• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydłużyć PKM Południe do pętli Ujeścisko?

Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień
28 sierpnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (230)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe

Planowane stworzenie Centrum Południe, czyli obszaru łączącego funkcje usługowe, mieszkaniowe i rekreacyjne w pobliżu pętli UjeściskoMapka, powinno współgrać z budową linii PKM Południe, którą należy już w pierwszym etapie przedłużyć do węzła Ujeścisko - uważa Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień. Co na to PKM?



Czy będziesz korzystał z nowej linii PKM Południe?

Gdańskie "Południe" od kilku dekad rozwija się bez większego ładu i składu, głównie według wizji deweloperów. Powstają osiedla stanowiące niepołączone wyspy z niedoborem lokali usługowych, kulejącą komunikacją i infrastrukturą publiczną.

A jest to obszar, na którym według projekcji Biura Rozwoju Gdańska niedługo mieszkać będzie jedna trzecia mieszkańców miasta. To setki tysięcy ludzi.

Dwie inwestycje mają w zamierzeniu poprawić sytuację tamtejszych dzielnic:

  1. PKM Południe ma diametralnie usprawnić komunikację z resztą miasta
  2. Centrum Południe zapewni usługi, przestrzenie miejskie i całoroczne lodowisko.

Zaskakujące jest zatem, że obydwa projekty mają powstać w funkcjonalnym i geograficznym oderwaniu od siebie.



Widoczny na zdjęciu teren przy pętli Ujeścisko ma zostać przekształcony w tzw. Centrum Południe, czyli obszar, na którym znajdzie się park, mieszkania i obiekty usługowe. Widoczny na zdjęciu teren przy pętli Ujeścisko ma zostać przekształcony w tzw. Centrum Południe, czyli obszar, na którym znajdzie się park, mieszkania i obiekty usługowe.

1,5 km bez infrastruktury komunikacyjnej



Centrum Południe powstanie przy węźle UjeściskoMapka, u zbiegu al. Adamowicza, ul. Jabłoniowej i Warszawskiej.

PKM Południe zakończy swój bieg przy ul. ŚwiętokrzyskiejMapka przy granicy z Kowalami.

Między tymi dwoma miejscami, oddalonymi o ok. 1,5 km, nie ma żadnej infrastruktury komunikacyjnej. Pasażerowie PKM nie skorzystają z usług Centrum, a mieszkańcy jego okolic nie dotrą do stacji kolejki.

Tramwaj zamiast PKM to nie jest rozwiązanie



Władze Gdańska co prawda rozważają załatanie dziury przedłużeniem linii tramwajowej, ale nie oszukujmy się - dokładanie pasażerom kolejnej przesiadki sprawi, że takie połączenie będzie zupełnie nieatrakcyjne.

Rozwiązaniem mogłoby być zakończenie pierwszego etapu PKM Południe przystankiem przy węźle integracyjnym Ujeścisko, czyli przy Centrum Południe.

Nie chodzi o budowę całego kosztownego odcinka PKM przez Jasień. Wystarczy krótki fragment, jeden tor od Kowal do Pętli Ujeścisko, gdzie pociąg będzie zmieniał kierunek biegu. Takie rozwiązanie znane jest np. z przystanków końcowych SKM w Gdańsku Głównym.

Myślmy o Południu Gdańska całościowo



Powiązanie Centrum Południe i PKM Południe sprawi, że miejsce to stanie się prawdziwym, tętniącym życiem ośrodkiem ponad dzielnicowym. Z jednej strony - węzeł komunikacyjny autobusowo-tramwajowy-kolejowy, z drugiej - doskonale dostępne nagromadzenie usług, rozrywki i kultury. Miejsce to otworzy się ponadto dla całego miasta, zapewniając m.in. szybki dojazd do całorocznego lodowiska, bez przesiadek.

Razem, a nie osobno - najwyższy czas zacząć o Południu myśleć całościowo, zrywając z niechlubną historią chaotycznego rozwoju tych terenów.

