- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (176 opinii)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (122 opinie)
- 3 Pozostałości baterii mającej bronić portu (69 opinii)
- 4 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (52 opinie)
- 5 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (121 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
10 ulic walczy o szansę na zmianę oblicza
40 propozycji wpłynęło na opisywany przez nas plebiscyt "ul. Do Zmiany". Eksperci wyłonili z nich dziesięć, które zmierzyły się w finale. Zwycięzcę, czyli ulicę, której zmiana zostanie zaprojektowana przez specjalistów przy współpracy z mieszkańcami, wskazali czytelnicy w ankiecie.
Mieszkańcy Gdańska wysłali organizatorom plebiscytu, czyli Instytutowi Metropolitalnemu, propozycje bardzo różnych ulic: peryferyjnych, działkowych, o zabudowie pierzejowej, większych ulic zbiorczych, a nawet głównych arterii miasta. Część z nich ma zabudowę współczesną, inne bardziej tradycyjną lub wręcz historyczną.
Co najczęściej nie podoba się nam na naszej ulicy?
Swoje zgłoszenia mieszkańcy najczęściej uzasadniali zniszczoną nawierzchnią chodników i jezdni, chaosem przestrzennym (kompozycja urbanistyczna, nieuporządkowanie nośników reklamowych, parkingów), degradacją zabudowy, niską jakością architektury, brakiem małej architektury, małą ilością uporządkowanej zieleni, a także brakiem jej dobrego utrzymania.
Jak wybierano finałową dziesiątkę?
Niezbędna była selekcja. Zajęła się nią rada programowa plebiscytu, składająca się z architektów, urbanistów, artystów, naukowców, społeczników i urzędników. Wyłoniono 10 ulic, które teraz powalczą o głosy czytelników Trojmiasto.pl (głosowanie trwa do 5 lipca).
Pytani o kryteria wyboru, członkowie rady plebiscytu wymieniali przede wszystkim:
- potencjał poprawy - czy uda się doprowadzić do wyraźnej zmiany na lepsze przy użyciu ograniczonych środków
- intensywność zamieszkania - szanse miały ulice mieszkaniowe, służące nie tylko do transportu, nie przyjęto kandydatur o charakterze podmiejskim i działkowym
- skala - pozwalająca na realne działania w ramach ograniczonego budżetu
- równowaga - wstępny wybór ma uwzględniać propozycje z różnych dzielnic i o różnym charakterze
- brak projektu wykonawczego - wspólne projektowanie ma sens, gdy kształt odnowy nie został jeszcze określony
- Jeśli ulica była już na liście do remontu lub przebudowy, to usuwaliśmy ją z rywalizacji. Założeniem plebiscytu jest to, by zwycięska ulica została zaprojektowana z udziałem mieszkańców. Dlatego uznaliśmy, że nie ma co zajmować się ulicami, których kształt został już przesądzony - tłumaczy Damian Zelewski z Instytutu Metropolitalnego.
Z drugiej jednak strony odrzucano też propozycje ulic, które wymagałyby zmian przekraczających dostępne w budżecie środki na ten cel. Organizatorzy od początku zapowiadali również, że preferencje w wyborze do głosowania będą miały ulice lokalne.
- Dokonując wyboru trzeba było odrzucić dużą liczbę propozycji, co nie było łatwe. Z konieczności robiliśmy to sprawnie, czasem szybko, jednak zawsze ze świadomością, że dla okolicznych mieszkańców ich własna ulica, jaka by nie była, indywidualnie jest ważna i wyjątkowa - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, członek rady plebiscytu.
Sporo kandydatur z Wrzeszcza
W wyselekcjonowanym gronie znalazły się ulice z Przymorza Małego, Oliwy, Śródmieścia, Żabianki i Jelitkowa, Siedlec, Ujeściska i Łostowic. Najwięcej, bo aż cztery propozycje, pochodzą z Wrzeszcza: po dwie z Górnego i Dolnego.
Dlaczego? Jest kilka powodów. Przede wszystkim aktywność mieszkańców, którzy z tego obszaru zgłosili sporo propozycji. Dodatkowo ulice we Wrzeszczu są najważniejszą lokalną przestrzenią publiczną, na którą wychodzi się prosto z domu. Dodatkowym argumentem przywołanym przez ekspertów był fakt, że Wrzeszcz jest nie tylko gęsto zamieszkały, ale też wyjątkowo intensywnie używany przez mieszkańców całego Gdańska, zatem na poprawie skorzysta nie tylko jedna dzielnica, ale całe miasto.
Dalsza procedura
Ulica, która wygra w głosowaniu czytelników (głosowanie trwa do 5 lipca), zostanie zaprojektowana przez zespół z Politechniki Gdańskiej, być może z udziałem gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych i przy wsparciu urzędników GZDiZ - oczywiście z udziałem mieszkańców. Ten etap dokona się już po wakacjach. Mieszkańcy i zaproszeni eksperci opracują propozycje zmian - zarówno mniejszych, które będzie można wdrożyć niedużym nakładem środków i w krótkim czasie, jak również dalej idących - mających na celu całościową zmianę wizerunku danej ulicy.
Organizatorzy będą również lobbowali za wdrożeniem pomysłów przy wykorzystaniu na przykład środków z Budżetu Obywatelskiego.
Opinie (218) 8 zablokowanych
-
2018-07-03 08:40
(2)
Trzeba byloby caly Nowy Port zglosic ale o tym nikt nie pamieta
- 6 2
-
2018-07-03 09:31
(1)
Nowy port akurat ma.dobre ulice
- 2 1
-
2018-07-03 13:02
wiele z nich poprawiono radykalnie, wiele kolejnych wymaga dalszych prac
- 2 0
-
2018-07-03 10:15
Ten konkurs to jedna wielka ściema! (2)
Przez wieloletnie zaniedbania ulic do remontu jest tak dużo, że nawet nie można tego ogarnąć. Konkurs ma za zadanie odwrócenie odpowiedzialności z urzędu na mieszkańców. Będzie można odpowiedzieć na zarzuty dotyczące remontów ulic: "przecież to czytelnicy wybrali".
- 15 3
-
2018-07-03 13:00
Krzychu@ - nie przemarszczaj
Problemem jest może zbyt mała dynamika przestawiania funduszy z budowy nowych dróg na remonty istniejących, ale nie od razu Kraków zbudowano.
Całe szczęście, że konkurs zorganizowano i zakłada uzgadnianie przebudów z mieszkańcami.- 3 2
-
2018-07-03 10:18
Konkurs ma promować działaczy samozwańczego instytutu.
- 5 2
-
2018-07-03 12:04
............. (2)
Stare gdańskie dzielnice to jeden wielki syf, brud, jezdnie dziurawe jak ser szwajcarski i popękane chodniki, brudne elewacje budynków, obsr*ne przed śmierdzące gołębie, kawki i mewy, a prezydent od 20 lat kradnie nasze pieniądze z podatków, niszcząc Gdańsk. Gdańszczanom to odpowiada
- 9 4
-
2018-07-03 12:16
(1)
nowe też! zobacz na myśliwską górny odcinek...miasto zrobiło źle wszystko co się dało!
- 1 3
-
2018-07-03 12:52
a co konkretnie byś tam zmienił?
Niedługo, po zbudowaniu nowej Bulońskiej, warunki ruchu zmienią się tam bardzo istotnie.
- 1 2
-
2018-07-03 11:25
Proponuję rozszerzyć "konkurs" na inne obszary życia finansowane z podatków (1)
Można na przykład zrobić w szkole konkurs na jakich przedmiotach się skoncentrować - to niechciane do wycięcia - jaka oszczędność na etatach.
Również można zrobić konkurs np. gdzie chcemy zatrudniać nowych urzędników - placówki kultury, parki "technologiczne", akwaria, planetaria, kolejny stadion. Dajmy sobie spokój z tymi dyrdymałami w postaci remontów bieżących utrzymania miejskiej infrastruktury.
Każdy zatrudniony urzędnik w nowej placówce, nie ważne jak atrakcyjnie się nazywa - to metry mniej jakiegoś remontu, naprawy, etc.- 8 2
-
2018-07-03 12:49
rozumujesz jak prezes pytany czy woli kawę czy herbatę?
podobno odpowiedział: wolę herbatę, bo kawa to wstrętny napój.
Można robić remont i przebudowę jednych ulic, o innych nie zapominając.
Nie udawaj wszechmogącego demiurga, który ma patent na szczęście całej ludzkości.- 1 0
-
2018-07-03 06:55
Wszystko przez tych rowerzystów... (10)
- 34 14
-
2018-07-03 08:19
A kto te drogi niszczy??Buraki w 20 letnich blachosmrodach zatruwajacych wszystkich spalinami (5)
Trzeba zrobic jak w Krakowie. Zlikwidować te miejsca parkingowe wszedzie tworzyc drogi rowerowe. Wprowadzić opłaty za miejsca postojowe ,wtedy janusze sami zezłomuja blachosmrody i przesiada sie do komunikacji miejskiej i na rower .
Janusze w 20 letnich złomach przestana codziennie korkowac miasto!- 10 10
-
2018-07-03 10:12
(4)
Znowu oblałeś egamin na prawko???
- 6 2
-
2018-07-03 10:22
(3)
To jakiś wyczyn zdać prawko?
Jak pacan w bmw ciągle zastawia mi bramę jak chcę wyjechać z pracy, to też jestem frustratem, i nie mam prawka?
Zrozum w końcu, że ci debile przeszkadzają tak samo kierowcom, rowerzystom i pieszym.- 4 0
-
2018-07-03 11:11
(2)
Aktywizda rowrowy????
- 4 4
-
2018-07-03 12:46
przypuszczalnie wk*wiony mieszkaniec
nie przebierający w słowach, myślący że swoim radykalizmem zmieni więcej niż spokojną perswazją na rzecz wdrażania polityki zrównoważonego rozwoju.
Ta polityka zakłada stawianie przede wszystkim na poprawę bezpieczeństwa i komfortu ruchu pieszych, uspokojenie ruchu i dopiero w trzeciej kolejności na poprawę komfortu i bezpieczeństwa rowerzystek na wydzielonych z chodnika drogach rowerowych budowanych jedynie wzdłuż głównych arterii miasta.
Oczywiście poprawa dostępu i warunków funkcjonowania transportu publicznego też wchodzi w grę, ale więcej kierowców się przesiądzie na rower (rower plus dojazd SKM) niż na autobus czy tramwaj.- 2 1
-
2018-07-03 11:16
Niekoniecznie
Akurat nie mogę wyjechać skuterem ( polecam btw, czas dojazdu przez korki krótszy o 1/3, a i zakupy wchodzą do bagażnika :) )
Niestety turbojanusz nie rozumie co to jest brama...
Nie mam czasu, żeby na niego czatować, ale chyba zacznę spowrotem jeździć puszką, tylko po to, żeby parkować za nim, jak tak dalej pójdzie.
Może się nauczy...- 3 1
-
2018-07-03 07:22
(2)
W sensie, że wyrzuca się na nich pieniądze, które można by wydać na naprawę ulic? W sumie...
- 7 9
-
2018-07-03 10:19
A ten biedak znowu swoje. (1)
CIągle nie przesłałeś danych do zrzutki na rower dla Ciebie. Rozumiemy Twoją ciężką sytuację i chcemy Ci pomóc :)
- 2 5
-
2018-07-03 12:41
na naprawę ulic: czemu nie?
to cykliści wprowadzili zapisy Strategii 2030+ o przeznaczaniu większych środków na remonty ulic i chodników niż na realizację nowych projektów drogowych typu "Droga Zielona" czy "Trasa Politechniczna".
- 2 5
-
2018-07-03 07:38
Można by zaoszczędzić trochę kasy gdyby nie ciągłe zmiany z Dąbrowszczaków na Kartofla i na odwrót!
- 11 6
-
2018-07-03 12:05
Gdynia tez chce ladne ulice !
Nie jestem trollem,ani zwolennikiem PISu/ Samorzadnosci tez NIE/ ,a chce,aby gdynskie ulice tez byly ladne
- 5 2
-
2018-07-03 11:23
Te zdjęcia to kwintesencja Gdańska.
Obdrapane z odpadajacym tynkiem budynki, krzywe chodniki i ulice na ktorych mozna rozwalić nogę albo auto,zalegający ledwo jeżdżący 20 letni złom. Smutno.
- 11 2
-
2018-07-03 11:13
Kataster
Za dom w centrum miasta płacę podatku 300 PLN / ROK!!!!
Jak za to mają zrobić mi nową ulicę pod domem???
Dziwie się że starcza im na odśnieżanie..
Bez wprowadzenia katastru NIC się nie zmieni!!!!!- 3 13
-
2018-07-03 08:11
Trójmiasto zasciankiem Polski, Kraków zlikwidował 4 000 miejsc do parkowania dzieki temu zmiejszyły sie korki i 30 %wiecej pasaz (4)
Lepszy transport publiczny i mniej miejsc parkingowych rozładowały centrum Krakowa!
Aż 30 proc. więcej pasażerów w komunikacji miejskiej .Nie odbyłoby się to gdyby nie inwestycje w transport publiczny, ale także radykalne odchudzenie centrum z miejsc parkingowych.
Identycznie trzeba zrobić w trójmieście zlikwidować kilka tysięcy miejsc parkingowych i inwestowac w komunikacje miejska,rozwijac udogodnienia dla rowerzystów i pieszych ,a wiekszosc złomu na drogach znajdzie sie na złomowisku i spadnie zatrucie spalinami!- 15 15
-
2018-07-03 09:02
geniuszu... (3)
...zrób tak, żeby np. Z przymorza do oliwy jechało się szybciej tramwajem niż szło na piechotę, a później se likwiduj transport indywidualny.
- 8 3
-
2018-07-03 09:18
ynteligencie do Oliwy dojedziesz z przymorza w 5 minut rowerem.i 5 minut dojedziesz komunikacja miejską autobusem (2)
wiem ze myślenie jest ci obce ale próbuj to naprawdę nie boli :)
- 4 5
-
2018-07-03 10:23
Rowerem, ale dodaj jadać chodnikiem Kołobrzeską.
- 2 2
-
2018-07-03 09:24
kołobrzeską ?
- 4 1
-
2018-07-03 10:23
a ul Budowlanych to co można tylko niszczyć
Kiedy będzie zrobiona ul Budowlanych od ul Nowatorów ciężarowe samochody ze strefy rkonomicznej zniszczyły nawieszchnie ulicy brak chodników dla pieszych strach dzieci puszczać do szkoły
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.