• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydłużyć PKM Południe do pętli Ujeścisko?

Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień
28 sierpnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (230)
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe

Planowane stworzenie Centrum Południe, czyli obszaru łączącego funkcje usługowe, mieszkaniowe i rekreacyjne w pobliżu pętli UjeściskoMapka, powinno współgrać z budową linii PKM Południe, którą należy już w pierwszym etapie przedłużyć do węzła Ujeścisko - uważa Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień. Co na to PKM?



Czy będziesz korzystał z nowej linii PKM Południe?

Gdańskie "Południe" od kilku dekad rozwija się bez większego ładu i składu, głównie według wizji deweloperów. Powstają osiedla stanowiące niepołączone wyspy z niedoborem lokali usługowych, kulejącą komunikacją i infrastrukturą publiczną.

A jest to obszar, na którym według projekcji Biura Rozwoju Gdańska niedługo mieszkać będzie jedna trzecia mieszkańców miasta. To setki tysięcy ludzi.

Dwie inwestycje mają w zamierzeniu poprawić sytuację tamtejszych dzielnic:

  1. PKM Południe ma diametralnie usprawnić komunikację z resztą miasta
  2. Centrum Południe zapewni usługi, przestrzenie miejskie i całoroczne lodowisko.

Zaskakujące jest zatem, że obydwa projekty mają powstać w funkcjonalnym i geograficznym oderwaniu od siebie.



Widoczny na zdjęciu teren przy pętli Ujeścisko ma zostać przekształcony w tzw. Centrum Południe, czyli obszar, na którym znajdzie się park, mieszkania i obiekty usługowe. Widoczny na zdjęciu teren przy pętli Ujeścisko ma zostać przekształcony w tzw. Centrum Południe, czyli obszar, na którym znajdzie się park, mieszkania i obiekty usługowe.

1,5 km bez infrastruktury komunikacyjnej



Centrum Południe powstanie przy węźle UjeściskoMapka, u zbiegu al. Adamowicza, ul. Jabłoniowej i Warszawskiej.

PKM Południe zakończy swój bieg przy ul. ŚwiętokrzyskiejMapka przy granicy z Kowalami.

Między tymi dwoma miejscami, oddalonymi o ok. 1,5 km, nie ma żadnej infrastruktury komunikacyjnej. Pasażerowie PKM nie skorzystają z usług Centrum, a mieszkańcy jego okolic nie dotrą do stacji kolejki.

Tramwaj zamiast PKM to nie jest rozwiązanie



Władze Gdańska co prawda rozważają załatanie dziury przedłużeniem linii tramwajowej, ale nie oszukujmy się - dokładanie pasażerom kolejnej przesiadki sprawi, że takie połączenie będzie zupełnie nieatrakcyjne.

Rozwiązaniem mogłoby być zakończenie pierwszego etapu PKM Południe przystankiem przy węźle integracyjnym Ujeścisko, czyli przy Centrum Południe.

Nie chodzi o budowę całego kosztownego odcinka PKM przez Jasień. Wystarczy krótki fragment, jeden tor od Kowal do Pętli Ujeścisko, gdzie pociąg będzie zmieniał kierunek biegu. Takie rozwiązanie znane jest np. z przystanków końcowych SKM w Gdańsku Głównym.

Myślmy o Południu Gdańska całościowo



Powiązanie Centrum Południe i PKM Południe sprawi, że miejsce to stanie się prawdziwym, tętniącym życiem ośrodkiem ponad dzielnicowym. Z jednej strony - węzeł komunikacyjny autobusowo-tramwajowy-kolejowy, z drugiej - doskonale dostępne nagromadzenie usług, rozrywki i kultury. Miejsce to otworzy się ponadto dla całego miasta, zapewniając m.in. szybki dojazd do całorocznego lodowiska, bez przesiadek.

Razem, a nie osobno - najwyższy czas zacząć o Południu myśleć całościowo, zrywając z niechlubną historią chaotycznego rozwoju tych terenów.

Tomasz Konopacki - rzecznik PKM:

Znamy opinię pana Tomasza Torcza, gdyż spotykaliśmy się z nim osobiście i korespondowaliśmy mailowo na ten temat. Wyjaśniliśmy mu wówczas szczegółowo, z jakich powodów optymalnym rozwiązaniem umożliwiającym w ogóle realizację projektu PKM Południe jest wybudowanie w pierwszym etapie odcinka Gdańsk Śródmieście - Kowale, a dopiero w kolejnych etapach trzech następnych odcinków, jakie pokazujemy w naszym projekcie na stronie pkm-poludnie.pl.

Przede wszystkim należy pamiętać, że stacja końcowa linii kolejowej wiąże się z koniecznością wybudowania przy niej ogromnej infrastruktury towarzyszącej w postaci m.in. torów odstawczych dla taboru, bazy technicznej itp.

Na Ujeścisku musiałyby powstać potężne estakady



Kolejne etapy budowy PKM Południe, które mogą powstać, ale w dalszej, jeszcze nieokreślonej przyszłości. Dociągnięcie kolei do Ujeściska i Jasienia jest planowane w ostatnim, piątym etapie. Kolejne etapy budowy PKM Południe, które mogą powstać, ale w dalszej, jeszcze nieokreślonej przyszłości. Dociągnięcie kolei do Ujeściska i Jasienia jest planowane w ostatnim, piątym etapie.
Ukształtowanie terenu na Kowalach umożliwia schowanie całej tej infrastruktury pod ziemią. W Kowalach planowany jest też duży węzeł przesiadkowy z wielopoziomowym parkingiem oraz przystankami autobusowymi, a docelowo niewykluczone, że także z tramwajem.

Dzięki temu od samego początku będą mogli z PKM Południe korzystać również mieszkańcy sąsiednich dzielnic, m.in. Ujeściska, oraz sąsiednich gmin: Pruszcz Gdański i Kolbudy.

Gdybyśmy natomiast - zgodnie z sugestią pana radnego - stację końcową PKM Południe mieli zrobić na Ujeścisku, to wziąwszy pod uwagę ukształtowanie tamtego terenu, zarówno przystanek kolejowy, jak i wszystkie dodatkowe tory odstawcze oraz pozostałe elementy infrastruktury niezbędnej dla stacji końcowej musiałyby powstać nad istniejącą już tam pętlą tramwajową (dlatego w projekcie planowanego tu odcinka 5 PKM Południe jest przewidziana właśnie estakada). To oznaczałoby konieczność budowy potężnych (i kosztownych) konstrukcji opartych na wiaduktach wyniesionych na wysokość drugiego lub nawet trzeciego piętra! Nie trzeba być architektem, aby wyobrazić sobie, jak ogromnym krajobrazowym koszmarkiem byłaby taka budowla.

Pierwszy etap za 2 mld zł



Warto też uświadomić sobie, jak skomplikowana jest tak duża inwestycja. Realizacja samego odcinka od Śródmieścia do Kowal, jeśli chcemy pierwszy etap PKM Południe zrealizować w aktualnej perspektywie dofinansowania unijnego do końca 2029 r., jest niezwykle trudnym, inżynieryjnie (większość trasy pod ziemią lub na estakadach) i finansowo (koszt budowy około 2 mld zł) przedsięwzięciem. Dołożenie do tego kolejnego kosztownego odcinka, który również w dużej części musiałby powstać na estakadach, mogłoby spowodować, że projekt ten stałby się niemożliwy do zrealizowania w tej dekadzie.

A przecież wszystkim nam - a mieszkańcom najbardziej - zależy, aby jak najszybciej zakończyć komunikacyjny paraliż południowych dzielnic metropolii, w czym może pomóc tylko szybki transport kolejowy. Dlatego właśnie projekt PKM Południe został podzielony na takie etapy, które zwiększają szansę na osiągnięcie tego celu jak najszybciej.
Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (230) 1 zablokowana

  • Władze Gdańska nie powinny się za nic brać (1)

    Jak już muszą coś robić, bo obywatele upparli się, że to towarzystwo ma stać na czele Gdańska, to niech chociaż biorą przykłady z innych miast, niech sami niczego nie próbują robić, bo zrobią źle.

    • 6 5

    • to nie jest inwestycja gdańska

      • 0 1

  • To trzeba bylo wybudowac w 1996 roku

    Zanim zabudowano cale polacie terenu.Aktualnie petla PKM powinna byc kolo obwodnicy poludniowej ,i przez Borkowo , Kowale

    • 14 1

  • Opinia wyróżniona

    Nieprzemyślana lub wręcz głupia odpowiedź PKM (6)

    Przystanek "tymczasowo" końcowy Kowale może w obu wariantach być wyposażony w całą infrastrukturę wymienioną przez PKM, nie ma problemu wykonania dalszego przystanku przy pętli Ujeścisko. Przecież ostatecznie i tak kolejne przystanki powstaną. Tak samo jest z wiaduktami, aktualnie dla PKM są one "koszmarkami architektonicznymi", ale potem kiedy trzeba będzie wybudować kolejne przystanki to już będą ok. Jedyny sens to perspektywa czasowa i zmiana koncepcji, która zajęłaby dużo czasu. Nie wiem kogo w PKM zatrudniają ale powinni popracować nad logiką swoich oficjalnych wypowiedzi, którą można zbić w 2/3 bez większego wysiłku.

    • 31 48

    • Mylisz sie

      Twoja wypowiedz jest nieprzemyslana bo nie masz wiedzy specjalistycznej twierdzac ze moze byc wyposazony w obu wariantach. Glopota wypowiedzi polega natomiast na tym ze jestes przekonany do tego co twierdzisz.

      • 16 2

    • (2)

      Bardzo dobra odpowiedź PKM. Mogli jednak ograniczyć argumentację do kwestii czasowej i finansowej, bo dalszy odcinek w kierunku Jasienia jest mocno dyskusyjny - i teraz i później. Dyskusyjne jest wydawanie kilkuset milionów na kolejkę krajoznawczą z Jasienia przez Orunię do Gdańska. Wystarczy, że mamy krajoznawcze tramwaje. Potem się okaże, że autobusem 167 nadal jest szybciej, bo jedzie prosto do centrum...

      • 11 2

      • Dlatego jest mowa o odcinku do węzła Ujeścisko a nie dalej.

        Wystarczyło przeczytać.

        • 2 6

      • pociąg z lotniska do Gdańska, a nie tylko do Wrzeszcza... mógłby się przydać.

        • 4 0

    • Przemyślana odpowiedź (1)

      Przecież wyraźnie napisali: 2 miliardy zł to już niebotyczna kwota. Dołożenie kolejnego 1 miliarda zł nie jest możliwe w tak krótkim czasie.

      • 3 1

      • miliard kosztowalby caly odcinek jasienski, tu mowa o 1,5 km - ułamek kwoty

        • 3 6

  • A po co jechać tak na około? (3)

    SKM może i jest szybsza niż tramwaj, ale jazda z Jasienia przez Łostowice i Orunię i tak nie będzie atrakcyjna. Miasto juz powinno myśleć o tramwaju wzdłuż Armii Krajowej, bo to co jest teraz z Ujeściska, to jedzie do centrum 2 dni.

    • 89 8

    • Atrakcyjna komunikacja to szybka komunikacja

      • 10 0

    • Z AK jest ten problem że do tramwaju będzie zewsząd daleko. (1)

      Wzdłuż Jabłoniowej, czy Kartuskiej masz osiedla przy drodze. Tutaj - nic.

      • 6 1

      • Dlatego należy przemyśleć skąd ten tramwaj powinien jechać i skąd zbierać ludzi. Masz do wyboru Lawendowe Wzgórze, Szadółki, Jasień, Wiszące Ogrody itd. Jak już wypełnisz tramwaj to na wysokości Ujeściska "wpadasz" na AK i grzejesz do centrum :)

        • 1 1

  • poniedziałek rano i już człowieka wkurzają pismaki

    • 8 2

  • To własnie tramwaj jest najwiekszaym kosztem i najbardziej nieopłacalny i jednoczesnie najbardziej awaryjnym. (3)

    A rozwiazanie jest proste budowa pbuspasa i linii autobusowej !!Ale iunas liczy sie by koszty były najwieksze linia najbardziej awaryjna i by ludzie kupowali nawet stare auta bo jest taniej wygodniej iszybciej .Ali dlatego wlasnie mamy najgorsza komunikacje w Polsce

    • 1 16

    • Jak chcesz zrobić buspas na świętokrzyskiej czy Małomiejskiej?

      • 1 0

    • Konsultowałeś/-aś się już z lekarzem specjalistą w sprawie swojej obsesji na punkcie likwidacji tramwajów tak wielkiej, że nawet samo napisanie składnego zdania w tym temacie sprawia ci trudność?

      • 5 1

    • masz racje, ale tu nikt ci jej nie przyzna.... Gdansk to najbardziej zacofane miasto w Polsce, change my mind

      • 0 2

  • Ludzie nie myślą o kosztach, ale żeby było im wygodnie (1)

    Ujeścisko ma tramwaje, 2 i 4 kosztem pętli Ł-Ś, a teraz jeszcze nie potrafią przyjąć do wiadomości, że PKM skończy się w Kowalach. Ceny nieruchomości na Ujeścisku wciąż za niskie, co? Więc PKM jak znalazł doda wartości

    • 7 3

    • A kto z wladzy w Gdańsku mieszka tam?

      Na Ujescisku mieszkają urzędnicy. To dla nich takie udogodnienia. W okolicach Niepolomnickiej, Wielkopolskiej pewnie nikt z urzędu nie mieszkają (chodzi mi o Urząd Miasta, Marszałkowski ) to tu nic się nie dzieje. Na Ujeścisku tramwaj, teraz centrum handlowe ma być, lodowisko. Przypadek? Nie sądzę.

      • 0 0

  • nazwy przystanków do zmiany

    kolej to nie tramwaj, żeby nazwy pochodziły od ulic

    • 9 3

  • Opinia wyróżniona

    Dobry pomysł (4)

    rozwój SKM to jedyne dobre wyjście aby rozwiązać problemy komunikacyjne w Gdańsku. W miastach silnie zurbanizowanych tramwaj nie jest rozwiązaniem bo blokuje ulice. Gdyby nie SKM, to trójmiasto nie mogłoby się tak rozwijać. Dobre i sprawdzone w trójmieście rozwiązania trzeba rozwijać!

    • 84 12

    • oj tak u nas sprawdzają się tylko te najdroższe rozwiązania

      • 1 3

    • Ale masz na myśli, że tramwaj blokuje ulice pieszym i rowerzystom? (1)

      Priorytety miasta są następujące: pieszy, rower, tramwaj, potem samochód. Jeśli tramwaj przeszkadza użytkownikom samochodów, to to jest tylko ich problem.

      • 4 2

      • Źle. Prawidłowa kolejność, to pieszy, tramwaj, rower, samochód.

        I mówię to jako rowerzysta :)

        • 4 1

    • Na razie to pod tym względem jest gorzej niż w 1944 :----)))

      • 0 0

  • (14)

    Liczą się rozwiązania na teraz. Co mi po PKM za 7 lat i Nowej Świętokrzyskiej za 5 (kawałku), jak z dnia na dzień jest coraz gorzej i wyjazd z Niepołomickiej to jakieś 30 minut stania w korku?

    • 62 19

    • A kto protestował przeciwko buspasom? (1)

      • 12 4

      • A wiesz ile tam pasow?
        Tam nawet ścieżki rowerowej nie ma

        • 9 1

    • a jakie rozwiązanie proponujesz na już? (2)

      gdyby skończyli Nowa Świętokrzyską jak obiecywali czyli do końca 2020 roku to już był rozwiązany problem
      inna sprawa to brakuje pewnych połączeń:
      1. przedłużenie Porębskiego do Lawendowego Wzgórza
      2. budowa normalnego bezkolizyjnego zjazdu/wjazdu na obwodnicę w Kowalach
      3. wyciagnięcie Nowej Świętokrzyskiej do węzła na Kowalach
      ale to tylko życzenia, w tym Mieście wszystko się robi w centrum np 200 m torowiska do Dworca Wrzeszcz... po co ?
      4. Kolejna ulica to poprawienie ul. Spacerowej

      Zacznijmy od inwestycje w drogi , torowiska, PKM/SKM tam gdzie jest to potrzebne co udrożni miasto
      Zaraz zacznie się rok szkolny i znowu będzie armagedon na drogach, bo trzeba dzieci odwieźć do szkoły/przedszkola/żłobka, a potem jeszcze dotrzeć do pracy
      coraz bardziej rozbudowuje się Gdańsk Południe i coraz więcej jest zabudowy typowo podmiejskiej, a nowych dróg nie ma

      • 9 5

      • Wszystkie te propozycje to "jak przesunąć korki głębiej do miasta".

        Czemu Gdańsk miałby to robić?

        • 8 2

      • Może być nawet kawałek z płyt - np. za Szkołą na Wielkopolskiej, albo przez Białowieską w stronę pętli.

        • 1 0

    • A deweloper obiecywał że 5 min samochodem do centrum? (1)

      • 13 1

      • Deweloper przed sprzedażą zawsze obiecuje gruszki na wierzbie. :)

        • 1 0

    • Rozwiązanie na teraz: już za miesiąc możesz mieszkać w innym mieszkaniu w dzielnicy z dobrym dojazdem. (4)

      Aaa, za drogo? Tylko dlaczego ja mam płacić za to że tanio zamieszkałeś na polu a teraz masz korki? Jak sobie we wrześniu znów staniecie w korku to przejdź się z puszką wzdłuż, zróbcie zrzutkę po 10000 od mieszkańca i sobie zbudujcie bo to wy potrzebujecie pociągu. Nie zapomnij, że potem jeszcze zrzutka na nowy tabor. W naszym województwie jest wiele linii kolejowych do remontu przy których też mieszkają tysiące ludzi, tylko różnica jest taka że im kolej bezprawnie zabrano 30 lat temu a ty wprowadziłeś się w miejsce bez transportu a oczekujesz cudów.

      • 7 15

      • Jak Południe przeprowadzi sie do ciebie do centurm... (1)

        ...to w centrum dramatycznie spadnie jakość życia. Tego chcesz?

        • 7 1

        • Przeciez i tak sie nie przeprowadza, coz to za fantazje.

          • 0 2

      • (1)

        bo ten, kto "mieszka w polu" składa się na twoje drogi, szkoły, przedszkola, oświetlenie uliczne itd. Żyjemy w jedynym mieście i mnie jako mieszkańca Oliwy interesuje żeby tym z Migowa dobrze się mieszkało w Gdańsku i tutaj płacili podatki

        • 1 0

        • Wszystko fajnie, ale co z tymi, którzy nie płacą tu podatków?

          Dlaczego Gdańsk ma inwestować w Kowale, Banino, czy Żukowo?

          • 1 0

    • Halo, halo, zaraz podsyłamy helikopter po Pana

      • 1 0

    • Rozwiązanie na teraz to rower

      Nie ma za co :)

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane