• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadek promu w Gdyni. Uderzył w nabrzeże, przewrócił suwnicę

neo
17 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 20:43 (17 maja 2012)
Najnowszy artykuł na ten temat Stena Nordica wraca na linię Gdynia-Karlskrona
Uderzona przez prom suwnica przewróciła się na kontenery składowane na nabrzeżu. Uderzona przez prom suwnica przewróciła się na kontenery składowane na nabrzeżu.

Prom Stena Spirit uderzył w nogę suwnicy stojącej na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Suwnica przewróciła się. Trzy osoby, pracownicy terminalu, są ranne - jedna ciężko.



Przewrócona suwnica widziana z lotu ptaka.

Aktualizacja godz. 20:43 Prom właśnie odpływa do Karlskrony. Steruje nim ten sam kapitan, który dowodził nim rano, gdy statek uderzył w suwnicę.

Aktualizacja godz. 19:23 Prom odpłynie do Karlskrony, jak tylko załoga zda ekspertowi, który przyjechał już ze Szczecina, rejestrator rejsu.

Aktualizacja godz. 18:45 Według relacji naszych czytelników prom odpłynął około godz. 18:30. Nie wypłynął jednak w morze, ale zacumował przy Nabrzeżu Francuskim. Podano też nowy komunikat na temat zdrowia rannych robotników. Najciężej ranny został poddany operacji i jest pod stałą obserwacją lekarzy, którzy jednak oceniają jego stan jako poważny. Kolejne informacje podawane będą już w piątek.

Aktualizacja, godz. 15:31. Jeden z trzech poszkodowanych opuścił już szpital, drugi czeka na operację ortopedyczną nogi, ale jego stan jest stabilny. - Trzeci z naszych pracowników jest w stanie ciężkim, na razie więcej szczegółów nie znamy - mówi Dagmara Łuczka z BCT.

Suwnica jest kompletnie zniszczona, ale jej brak nie spowoduje opóźnień w pracy terminalu. Działania zostały wstrzymane na godzinę po wypadku, teraz przeładunki wykonywane są terminowo.

Aktualizacja, godz. 14:05. Prokurator zażądał zapisów z czarnych skrzynek. Do Gdyni jedzie już ekspert ze Szczecina, który zabezpieczy dane.

Aktualizacja, godz. 13:28. Uszkodzenia statku są niewielkie, wszystko wskazuje na to, że o godz. 18:30 odpłynie on do Karlskrony.

Aktualizacja, godz. 11:45 Według Agnieszki Zembrzyckiej-Kwiatkowskiej, rzecznika Steny Line, prom uderzył dziobem w nogę suwnicy, bo otrzymał silne uderzenie wiatru, które zmieniło kurs.

- Załoga podjęła natychmiastowe środki, by wprowadzić prom na właściwy kurs. Niestety, nawet przy niskiej prędkości pięciu węzłów [dozwolona prędkość w tym miejscu to 6 węzłów - red.] nie udało się tego do końca zrobić. Z prędkością dwóch węzłów uderzył w nogę suwnicy, która się przewróciła - mówi rzecznik.

Uszkodzenia statku są niewielkie. Widać jedynie ok. 30-centymetrowe wgniecenie. Decyzję o wypłynięciu podejmie jednak klasyfikator. Jeśli nie będzie ono możliwe dziś, 120 pasażerów w piątek wypłynie do Karlskrony bliźniaczym promem Stena Vision.

Aktualizacja, godz. 11:23 Trzech pracowników BCT jest rannych, dwóch ciężko. Poszkodowani zostali przewiezieni do szpitala. Rodziny poszkodowanych zostały otoczone opieką. Prezes BCT Krzysztof Szymborski powołał komisję BCT do spraw kolizji promu z nabrzeżem i suwnicą.

Aktualizacja, godz. 11:03 Przedstawiciele Steny Line czekają na eksperta, który oceni czy zniszczenia promu są duże. Od jego decyzji zależy dzisiejsze wypłynięcie jednostki do Karlskrony.

Aktualizacja, godz. 10:47 Na pokładzie promu było 120 pasażerów oraz załoga. Nikomu nic się nie stało.

Aktualizacja, godz. 10:07 W akcji ratunkowej biorą udział trzy zastępy Państwowej Straży Pożarnej oraz Straż Portowa.

Aktualizacja, godz. 9:43. Stena Spirit już zawróciła. Zdecydował o tym kapitan promu. Wiemy też, że jednostka uderzyła w nabrzeże górną częścią kadłuba, który jest uszkodzony. Przyczyna? Wciąż nie wiadomo, ale spekuluje się, że mógł być to silny wiatr, bo w Gdyni dziś mocno wieje. Wyjście z terminalu jest wąskie i wymaga precyzyjnych manewrów.

Aktualizacja, godz. 9:28. Trzy osoby są ranne. To pracownicy BCT, na których przewróciła się suwnica. Trwa akcja ratunkowa.

- Prom wychodził z terminala, a na naszym nabrzeżu trwały prace. Suwnica została zahaczona i przewróciła się na nabrzeże. Prom odpłynął - mówi Dagmara Łuczka z BCT.

***

Do zdarzenia doszło w czwartek, ok. godz. 8:45. Prom uderzył w suwnicę, która stała na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT).

- Na razie nie wiemy dlaczego tak się stało. Doszło do wypadku, ale jeszcze za wcześnie na stwierdzenie kto zawinił. Nie wiemy także jeszcze czy nie ma poszkodowanych - mówi Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik prasowy Steny Line.

- Prom zahaczył o suwnicę, która stała na nabrzeżu. Ta z hukiem przewróciła się i z tego co widziałem są ranni na nabrzeżu. Już jeżdżą karetki - mówi nam świadek zdarzenia.

Stena Spirit

Prom pływa pomiędzy Gdynią a Karlskroną od połowy 2011 roku. To bliźniacza jednostka Steny Vision. Oba promy mają po 175 m długości i 30 m szerokości. Mieszczą po 700 samochodów osobowych i 1,7 tys. pasażerów. Mają po 493 kabiny, w tym luksusowe, dwupokojowe kabiny vipowskie.
neo

Miejsca

Opinie (473) ponad 50 zablokowanych

  • Suwnica złożyła się jak zapałki i spadła na sektory.

    • 6 0

  • Ponoc duzo karetek na BCT teraz..

    • 1 2

  • Co tu komentować ludzie?!? Liczycie wpisy na TPL???

    • 5 0

  • Kapitana nie uczyli jak na trzy zawracac? No bez jaj w takiej przestrzeni nie zawrocic? (4)

    • 4 21

    • "...Wyjście z terminalu jest wąskie i wymaga precyzyjnych manewrów..." (1)

      no cóż czytanie to trudna sztuka...

      • 4 0

      • przy ciężkich warunkach pogodowych statki bez sterów strumieniowych lub o sile wiatru przekraczającej ich możliwości - należy bezwzględnie wyprowadzać statek holownikiem. Stasunkowo mała jednostka z potężnym silnikiem bez problemów wyprowadziłaby ten prom z portu. Ale jak zawsze - holowanie kosztuje, a człowiek... zagrożenie dla ludzi się nie liczy.

        • 1 1

    • Zawracanie statkiem

      No pewnie na trzy powinien zawrócić, albo na ręcznym. Czy autor komentarza był kiedyś na mostku i wie cokolwiek o manewrowaniu statkiem? Śmiem wątpić

      • 10 1

    • hmmm ciekawe jak bys ty prowadzil i "parkował" statek....skoro to tak super proste :D i tyyyyyle miejsca.... te komentarze sa mega wkurzajace....ciekawe dlaczego z trojmiasta kazdy mieszkaniec nie jest kapitanem :)? odp. bo to zaj...e ciezka i odpowiedzialna praca!!! a zawracanie statkiem to nie zabawa i predzej bys sie p****** zanim bys ten manewr zrobil :)

      • 3 2

  • te suwnice, jak widac na zdjeciach, powinny byc podniesione, jesli nie ma kontenerowca (8)

    bo wystaja nad wode....

    ciekawe kto o tym zapomniał?

    • 15 12

    • (3)

      nawet jak wystaje nad wodę to tak wysoko statki nie mają DZIOBA ! !!!
      widziałeś kiedyś suwnice ?

      NA suwnicy znajdowali się mechanicy i elektrycy którzy ją naprawiali , dlatego PAŁA była na dole.

      • 2 2

      • nie wiem czym statek zahaczył, ale swoja droga dziwne jest ze po 'zahaczeniu' odpłynał

        czy to pancerna tutka na wodzie, która miała kosić wszystkie drzewa w smoleńsku???

        czy suwnice sa z ryzu dmuchanego?

        • 1 5

      • pracownicy zawsze są!!!

        niczego nie naprawiali, byli pracownicy bo zawsze są, dobrze że nie byli na samej grórze jak ten statek przywalił. nie gadaj głupot

        • 1 0

      • hmm

        zahaczyl kominem :D

        • 1 0

    • Re: te suwnice, jak widac na zdjeciach, powinny byc podniesione, jesli nie ma kontenerowca (1)

      Trochę się na tym znasz?? suwnicę widać z daleka, nie da się nie zauważyć i nagle jest zaskoczenie. nie na tym to polega. pomijając to, że ci którzy tam byli mowią, że to ploty, że suwnica była na normalnym poziomie.

      • 1 2

      • suwnice

        Powinny być przesunięte w rejon nabrzeża, który jest bezpieczny dla statków. Jaki? to są od tego portowi specjaliści.

        • 2 0

    • znawca od zdjec sie nam znalazl :-)
      Prom przyplywa spokojnie nawet w pelni wysunietym wysiegniku suwnicy bo ten jest wyzej niz najwyzszy punkt na promie.

      • 3 0

    • nikt

      prom przywalił dziobem w "nogę" suwnicy.

      a teraz mój domysł że gdyby wysięgnik był opuszczony to by się ta suwnica mogła opuścić na prom, a nie na nabrzeże.

      • 2 0

  • (6)

    "- ..., ale jeszcze za wcześnie na stwierdzenie kto zawinił."
    myślę że była winna suwnica która tam stoi od 10 lat .. nie ma jak manipulować swoją wypowiedzią tak żeby nie było "na nas" .

    DO OBRACANIA STATKU SŁUŻĄ OBROTNICE W PORCIE ! które znajdują się za nabrzeżem HELSKIM I !!!

    Na suwnicy znajdowali się elektrycy którzy akurat ją naprawiali , miejmy nadzieję , że nic im się nie stało !

    • 24 0

    • gościu

      nie zabieraj głosu jak nie masz pojęcia o sprawie

      • 0 5

    • Obrotnice xD (1)

      • 1 5

      • masz rysunek , skoro nie wiesz co to jest gfx.mmka.pl/newsph/255978/184417.3 .jpg

        • 3 0

    • statek uderzył i stad wypadek (2)

      e tam, czemu suwnica miałaby być winna, tyle lat tam jest i jakoś nic się nie działo, a tu nagle uderza w nią statek i to suwnica winna? raczej niestety kapitan. moze wcale nie pijany, po prostu błąd człowieka i tyle, ale to zdecydowanie wina statku który uderzyl

      • 2 0

      • (1)

        to byłą wielka IRONIA - widocznie nie tak duża żeby była zauważalna

        • 0 0

        • jest świadek

          no nie osmieszaj się, jak to nie wystarczająco duża??? no taka jak zwykle. z resztą sprawa już krzepnie, jest już świadek który widział jak statek uderzał w nabrzeże, wszedzie piszą że w nabrzezu jest dziura

          • 0 0

  • Najczestszym powodem takich wypadkow jest nieprzestrzeganie przepisow i zaniedbywanie obowiazkow. (1)

    Taka jest prawda.

    • 15 2

    • i nadmierna prędkość i wyprzedzanie na linii ciągłej

      • 3 1

  • brawo pilot (10)

    • 7 8

    • jaki pilot barania głowo? (9)

      • 5 2

      • każdy statek wychodzi i wchodzi do portu z pilotem..debilku (8)

        • 5 11

        • sam jesteś debil skończony.. (4)

          co nie ma pojęcia fioletowego o tym co pisze

          • 4 0

          • zostaw juz neta..bierz łopate i do roboty.. (3)

            ..bo majster opierdoli.

            • 2 1

            • (1)

              no właśnie,łopata to jest zajęcie dla ciebie,a nie wypowiadanie sie o czymś,co jest dla ciebie abstrakcją

              • 0 0

              • koniec kłótni..

                chłopcy! zabaweczki brać i sio..na podwórko

                • 0 0

            • Mam neta w łopacie...

              ...z wi-fi na koparce!

              • 1 0

        • (1)

          akurat kazdy kapitan na promie Stena Spirit ma tzw. pilot exemption certificate
          czyli nie potrzebuje pilota do wejscia i wyjscia do/z portu.

          • 11 0

          • dokładnie

            kapitan sam wychodzi i wchodzi do portu ,a dopiero za główkami włącza "autopilota"

            • 5 0

        • Do Z

          Panie "Z", debilku. Każdy statek? O czymś takim jak zwolnienie z pilotażu słyszałeś? tiny.pl/hp8gq Poczytaj. Na ostatnim statku na, którym byłem do większości niemieckich i duńskich portów stary wchodził bez pilota na burcie.

          • 6 0

  • strazak morski

    fakt ... oby nic nikomu .... a teraz niech prezesi portow ud.sie w piersi za likwidacje portowych i morskich jednostek ratowniczo pozarniczych ktore to "restrukturyzuja" poprzez niedofinansowanie i obcinanie etatow zwalniajac wykwalifikowanych ludzi.... dotyczy to gdanska,gdyni i szczecina

    • 9 8

  • (2)

    jak mówił pewien kapral w filmie"c.k.dezerterzy"
    "Alkohol kapralu to zguba ludzkości.kto ma słaba głowę nie powinien pić":-)

    • 11 7

    • obserwator (1)

      winni są też masoni i iluminaci , oraz ortodoksyjni komuniści

      • 2 0

      • i wpisujące internetowe popierdółki

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane