- 1 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (72 opinie)
- 2 Pozostałości baterii mającej bronić portu (55 opinii)
- 3 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (23 opinie)
- 4 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (127 opinii)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (351 opinii)
- 6 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (88 opinii)
Wydłużyć PKM Południe do pętli Ujeścisko?
Planowane stworzenie Centrum Południe, czyli obszaru łączącego funkcje usługowe, mieszkaniowe i rekreacyjne w pobliżu pętli Ujeścisko, powinno współgrać z budową linii PKM Południe, którą należy już w pierwszym etapie przedłużyć do węzła Ujeścisko - uważa Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień. Co na to PKM?
A jest to obszar, na którym według projekcji Biura Rozwoju Gdańska niedługo mieszkać będzie jedna trzecia mieszkańców miasta. To setki tysięcy ludzi.
Dwie inwestycje mają w zamierzeniu poprawić sytuację tamtejszych dzielnic:
- PKM Południe ma diametralnie usprawnić komunikację z resztą miasta
- Centrum Południe zapewni usługi, przestrzenie miejskie i całoroczne lodowisko.
Zaskakujące jest zatem, że obydwa projekty mają powstać w funkcjonalnym i geograficznym oderwaniu od siebie.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania na Południu Gdańska do 500 tys. zł
1,5 km bez infrastruktury komunikacyjnej
Centrum Południe powstanie przy węźle Ujeścisko, u zbiegu al. Adamowicza, ul. Jabłoniowej i Warszawskiej.
PKM Południe zakończy swój bieg przy ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami.
Między tymi dwoma miejscami, oddalonymi o ok. 1,5 km, nie ma żadnej infrastruktury komunikacyjnej. Pasażerowie PKM nie skorzystają z usług Centrum, a mieszkańcy jego okolic nie dotrą do stacji kolejki.
Tramwaj zamiast PKM to nie jest rozwiązanie
Władze Gdańska co prawda rozważają załatanie dziury przedłużeniem linii tramwajowej, ale nie oszukujmy się - dokładanie pasażerom kolejnej przesiadki sprawi, że takie połączenie będzie zupełnie nieatrakcyjne.
Rozwiązaniem mogłoby być zakończenie pierwszego etapu PKM Południe przystankiem przy węźle integracyjnym Ujeścisko, czyli przy Centrum Południe.
Nie chodzi o budowę całego kosztownego odcinka PKM przez Jasień. Wystarczy krótki fragment, jeden tor od Kowal do Pętli Ujeścisko, gdzie pociąg będzie zmieniał kierunek biegu. Takie rozwiązanie znane jest np. z przystanków końcowych SKM w Gdańsku Głównym.
Myślmy o Południu Gdańska całościowo
Powiązanie Centrum Południe i PKM Południe sprawi, że miejsce to stanie się prawdziwym, tętniącym życiem ośrodkiem ponad dzielnicowym. Z jednej strony - węzeł komunikacyjny autobusowo-tramwajowy-kolejowy, z drugiej - doskonale dostępne nagromadzenie usług, rozrywki i kultury. Miejsce to otworzy się ponadto dla całego miasta, zapewniając m.in. szybki dojazd do całorocznego lodowiska, bez przesiadek.
Razem, a nie osobno - najwyższy czas zacząć o Południu myśleć całościowo, zrywając z niechlubną historią chaotycznego rozwoju tych terenów.
Znamy opinię pana Tomasza Torcza, gdyż spotykaliśmy się z nim osobiście i korespondowaliśmy mailowo na ten temat. Wyjaśniliśmy mu wówczas szczegółowo, z jakich powodów optymalnym rozwiązaniem umożliwiającym w ogóle realizację projektu PKM Południe jest wybudowanie w pierwszym etapie odcinka Gdańsk Śródmieście - Kowale, a dopiero w kolejnych etapach trzech następnych odcinków, jakie pokazujemy w naszym projekcie na stronie pkm-poludnie.pl.
Przede wszystkim należy pamiętać, że stacja końcowa linii kolejowej wiąże się z koniecznością wybudowania przy niej ogromnej infrastruktury towarzyszącej w postaci m.in. torów odstawczych dla taboru, bazy technicznej itp.
Na Ujeścisku musiałyby powstać potężne estakady
Ukształtowanie terenu na Kowalach umożliwia schowanie całej tej infrastruktury pod ziemią. W Kowalach planowany jest też duży węzeł przesiadkowy z wielopoziomowym parkingiem oraz przystankami autobusowymi, a docelowo niewykluczone, że także z tramwajem.
Dzięki temu od samego początku będą mogli z PKM Południe korzystać również mieszkańcy sąsiednich dzielnic, m.in. Ujeściska, oraz sąsiednich gmin: Pruszcz Gdański i Kolbudy.
Gdybyśmy natomiast - zgodnie z sugestią pana radnego - stację końcową PKM Południe mieli zrobić na Ujeścisku, to wziąwszy pod uwagę ukształtowanie tamtego terenu, zarówno przystanek kolejowy, jak i wszystkie dodatkowe tory odstawcze oraz pozostałe elementy infrastruktury niezbędnej dla stacji końcowej musiałyby powstać nad istniejącą już tam pętlą tramwajową (dlatego w projekcie planowanego tu odcinka 5 PKM Południe jest przewidziana właśnie estakada). To oznaczałoby konieczność budowy potężnych (i kosztownych) konstrukcji opartych na wiaduktach wyniesionych na wysokość drugiego lub nawet trzeciego piętra! Nie trzeba być architektem, aby wyobrazić sobie, jak ogromnym krajobrazowym koszmarkiem byłaby taka budowla.
Pierwszy etap za 2 mld zł
Warto też uświadomić sobie, jak skomplikowana jest tak duża inwestycja. Realizacja samego odcinka od Śródmieścia do Kowal, jeśli chcemy pierwszy etap PKM Południe zrealizować w aktualnej perspektywie dofinansowania unijnego do końca 2029 r., jest niezwykle trudnym, inżynieryjnie (większość trasy pod ziemią lub na estakadach) i finansowo (koszt budowy około 2 mld zł) przedsięwzięciem. Dołożenie do tego kolejnego kosztownego odcinka, który również w dużej części musiałby powstać na estakadach, mogłoby spowodować, że projekt ten stałby się niemożliwy do zrealizowania w tej dekadzie.
A przecież wszystkim nam - a mieszkańcom najbardziej - zależy, aby jak najszybciej zakończyć komunikacyjny paraliż południowych dzielnic metropolii, w czym może pomóc tylko szybki transport kolejowy. Dlatego właśnie projekt PKM Południe został podzielony na takie etapy, które zwiększają szansę na osiągnięcie tego celu jak najszybciej.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie wybrane
-
2023-08-28 07:06
Trzeba było wcześniej o tym myśleć (26)
Brak dróg na południu Gdańska to główny powród obecnej sytuacji. Niepołomicką która jest wąskim gardłem dla powstałych i dalej powstających osiedli to porażka obecnej władzy.
- 234 16
-
2023-08-28 22:00
To porażka nie władzy, a baranów kupujących tam mieszkania!
- 0 1
-
2023-08-28 08:07
Niepołomicka to ogólnie jest koszmarek (5)
Prawie na całej długości jedyna droga dojazdowa i brak alternatywy dla niej. Na fragmencie od Świętokrzyskiej do Srebrnej, brak porządnych alternatyw, od Starogardzkiej do Łuczniczej kolejny brak alternatyw, a masa bloków, z których wyjeżdżają ludzie na tę jedną drogę. Dodatkowo dołożono ruch robiąc z Wielkopolskiej jednokierunkową i budując
Prawie na całej długości jedyna droga dojazdowa i brak alternatywy dla niej. Na fragmencie od Świętokrzyskiej do Srebrnej, brak porządnych alternatyw, od Starogardzkiej do Łuczniczej kolejny brak alternatyw, a masa bloków, z których wyjeżdżają ludzie na tę jedną drogę. Dodatkowo dołożono ruch robiąc z Wielkopolskiej jednokierunkową i budując łącznik, ale nic nie wspominają czy oprócz Nowej Świętokrzyskiej za kilka lat powstanie cokolwiek w tej okolicy w ramach umów szesnastkowych, już nawet nie wspominam o Nowej Niepołomickiej, bo tego zapewne połowa mieszkańców Południa nie dożyje...
- 16 3
-
2023-08-28 09:01
zamieszkałam na Zakoniczynie w 2016 roku (4)
i pamiętam jak głośno było że Nowa Świętokrzyska powstanie w 2020 roku
od pętli do Kowal.... mamy 2023 rok- 15 1
-
2023-08-28 10:42
Ja mieszkam na CPR od 2004r. (2)
Już wtedy Budyń obiecywał NŚ, tylko co roku przesuwał termin i kłamał bezczelnie, że już, już.
- 12 2
-
2023-08-28 10:59
A i tak ludzie na niego głosowali, a teraz zagłosują na potomkinię. (1)
- 14 1
-
2023-08-28 13:29
Dalej by głosowali aż Paweł musiał uciekać na drugi koniec świata by w końcu w spokoju napić się drinka:)
- 3 0
-
2023-08-28 10:35
I drogi dalej nie było i nie będzie za to są projekty i i**otyczny pomysł PKM które opóźnia wszystko
- 6 4
-
2023-08-28 08:05
kolejny wpis człowieka, który nie rozumie, że poszerzanie dróg tak działa na kongestię (korki) (5)
jak popuszczanie pasa działa na otyłość. Żadna aglomeracja nie rozwiązała problemu korków przez rozwijanie sieci drogowej. Tylko sprawna komunikacja szynowa oraz zadbanie o komfort i bezpieczeństwo dostępu do jej przystanków dla pieszych (i rowerzystów) może doprowadzić do sprawnego, przyjaznego dla środowiska społecznego i naturalnego czyli zrównoważonego systemu mobilności w mieście.
- 22 16
-
2023-08-28 17:08
To pojedź na Niepołomicką. Tam jest po prostu wąskie gardło. Nie da się dojechać autobusem. A nie ma miejsca na buspas. A nie ma czasu żeby czekać 7 lat aż wybudują cokolwiek
- 6 0
-
2023-08-28 12:01
nie mowimy o poszerzaniu drog ale o alternatywach. trzeba zagescic siatke drog.
obecnie jak warszawska albo swietokrzyska stana to nie ma gdzie korka rozladowac bo nie ma drog prostopadlych i rownoleglych ktore wspomoglyby te drogi.- 9 0
-
2023-08-28 08:49
(2)
Niektore ulice byly projektowane i dzialaly przez dekady jako drogi wiejskie, czesc byla do osiedli domkow jednorodzinnych.
Dodasz do tego kilka tysiecy ludzi w blokach to zmnieniasz status quo i wtedy musisz dostosowac infrastrukture. Oprocz rozbudowy zbiorkomu, tutaj drogi tez sa potrzebne, bo aktualne sa zakorkowane nawet w niedzieleNiektore ulice byly projektowane i dzialaly przez dekady jako drogi wiejskie, czesc byla do osiedli domkow jednorodzinnych.
Dodasz do tego kilka tysiecy ludzi w blokach to zmnieniasz status quo i wtedy musisz dostosowac infrastrukture. Oprocz rozbudowy zbiorkomu, tutaj drogi tez sa potrzebne, bo aktualne sa zakorkowane nawet w niedziele wieczorem. Oczywiscie pkm tutaj to bylby game changer, ale np. jezdzenie tramwajem przez godzine w jedna strone nie zrobi roznicy(beda jezdzic tylko dzieci i emeryci)- 27 3
-
2023-08-28 11:57
gadasz z doktyrnerem, on wie że droga to korek i do widzenia z dyskusją (1)
pewnie mieszkanko w centrum, praca w zasięgu 10 m spacerem i można się mądrkować
- 6 2
-
2023-08-28 13:29
Raczej wlasnie resortowiec na przedwczesnej emeryturze.
Wrocil po nocce jako pracownik ochrony mienia i zaczal komentowac.
- 0 0
-
2023-08-28 07:52
Porażką są ludzie, którzy tam mieszkają a zameldowani są w swoich wioskach i tam płacą podatki. (4)
- 27 23
-
2023-08-28 16:31
podatek dochodowy (1)
PIT płaci się w miejscu zamieszkania a nie zameldowania... pracuję i mieszkam w Gdańsku od 5 lat i od 5 lat płacę tu podatki a nie jestem tu zameldowany. jestem porażką?
- 9 1
-
2023-08-28 22:04
Tak jesteś!
- 1 2
-
2023-08-28 12:00
(1)
jezeli ktos ma tam mieszkanie to znaczy ze placi podatek od gruntu prosto do miasta. a jezeli ktos tam mieszka to musi tez pracowac w gdansku - to znaczy ze podatki z jego pracy trafiaja do US gdansk.
juz nie mowie ze kupujac w gdanskich sklepach tez zostawiaja pienidze w gdansku.
nie placa podatkow to rodowici gdanskzczanie wykleci w mieszkaniach socjalnych i komunalnych zamknieci- 23 5
-
2023-08-28 12:10
Podatki o których piszesz idą prosto do ministerstwa finansów a nie do Gdańska
- 5 3
-
2023-08-28 07:40
Porażką są ludzie którzy kupują tam mieszkania (7)
Sprowadzają się z samochodami i korkują okolicę, gdyby zburzyć chociaż połowę wybudowanych bloków to korki zdecydowanie by ustąpiły i takie wizje jak PKM nie byłyby w ogóle potrzebne
- 18 78
-
2023-08-28 08:11
Pozbądźmy się mieszkańców to nie będzie problemów? :D (6)
- 60 2
-
2023-08-28 12:12
Zamykam oczy
I już nie widzę problemów :)
- 3 0
-
2023-08-28 11:33
(4)
Raczej pozbądźmy się nie myślących ludzi. Ludzie kupują mieszkania w myśl zasady bo taniej a potem jakoś się dojedzie. To nakręca hiper bum budowlany w tamtej okolicy. Skoro ludzie są skłonni kupować mieszkania w okolicy w której nie ma dojazdu ani żadnej infrastruktury to deweloperzy budują dalej. Gdyby ludzie przestali kupować to musieliby
Raczej pozbądźmy się nie myślących ludzi. Ludzie kupują mieszkania w myśl zasady bo taniej a potem jakoś się dojedzie. To nakręca hiper bum budowlany w tamtej okolicy. Skoro ludzie są skłonni kupować mieszkania w okolicy w której nie ma dojazdu ani żadnej infrastruktury to deweloperzy budują dalej. Gdyby ludzie przestali kupować to musieliby zmienić taktykę. To jak z patodeweloperka. Skoro są ludzie którzy nie patrzą na plany "osiedla" i nie widzą, że będą mieli kolejny blok pod oknem to potem niech się nie dziwią, że tam jest. Gdyby taki deweloper nie mógł sprzedać takich mieszkań i odzyskać zainwestowanych pieniędzy to by tak nie budował. Można tupać nóżką i krzyczeć, że to patologia ale to działa w dwie strony. Patologia to też kupowanie takich mieszkań.
- 12 32
-
2023-08-28 11:55
serio masz pretensje do ludzi że kupują mieszkania tam gdzie ich stać? (3)
- 41 3
-
2023-08-28 22:02
Tak bo równie dobrze mogli pozostać w rodzinnych stronach!
- 0 2
-
2023-08-28 14:30
Czyli wszyscy na Południu mieszkają w 25m2 kawalerkach, bo na nic innego nie mieli pieniędzy? (1)
Czy może chęć dorwania paru metrów więcej przeważyła nad dojazdem, a teraz chcą przerzucić ten koszt na podatników?
- 5 14
-
2023-08-28 17:06
Jeśli masz opcje gnieść się z rodziną w kawalerce a mieć mieszkanie 60m2, gdzie dzieci będą mieć własne pokoje, to wybierzesz tą drugą opcję.
Ogólnie, jak wprowadzałam się w te rejony 7 lat temu, to było not bad. Ale teraz wybudowało się tyle bloków, że korki są nawet wieczorem o 22. Przejazd autobusem do pętli z Niepołomickiej trwał 3min, a teraz optymistycznie 30- 13 1
-
2023-08-28 08:18
Dobry pomysł (4)
rozwój SKM to jedyne dobre wyjście aby rozwiązać problemy komunikacyjne w Gdańsku. W miastach silnie zurbanizowanych tramwaj nie jest rozwiązaniem bo blokuje ulice. Gdyby nie SKM, to trójmiasto nie mogłoby się tak rozwijać. Dobre i sprawdzone w trójmieście rozwiązania trzeba rozwijać!
- 84 12
-
2023-08-28 13:32
Na razie to pod tym względem jest gorzej niż w 1944 :----)))
- 0 0
-
2023-08-28 13:28
Ale masz na myśli, że tramwaj blokuje ulice pieszym i rowerzystom? (1)
Priorytety miasta są następujące: pieszy, rower, tramwaj, potem samochód. Jeśli tramwaj przeszkadza użytkownikom samochodów, to to jest tylko ich problem.
- 4 2
-
2023-08-28 14:32
Źle. Prawidłowa kolejność, to pieszy, tramwaj, rower, samochód.
I mówię to jako rowerzysta :)
- 4 1
-
2023-08-28 11:55
oj tak u nas sprawdzają się tylko te najdroższe rozwiązania
- 1 3
-
2023-08-28 08:09
Nieprzemyślana lub wręcz głupia odpowiedź PKM (6)
Przystanek "tymczasowo" końcowy Kowale może w obu wariantach być wyposażony w całą infrastrukturę wymienioną przez PKM, nie ma problemu wykonania dalszego przystanku przy pętli Ujeścisko. Przecież ostatecznie i tak kolejne przystanki powstaną. Tak samo jest z wiaduktami, aktualnie dla PKM są one "koszmarkami architektonicznymi", ale potem kiedy
Przystanek "tymczasowo" końcowy Kowale może w obu wariantach być wyposażony w całą infrastrukturę wymienioną przez PKM, nie ma problemu wykonania dalszego przystanku przy pętli Ujeścisko. Przecież ostatecznie i tak kolejne przystanki powstaną. Tak samo jest z wiaduktami, aktualnie dla PKM są one "koszmarkami architektonicznymi", ale potem kiedy trzeba będzie wybudować kolejne przystanki to już będą ok. Jedyny sens to perspektywa czasowa i zmiana koncepcji, która zajęłaby dużo czasu. Nie wiem kogo w PKM zatrudniają ale powinni popracować nad logiką swoich oficjalnych wypowiedzi, którą można zbić w 2/3 bez większego wysiłku.
- 31 48
-
2023-08-28 10:42
Przemyślana odpowiedź (1)
Przecież wyraźnie napisali: 2 miliardy zł to już niebotyczna kwota. Dołożenie kolejnego 1 miliarda zł nie jest możliwe w tak krótkim czasie.
- 3 1
-
2023-08-28 10:44
miliard kosztowalby caly odcinek jasienski, tu mowa o 1,5 km - ułamek kwoty
- 3 6
-
2023-08-28 10:40
(2)
Bardzo dobra odpowiedź PKM. Mogli jednak ograniczyć argumentację do kwestii czasowej i finansowej, bo dalszy odcinek w kierunku Jasienia jest mocno dyskusyjny - i teraz i później. Dyskusyjne jest wydawanie kilkuset milionów na kolejkę krajoznawczą z Jasienia przez Orunię do Gdańska. Wystarczy, że mamy krajoznawcze tramwaje. Potem się okaże, że autobusem 167 nadal jest szybciej, bo jedzie prosto do centrum...
- 11 2
-
2023-08-28 14:50
pociąg z lotniska do Gdańska, a nie tylko do Wrzeszcza... mógłby się przydać.
- 4 0
-
2023-08-28 11:43
Dlatego jest mowa o odcinku do węzła Ujeścisko a nie dalej.
Wystarczyło przeczytać.
- 2 6
-
2023-08-28 10:38
Mylisz sie
Twoja wypowiedz jest nieprzemyslana bo nie masz wiedzy specjalistycznej twierdzac ze moze byc wyposazony w obu wariantach. Glopota wypowiedzi polega natomiast na tym ze jestes przekonany do tego co twierdzisz.
- 16 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.