Tomasz Konopacki - rzecznik PKM:

Znamy opinię pana Tomasza Torcza, gdyż spotykaliśmy się z nim osobiście i korespondowaliśmy mailowo na ten temat. Wyjaśniliśmy mu wówczas szczegółowo, z jakich powodów optymalnym rozwiązaniem umożliwiającym w ogóle realizację projektu PKM Południe jest wybudowanie w pierwszym etapie odcinka Gdańsk Śródmieście - Kowale, a dopiero w kolejnych etapach trzech następnych odcinków, jakie pokazujemy w naszym projekcie na stronie pkm-poludnie.pl.

Przede wszystkim należy pamiętać, że stacja końcowa linii kolejowej wiąże się z koniecznością wybudowania przy niej ogromnej infrastruktury towarzyszącej w postaci m.in. torów odstawczych dla taboru, bazy technicznej itp.

Na Ujeścisku musiałyby powstać potężne estakady



Kolejne etapy budowy PKM Południe, które mogą powstać, ale w dalszej, jeszcze nieokreślonej przyszłości. Dociągnięcie kolei do Ujeściska i Jasienia jest planowane w ostatnim, piątym etapie. Kolejne etapy budowy PKM Południe, które mogą powstać, ale w dalszej, jeszcze nieokreślonej przyszłości. Dociągnięcie kolei do Ujeściska i Jasienia jest planowane w ostatnim, piątym etapie.
Ukształtowanie terenu na Kowalach umożliwia schowanie całej tej infrastruktury pod ziemią. W Kowalach planowany jest też duży węzeł przesiadkowy z wielopoziomowym parkingiem oraz przystankami autobusowymi, a docelowo niewykluczone, że także z tramwajem.

Dzięki temu od samego początku będą mogli z PKM Południe korzystać również mieszkańcy sąsiednich dzielnic, m.in. Ujeściska, oraz sąsiednich gmin: Pruszcz Gdański i Kolbudy.

Gdybyśmy natomiast - zgodnie z sugestią pana radnego - stację końcową PKM Południe mieli zrobić na Ujeścisku, to wziąwszy pod uwagę ukształtowanie tamtego terenu, zarówno przystanek kolejowy, jak i wszystkie dodatkowe tory odstawcze oraz pozostałe elementy infrastruktury niezbędnej dla stacji końcowej musiałyby powstać nad istniejącą już tam pętlą tramwajową (dlatego w projekcie planowanego tu odcinka 5 PKM Południe jest przewidziana właśnie estakada). To oznaczałoby konieczność budowy potężnych (i kosztownych) konstrukcji opartych na wiaduktach wyniesionych na wysokość drugiego lub nawet trzeciego piętra! Nie trzeba być architektem, aby wyobrazić sobie, jak ogromnym krajobrazowym koszmarkiem byłaby taka budowla.

Pierwszy etap za 2 mld zł



Warto też uświadomić sobie, jak skomplikowana jest tak duża inwestycja. Realizacja samego odcinka od Śródmieścia do Kowal, jeśli chcemy pierwszy etap PKM Południe zrealizować w aktualnej perspektywie dofinansowania unijnego do końca 2029 r., jest niezwykle trudnym, inżynieryjnie (większość trasy pod ziemią lub na estakadach) i finansowo (koszt budowy około 2 mld zł) przedsięwzięciem. Dołożenie do tego kolejnego kosztownego odcinka, który również w dużej części musiałby powstać na estakadach, mogłoby spowodować, że projekt ten stałby się niemożliwy do zrealizowania w tej dekadzie.

A przecież wszystkim nam - a mieszkańcom najbardziej - zależy, aby jak najszybciej zakończyć komunikacyjny paraliż południowych dzielnic metropolii, w czym może pomóc tylko szybki transport kolejowy. Dlatego właśnie projekt PKM Południe został podzielony na takie etapy, które zwiększają szansę na osiągnięcie tego celu jak najszybciej.
Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (230) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • (10)

    Koncepcje,plany,wizualizacje,makiety. Czas leci a Gdańsk w ruinie.

    • 37 24

    • (5)

      Nic to. Mamy Falę, Tristar, Mevo i rydwan.

      • 11 7

      • Spoko, to tylko dwa miesiące działania TVP razem... (3)

        • 13 5

        • (2)

          Raczej TVNienawiść...

          • 6 15

          • Nie kojarzę żeby TVN cokolwiek pobierał z podatków.

            Tymczasem TVPutin co roku 3 miliardy...

            • 16 3

          • Od kiedy TVN dostaje pieniądze z budżetu?

            Niezły fikołek papraku, faktycznie jesteś głupszy od zepsutego radia.

            • 9 0

      • Dobrze, że mamy szwalnię narodową, fabrykę polskich samochodów elektrycznych, CPK, elektrownię w Ostrołęce, maseczki bez

        ..atestu, respiratory widmo, makulaturę wyborczą...

        • 11 2

    • A napisz coś o CPK. (2)

      Koncepcje, plany, wizualizacje, makiety, zarząd z milionowymi apanażami. Czas leci a Polska z kartonu.

      • 13 1

      • a elektrownia w Żarnowcu? (1)

        ile to było takich inwestycji i wielkimi planami a tylko dziura w ziemi jest?

        • 2 2

        • Budowę elektrowni w Żarnowcu zablokowali mieszkańcy. W Ostrołęce zbudowali elektrownię za miliard złotych..

          ..żeby za kolejny miliard złotych ją zburzyć. Żeby zbudować fabrykę polskich samochodów elektrycznych wycięli las, fabryka nie powstała, drewno popłynęło do Chin. CPK nie powstało do dzisiaj, za to ma zarząd z milionowymi apanażami. Szwalnia maseczek nie powstała wcale, kosztowała dwa miliony złotych. Za miliardy złotych za maseczki bez atestu od kolegi narciarza i respiratory widmo od handlarza bronią nikt do dzisiaj nie odpowiedział. Sasin wydał 70mln złotych na makulaturę wyborczą, która wydrukował bez zgody PKW i decyzji premiera Morawieckiego i też echo.

          • 5 2

    • PKM do Nowego Portu!

      Powinna kursować do Nowego Portu przez Nową Letnicę,bo już o reaktywacji kolejki SKM do NP to już PiS zapomniał.

      • 7 8

  • (4)

    To już powinno być wybudowane 10nlat temu. Tak samo jak swietokrzyska po 2 pasy w każdą stronę

    • 56 8

    • Nie bylo czasu na taoie marzenia (3)

      Trzeba bylo chodzic na marsze dewiantów,
      Sa sprawy ważne i ważniejsze

      • 9 10

      • Takie prawo, że mogą blokować ulice na swoje marsze. (1)

        Może kiedyś państwo zrobi porządek z tym obrzydlistwem w czarnych sukienkach.

        • 10 5

        • obrzydlistwo to sa te marsze dewiantów, dziwolągów i homosi

          weź może doinformuj bo już mnie śmiech ogarnia na tą jazde na księży. wiesz jaki % księży ma cokolwiek wspólnego z pedofilią? marginalny. Tylko kilka przypadków zostało nagłośnionych, jakiś szczury typu tvn czy wyborcza podłapały temat a takie pajace jak ty łkają ten ściek. a to homo-bydło powinno być gazowane i pałowane ile wlezie

          • 2 2

      • Co ci znowu księża w Boże Ciało przeszkadzają?

        • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Trzeba było wcześniej o tym myśleć (26)

    Brak dróg na południu Gdańska to główny powród obecnej sytuacji. Niepołomicką która jest wąskim gardłem dla powstałych i dalej powstających osiedli to porażka obecnej władzy.

    • 234 16

    • Porażką są ludzie którzy kupują tam mieszkania (7)

      Sprowadzają się z samochodami i korkują okolicę, gdyby zburzyć chociaż połowę wybudowanych bloków to korki zdecydowanie by ustąpiły i takie wizje jak PKM nie byłyby w ogóle potrzebne

      • 18 78

      • Pozbądźmy się mieszkańców to nie będzie problemów? :D (6)

        • 60 2

        • (4)

          Raczej pozbądźmy się nie myślących ludzi. Ludzie kupują mieszkania w myśl zasady bo taniej a potem jakoś się dojedzie. To nakręca hiper bum budowlany w tamtej okolicy. Skoro ludzie są skłonni kupować mieszkania w okolicy w której nie ma dojazdu ani żadnej infrastruktury to deweloperzy budują dalej. Gdyby ludzie przestali kupować to musieliby zmienić taktykę. To jak z patodeweloperka. Skoro są ludzie którzy nie patrzą na plany "osiedla" i nie widzą, że będą mieli kolejny blok pod oknem to potem niech się nie dziwią, że tam jest. Gdyby taki deweloper nie mógł sprzedać takich mieszkań i odzyskać zainwestowanych pieniędzy to by tak nie budował. Można tupać nóżką i krzyczeć, że to patologia ale to działa w dwie strony. Patologia to też kupowanie takich mieszkań.

          • 12 32

          • serio masz pretensje do ludzi że kupują mieszkania tam gdzie ich stać? (3)

            • 41 3

            • Czyli wszyscy na Południu mieszkają w 25m2 kawalerkach, bo na nic innego nie mieli pieniędzy? (1)

              Czy może chęć dorwania paru metrów więcej przeważyła nad dojazdem, a teraz chcą przerzucić ten koszt na podatników?

              • 5 14

              • Jeśli masz opcje gnieść się z rodziną w kawalerce a mieć mieszkanie 60m2, gdzie dzieci będą mieć własne pokoje, to wybierzesz tą drugą opcję.

                Ogólnie, jak wprowadzałam się w te rejony 7 lat temu, to było not bad. Ale teraz wybudowało się tyle bloków, że korki są nawet wieczorem o 22. Przejazd autobusem do pętli z Niepołomickiej trwał 3min, a teraz optymistycznie 30

                • 13 1

            • Tak bo równie dobrze mogli pozostać w rodzinnych stronach!

              • 0 2

        • Zamykam oczy

          I już nie widzę problemów :)

          • 3 0

    • Porażką są ludzie, którzy tam mieszkają a zameldowani są w swoich wioskach i tam płacą podatki. (4)

      • 27 23

      • (1)

        jezeli ktos ma tam mieszkanie to znaczy ze placi podatek od gruntu prosto do miasta. a jezeli ktos tam mieszka to musi tez pracowac w gdansku - to znaczy ze podatki z jego pracy trafiaja do US gdansk.

        juz nie mowie ze kupujac w gdanskich sklepach tez zostawiaja pienidze w gdansku.

        nie placa podatkow to rodowici gdanskzczanie wykleci w mieszkaniach socjalnych i komunalnych zamknieci

        • 23 5

        • Podatki o których piszesz idą prosto do ministerstwa finansów a nie do Gdańska

          • 5 3

      • podatek dochodowy (1)

        PIT płaci się w miejscu zamieszkania a nie zameldowania... pracuję i mieszkam w Gdańsku od 5 lat i od 5 lat płacę tu podatki a nie jestem tu zameldowany. jestem porażką?

        • 9 1

        • Tak jesteś!

          • 1 2

    • kolejny wpis człowieka, który nie rozumie, że poszerzanie dróg tak działa na kongestię (korki) (5)

      jak popuszczanie pasa działa na otyłość. Żadna aglomeracja nie rozwiązała problemu korków przez rozwijanie sieci drogowej. Tylko sprawna komunikacja szynowa oraz zadbanie o komfort i bezpieczeństwo dostępu do jej przystanków dla pieszych (i rowerzystów) może doprowadzić do sprawnego, przyjaznego dla środowiska społecznego i naturalnego czyli zrównoważonego systemu mobilności w mieście.

      • 22 16

      • (2)

        Niektore ulice byly projektowane i dzialaly przez dekady jako drogi wiejskie, czesc byla do osiedli domkow jednorodzinnych.
        Dodasz do tego kilka tysiecy ludzi w blokach to zmnieniasz status quo i wtedy musisz dostosowac infrastrukture. Oprocz rozbudowy zbiorkomu, tutaj drogi tez sa potrzebne, bo aktualne sa zakorkowane nawet w niedziele wieczorem. Oczywiscie pkm tutaj to bylby game changer, ale np. jezdzenie tramwajem przez godzine w jedna strone nie zrobi roznicy(beda jezdzic tylko dzieci i emeryci)

        • 27 3

        • gadasz z doktyrnerem, on wie że droga to korek i do widzenia z dyskusją (1)

          pewnie mieszkanko w centrum, praca w zasięgu 10 m spacerem i można się mądrkować

          • 6 2

          • Raczej wlasnie resortowiec na przedwczesnej emeryturze.

            Wrocil po nocce jako pracownik ochrony mienia i zaczal komentowac.

            • 0 0

      • nie mowimy o poszerzaniu drog ale o alternatywach. trzeba zagescic siatke drog.

        obecnie jak warszawska albo swietokrzyska stana to nie ma gdzie korka rozladowac bo nie ma drog prostopadlych i rownoleglych ktore wspomoglyby te drogi.

        • 9 0

      • To pojedź na Niepołomicką. Tam jest po prostu wąskie gardło. Nie da się dojechać autobusem. A nie ma miejsca na buspas. A nie ma czasu żeby czekać 7 lat aż wybudują cokolwiek

        • 6 0

    • Niepołomicka to ogólnie jest koszmarek (5)

      Prawie na całej długości jedyna droga dojazdowa i brak alternatywy dla niej. Na fragmencie od Świętokrzyskiej do Srebrnej, brak porządnych alternatyw, od Starogardzkiej do Łuczniczej kolejny brak alternatyw, a masa bloków, z których wyjeżdżają ludzie na tę jedną drogę. Dodatkowo dołożono ruch robiąc z Wielkopolskiej jednokierunkową i budując łącznik, ale nic nie wspominają czy oprócz Nowej Świętokrzyskiej za kilka lat powstanie cokolwiek w tej okolicy w ramach umów szesnastkowych, już nawet nie wspominam o Nowej Niepołomickiej, bo tego zapewne połowa mieszkańców Południa nie dożyje...

      • 16 3

      • zamieszkałam na Zakoniczynie w 2016 roku (4)

        i pamiętam jak głośno było że Nowa Świętokrzyska powstanie w 2020 roku
        od pętli do Kowal.... mamy 2023 rok

        • 15 1

        • I drogi dalej nie było i nie będzie za to są projekty i i**otyczny pomysł PKM które opóźnia wszystko

          • 6 4

        • Ja mieszkam na CPR od 2004r. (2)

          Już wtedy Budyń obiecywał NŚ, tylko co roku przesuwał termin i kłamał bezczelnie, że już, już.

          • 12 2

          • A i tak ludzie na niego głosowali, a teraz zagłosują na potomkinię. (1)

            • 14 1

            • Dalej by głosowali aż Paweł musiał uciekać na drugi koniec świata by w końcu w spokoju napić się drinka:)

              • 3 0

    • To porażka nie władzy, a baranów kupujących tam mieszkania!

      • 0 1

  • PKM Południe to bicie piany (2)

    Mliony wydane na planowania z których nic nie wyniknie. Nie będzie kasy na realizację.
    Vide: Nowa świętokrzyska, planowana bezskutecznie od dziesiątek lat. A plany pociągnięcia PKM skutecznie zablokują ją całkowicie.

    • 35 17

    • W rzeczy samej

      Mydlą oczy o kolejce na południe od lat 90-tych, a jedyne co zrobili to pozwolili deweloperom zabudować rezerwę terenową pod tory. Już widzę tę tunele i nasypy aby to zrealizować w obecnej formie. Nic więcej oprócz obietnic z tego nie wyniknie.

      • 10 6

    • Niech najpierw wydłużą PKM z Wrzeszcza do Głównego xD

      • 13 3

  • Nie moga tego zrobic (2)

    To bylby maly CPK w Gdansku a oni calym sercem sa przeciwni CPK.

    • 7 16

    • CPK powstało po to, żeby Horały mogły brać milionowe pensje za pilnowanie trawy. (1)

      • 13 2

      • nie cymbale

        CPK jest po to żeby rosło znaczenie Polski w Europie a POpaprańce i ich fanatycy mówiący po polsku reprezentująinteresy szwabów dla których ciągły rozwój Polski jest dużym zagrożeniem. Kiedy wy ciągodruty tuska otworzycie oczy...

        • 1 3

  • Tramwaj na Armii Krajowej i Kartuskiej do Kokoszek (15)

    Po co na około i kosztowne budowle jak wystarczy z Chełmu wzdłuż Armii Krajowej i Kartuskiej poprowadzić tramwaj do Kokoszek a może nawet do Smegorzyna. Szybciej i taniej.

    • 42 12

    • tylko po co ci tam tramwaj (2)

      przy tej trase praktycznie nikt nie mieszka.

      • 7 13

      • miedzuy sopotem a orłowem też prawie nikt nie mieszka (1)

        a kolejka pełna tamtędy jeździ. Jak myslisz dlaczego.

        • 8 4

        • bo jedzie do Gdynii.. prawie 300tys miasta i dalej do rumi i redy, a nie do jakiś ... kokoszek gdzie mieszka może z 1tys osób

          • 5 3

    • (2)

      I ile taki tramwaj z centrum będzie jechał do Kokoszek?

      • 5 5

      • Na pewno mniej niż samochód w korku

        A i korki będą mniejsze, bo ktoś tam jednak się na ten tramwaj przesiądzie :)

        • 8 1

      • A wiesz co to jest szybki tramwaj?

        • 5 0

    • (2)

      Na razie wystarczyłby tramwaj pod Auchana na Szczęśliwej z pętlą przy PKM Kiełpinek. Jest tam duży parking przy markecie, który mógłby pełnić funkcję P+R, trasa byłaby praktycznie całkowicie bezkolizyjna (a tam, gdzie wystąpiłyby kolizje, mógłby zostać wprowadzony priorytet) i na pewno znacznie zachęciłaby do skorzystania z tej formy transportu, zwłaszcza w kontekście codziennych korków na Armii Krajowej.

      • 4 4

      • Tak robić nie można, bo skończy się to płatnym parkingiem pod Auchan... (1)

        • 3 0

        • Przy takim połączeniu Auchan zyskałby na tym tyle, że odpłatny parking nawet by zarządowi do głowy nie przyszedł. Dobre połączenie komunikacją miejską i przy okazji zrobienie z parkingu marketu swoisty węzeł przesiadkowy są swoistymi generatorami ruchu i liczba klientów na pewno wzrosłaby w znacznym stopniu (podobnie jak otwarcie nowej stacji metra w Warszawie znacznie zwiększyło obroty jednej z galerii handlowych).

          • 4 0

    • Dokładnie (2)

      Szybki tramwaj po AK do Kiełpinka (Kokoszki będą maja (obecną)/będą miały PKM (do Starej Piły). odnoga przez petle Ujescisko do nowego Kowale SKM, możliwość puszczenia szybkich z również z Havla bez konieczności przejazdu przez Chełm. Mając taki szybki tramwaj i SKM południe, mamy dobrą komunikację w tym rejonie. Dodatkowo tramwaj z Po Adamowicza przez Brętowo do Oliwy/Zaspy.

      • 1 3

      • Godziny w tramwaju + multum przesiadek to 'dobra komunikacja'? (1)

        • 4 0

        • Gdzie ty masz godziny w tramwaju? Nie wiesz że można zrobić szybki tramwaj jak w Poznaniu Krakowie czy Szczecinie? W Łodzi masz podmiejski tramwaj i ludzie o dziwo korzystają i nie siedzą godzinami

          • 3 0

    • (2)

      Tramwaj to według mnie dość nierealne ale autobus jadący przez AK z fragmentami bus pasa już tak. No i wiadukty koniecznie

      • 4 1

      • (1)

        Tramwaj wzdłuż AK jest znacznie bardziej realny niż stworzenie tam buspasów. Pod tramwaj istnieje tam rezerwa terenowa, pod buspas niekoniecznie.

        • 4 1

        • Rezerwa na AK na odcinku w stronę Kokoszek jest właśnie na trzeci pas, a nie na torowisko. Co oznacza problemy z umiejscowieniem przystanków (może być za wąsko na nie)

          • 0 2

  • wydłużcie i do Gdyni (2)

    ta inwestycja i tak nie zostanie ukończona w ciągu najbliższych 20 lat - kiełbasa wyborcza

    • 23 6

    • PKM (1)

      Powinna jechać do Gdańska Głównego lub Sródmiescia!!!Wrzeszcz to nie każdemu po drodze.

      • 4 6

      • lepiej zadbać o wzrost częstotliwości połączeń SKM

        przesiadka we Wrzeszczu przestanie być problemem, podczas gdy wplecenie kolejnych pociągów PKM między już mocno obciążony odcinek Wrzeszcz- Gdańsk Główny w godzinach szczytu jest praktycznie niewykonalne (chyba, że zgodzimy się na niewystarczającą częstotliwość połączeń PKM)

        • 4 0

  • powiem tak

    petla na ujescisku jest mało oblegana w przeciwienstwie do tej na lostowicach-swietokrzyskiej. swieci wrecz pustkami

    • 40 3

  • (2)

    Pan z Pkm chyba nie bardzo wie o czym mówi. Dojazd z Kowal na Ujeścisko po mimo małej odległości to jazda na około w wiecznym korku. Więc co z tego że powstanie węzeł przesiadkowy, jak i tak z Kowal szybciej będzie na pieszo jak jechać autobusem.

    • 43 9

    • szybciej pieszo niż autobusem?

      zastanów się nad przejazdem tego odcinka rowerem. To znakomicie poszerza wyobraźnię.

      • 6 4

    • A słyszałeś lub czytałeś (m.in. na Trójmieście) o planach budowy przez miasto ul. Nowej Bulońskiej, która ma się właśnie kończyć na Kowalach nad przystankiem PKM? To są połączone i skoordynowane z sobą inwestycje, które w przyszłości będą tworzyły jeden system komunikacyjny. Czasem warto spojrzeć szerzej i dalej niż tylko przed swój blok.

      • 3 3

  • (5)

    Kolej jest glosna i brudna, niebezpieczna dla pieszych i rowerzystow. Tramwaje sa nie co mniej uciazliwe (nie na zakretach). Glupi pomysl. Lepiej by bylo metro i kilia szybkich prostopadlycg tras do glownej arterii niz tworzenie kolejnych "petli i zawijasow" - dodatkowy atut to powstanie naturalnych schronow, ktore sie sprawdzaja w ukrainie.

    • 10 40

    • Najpierw musielibyśmy mieć działający rząd, a nie nieudaczników, którzy doprowadzili do recesji... (1)

      To nie są tanie rzeczy.

      • 10 4

      • niestety takiego rządu nigdy nie będzie, trzeba działać dziś tu i teraz

        • 0 0

    • > Lepiej by bylo metro

      Obudź się. Tu jest Gdańsk. Tu słup elektryczny jest problemem nie do rozwiązania.
      A temu się metro marzy...

      • 6 4

    • Pisanie, że kolej jest głośna i brudna nie odpowiada prawdzie (1)

      Korzystałem z niej przez kilkadziesiąt lat w dojazdach do pracy i widzę, jak po zmianie taboru się poprawiła. Oczywiście stare składy SKM pozostawiają wiele do życzenia, ale wiele z nich uległo modernizacji. Problemem pozostaje "dziura wstydu" między peronem a wagonem a na trasach z Warmii i Mazur niedostatek miejsc do przewozu rowerów w nowych wagonach pociągów InterCIty w niedzielę po południu.

      • 5 1

      • ludzie nie mogą dostać miejsc siedzących a ty chcesz aby jeszcze zabierano i dawano rowerzystom?

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane