• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadek promu w Gdyni. Uderzył w nabrzeże, przewrócił suwnicę

neo
17 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 20:43 (17 maja 2012)
Najnowszy artykuł na ten temat Stena Nordica wraca na linię Gdynia-Karlskrona
Uderzona przez prom suwnica przewróciła się na kontenery składowane na nabrzeżu. Uderzona przez prom suwnica przewróciła się na kontenery składowane na nabrzeżu.

Prom Stena Spirit uderzył w nogę suwnicy stojącej na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Suwnica przewróciła się. Trzy osoby, pracownicy terminalu, są ranne - jedna ciężko.



Przewrócona suwnica widziana z lotu ptaka.

Aktualizacja godz. 20:43 Prom właśnie odpływa do Karlskrony. Steruje nim ten sam kapitan, który dowodził nim rano, gdy statek uderzył w suwnicę.

Aktualizacja godz. 19:23 Prom odpłynie do Karlskrony, jak tylko załoga zda ekspertowi, który przyjechał już ze Szczecina, rejestrator rejsu.

Aktualizacja godz. 18:45 Według relacji naszych czytelników prom odpłynął około godz. 18:30. Nie wypłynął jednak w morze, ale zacumował przy Nabrzeżu Francuskim. Podano też nowy komunikat na temat zdrowia rannych robotników. Najciężej ranny został poddany operacji i jest pod stałą obserwacją lekarzy, którzy jednak oceniają jego stan jako poważny. Kolejne informacje podawane będą już w piątek.

Aktualizacja, godz. 15:31. Jeden z trzech poszkodowanych opuścił już szpital, drugi czeka na operację ortopedyczną nogi, ale jego stan jest stabilny. - Trzeci z naszych pracowników jest w stanie ciężkim, na razie więcej szczegółów nie znamy - mówi Dagmara Łuczka z BCT.

Suwnica jest kompletnie zniszczona, ale jej brak nie spowoduje opóźnień w pracy terminalu. Działania zostały wstrzymane na godzinę po wypadku, teraz przeładunki wykonywane są terminowo.

Aktualizacja, godz. 14:05. Prokurator zażądał zapisów z czarnych skrzynek. Do Gdyni jedzie już ekspert ze Szczecina, który zabezpieczy dane.

Aktualizacja, godz. 13:28. Uszkodzenia statku są niewielkie, wszystko wskazuje na to, że o godz. 18:30 odpłynie on do Karlskrony.

Aktualizacja, godz. 11:45 Według Agnieszki Zembrzyckiej-Kwiatkowskiej, rzecznika Steny Line, prom uderzył dziobem w nogę suwnicy, bo otrzymał silne uderzenie wiatru, które zmieniło kurs.

- Załoga podjęła natychmiastowe środki, by wprowadzić prom na właściwy kurs. Niestety, nawet przy niskiej prędkości pięciu węzłów [dozwolona prędkość w tym miejscu to 6 węzłów - red.] nie udało się tego do końca zrobić. Z prędkością dwóch węzłów uderzył w nogę suwnicy, która się przewróciła - mówi rzecznik.

Uszkodzenia statku są niewielkie. Widać jedynie ok. 30-centymetrowe wgniecenie. Decyzję o wypłynięciu podejmie jednak klasyfikator. Jeśli nie będzie ono możliwe dziś, 120 pasażerów w piątek wypłynie do Karlskrony bliźniaczym promem Stena Vision.

Aktualizacja, godz. 11:23 Trzech pracowników BCT jest rannych, dwóch ciężko. Poszkodowani zostali przewiezieni do szpitala. Rodziny poszkodowanych zostały otoczone opieką. Prezes BCT Krzysztof Szymborski powołał komisję BCT do spraw kolizji promu z nabrzeżem i suwnicą.

Aktualizacja, godz. 11:03 Przedstawiciele Steny Line czekają na eksperta, który oceni czy zniszczenia promu są duże. Od jego decyzji zależy dzisiejsze wypłynięcie jednostki do Karlskrony.

Aktualizacja, godz. 10:47 Na pokładzie promu było 120 pasażerów oraz załoga. Nikomu nic się nie stało.

Aktualizacja, godz. 10:07 W akcji ratunkowej biorą udział trzy zastępy Państwowej Straży Pożarnej oraz Straż Portowa.

Aktualizacja, godz. 9:43. Stena Spirit już zawróciła. Zdecydował o tym kapitan promu. Wiemy też, że jednostka uderzyła w nabrzeże górną częścią kadłuba, który jest uszkodzony. Przyczyna? Wciąż nie wiadomo, ale spekuluje się, że mógł być to silny wiatr, bo w Gdyni dziś mocno wieje. Wyjście z terminalu jest wąskie i wymaga precyzyjnych manewrów.

Aktualizacja, godz. 9:28. Trzy osoby są ranne. To pracownicy BCT, na których przewróciła się suwnica. Trwa akcja ratunkowa.

- Prom wychodził z terminala, a na naszym nabrzeżu trwały prace. Suwnica została zahaczona i przewróciła się na nabrzeże. Prom odpłynął - mówi Dagmara Łuczka z BCT.

***

Do zdarzenia doszło w czwartek, ok. godz. 8:45. Prom uderzył w suwnicę, która stała na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT).

- Na razie nie wiemy dlaczego tak się stało. Doszło do wypadku, ale jeszcze za wcześnie na stwierdzenie kto zawinił. Nie wiemy także jeszcze czy nie ma poszkodowanych - mówi Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik prasowy Steny Line.

- Prom zahaczył o suwnicę, która stała na nabrzeżu. Ta z hukiem przewróciła się i z tego co widziałem są ranni na nabrzeżu. Już jeżdżą karetki - mówi nam świadek zdarzenia.

Stena Spirit

Prom pływa pomiędzy Gdynią a Karlskroną od połowy 2011 roku. To bliźniacza jednostka Steny Vision. Oba promy mają po 175 m długości i 30 m szerokości. Mieszczą po 700 samochodów osobowych i 1,7 tys. pasażerów. Mają po 493 kabiny, w tym luksusowe, dwupokojowe kabiny vipowskie.
neo

Miejsca

Opinie (473) ponad 50 zablokowanych

  • Wichura

    Nad morzem wichura - można nieco szurnęło promem Mam nadzieję, że ranni przeżyją. Taka suwnica to kolos.

    • 3 0

  • ciężko to wyglądało

    straszna sprawa mam nadzieje że nic sie nie stało

    • 3 1

  • zatrzesło

    az na Obłużu się ziemia odczuwalnie zatrzęsła- teraz wiem czemu...

    • 8 0

  • likwidacja (2)

    czas zlikwidowac wszystkie sluzby ratownictwa portowego i morskiego po co wydawac pieniadze na te sluzby przecie u nas nigdy nic sie nie dzieje w tym ZMP portow w Polsce sa bdb.

    • 6 5

    • pisowski szczekaczu, idź juz spać (1)

      a kysz

      • 0 0

      • pisowskiego szczekacza to masz w spodniach

        • 0 0

  • Informacja dla dyletantów. Suwnica. Manewrowanie statkiem. (6)

    Suwnica może stać z podniesionym ramieniem w oczekiwaniu na cumowanie statku. Lub z opuszczonym ramieniem , gotowa do wyładunku. Manewr podnoszenia i opuszczenia prawidłowo jest wykonywany po zacumowaniu statku.
    Ramie dżwigu nie powinno przeszkadzać w manewrowaniu statkiem. Naprawa suwnicy , gdy wysuwane jest ramię powinna być zgłaszana do kapitanatu portu. Jako były pracownik na BTC , wątpię czy to zgłoszono.
    Zapewnie , żadnen z piszących to durne komentarze nie dowodził takim statkiem.
    Wymaga wiedzy , doświadczenia i trochę szczęścia.

    • 30 5

    • (3)

      Z tego co wiem to opuszczenie pały było zgłoszone do kapitanatu.

      • 2 0

      • (1)

        to pala byla opuszczona i oczywiscie zachaczyl o suwnice? omg!

        • 2 0

        • pozazdroscic pały :))

          • 3 0

      • Re: ???

        po co miało być zgłaszane? tam nie było żadnego remontu!

        • 1 0

    • bosman nabrzeża

      Nie przygotowane nabrzeże do cumowania statku.

      • 1 1

    • Re: Informacja dla dyletantów. Suwnica. Manewrowanie statkiem.

      no tak jako były pracownik raczej nie jestes obiektywny, nie ma jak opluć byłego pracodawcę. więc niby przedstawiasz się jako fachowca, ale ściemniasz tu ludziom, którzy się nie znają. Suwnica była na takim poziomie, na jakiej się znajduje kiedy nie pracuje, to statek w nią uderzył. na razie nie wiemy dlaczego, czy wiatr czy jednak kapitan, zobaczymy, ale nie pisz głupot ludziom

      • 3 0

  • Nedzarne osmiornice

    Nedzarne osmiornice z morskich glebin oczekuja w chwale na odrobione planktonu

    • 5 4

  • Przewracająca się suwnica upadła na składowane w terminalu kontenery.

    Przewracająca się suwnica upadła na składowane w terminalu kontenery. . całe szczęście ze w sektorze zerowym są puste kontenery ! Oby żaden ciągnik nie tamtędy nie jechał ! mam nadzieje że nikt nie umarł

    • 6 1

  • Kapitan

    Ciekawe ile dostanie punktów karnych...Ucieczka z miejsca wypadku...

    • 12 4

  • Na mostku słuchali koko koko euro spoko.

    • 9 2

  • Pewnie sobie lambadziary sprowadzili na mostek i byli zajeci czyms innym. (1)

    • 5 8

    • wiesz o tym z autopsji?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane