• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjątkowe trolejbusy wystawione na sprzedaż

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2023, godz. 12:00 
Opinie (177)
Jeden z dwóch trolejbusów Mercedes-Benz wystawionych na sprzedaż, które w przeszłości były autobusami. Jeden z dwóch trolejbusów Mercedes-Benz wystawionych na sprzedaż, które w przeszłości były autobusami.

Gdynia zamierza pozbyć się siedmiu wyeksploatowanych trolejbusów. Wśród nich cztery to autobusy, które zostały dekadę temu zmienione na "trajtki". Przewoźnik zapewnia, że ich wycofanie nie wpłynie na zapewnienie taboru w codziennej eksploatacji.



Czy Gdynia powinna inwestować w trolejbusy?

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni na sprzedaż wystawiło siedem pojazdów
  • dwa trolejbusy Solaris Trollino 12T wyprodukowane w 2001 r.,
  • jeden trolejbus Solaris Trollino 12AC z 2003 r.,
  • dwa autobusy Solaris Urbino 12 z 2001 i 2002 r. przebudowane na trolejbusy w 2012 i 2013 r.,
  • dwa autobusy Mercedes-Benz O530 Citaro z 2002 r. przebudowane na trolejbusy w 2011 r.

Trolejbusy, które powstały z autobusów spalinowych



Wspomniana przebudowa była projektem wyjątkowym, ponieważ Gdynia we własnym zakresie dokonywała tzw. konwersji pojazdów typowo spalinowych na zasilanie prądem z sieci trakcyjnej. Ponadto umieszczono w nich akumulatory, umożliwiające pokonywanie krótkich odcinków bez potrzeby jazdy "pod drutem".

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Prace prowadzone przez PKT od początku miały charakter doraźny, służące uzupełnieniu parku taborowego na kilka-kilkanaście lat. Dzisiaj pojazdy te wymagają kolejnych nakładów finansowych, co - biorąc pod uwagę ich wiek - jest nieopłacalne.

- Pojazdy, które przeszły konwersję, zostały wyposażone w napędy z bateriami niklowo-kadmowymi (Ni-Cd). To zupełnie inna technologia baterii niż obecnie stosowane litowo-jonowe (Li-Ion). Były to wówczas jedyne dostępne na rynku baterie i dały początek ery budowy trolejbusów z napędem alternatywnym - dodaje Tomasz Labuda, zastępca prezesa Zarządu PKT Gdynia.

Trolejbusy wyprodukowane częściowo w Gdyni



Wyjątkowe są także dwa najstarsze trolejbusy (Solaris Trollino 12T) wystawione na sprzedaż. To pierwsze konstrukcje tego typu Solarisa, wyprodukowane z udziałem nieistniejącego już gdyńskiego Przedsiębiorstwa Naprawy Taboru Komunikacji Miejskiej Trobus. Firma była własnością Gminy Miasta Gdynia i została zlikwidowana w 2002 r.


Solaris Trollino 12AC. Na sprzedaż wystawiony jest identyczny pojazd, lecz o numerze taborowym 3040. Solaris Trollino 12AC. Na sprzedaż wystawiony jest identyczny pojazd, lecz o numerze taborowym 3040.

Sprzedaż trolejbusów jeszcze w listopadzie



Z tego powodu najnowszy z wystawionych na sprzedaż trolejbusów (Solaris Trollino 12AC) wyprodukowano już we współpracy z Dopraví Podnik Ostrava - spółką gminną czeskiej Ostrawy, będącą jednocześnie lokalnym operatorem komunikacji miejskiej. Modele 12AC były pierwszymi trolejbusami z silnikami nowej generacji - asynchronicznymi.

Oferty na zakup trolejbusów można składać bezpośrednio do spółki PKT Gdynia do 24 listopada. Istnieje także możliwość obejrzenia pojazdów po wcześniejszym kontakcie ze spółką.

- Wycofanie i sprzedaż tych pojazdów nie spowoduje zagrożenia braku trolejbusów dla bieżącej eksploatacji - zapewnia Labuda.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (177)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane