• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano 15 metropolitalnych inwestycji za 1 mld zł

Katarzyna Moritz
17 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Budowa centrum geriatrii, systemu tras rowerowych czy modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci ciepłowniczej - spośród 70 metropolitalnych inwestycji wybrano 15, które powstaną w pierwszej kolejności.



W lutym nastąpiło podpisanie porozumienia w sprawie powstania Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.


W środę w Gdańsku spotkała się Rada Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, która jednogłośnie wybrała 15 projektów do zrealizowania przy współudziale funduszy unijnych w latach 2014-2020. Członkowie powołanego w lutym związku musieli je wybrać z ponad 70 pierwotnie zgłoszonych pomysłów, gdyż ich wartość znacznie przekraczała sumę 1 mld zł, która ma być na to przeznaczona.

- Ranking projektów przygotowany przez ekspertów miał charakter pomocniczy - tłumaczył Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Bo trzeba brać pod uwagę nie tylko ocenę procentową projektów, ale i realia finansowe. Choćby to, czy te najwyżej punktowane przedsięwzięcia nie "zjadają" wszystkich pieniędzy na ZIT.

Pierwotnie na liście zalazły się 74 inwestycje, na łączną kwotę oszacowaną na ok. 12,2 mld zł. Jedną z nich, od której obecnie odstąpiono jest Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolii Trójmiejskiej. Był to najdroższy z dotychczasowych pomysłów, jego wartość oszacowano na 2,69 mld zł.

Co więc ostatecznie znalazło się na liście inwestycji?

Budowa Centrum Geriatrii czyli wspólny projekt m.in. Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Wojewódzkiego Zespołu Reumatologicznego oraz Sopotu. Przedmiotem projektu jest powstanie referencyjnego klinicznego ośrodka geriatrycznego na terenie UCK na około 40 łóżek oraz Wysokospecjalistycznego Ośrodka Geriatrycznego na terenie WZR w Sopocie, także na około 40 łóżek. Wartość projektu to 86,5 mln zł.

Zobacz pełną listę inwestycji ZIT przyjętych przez Radę.

25 mln zł miałoby kosztować wdrożenie systemu zintegrowanego zarządzania transportem publicznym (autobusowym i kolejowym) z uwzględnieniem miast powiatowych jako lokalnych węzłów transportu publicznego, by w końcu wprowadzić w metropolii wspólny bilet.

Jeden z najdroższych projektów, bo na kwotę ponad 477 mln zł, to utworzenie węzłów integracyjnych oraz STeR - System Tras Rowerowych dla Metropolii (spójna sieć węzłów integrujących systemy transportowe w kluczowych dla regionu miejscach oraz budowa tras rowerowych, parkingów rowerowych, tworzenie oznakowań dla poprawy orientacji przestrzennej, udogodnienia dla ruchu rowerowego i jego integracja z transportem zbiorowym).

Czytaj też: Powstanie metropolitalna sieć wypożyczalni rowerów?

Kilka projektów związanych jest z energią. W Trójmieście oraz w Rumi, Redzie, Wejherowie, Kosakowie i Kolbudach, za 230 mln zł ma nastąpić kompleksowa modernizacja i rozbudowa miejskiej sieci ciepłowniczej.

Ponadto za prawie 342 mln zł miałaby nastąpić kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej Obszaru Metropolitalnego Trójmiasta, a za prawie 90 mln zł modernizacja energetyczna budynków mieszkalnych, spółdzielczych i wspólnot mieszkaniowych.

Co dalej z 15 wybranymi inwestycjami ZIT?

Będą one podstawą do rozmów z marszałkiem województwa, który jest bezpośrednim dysponentem pieniędzy przeznaczonych na ZIT. Lista przedsięwzięć zostanie ostatecznie ustalona w drodze negocjacji z Urzędem Marszałkowskim, a następnie Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Samorząd Województwa Pomorskiego ma się wypowiedzieć na ich temat w maju.

- Po tych uzgodnieniach będziemy mogli skierować wybrane projekty do szczegółowego opracowania pod względem dokumentacji, studiów wykonalności, analiz budżetowych - tłumaczy Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gdańskiego. - Związek ZIT ma działać co najmniej do 2020 roku i w razie potrzeby, wynikającej np. ze zmiany liczby partnerów albo ze względu na nieopłacalność przedsięwzięcia, będzie dokonywał korekt i przesunięć na liście swoich inwestycji.

Opinie (117) 2 zablokowane

  • Nie tylko w trójmieście ale i po za nim

    Mam nadzieje że trasy rowerowe powstaną nie tylko w aglomeracji ale i po za nią. By np. można było nimi dojechać do Żukowa , Kartuz , Tczewa , Starogardu Gdańskiego , Pruszcza Gdańskiego , na Wyspę Sobieszewską i na Mierzeję Wiślaną. Mam nadzieje że ten projekt połączy trasy rowerowe miejskie z tymi poza miastem. Na razie nowym nabytkiem jest bubel na Nowej Wałowej. Dodam jeszcze że podobny projekt realizuje samorząd Torunia we współpracy z innymi samorządami , którzy wspólnie budują drogi rowerowe łączące Toruń z pobliskimi miejscowościami , wpinając je jednocześnie w miejską sieć tras rowerowych

    • 3 5

  • Kiełbas wyborcza Budynia

    baju baju Panie Adamowicz .

    • 5 3

  • Biedni nie powinni budować ścieżek rowerowych itp. luksusów. (2)

    Biedni powinni uprościć do minimum przepisy i prawo , obniżyć maksymalnie podatki i akcyzy, budować fabryki , inwestować w dobre uczelnie i kupować patenty.

    Eksport własnych produktów i usług wpierw a ścieżki rowerowe za jakiś czas.

    Nie rozumiem jak proste zasady ekonomiczne mogą być tak trudne do zrozumienia.

    Na zawsze pozostaniecie biedakami - rezerwuarem taniej siły roboczej i rynkiem zbytu dla innych państw.

    Niestety.

    • 5 1

    • (1)

      Czego tutaj nie rozumiesz Salamonie von Danzig?
      Fabryki budują osoby (firmy) prywatne a tam nie wręcza się łapówek przy ich realizacji.
      Wyczuwasz teraz tą subtelną różnicę patrząc z pozycji urzędasa?

      • 3 2

      • Błądzisz. Nie mam nic przeciwko prywatnym firmom a wręcz przeciwnie.

        Nie wierz jednak w całkowicie tzw. wolny rynek. Państwo jest od od ustawienia dobrych praw i reguł oraz od nadzoru a nie od np. właśnie - tworzenia warunków dobrych do brania łapówek - dla przerośniętej armii urzędniczej.

        Itd. Długi temat.

        Ja miałem na myśli w/w tekście zły rozdział środków jakie posiadamy.

        Uważam , że Polskie paradygmaty na dzień dzisiejszy daleko odbiegają od budowy ścieżek rowerowych... Przynajmniej powinny.

        Temat na książkę.

        • 2 1

  • koment

    500 mln na sciezki rowerowe z których tylko 4 msc można korzystać
    a jak nie ma tak nie nowej spacerowej, OPATu, Jabłonowej, Bulońskiej

    • 0 1

  • Oliwa-Spacerowa_Osowa

    Ciekawe jak będzie trasa rowerowa po Spacerowej w lesie?Jak długo trzeba będzie czekać na odblokowanie tej ulicy? Wypadek za wypadkiem, korek codziennie. Karetka i straż z policją blokuje zaraz na kilka godzin cały ruch.Rano problem do pracy, wracam znowu problem.Jeżdżę z dziećmi w fotelikach , przecież to horror. 2 godziny na dobę stanie w korkach. Jak odpracować spóźnienia.Niech wreszcie wyłączą te światła do Reala.To wszystko blokuje.Niech Real podłączy się pod most bliżej obwodnicy.To tylko 20 metrów szosy. Co z tym wspaniałym urzędnikiem inżynierem od tej drogi do Reala?

    • 2 1

  • siec cieplownicza

    Moze by te rury cieplownicze biegnace na ziemi w wielu mejscach Gdanska, dalo sie wkopac w grunt?

    • 1 0

  • Kiełbasa

    Pachnie to kiełbasą wyborczą.........ech

    • 5 0

  • Kiedy wreszcie wybudują ścieżkę do rafinerii. Nie będę dymał po ulicy

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane