunii. Ponadto dostarczymy 12 pociągów do Bawarii w Niemczech - mówi Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.

Uruchomienie Węzła Kliniczna, zmiany w kursowaniu tramwajów

Jeszcze w tym roku, 30 grudnia, do użytku zostanie oddany Węzeł Kliniczna. Dzięki temu będzie możliwe uruchomienie na stałej trasie linii 8: Jelitkowo - Zaspa - Kliniczna - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Przeróbka - Stogi Plaża. Jednocześnie likwidacji ulegnie tymczasowa linia 98 (Plac Solidarności - Stocznia Północna). Od 1 stycznia na pętli Jelitkowo, dzięki uruchomieniu peronów przystankowych, trasę rozpoczynać będzie także linia 8 (obecnie dla tej linii trzeba skorzystać z przystanku Helska). Natomiast ok. 10 stycznia wznowione zostaną kursy zawieszonych linii 4, 7 oraz 10.

Miejsca

Opinie (233) ponad 10 zablokowanych

  • TYLKO BIEDOTA JEŹDZI TRAMWAJAMI I AUTOBUSAMI (2)

    • 3 32

    • gdy są ferie to dzieci się nudzą :D

      • 0 0

    • Ssiasz?

      • 1 0

  • 2012 (3)

    A w maju 2012 zobaczymy na nich napisy 6 Orunia Górna i 2 Orunia Górna :)

    • 9 2

    • Nie zobaczymy :) (2)

      • 0 1

      • (1)

        udowodnię ci to

        • 0 0

        • ... w maju! :D

          • 1 0

  • to będzie ciepła zima, nie tylko na zewnątrz, ale i w komunikacji :) (3)

    • 76 6

    • zależy

      skąd się jedzie... jak jedziesz ze Stogów lub z Przeróbki to możesz zapomnieć o ciepłym tramwaju. 3/4 tego złomu (105 Na) ma niedziałające ogrzewanie :(

      • 2 2

    • monia

      faktycznie gorąco w tych tramwajach, ale nie narzekajmy ,cieszmy sie ze są :)

      • 2 2

    • kk

      szkoda, ze latem na zewnątrz będzie ciepło a w komunikacji gorąco

      • 6 5

  • tylko szkoda (7)

    pesy budują w b. ZNTK w Bydgoszczy a szkoda bo były też ZNTK w Gdańsku, które pierwsze w historii po 1989 modernizowały Konstale 105. I komu to przeszkadzało, że już zlikwidowano ZNTK? Pytanie retoryczne !

    • 13 3

    • (2)

      http://zntkim.pl/ zakłady naprawcze !!!!!!!!!!!!!!!!! nie fabryka wagonów

      • 2 2

      • :) (1)

        Miśki drogie, ZNTK w Gdańsku istnieje tyle tylko że pod nazwą ZNTKiM.
        Może nie jest to tak ogromna firma jak kiedyś ale jest.
        Więc zanim zaczniecie klepać ozorem radzę sprawdzić dokładnie ;)

        • 1 1

        • ?????

          ta nowa spółeczka co powstała na gruzach zntk to typowa nomenklaturowe uwłaszczenie działaczy S

          • 0 0

    • (1)

      a ZNTK to były chyba Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego a nie producenci jak sama nazwa wskazuje!!!!!!

      • 2 3

      • trochę pokory i znajomości !!!!!!

        pesy produkują b. ZAKLADY NAPRAWCZE TABOPRU KOLEJOWEGO W BYDGOSZCZY,
        a w ZNTK w Gdańsku zaraz po wojnie budowano m.in. autobusy na podwoziach Leylanda a później uruchamiano dostosowująć do polskich warunków angielskie lokomotywy typu EU07 , póxniej powstał prototyp znakomitej lokmotywy expresowej EP40, modernizowano , odbudowując od nowa tramwaje Konstalk 105. Więc doswiadczenie i kadra były tylko woli nie było aby nadal działal ZNTK w Gdańsku.

        • 3 2

    • nikomu nie przeszkadzało (1)

      tylko po prostu zntk w Gdańsku zbankrutowały.

      • 3 2

      • to nie tak

        ostatnie lata przed wprowadzeniem zarzadu komisarycznego na wraźne zamowienie polityczne były dodatnimi w bilansie firmy ale to juz historia

        • 1 1

  • a dlaczego nie kupiono więcej tramwajów dwustronnych? (4)

    Są chyba praktyczniejsze niż Pesy

    • 8 12

    • (1)

      a po co takie w gdańsku? mamy pętle, a dwustronne potrzebne są tam, gdzie takowych nie zrobiono. tępa dzido.

      • 3 5

      • sam jesteś tępy, na morenie nie będzie klasycznych pętli i już dawno powiedzieli, że będą tam potrzebowali dwukierukowych składów

        • 1 0

    • (1)

      Bo Dortmund więcej nie miał. A co do praktyczności owszem ale tylko podczas remontów czyli max 10-15 na raz.

      • 2 0

      • Gdańsk skopał sprawę wykupu gruntu na Morenie

        więc nie będzie tam normalnej pętli tylko dwa żeberka. bez składu dwukierunkowego - trójkątowanie, blokujące skrzyżowania. Gratulujemy!

        • 1 2

  • Niektóre niewiasty wydaja piskliwy dźwięk

    • 1 1

  • kiedy do Was dotrze

    że Pesa to jest nazwa fabryki w Bydgoszczy a tramwaje te w Gdańsku to Swingi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 1

  • Dzisiaj jechałem Pesą.Może tak poinformować(doszkolić) motorniczych.. (2)

    ..by nie napieprzali co chwilę hamulcami szynowymi...doprowadza to do płaszczyznowania kół i później dyskomfort "maszyny do szycia";)

    • 87 14

    • dla twojej wiadomości gdyby motorniczowie używali co chwilę hamulców szynowych to byś co chwilę leciał pod okienko (1)

      motorniczego... ...takie dobre to są hamulce tarczowe i elektrodynamiczne to nie to samo co 105na gdzie trzeba co chwila ich używać w niektórych wozach

      • 2 8

      • Otóż nie,szanowny niedouczony znawco..

        ..przy tzw "mokrej szynie", tramwaj wpada w poślizg przy nieumiejętnym hamowaniu i dopiero gdy "podsypiesz" piasku kwarcowego(?),przy użyciu szynowych, tramwaj staje dęba.W innym wypadku po prostu się ślizga, wywołując płaszczyzny w kołach,więc mi tu nie pitol ...

        • 8 0

  • Tramwaje się obroniły...

    Tramwaje jako środek komunikacji obroniły się w wielu europejskich miastach...są szybkie,nie stoją w korkach ulicznych jak np.gdyńskie trajtki...stanowią doskonałe uzupełnienie dla SKM...szkoda tylko że kiedyś zlikwidowano linię do Sopotu którą jeszcze pamiętam, jeżdziłem na tej trasie jako kilkuletnie dziecko i było to dla mnie dużą frajdą...

    • 10 0

  • ...

    W końcu coś się tam u Was ruszyło.

    Gratuluje.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane