• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadek promu w Gdyni. Uderzył w nabrzeże, przewrócił suwnicę

neo
17 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 20:43 (17 maja 2012)
Najnowszy artykuł na ten temat Stena Nordica wraca na linię Gdynia-Karlskrona
Uderzona przez prom suwnica przewróciła się na kontenery składowane na nabrzeżu. Uderzona przez prom suwnica przewróciła się na kontenery składowane na nabrzeżu.

Prom Stena Spirit uderzył w nogę suwnicy stojącej na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Suwnica przewróciła się. Trzy osoby, pracownicy terminalu, są ranne - jedna ciężko.



Przewrócona suwnica widziana z lotu ptaka.

Aktualizacja godz. 20:43 Prom właśnie odpływa do Karlskrony. Steruje nim ten sam kapitan, który dowodził nim rano, gdy statek uderzył w suwnicę.

Aktualizacja godz. 19:23 Prom odpłynie do Karlskrony, jak tylko załoga zda ekspertowi, który przyjechał już ze Szczecina, rejestrator rejsu.

Aktualizacja godz. 18:45 Według relacji naszych czytelników prom odpłynął około godz. 18:30. Nie wypłynął jednak w morze, ale zacumował przy Nabrzeżu Francuskim. Podano też nowy komunikat na temat zdrowia rannych robotników. Najciężej ranny został poddany operacji i jest pod stałą obserwacją lekarzy, którzy jednak oceniają jego stan jako poważny. Kolejne informacje podawane będą już w piątek.

Aktualizacja, godz. 15:31. Jeden z trzech poszkodowanych opuścił już szpital, drugi czeka na operację ortopedyczną nogi, ale jego stan jest stabilny. - Trzeci z naszych pracowników jest w stanie ciężkim, na razie więcej szczegółów nie znamy - mówi Dagmara Łuczka z BCT.

Suwnica jest kompletnie zniszczona, ale jej brak nie spowoduje opóźnień w pracy terminalu. Działania zostały wstrzymane na godzinę po wypadku, teraz przeładunki wykonywane są terminowo.

Aktualizacja, godz. 14:05. Prokurator zażądał zapisów z czarnych skrzynek. Do Gdyni jedzie już ekspert ze Szczecina, który zabezpieczy dane.

Aktualizacja, godz. 13:28. Uszkodzenia statku są niewielkie, wszystko wskazuje na to, że o godz. 18:30 odpłynie on do Karlskrony.

Aktualizacja, godz. 11:45 Według Agnieszki Zembrzyckiej-Kwiatkowskiej, rzecznika Steny Line, prom uderzył dziobem w nogę suwnicy, bo otrzymał silne uderzenie wiatru, które zmieniło kurs.

- Załoga podjęła natychmiastowe środki, by wprowadzić prom na właściwy kurs. Niestety, nawet przy niskiej prędkości pięciu węzłów [dozwolona prędkość w tym miejscu to 6 węzłów - red.] nie udało się tego do końca zrobić. Z prędkością dwóch węzłów uderzył w nogę suwnicy, która się przewróciła - mówi rzecznik.

Uszkodzenia statku są niewielkie. Widać jedynie ok. 30-centymetrowe wgniecenie. Decyzję o wypłynięciu podejmie jednak klasyfikator. Jeśli nie będzie ono możliwe dziś, 120 pasażerów w piątek wypłynie do Karlskrony bliźniaczym promem Stena Vision.

Aktualizacja, godz. 11:23 Trzech pracowników BCT jest rannych, dwóch ciężko. Poszkodowani zostali przewiezieni do szpitala. Rodziny poszkodowanych zostały otoczone opieką. Prezes BCT Krzysztof Szymborski powołał komisję BCT do spraw kolizji promu z nabrzeżem i suwnicą.

Aktualizacja, godz. 11:03 Przedstawiciele Steny Line czekają na eksperta, który oceni czy zniszczenia promu są duże. Od jego decyzji zależy dzisiejsze wypłynięcie jednostki do Karlskrony.

Aktualizacja, godz. 10:47 Na pokładzie promu było 120 pasażerów oraz załoga. Nikomu nic się nie stało.

Aktualizacja, godz. 10:07 W akcji ratunkowej biorą udział trzy zastępy Państwowej Straży Pożarnej oraz Straż Portowa.

Aktualizacja, godz. 9:43. Stena Spirit już zawróciła. Zdecydował o tym kapitan promu. Wiemy też, że jednostka uderzyła w nabrzeże górną częścią kadłuba, który jest uszkodzony. Przyczyna? Wciąż nie wiadomo, ale spekuluje się, że mógł być to silny wiatr, bo w Gdyni dziś mocno wieje. Wyjście z terminalu jest wąskie i wymaga precyzyjnych manewrów.

Aktualizacja, godz. 9:28. Trzy osoby są ranne. To pracownicy BCT, na których przewróciła się suwnica. Trwa akcja ratunkowa.

- Prom wychodził z terminala, a na naszym nabrzeżu trwały prace. Suwnica została zahaczona i przewróciła się na nabrzeże. Prom odpłynął - mówi Dagmara Łuczka z BCT.

***

Do zdarzenia doszło w czwartek, ok. godz. 8:45. Prom uderzył w suwnicę, która stała na nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT).

- Na razie nie wiemy dlaczego tak się stało. Doszło do wypadku, ale jeszcze za wcześnie na stwierdzenie kto zawinił. Nie wiemy także jeszcze czy nie ma poszkodowanych - mówi Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik prasowy Steny Line.

- Prom zahaczył o suwnicę, która stała na nabrzeżu. Ta z hukiem przewróciła się i z tego co widziałem są ranni na nabrzeżu. Już jeżdżą karetki - mówi nam świadek zdarzenia.

Stena Spirit

Prom pływa pomiędzy Gdynią a Karlskroną od połowy 2011 roku. To bliźniacza jednostka Steny Vision. Oba promy mają po 175 m długości i 30 m szerokości. Mieszczą po 700 samochodów osobowych i 1,7 tys. pasażerów. Mają po 493 kabiny, w tym luksusowe, dwupokojowe kabiny vipowskie.
neo

Miejsca

Opinie (473) ponad 50 zablokowanych

  • naoczny (4)

    Prom dzisiaj zawracał w Nabrzeżu Helskim którego szerokość wynosi około 300 metrów. Można sprawdzić na google maps.

    Szerokość promu to około 200 metrów.

    Zawsze prom zawracał w Nabrzeżu Gościnnym, które jest o wiele szersze i znajduje się na przeciw Portu Marynarki Wojennej.

    • 4 6

    • (2)

      wyjasnij mi po co miał zawracac wychodząc z Gdyni?

      • 5 0

      • (1)

        Jak to po co ? Po to żeby rufą płynąć do Szwecji, bo tak zabawniej! Po za tym jak to jest spiryt to cholera wie co im odbiło po spożyciu jego.

        • 6 0

        • ten prom wcale nie zawracał, tylko wypływał (jak zwykle) tyłem. Po prostu go zniosło !!!

          • 0 0

    • raczej długosc;)

      • 1 0

  • marinetraffic.com (4)

    Ludzie! Śmiać mi się chce i płakać z tego co tu piszecie! Przy takim statku i takiej powierzchni nawiewu wystarczy małe dynamiczne uderzenie wiatru i już jest problem. Chwila nieuwagi i stało się co się stało...Wszyscy mieszają z błotem kapitana a na mostku był jeszcze pilot, który jest po to by znać aktualne warunki...Nie będę zaskoczony jeśli port narzuci korzystanie z asysty holowników podczas manewrów...

    Co do portalu trojmiasto.pl to podało złą informację. Zapraszam na stronę marinetraffic.com można tam zauważyć, że w podróż wyruszyła Stena Vision a Stene Spirit stoi na kotwicy...

    • 2 4

    • Na Stena Line nie ma pilotów, kapitanowie sami wprowadzają i cumują.

      Holowników teoretycznie też nie potrzeba, oba promy mają stery strumieniowe na dziobie.

      • 1 0

    • Pilot jest tylko doradcą kapitana i odpowiedzialność ma zawsze kapitan,

      • 0 2

    • Stena Spirit właśnie mija Hel (1)

      nomem omen

      • 1 1

      • pusty Spirit!

        tak ale płynie pusta...wszystkich pasażerów i samochody zabrała Stena Vision

        • 0 0

  • prom sterowany przez nieudacznika kapitancia

    przepisy miedzynarodowe jednoznacznie okreslaja ,ze winnym jest w takich przypadkach jest tylko kapitancio. cierpienie ludzi i ogromne straty to jego dzielo.izba morska takich pseudo fachowcow powinna ostro karac wlacznie z degradacja.

    • 8 3

  • Bzdet! (2)

    Aktualizacja godz. 20:43 Prom właśnie odpływa do Karlskrony. Steruje nim dokładnie ten sam kapitan, który rano uderzył statkiem w suwnicę.

    Ludzie! Kapitan nie steruje statkiem...sterować to może marynarz...Kapitan może mu co najwyżej wydawać komendy na ster...widać, że piszą tu ludzie, którzy nie mają o niczym pojęcia!

    • 9 4

    • Ludzie! Kapitan nie steruje statkiem...

      sterować to może marynarz...Kapitan może mu co najwyżej na kant skoczyc.

      • 1 3

    • Ci sami ludzie piszą o 10000 innych tematach. Czy oczekujesz zeby byli specami od wszystkiego czy chcesz miec podaną wiedzę jak najszybciej bo chyba na tym polega ich zawód.

      • 2 3

  • Mam nadzieje ze kapitan dzielnie pozostal na mostku do ostatnich chwil

    i sumiennie wypelnial swoje obowiazki.

    • 1 0

  • (6)

    no pięknie, na 4 czerwca mam zabukowany bilet z Karlskrony akurat na ten prom

    • 28 24

    • Nie musisz tego robic bo prom poplynie.

      Tyle tylko ze na prom bedziesz musiala wejsc po trapie bo uszkodzonym dzwigiem suwnica ciebie nie beda mogli zaladowac.

      • 0 0

    • Ty na 4 a ja jutro wypływam Baltica i Spiritem miałem wracać za trzy dni. Ale najważniejsze, że tylko tyle się stało i nie było trupów.

      • 2 2

    • o co chodzi z tym molestowaniem w Muminkach?

      tej biednej Buki?

      • 5 3

    • Przebukuj koniecznie na 5 czerwca (1)

      • 24 2

      • ja bym zwrócił go i popłynął wpław

        • 23 1

    • przebukuj

      • 10 3

  • sami żartownisie tutaj na forum (7)

    oby nikomu nic się nie stało.

    • 163 10

    • A co? chcesz powrozyc komus?

      • 0 0

    • Do garów. (3)

      • 11 17

      • od perkusji wolę trąbkę (1)

        w którą ty możesz się jedynie cmoknąć

        • 3 1

        • Bardzo chetnie cie cmokne, gdzie sie zazwyczaj wypinasz?

          • 2 1

      • pacan

        • 3 8

    • Grozisz nam?

      • 10 2

    • A może same żatowniczki?

      • 8 0

  • prom odpłynał... czy w takim razie były 2 promy o 20???

    bo linię obsługują 2x dziennie

    • 1 0

  • te suwnice, jak widac na zdjeciach, powinny byc podniesione, jesli nie ma kontenerowca (8)

    bo wystaja nad wode....

    ciekawe kto o tym zapomniał?

    • 15 12

    • nikt

      prom przywalił dziobem w "nogę" suwnicy.

      a teraz mój domysł że gdyby wysięgnik był opuszczony to by się ta suwnica mogła opuścić na prom, a nie na nabrzeże.

      • 2 0

    • (3)

      nawet jak wystaje nad wodę to tak wysoko statki nie mają DZIOBA ! !!!
      widziałeś kiedyś suwnice ?

      NA suwnicy znajdowali się mechanicy i elektrycy którzy ją naprawiali , dlatego PAŁA była na dole.

      • 2 2

      • hmm

        zahaczyl kominem :D

        • 1 0

      • pracownicy zawsze są!!!

        niczego nie naprawiali, byli pracownicy bo zawsze są, dobrze że nie byli na samej grórze jak ten statek przywalił. nie gadaj głupot

        • 1 0

      • nie wiem czym statek zahaczył, ale swoja droga dziwne jest ze po 'zahaczeniu' odpłynał

        czy to pancerna tutka na wodzie, która miała kosić wszystkie drzewa w smoleńsku???

        czy suwnice sa z ryzu dmuchanego?

        • 1 5

    • Re: te suwnice, jak widac na zdjeciach, powinny byc podniesione, jesli nie ma kontenerowca (1)

      Trochę się na tym znasz?? suwnicę widać z daleka, nie da się nie zauważyć i nagle jest zaskoczenie. nie na tym to polega. pomijając to, że ci którzy tam byli mowią, że to ploty, że suwnica była na normalnym poziomie.

      • 1 2

      • suwnice

        Powinny być przesunięte w rejon nabrzeża, który jest bezpieczny dla statków. Jaki? to są od tego portowi specjaliści.

        • 2 0

    • znawca od zdjec sie nam znalazl :-)
      Prom przyplywa spokojnie nawet w pelni wysunietym wysiegniku suwnicy bo ten jest wyzej niz najwyzszy punkt na promie.

      • 3 0

  • STENA SPIRIT i wszystko jasne :) (9)

    • 91 109

    • (3)

      troche szacunku dla poszkodowanych pało

      • 22 23

      • A co mają do tego poszkodowani? (1)

        Oczywiście, że pełne współczucie dla poszkodowanych z powodu ciamajd ze Stena Line.
        Bardziej profesjonalne byłyby linie polskie, ale rządy skutecznie zadbały, by one znikły

        • 18 20

        • Zobacz w jakim stanie są samoloty LOT-u, niektórymi strach latać. Wszystko zależy od ludzi, najwięcej od kierownictwa. Polacy kochają kolesiostwo, układy, nienawidzą profesjonalizmu, dobrej organizacji pracy, uczciwości. Dlatego jesteśmy krajem peryferyjnym.

          • 5 0

      • co Ty w ogóle wiesz, że wydajesz taką opinię?!!

        • 16 11

    • ach ten spiryt zawsze cos

      • 4 1

    • (1)

      Gdyńskie Promy nie Toną tylko niszczą wszystko co stanie im na drodze

      • 10 4

      • To nie są polskie jednostki :)

        • 9 0

    • jak by było STENA BEER, to by się tak nie narzdziągili

      • 8 1

    • daj spokoj

      jestes dziecinny....

      • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane