• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadek w stoczni Nauta. Dok zatonął wraz ze statkiem

erka
27 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 18:42 (27 kwietnia 2017)

Do niebezpiecznego zdarzenia doszło w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pływający dok, do którego wprowadzony był statek Hordafor V, przechylił się i zatonął.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 18.41
Na miejscu wypadku pracuje już specjalna komisja, która ma wyjaśnić jego przyczyny. Jej prace potrwają prawdopodobnie do piątkowego popołudnia. Dopiero wtedy będzie można przystąpić do podnoszenia doku oraz statku.

AKTUALIZACJA, godz. 15:24
Oświadczenie w sprawie przechyłu doku w Stoczni Remontowej Nauta

27 kwietnia ok. godz. 13:30 w stoczni Nauta doszło do przechyłu doku pływającego nr 1. Według pierwszych relacji załogi, nikt nie został poszkodowany.

Zadziałały procedury bezpieczeństwa i natychmiast zostały podjęte działania związane z ewakuacją załogi oraz zabezpieczeniem mienia. W działania ratownicze została zaangażowana Portowa Straż Pożarna Portu Gdynia, która rozstawia zapory w celu zabezpieczenia ewentualnego wycieku ze statku, oraz zespół nurków, dokonujący inspekcji na miejscu zdarzenia.

Stocznia Nauta jest w kontakcie z armatorem, którego statek był remontowany na doku.

Zarząd stoczni powoła specjalną komisję ekspertów, której zadaniem będzie wyjaśnienie przyczyn zdarzenia. Do momentu zakończenia prac wyjaśniających, nie podajemy więcej informacji na temat zdarzenia.

W Naucie statek wraz z dokiem przewrócił się do wody.


AKTUALIZACJA, godz. 15:09
Służby ratownicze poinformowały, że w wypadku nie ucierpiała żadna osoba.
Wkrótce stocznia Nauta wystosuje oficjalny komunikat w sprawie tego zdarzenia.

Hordafor V to norweski chemikaliowiec przechodzący obecnie remont. W czwartek wczesnym popołudniem dok pływający, w którym znajdował się statek, zaczął się niebezpiecznie przechylać i ostatecznie zatonął wraz z jednostką.

Zdjęcie wykonane tuż przed upadkiem doku ze statkiem, gdy zaczął się przechylać. Zdjęcie wykonane tuż przed upadkiem doku ze statkiem, gdy zaczął się przechylać.
Obecnie pracownicy Nauty sprawdzają przyczynę takiego zachowania jednostki.

- Nie udzielamy żadnych informacji na temat tego zdarzenia - ucina Anna Bulman, rzecznik prasowy Stoczni Remontowej Nauta.
Będziemy informowali o rozwoju sytuacji.

Tonie statek w stoczni Nauta w Gdyni.

erka

Miejsca

Opinie (552) ponad 20 zablokowanych

  • Idzie na dno czy osiadł na mieliźnie ? (2)

    Nie wiem bo ostatnio trochę mam problemy ze słuchem, ale w 3-4 sekundzie słyszę jakieś dziwne odgłosy, jakby strzały a zaraz po nich dwie detonacje jakby spod wody dochodziły, nie wiem może tylko mi się zdawało... a może to od tego oglądanie telewizji, ciągle jakieś nieszczęścia w niej pokazują.

    A Panowie na foto zamiast biec po ręczne pompy to stoją jak te ch na weselu.

    • 6 9

    • Dok

      Masz rację strzałami dobijali zbiorniki balastowe doku ! Wina Tuska ewidentna !

      • 0 0

    • # ujemne IQ alert # staliniątko troluje

      • 0 0

  • Doświadczeni inżynierowie dawno już odeszli od tego obecnego "gnoju", (1)

    a dzieciaki inżynierki myślą że sami nauczą się zawodu, ha, ha, ha ...

    • 5 0

    • nigdy nikt nie dbał oto żeby inżynirowie w stoczni zostali.Właściwie to po co inżynier w stoczni jak produkcja wie wszystko lepiej.

      • 0 1

  • Co to są "władze stoczni" (19)

    Chodzi o dyrekcję? Władza to może być państwowa albo duchowa, ale pojęcie "władze stoczni" brzmi jak żart.

    • 137 27

    • Toś się chłopie popisał...;)

      • 0 0

    • Dobra zmiana (7)

      Grupa zbrojeniowa obsadzona przez Misiewiczów

      • 13 11

      • (6)

        Ale ciagle lepiej niz jaruzelskich, janczyszynow i kolodziejczykow

        • 15 15

        • Jaruzelski to mie wzor oczywiscie, ale przymajmniej mial jakies kompetencje (5)

          • 9 10

          • i szkołę skończył nie to co misiewicz ledwie maturę ma (4)

            28 lat i dalej studiuje! Na uczelni rydzyka oczywiście bo na innej za wysoki poziom. Taki zdolny!
            Tradycyjny wyborca pisu to ciemny lud.

            • 10 6

            • (3)

              A bolek kapo wasz idol,jakie wykształcenie ma?

              • 6 9

              • ma!! honoris wulgaris korespondencyjnie ukończony w moskwie i berlinie

                i na dodatek kilka wygranych w totka co dla jednego człowieka graniczy z cudem a on trafiał a każdym razem kiedy danusia potrzebowała np. na pralkę

                • 1 2

              • Przecież ma nie jeden doktorat. :)

                • 1 1

              • Prawo. Jakie? Zwyczajne

                • 4 1

    • co to jest 'władza duchowa'?

      • 1 0

    • redaktorki ze wsi i prowincji spod znaku gwiazdy dawida niech lepiej nie (2)

      kompromituja swojego narodu takim poziomem jezykowym

      • 2 21

      • Moze jednak eutanazja nie jest taka glupia? (1)

        Tak szczerze. Co ci jakis Zyd kiedys zrobil?

        • 10 1

        • Długo by wyliczać...

          • 0 2

    • Bóg pokarał (2)

      W Polskich stoczniach powinno się remontować tylko nasze, polskie, narodowe statki ochrzczone w Polsce przez Panią Prezydentową. Reszta to grzech i za to Bóg pokarał.

      • 38 28

      • W Polsce chrzczone jest tylko piwo

        • 8 1

      • "narodowe statki ochrzczone w Polsce przez Panią Prezydentową." nie bluźnij! Monopol na chrzty rządowe w tym kraju ma ojciec dyrektor

        • 7 5

    • Ci domorośli obrońcy polszczyzny...

      Według słownika języka polskiego, nie według twojego chłopskiego rozumku, władza to po prostu osoby (instytucje, organy) rządzące. Władze stoczni to jej dyrekcja.

      • 6 0

    • Państwowa "Nauta" to i władza też...

      • 6 2

    • bo to żart

      • 4 0

  • dlaczego w Naucie jest zakaz fotografowania? (7)

    czy w UE sortu pierwszego też są takie zakazy?

    • 8 4

    • teraz, kiedy statki wchodzą do stoczni na remont

      to do dokumentacji dołącza się kilkadziesiąt fotek statku i jego szczegółów - nikt nie robi problemów.

      • 1 0

    • Zakaz fotografowania? (3)

      Tak, ponieważ niektórzy armatorzy w kontraktach zaznaczają że nie wyrażają zgody na robienie zdjęć. To co jest tajemnica handlowa. Wyobrażmy sobie że blacharz samochodowy robi fotki naszego rozbitego auta i publikuje je. Było by nam miło ?

      • 0 1

      • blacharz to kiepski przykład, bo jego obowaiązuje kodeks etyczny

        i powinien wiedzieć, że nie należy publikować fotek aut klienta. Poza tym - fotki może robić na wszelki wypadek, ale nie powinien ich publikować. To podstawowa różnica. Drastyczne wypadki i zabójstwa są fotografowane przez policję, ale nie mogą być publikowane.

        • 0 0

      • i co by się takiego stało, gdyby zamieścił moje rozbite auto?

        kogo to obchodzi? A gdyby sfotografował rozbite auto prezydenta lub biskupa, to jeszcze by kasiorę dostał...

        A można Twoją willę sfotografować i dać na FB? A willę prez. Wałęsy? A dom Trumpa lub rower Zamachowskiego?

        • 0 0

      • Czyli gdyby architekt w kontrakcie zastrzegł zakaz filmowania WTC,

        to nie widzielibyśmy żadnego filmu na ten temat?

        A gdyby tancerki zakazały w kontrakcie pokazywania fotek, które im dzielnie strzelają panowie w określone miejsca, to też brukowce nie miałyby nic do pokazania?

        Zakaz jest na bramie stoczniowej, a powinien być przy każdym statku. A jeśli nie ma zakazu w kontrakcie, to powinna być informacja, że armator zachęca do robienia fotek jego statku.

        Jeśli pan Kazimierz ma w kontrakcie, że nie można robić fotek jego rozbitego auta z min. Macierewiczem, to nie można fotografować?

        To dlaczego tak wielu paparaczy strzela fotki? Wystarczyłoby, aby wszyscy aktorzy wysłali wspólnie jedną wielką listę do mediów z zakazem publikacji. Genialne!

        • 0 0

    • zakaz

      I co z tego że jest zakaz skoro pismaki zaraz drony wysłały? Z każdej strony jest sfilmowany .Jeszcze trochę i te mundurowe dziwolągi z Trans Nauty zaczęłyby pałować ludzi .Tymczasem te zdjęcia i filmy mogły być dowodami w sprawie ! Ktoś w ogóle panuje nad tą rozbestwioną formację zbrojną ? Bo wchodząc na teren ma się wrażenie wejścia na teren obozu pracy .

      • 1 0

    • Wojskowe jednostki są remontowane

      • 3 2

  • Prawdopodobny powód katastrofy (5)

    Dok Nr 1 (pracowałem na nim przez kilka lat) ma 12 komór balastowych poprzez zalewanie których zatapia się go, a potem wypompowując z nich wodę, wynurza. Dok składa się z pontonu na którym ustawia się na tzw. kilblokach statek.
    Po bokach pontonu znajdują się z obu stron tzw. baszty. W trakcie zanurzania się cały ponton wypełnia woda, ale dok nie tonie, ponieważ utrzymuje go wypór wystających nad wodę baszt częściowo tylko zalanych wodą.
    Komory balastowe dzielą całe wnętrze doku (ponton i baszty) na 4 sekcje poprzeczne, tak że w każdej takiej sekcji są 3 komory, z tego jedne tylko w pontonie, a dwie pozostałe w pontonie i baszcie.
    Zatapianie i wynurzanie doku odbywa się ze sterówki poprzez otwieranie i zamykanie 4 zasuw głównych zanurzania (jednej w każdej sekcji), połączonych z 12 zasuwami regulacyjnymi (po 3 w każdej sekcji). Wynurzanie odbywa się poprzez 4 zasuwy główne wynurzania którymi 4 elektryczne pompy wirnikowe (jedna w każdej sekcji) wyrzucają wodę za burty baszt, regulacja odbywa sie poprzez te same 12 zasuw regulacyjnych.
    Baszty mają na wierzchu nadbudówki ze sterówką, umywalniami i w.c. dla załogi doku i statku w nim stojącego, oraz zejściówki do wnętrza baszt, w których około 3 metry poniżej górnego pokładu baszt jest pokład z pomieszczeniami wewnętrznymi (rozdzielnie elektryczne i hydrauliczne, kotłownia, warsztaty, magazynki, mesa załogowa i szatnie załogi).
    Statek dokowany jest na podstawie planu dokowania, który uwzględnia zanurzenie jednostki na rufie i dziobie, oraz kształt przekroju kadłuba, do którego dostosowuje się kilbloki boczne, albo podpory klinowane pomiędzy burtami statku, a wewnętrznymi burtami baszt.
    Dok jest niestabilny w momencie kiedy jest zanurzony i ponton jest pod wodą, a nad wodę wystają tylko górne części baszt (czasami nawet tylko 1...1,5m). Operator doku w trakcie dokowania czuwa nad przechyleniem bocznym i wzdłużnym obserwując specjalny bardzo precyzyjny pion, oraz poziomnice. Przechylenia boczne nie mogą przekraczać 0,5...1 stopień.
    Pod dokiem jest pogłębiona niecka w dnie basenu portowego, tak by mógł się zanurzyć i wziąć na pokład roboczy statek. Ponton z pokładem roboczym ma wysokość około 3m, kilbloki mają około 1,5m, czyli, żeby wprowadzić statek o zagłębieniu na rufie np. 5m spód pontonu musi się zanurzyć na głębokość około 10m (3+1,5+5+0,5 luzu).
    Żeby dok położył się na burtę, wystarczy kilkustopniowe odchylenie od pionu, powodujące przesunięcie się statku (jeżeli miał płaskie dno i nie miał podpór do baszt) do baszty.
    Innym powodem może być rozszczelnienie się kadłuba doku, szczególnie przy wlotach zasuw głównych.
    Duża głębokość basenu portowego pod dokiem spowodowało, że cała prawa baszta poszła pod wodę z "przytulonym do niej statkiem, który prawdopodobnie został zalany poprzez wycięte blachy poszycia dna, lub obła kadłuba.
    A jak było faktycznie zobaczymy.
    Kilkadziesiąt lat temu na drugim doku spadł z kilbloków w trakcie dokowania NRD-owski trawler-przetwórnia, którego załoga zapomniała schować w kadłub sonaru do śledzenia ławic ryb i na którym statek niejako się "podparł" do momentu kiedy dok nie wynurzył się na tyle, że konstrukcja sonaru coraz bardziej obciążana uległa zmiażdżeniu i dziób statku "spadł" na kilbloki z wysokości około 1,5m. Wtedy skończyło się na strachu i pobojowisku na pokładzie roboczym, który zasłany był elementami porozbijanych kilbloków.

    • 39 2

    • "Przechylenia boczne nie mogą przekraczać 0,5...1 stopień"

      a co będzie, jeśli wiatr przechyli taki dok ze statkiem o 2 stopnie?

      • 0 1

    • okręt podwodny całkowicie zanurzony jest bardziej niestabilny

      niż dok pływający zanurzony roboczo, a jednak okręty sobie radzą...

      • 0 0

    • Gucio, w ten sposob przyklepales los

      Stoczni Nauta. Poniewaz bedzie to dla Nauty przyslowiowy finansowy...

      • 1 1

    • Dzięki za fachowy komentarz.

      • 0 0

    • :) Gucio

      wyjaśniłeś, jak to jest

      • 1 0

  • Szczęście w nieszczęściu (1)

    Wyobraźcie sobie co by się stało gdyby przewrócił się w drugą stronę. Mogło by się skończyć czterema statkami pod wodą.

    • 0 1

    • Gdyby już to oparł by się o lewą burtę doku 2, ewentualnie go przesunął

      • 1 0

  • Reporter online (9)

    Bo szyny były złe...hhhhmm...podwozie też było złe.

    • 104 13

    • (8)

      Na pewno Wina Tuska, albo brzozy.
      Innej mozliwosci na pewno widac.

      • 32 9

      • Bomba termobaryczna (6)

        • 16 14

        • magiczna brzoza pancerna otulona mistyczną mgłą baryczną (3)

          i niewykrywalna, niwidzialna, niewybuchająca bomba,
          po której wybuchu nie ma śladu a wszystko wygląda jak zwykły wypadek :)
          spowodowany pijanymi posłami PiSu na pokładzie

          • 7 9

          • a skąd wiesz ze nie wykrywalna? Polscy specjaliści to kiedy badali wrak tutka? (1)

            a może wystarczy ci oficjalna wersja ze w Katyniu polaków zamordowali w 1940 r. niemcy?

            • 0 1

            • niewykrywalna piszemy łącznie, nazwy narodów także

              wersja oficjalna, to: Polaków zamordowali funkcjonariusze NKWD

              • 1 0

          • torpeda z tłumikiem

            • 2 0

        • (1)

          Zacznij dodawać fakty nie teorie.

          • 4 4

          • fakty sa takie ze za rzadów pis cała polska sie przewraca heheh

            • 9 13

      • Zamach ? Może jednak.

        Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy statku rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Umowę w tej sprawie podpisano 26 kwietnia w Gdyni. SR Nauta odpowiedzialna będzie za budowę, wodowanie i wstępne próby morskie szwedzkiej jednostki.

        • 10 2

  • co do filmików

    napisałem do ZKM Gdynia, że kierowca zachował się niewłaściwie i dokładnie to opisałem. Po kilkunastu dniach dostałem wyjaśnienie, że obejrzeli filmik z kamerki i nie potwierdzają zdarzenia. Na prośbę, aby przesłali filmik odpowiedzieli, że nie przyślą, bo to jest ICH własność. Mogę zwrócić się do temidy, to jej przekażą. Jutro do niej wystąpię i mam nadzieję, że filmik nadal jest utrwalony... W ten sposób gdyby ktoś nakręcił film ze zbrodni katyńskiej, to także by powiedział, że filmiku nie pokaże, chyba że dostanie milion dolarów.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wypadek w stoczni Nauta

    Panie... kto panu tak spier****...

    • 2 0

  • (13)

    W Gdańsku coś takiego byłoby nie do pomyślenia! Teraz wszystkie kontrakty powinny przejść na Remontową!

    • 19 45

    • modliszka

      Remontowa ,jak modliszka wszystko wykasza Północną ,NAutę ,Hydroster ,ZRO na końcu sama siebie zeżre.

      • 0 2

    • ale Hordafor na (1)

      Remontową chyba już nie przejdzie...

      • 1 0

      • Raczej do indii na przerobke na wsad do pieca

        • 1 0

    • Spindalaj z tym

      Gdańskiem .

      • 0 0

    • Remontowa to wielkie gó,,,no nie na roboty wykończyła Północną

      • 2 4

    • Haha w Gdyni jeden wypadek na 3 lata w remontowej 10 na rok Haha rąbni. Się w łeb

      • 3 5

    • eeh (1)

      w Gdańsku co chwilę ludzie za to giną!

      • 6 2

      • w Gdyni też ginęli,

        ale w mediach nie podawano...

        • 4 1

    • Przestań , z tą Remontową .....banda nieudaczników

      • 8 6

    • W Gdańsku nic lepiej

      Około rok temu w gdańsku była podobna sytuacja.Tak się dzieje jak przedstawiciele PĘD biorą koperty i dopuszczają nie remontowane doki do eksploatacji

      • 8 2

    • Pamięć

      A promik ns suchym to byl mokry w srodku

      • 2 3

    • a ja proponuje do SMW tam dok jeszcze pewny !

      • 4 2

    • Ktoś zapomniał jak w remontowej też statek się przewrócił

      • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane