• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wykonawca straci na budowie wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
9 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa wiaduktu nad al. Grunwaldzką, element Trasy Słowackiego. Budowa wiaduktu nad al. Grunwaldzką, element Trasy Słowackiego.

Spółka Hydrobudowa Polska straci na wykonaniu wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego co najmniej 9 mln zł - tak zakłada jej właściciel. Firma wciąż nie uregulowała płatności z podwykonawcami.



Na wrzeszczańskim odcinku Trasy Słowackiego oddano do użytku fragment tzw. ul. Nowej Kościuszki.

Dwa powstające odcinki Trasy Słowackiego w Gdańsku: prawie 3,5-kilometrowy we Wrzeszczu i ponad 2-kilometrowy w Brzeźnie, to dwa różne światy.

W tym pierwszym dzieje się niewiele, gdzieniegdzie można zobaczyć kilku robotników, ale maszyny budowlane przede wszystkim stoją na poboczach. Ten odcinek buduje Hydrobudowa Polska, o której w kwietniu pisaliśmy, że ma poważne problemy z płatnościami w stosunku do swoich podwykonawców.

Zgoła inaczej wygląda plac budowy Drogi Zielonej w Brzeźnie, gdzie nad przebiegiem prac czuwa firma Budimex. Tu nawet w ostatnią sobotę pracowali robotnicy, a po placu budowy uwijało się kilkanaście maszyn budowlanych. Na własne oczy widziało to tysiące mieszkańców, którzy zmierzali do Nowego Portu na inscenizację bitwy morskiej o twierdzę Wisłoujście.

Czy kłopoty Hydrobudowy nie zakłócą budowy Trasy Słowackiego?

Z czego wynika ta różnica? W jakiejś mierze także z tego, że - jak podano już oficjalnie - Hydrobudowa Polska (spółka córka Grupy Kapitałowej PBG) realizuje gdański kontrakt ze stratą. W przetargu zażądała za budowę prawie 3,5-kilometrowej drogi 159 mln zł, podczas gdy konkurenci złożyli oferty od 163,8 do 280 mln zł. Już wiadomo, że to zbyt mało, by kontrakt pokrył koszt zleconych prac.

W komentarzu do raportu rocznego Grupy Kapitałowej PBG czytamy, że grupa wytworzyła rezerwy na pokrycie strat związanych m.in. z budową Trasy Słowackiego w Gdańsku. Ile? Co najmniej 9 mln zł.

- Jest to związane z kilkudziesięciuprocentowymi wzrostami cen materiałów i surowców potrzebnych do realizacji kontraktów drogowych, których na etapie oferty nie można było przewidzieć - mówi Kinga Banaszak-Filipiak, rzecznik prasowy PBG.

Nie oznacza to na razie podwyższenia kosztów budowy dla miasta. - Szacunki Hydrobudowy dotyczące własnych strat nie mają wpływu na podpisywanie aneksów do kontraktu. Firma, która startuje w przetargu musi oszacować koszt prac i w szacunku zawrzeć swoje ryzyko - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, inwestora budowy Trasy Słowackiego.

Problem w tym, że zobowiązania Hydrobudowy Polska wobec podwykonawców pracujących na budowie wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego nadal nie są uregulowane. - Firma zalega nam z płatnością w kwocie ok. 3,8 mln zł - mówi Marcin Ceglarek, dyrektor do spraw finansowych gdańskiego oddziału firmy Strabag. To ta firma jest najważniejszym podwykonawcą na tej budowie.

- Otrzymaliśmy zapewnienie od władz Hydrobudowy, że wszelkie zobowiązania zostaną uregulowana do 10 maja br. Jeśli tak się nie stanie, zwrotu poniesionych kosztów będziemy domagać się w sądzie - zapowiada z kolei Maciej Konopka, dyrektor gdańskiego oddziału Strabaga.

Już od dłuższego czasu miejska spółka GIK, która jest inwestorem budowy Trasy Słowackiego, płaci niektórym wykonawcom z pominięciem Hydrobudowy. Gdyby nie to, prace na tym odcinku, którego przejezdność na Euro zapowiadano wielokrotnie, dawno by już całkowicie stanęły.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (189) 2 zablokowane

  • pytanie (2)

    Czy to ta sama Hydrobudowa, która, jak dobrze pamiętam, wygrała przetarg na tunel pod Wisłą?

    • 4 0

    • Oczywiście

      • 0 0

    • TA SAMA i jeszcze Obrascon Huarte Lain, które też ma tzw. "kłopoty finansowe"

      • 0 0

  • Firma Hydrobudowa PBG

    Bardziej skorumpowanej firmy nie widziałem!!! Wszystko co z nimi się załatwia poparte jest grubą łapówą. Wiem znam temat dobrze bo nie dałem i na bardzo niskich cenach nie załatwiłem tematu zarówno na budowie PGE ARENA tam koperty zbierał z ramienia PBG pan Surmacewicz i na Kwiatkowskiego także...

    • 5 0

  • a co w tle robi ten betonowy szkielet?

    ile on ma juz lat? piękny jest...

    • 3 0

  • Był przetarg (5)

    Prawo o zamówieniach publicznych daje znać. Wybranie najlepszej choć nie najtańszej oferty prawie zawsze wiązałoby się z zarzutami o korupcję lub/i innymi oraz śledztwem a przynajmniej unieważnieniem przetargu. Z drugiej strony i tak nie wiadomo czy wszystko odbyło się prawidłowo...

    • 124 1

    • a gdyby tak ... (4)

      wybierać drugą najtańszą ofertę ?
      wtedy nie byłoby sztucznego zaniżania cen i tego cyrku

      • 3 3

      • to wtedy by zkaąłdali firmy krzask albo prosili kolege o wywalenie oferty z kosmosu aby ją z miejsca odrzucili i juz moja najnizsza przechodzi

        • 3 1

      • (2)

        bo najtańsza i najdroższa oferta automatycznie winna być odrzucona...

        • 8 1

        • ten system sprawdzia się np. w Niemczech

          • 2 0

        • Odrzucane są wszystkie oferty - poza jedną wybraną

          • 2 0

  • No juz sie zaczela "kreatywna ksiegowosc" zawsze byłem sceptykiem co do

    gdańskich budów. Ta Słowackiego może częściowo będzie otwarta najwcześniej za 3 lata. Publiczna budowa to raj dla złodziei z kalkulatorami. Przetargi?? Bierze się firmę z która ma się powiązania pod pretekstem ceny, aby później była przykrywka do wyprowadzania kasy

    • 1 0

  • tak naprawdę to STRACĄ PODWYKONAWCY.

    jak to w tym "BOŻYM KRAJU" zwykle bywa

    • 5 0

  • co oznacza nowe słowo, które ostatnio powtarzają: (1)

    "przejezdność"

    • 8 0

    • To samo co "oglądalność" dla zmontowanego naprędce telewizora

      Nie ma obudowy, przycisków, ekran podparty książkami, za ekranem pajęczyna z kabli - ale "jest obraz".

      • 0 0

  • Nic dziwnego że mają straty! Jeżdżę tamtędy codziennie do pracy, prawie nikt tam nie pracuje, a jak już ktoś jest na placu budowy to zazwyczaj się obija. Skandal!!! Jedyne w czym są dobrzy to w tworzeniu gigantycznych korków, końca robót nie widać. Powinni ponieść odpowiedzialność prawną za niedotrzymywanie terminów budowy.

    • 3 0

  • A co konia obchodzi jak się wóz przewraca? (3)

    Będziecie mieli piękną jak Trasa Łazienkowska, nową Słowackiego.

    • 13 27

    • powinno obchodzić - bo ciągnąć wóz bez kół...raczej mało wygodne. Spróbuj, przekonasz się. (1)

      • 3 3

      • Co konia obchodzi jak się wóz przewraca?

        Ano żeby dyszlem w łeb nie zarobił - ot proste...

        • 5 1

    • Powiedział co wiedział,kupy psie w Rumi pozbierane ?

      • 6 4

  • O fak zara wrzucam zlecenie sprzedazy bo kurs sie zwali o jakieś 8,87 %

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane