• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyburzą dawny zakład, by za parę lat zbudować tunel pod Motławą

Maciej Naskręt
10 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Dawne zakłady produkcyjne Elmor, które ustąpią miejsca ul. Nowej Wałowej.


Choć nie jest jeszcze gotowy pierwszy odcinek ul. Nowej Wałowej na terenach postoczniowych, miasto już przygotowuje tereny pod dalsze odcinki tej drogi. W tym roku miejsca planowanej inwestycji ustąpi kilkanaście budynków dawnego zakładu produkcyjnego Elmor. Po wyburzeniu odsłonią one Motławę, pod którą w przyszłości powstanie tunel.



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na rozbiórkę budynków po dawnym zakładzie produkcyjnym Elmor, który położony jest w obrębie ulic Stępkarskiej i Wiosny Ludów. zobacz na mapie Gdańska W sumie obiekty mają 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura to 35 tys. m sześc.

Prace rozbiórkowe są niezbędne, bo w tym miejscu powstanie drugi odcinek ul. Nowej Wałowej, biegnący od terenów stoczniowych do nabrzeża Motławy. Będzie to inwestycja stricte miejska, a nie jak w przypadku pierwszego etapu (na odcinku od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki), oparta na umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym.

- Rozbiórka znajdujących się tu pustostanów jest z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłacalna dla miasta, niż ich pozostawienie. Ich utrzymanie i zabezpieczenie wymagałoby dodatkowych kosztów - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Obiekty dawnego zakładu mają zniknąć do końca tego roku. Koszt wyburzenia nie jest jeszcze znany, ponieważ trwa przetarg.

Co ciekawe, prace rozbiórkowe w Śródmieściu będzie współfinansować także firma deweloperska.

- Działki, na których stoją budynki do rozbiórki, po części należą do firmy Invest Komfort. Zgodnie z porozumieniem zawartym między miastem, będzie ona partycypować w kosztach rozbiórki - przyznaje Bartosiewicz.

Na razie nie wiadomo, kiedy miałyby ruszyć jakiekolwiek prace przy budowie II etapu ul. Nowej Wałowej. W miejscu, w którym będą toczyć się wyburzenia, będzie budowana przeprawa na drugi brzeg Motławy.

- Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. By być pewnym decyzji o jego realizacji, musimy wcześniej zamówić studium wykonalności - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W takim dokumencie trzeba rozważyć wszystkie możliwości budowy przeprawy, także mostową. Jednak o budowie mostu w tym miejscu nie myśli się na serio, ponieważ taka konstrukcja odcięłaby Motławę dla statków białej floty i jachtów. Zupełnie inaczej niż kładka na Ołowiankę, która będzie zwodzona i takich problemów nie stworzy.

Czy zatem do Gdańska w przyszłości przyjedzie kolejna (po tej z budowy tunelu pod Martwą Wisłą) maszyna TBM? Raczej nie. Motława to rzeka wykorzystywana głównie w celach rekreacyjnych i ruch jednostek na niej poza sezonem letnim jest niewielki. To oznacza, że można sobie pozwolić na jej czasowe zamknięcie i budowę tunelu metodą zatapialnych elementów prefabrykowanych. Podwodna przeprawa wykonana w tej technologii byłaby zdaniem ekspertów znacznie tańsza od budowanej maszyną TBM.

Wizualizacja budowanego pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej.

Dlaczego w ogóle miasto planuje budowę ul. Nowej Wałowej? Dwujezdniowa trasa ma liczyć w sumie ok. 4 km i stanowić północno-wschodnią obwodnicę Śródmieścia. Gotowa ul. Nowa Wałowa między al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska a ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska zdaniem miejskich planistów odciąży ulice centrum Gdańska. Ponadto ma ona skomunikować położone w północnej części Śródmieścia tereny inwestycyjne.

Wróćmy jeszcze do wspomnianego wcześniej pierwszego etapu ul. Nowej Wałowej. Budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej ruszyła w październiku 2012 r. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Na przełomie października i listopada prowadzony był montaż łuków wiaduktu nad linią kolejową.

W ramach pierwszego etapu inwestor planuje wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej do Młodego Miasta, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową. W tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

Miejsca

Opinie (91) 10 zablokowanych

  • (3)

    dopiero za parę lat...czy ja dożyję?

    • 33 21

    • marnie to widzę. (1)

      ja ci nie daję szans.

      • 4 3

      • to nie klocki lego

        plany przetargi wyburzenia budowa to musi potrwac to nie chiny że partia mówi budujemy nawet wbrew naturze i rozsądkowi a potem chwalimy sie na cały świat jakie to chinczyki sprytne

        • 7 1

    • oby nie

      będzie mniej głupich komentarzy...

      • 10 24

  • coś tu śmierdzi czosnkiem (1)

    Może wyjaśnicie jak to jest że włascicielem co bardziej atrakcyjnych terenów pod budowę najdrozszych mieszkań zostaje firma Invest Komfort.Czy aby na pewno
    legalnie wygrywają wszystkie przetargi?

    • 7 6

    • ..rulon eugenia.

      • 1 0

  • Depresyjna muzyka.

    • 0 2

  • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    załatajcie dziury ,wyrównajcie Chałubińskiego na chełmie,bo łeb urywa codziennie dla tysięcy mieszkańców !!fanatzje kosmiczne a w realu, za plecami średniowiecze

    • 7 4

  • Szukanie kasy

    Tańsza le niebezpieczna metoda

    • 2 3

  • Tunel pod Motławą

    Wydaje sie,że od wspomnianego studium wykonalności tunelu pod Motławą/w ciągu ul.Nowej Wałowej-nalezalo zaczynac pomysl calej inwestycji.Jeśli Nowa Wałowa dojdzie tylko do Motławy,to będzie to droga donikąd!

    • 6 4

  • (1)

    zrobić galerię w tym miejscu, dobry dojazd i mnówstwo miejsca na parkingi. A nie walić w środku miasta i blkować centrum miasta. Gdzie jest architekt miejski, znowu nic nie robi UM Gdańśk w tej sprawie

    • 3 6

    • Postaw galerie u siebie tuż za stodołom.

      • 4 2

  • Tunel tak wypaczeniom nie.

    Zbudujcie tunel wzdłuż Motławy.Taki juz powstał w W-wie za rządów pana Piskorskiego.Tam to jednak była Wisła,ale za projekt kasa sie należy.

    • 0 6

  • Elmor (4)

    Elmor rozpieprzyła grupa kolesi - dyrektor handlowy i prezes. Chodziło właśnie o tą działkę. Ta firma była kiedyś potęgą na rynku elektrycznym, dzisiaj to firma garażowa koło lotniska. Tacy ludzie powinni siedzieć w pudle.

    • 29 4

    • no chyba nie wyobrazales sobie ze przy Motlawie w centrum bedzie dalej produkcja tranzystorow (2)

      Nieuniknione przeksztalcenia...

      • 7 8

      • Tranzystory to ty masz chyba w głowie zamiast mózgu. Może kiedyś ci się "przekształcą" w mózg.

        • 8 5

      • tranzystorów?

        Ty jesteś z Gdańska? Nie wygląda, skoro nie wiesz czym Elmor się zajmował. A że nie musiał istnieć w tym miejscu to inna sprawa. Tak z innej mańki. Chcecie żeby było miasto na terenach od poelmorowskich do powiedzmy bramy stoczniowej nr3 czy dźwigów, na Dolnym Miescie, szeroko rozumianych Długich Ogrodach (teren ograniczony Motławą, Martwą Wisłą, Opływem Motławy), Orunia+Biskupia Górka, Przeróbka, tereny wzdłuż SKM do Brzeźna... dobra dalej nie jadę. Skąd mają się wziąć mieszkańcy do zasiedlenia tych terenów?

        • 6 5

    • ponad 2000 ludzi

      miało kiedyś pracę w "Elmorze". Wszystkie rozdzielnice, tablice zasilania itp. Na nowo budowanych statkach były z "Elmoru". Firma miała nawet swoją keję na Motławie, do której niestety odwróciła się plecami. Kiedyś były to podobno zakłady "Siemens" AG Werke ? Szkoda ... .Wielka szkoda,że nie ma już przemysłu stoczniowego w Polsce.

      • 16 5

  • Przebieg Nowej Wałowej

    Panie Redaktorze, można przyjść i naocznie się przekonać, że asfalt już w tej chwili leży od ul. Rybaki Górne do (prawie) estakady. Jaki sens ma wobec tego Pana stwierdzenie że:

    "W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne."?

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane