• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wykonawca straci na budowie wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
9 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa wiaduktu nad al. Grunwaldzką, element Trasy Słowackiego. Budowa wiaduktu nad al. Grunwaldzką, element Trasy Słowackiego.

Spółka Hydrobudowa Polska straci na wykonaniu wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego co najmniej 9 mln zł - tak zakłada jej właściciel. Firma wciąż nie uregulowała płatności z podwykonawcami.



Na wrzeszczańskim odcinku Trasy Słowackiego oddano do użytku fragment tzw. ul. Nowej Kościuszki.

Dwa powstające odcinki Trasy Słowackiego w Gdańsku: prawie 3,5-kilometrowy we Wrzeszczu i ponad 2-kilometrowy w Brzeźnie, to dwa różne światy.

W tym pierwszym dzieje się niewiele, gdzieniegdzie można zobaczyć kilku robotników, ale maszyny budowlane przede wszystkim stoją na poboczach. Ten odcinek buduje Hydrobudowa Polska, o której w kwietniu pisaliśmy, że ma poważne problemy z płatnościami w stosunku do swoich podwykonawców.

Zgoła inaczej wygląda plac budowy Drogi Zielonej w Brzeźnie, gdzie nad przebiegiem prac czuwa firma Budimex. Tu nawet w ostatnią sobotę pracowali robotnicy, a po placu budowy uwijało się kilkanaście maszyn budowlanych. Na własne oczy widziało to tysiące mieszkańców, którzy zmierzali do Nowego Portu na inscenizację bitwy morskiej o twierdzę Wisłoujście.

Czy kłopoty Hydrobudowy nie zakłócą budowy Trasy Słowackiego?

Z czego wynika ta różnica? W jakiejś mierze także z tego, że - jak podano już oficjalnie - Hydrobudowa Polska (spółka córka Grupy Kapitałowej PBG) realizuje gdański kontrakt ze stratą. W przetargu zażądała za budowę prawie 3,5-kilometrowej drogi 159 mln zł, podczas gdy konkurenci złożyli oferty od 163,8 do 280 mln zł. Już wiadomo, że to zbyt mało, by kontrakt pokrył koszt zleconych prac.

W komentarzu do raportu rocznego Grupy Kapitałowej PBG czytamy, że grupa wytworzyła rezerwy na pokrycie strat związanych m.in. z budową Trasy Słowackiego w Gdańsku. Ile? Co najmniej 9 mln zł.

- Jest to związane z kilkudziesięciuprocentowymi wzrostami cen materiałów i surowców potrzebnych do realizacji kontraktów drogowych, których na etapie oferty nie można było przewidzieć - mówi Kinga Banaszak-Filipiak, rzecznik prasowy PBG.

Nie oznacza to na razie podwyższenia kosztów budowy dla miasta. - Szacunki Hydrobudowy dotyczące własnych strat nie mają wpływu na podpisywanie aneksów do kontraktu. Firma, która startuje w przetargu musi oszacować koszt prac i w szacunku zawrzeć swoje ryzyko - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, inwestora budowy Trasy Słowackiego.

Problem w tym, że zobowiązania Hydrobudowy Polska wobec podwykonawców pracujących na budowie wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego nadal nie są uregulowane. - Firma zalega nam z płatnością w kwocie ok. 3,8 mln zł - mówi Marcin Ceglarek, dyrektor do spraw finansowych gdańskiego oddziału firmy Strabag. To ta firma jest najważniejszym podwykonawcą na tej budowie.

- Otrzymaliśmy zapewnienie od władz Hydrobudowy, że wszelkie zobowiązania zostaną uregulowana do 10 maja br. Jeśli tak się nie stanie, zwrotu poniesionych kosztów będziemy domagać się w sądzie - zapowiada z kolei Maciej Konopka, dyrektor gdańskiego oddziału Strabaga.

Już od dłuższego czasu miejska spółka GIK, która jest inwestorem budowy Trasy Słowackiego, płaci niektórym wykonawcom z pominięciem Hydrobudowy. Gdyby nie to, prace na tym odcinku, którego przejezdność na Euro zapowiadano wielokrotnie, dawno by już całkowicie stanęły.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (189) 2 zablokowane

  • hiehie

    "Jest to związane z kilkudziesięciuprocentowymi wzrostami cen materiałów i surowców potrzebnych do realizacji kontraktów drogowych, których na etapie oferty nie można było przewidzieć - mówi Kinga Banaszak-Filipiak, rzecznik prasowy PBG"

    a ja byłem przekonany, że u nas w Polandii nic nie drożeje, bo przecież pensje w miejscu stoją jak stały od 5 lat.

    • 3 0

  • Jaka jest Słowackiego, każdy widzi (3)

    Napiszcie coś o Węźle Kliniczna. Ten remont porównywalny jest tylko z dziurą przed NOTem. Codziennie kilku ludków przebiera się pod estakadą, wyjmują z bagażników samochodów osobowych jakieś amatorskie narzędzia i dłubią coś w betonie. Może za trzy lata skończą.

    • 150 4

    • Bo to sukces przecież (1)

      Nie widzisz, że się robi? A jak by skończyli, to nie byłoby tematu. A tak tuz przed ojro zaleją dziury asfaltem, ćoby POwska przejezdność była. To takie malowanie trawy na zielono, tyle że w wersji POpaprańców.
      W tej sprawie jedne gościu pisał do naszego słyn engo redaktoraka Michała T., coby nasmarował jakiś artykulik na ten temat. I co - cisza. Pewnie wykonawca to jakiś PO-wski aparatczyk, wiec nie można go ruszać. Redaktorek poszedł na lotnisko (bez konkursu, mimo, że to jednostka, gdzie konkursy obowiązują), a niedługo usłyszymy go jak pięknie śpiewa. W Chinach też był jako s[pecjalista od kolei (na koszt PKP), mimo, iż publicznie przyznawał, że o kolei nic nie wie, a pojechał, bo nie było w całej Polsce chętnych (sic!)., to się poświęcił na dwa tygodnie.

      • 13 13

      • Bredzisz

        • 7 4

    • w długi weekend zalali jeden pas i uskok jak był tak pozostał. Ale czemu się dziwić w końcu to robota ZDiZ.

      • 7 1

  • jak zawsze chodzi tylko oto by wyciagnac kase od podatników !!

    W POlsce wszystkie drogi buduje sie 5 razy drozej niz w na zachodzie jakosc jest taka ze przed otwarciem jest juz remontowana afirmy twierdza ze im sie nieoplaca albo straty mają i podwykonawcom nie placą !! Bo to zwykłe złodziejstwo jest!! Jak twierdza ze traca to niech upadłosc ogłoszą!!

    • 5 0

  • I dobrze!

    Jak idioci dali za niska cene, psujac tym samym rynek to niech teraz dokladaja do interesu!

    • 6 1

  • Podczas budowy w Brzeźnie śmieci były zakopywane, a to chyba tereny chronione... (1)

    • 8 1

    • całe brzeźno to jeden wielki śmietnik - zakopać!!!

      • 1 1

  • W Niemczech rozwiązali problem przetargów

    Odrzucają pierwszą najtańszą ofertę. Przypadki w Polsce potwierdzają, że najtańsze przetargi kończą się nieopłacalnością wykonawcy a co za tym idzie niedokończeniem umów.

    • 9 0

  • A ten betonowy szkielet w tle na fotce (3)

    To pamiątka z Hiroszimy czy Nagasaki?

    • 13 0

    • Właśnie (1)

      Czy ktoś wie co to za niedokończona budowla ?

      • 7 1

      • nikt nie wie

        i nie wolno o to pytać!

        • 8 0

    • nie martwić się o to

      podobno mają zasłonić kotarą :-)))

      • 10 0

  • Zyski za granicą są już.

    A bieda zostaje w POlsce.

    • 6 1

  • Wzrost cen materiałów ? Niemożliwe ! (1)

    Skąd ten kilkudziesięcioproccentowy wzrost cen skoro inflacja wg GUS wynosi zaledwie 3.9%. To pewnie tak jak z tym bezrobociem wg ZUS 10% a naprawdę 12% i nie wiedzą skąd ta różnica.

    • 17 1

    • Inflacja dotyczy cen cen towarów i usług konsumpcyjnych na rynku detalicznym

      w zakładach świadczących usługi dla ludności a nie uzwględnia się
      przedsiębiorstw...

      h.ttp://www.stat.gov.pl/gus/5840_2892_PLK_HTML.htm

      • 2 0

  • WSTYD

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane