- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (87 opinii)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (117 opinii)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (254 opinie)
- 4 Remont przed budową Drogi Zielonej (158 opinii)
- 5 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (16 opinii)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (361 opinii)
Wysłużone tramwaje jadą na złom
Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.
W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.
- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.
Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.
- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.
Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.
Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.
Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca
Miejsca
Opinie (213) 1 zablokowana
-
2015-02-17 15:32
złomiarze
Mi się wydaje że złomiarze je " odtransportują "
- 1 0
-
2015-02-17 15:17
widziałem wczoraj w Gniewie na DK 91
oczywiście Kociewiaki mi nie uwierzyły, że jechał tramwaj
- 7 0
-
2015-02-17 15:13
a Niemiec płakał gdy sprzedawał
..... ze śmiechu!
- 11 3
-
2015-02-17 13:07
Trza bylo tylko jakies tory dokupic i puscic nowa linie na Kowale.. (5)
- 8 4
-
2015-02-17 13:21
(3)
Niestety, urząd rakiem wycofał się z obietnic i nie będzie budowy ul. Nowej Świętokrzyskiej z linią tramwajową, o której mówisz, przed 2020 rokiem. A potem już się skończą dotacje. Mieszkańcy Łostowic podziękują Panu przy wyborach, Panie Urzędujący Burmistrzu!
- 3 9
-
2015-02-17 13:42
Stety Niestety (2)
Wycofał się akurat z tej inwestycji z rozsądku. Czemu? Inwestycja w tramwaj na Kowale nie ma sensu bez budowy odcinka Bulońska Południowa. Bez tego odcinka tramwaje nie miały by gdzie zawracać, a nie ma co budować kolejnej pętli.
Pętla powstaje na Jabłoniowej i kolejnej już nie będzie.
Mimo, że bardzo byłbym za budową Świętokrzyskiej, bo mieszkam tam to powód wycofania się rozumiem. Po drugie w tym wypadku Nowa politechniczna ze względu na ilość mieszkańców i rozbudowę terenów biurowych przy PPNT jest ważniejsza.
Liczę za to Gdańsk przemyśli trochę i okoliczne osiedla powiąże także drogami i chodnikami z pętlą przy Jabłoniowej. 600m nie tragedia i chętnie będę chodził, jeździł rowerem, aby korzystać z tamtej pętli. A jakby ktoś wpadł na Pomysł puszczenia tam autobusu to bym w ogóle auto odstawił.- 4 0
-
2015-02-17 14:27
(1)
To buduje się potrzebną drogę Z REZERWĄ pod tramwaj. A tak, hurrra! Nie ma tramwaju, nie ma drogi, i nie trzeba się dogadywać z Gdaką i Gminą Kolbudy w sprawie dojazdu do i rozbudowy Węzła Kowale. Pan Burmistrz rozwiązał trzy problemy za jednym zamachem! A kierowcy na Havla i Małomiejskiej niech się codziennie kiszą w korku do góry Świętorzyskiej, razem zresztą z pasażerami autobusów, podczas gdy cwaniactwo objeżdża Węzeł Augustowska potrójnym lewoskrętem blokując skrzyżowanie,bo przecież nie są frajerami, żeby za wszystkimi stać do prawoskrętu z Havla! SUPER!
- 1 4
-
2015-02-17 15:02
Czas może pomyśleć o przesiadce na ZKM - zmniejszysz korki
Jeżeli myślisz tylko o drodze to widać kompletnie nie jesteś zorientowany. UE nie zamierza dokładać się do budowania samych dróg już :P. UE dołoży się tylko jeżeli będzie to droga z tramwajem. Na świętokrzyskiej tak jak pisałem póki co tramwaj nie ma sensu to i droga nie powstanie.
Co do kiszenia się na Havla i świętokrzyskiej to odpowiem tak, skoro masz klapki na oczach i brak mózgu to jeździj tak dalej, ja pomagać tobie nie zamierzam. Jakbyś znał odrobinę topografie miasta wiedziałbyś jak ten problem ominąć i nie stać w tym korku :P.- 1 1
-
2015-02-17 14:47
Linia na Kowale ?
Może i tak, ale pod warunkiem że Twój wójt dopłaci. Kowale należą do innej gminy.
- 4 0
-
2015-02-17 14:52
Lekka modernizacja wnętrza fajna lokalizacja i można w takim sprzedawać np kawę tym którzy np idą do pracy
- 6 3
-
2015-02-17 14:25
i po
to należy się spieszyć żeby pojeździć ostatnimi żelazkami kto wie może za rok już ich nie będzie
- 10 0
-
2015-02-17 13:47
105 - tki ładne nie były
Fajny wagon można by było postawić na działce zamiast altanki
- 11 6
-
2015-02-17 13:38
Bardzo dobrze
Niech sprzedadzą wszystkie, zlikwidują tory i poszerzą ulice. To przysłuży się jakże potrzebnej nam wszystkim Przepustowości.
- 1 9
-
2015-02-17 13:32
a ja je bardzo lubiłam.
zimą nie było gorąco (tak jak teraz w niektórych tramwajach, ugotować się można), a latem okna były pootwierane i był fajny przewiew (w nowych klimatyzacja nie nadąża).
poza tym dużo miejsca, było czego się złapać.
z przyjemnością będę wspominać te podróże na stogi albo do brzeźna/nowego portu.- 21 0
-
2015-02-17 13:22
Ja bym je postawił przy plaży jako przebieralnię i ochronę od wiatru ale zaraz by nieznani wybili wszystkie szyby.
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.