• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Spichrzów: dwie oferty na zagospodarowanie

Katarzyna Moritz
27 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
W optymistycznym wariancie zagospodarowanie wyspy nastąpi w przeciągu 9 lat. W optymistycznym wariancie zagospodarowanie wyspy nastąpi w przeciągu 9 lat.

Dwa konsorcja są zainteresowane zagospodarowaniem północnego cypla Wyspy Spichrzów: jedno z nich planuje to zrobić w ciągu prawie dziewięciu, drugie w ciągu prawie 12 lat.



W piątek otwarto koperty z ofertami w postępowaniu na wybór partnera prywatnego, który wraz z miastem zagospodaruje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego Wyspę Spichrzów.

Oferty zostały złożone przez konsorcjum firm Multibud W. Ciurzyński S.A., Immobel Poland SPV 10 Sp. z o.o., Immobel Poland SPV 11 H Sp. z o.o. oraz konsorcjum firm Activia, Euro Styl, KD Kozikowski Design, Nowak Nieruchomości, Poleko i TPS.

- W złożonym harmonogramie realizacji przedsięwzięcia, oferenci zadeklarowali kompleksowe zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w różnym przedziale czasowym. Pierwsze konsorcjum chce to zrobić w 103 miesiące, drugie w 143 miesiące - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego w gdańskim magistracie.

Oferty obecnie będą sprawdzane przez komisję pod względem formalnym, a następnie oceniane zgodnie z pięcioma kryteriami: pod względem oceny koncepcji urbanistyczno-architektonicznej (waga kryterium 35 proc.), podziału zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy partnerem prywatnym a podmiotem publicznym (waga 10 proc.), wielkości partycypacji podmiotu publicznego w kosztach budowy obiektów celu publicznego (waga 25 proc.), terminu realizacji przedsięwzięcia, rozumianego jako uzyskanie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla ostatniego obiektu wchodzącego w skład przedsięwzięcia (waga 10 proc.) oraz wysokości płatności gotówkowej partnera prywatnego na rzecz podmiotu publicznego bez podatku od towaru i usług (waga kryterium 20 proc.).

Na niespełna 2 hektarach terenów północnego cypla Wyspy Spichrzów miałyby powstać głównie powierzchnie mieszkaniowe, usługowe i handlowe. Miasto zrezygnowało z forsowanego kilka lat temu pomysłu budowy Muzeum Bursztynu oraz ogólnodostępnego parkingu.

Wybrany partner prywatny będzie musiał zrealizować kilka obowiązkowych obiektów tzw. celu publicznego, w tym zewnętrzny układ komunikacyjny, w którego skład wchodzi wykonanie ul. Chmielnej wraz ze skrzyżowaniem z ul. Pożarniczą, ul. Motławskiej wraz ze skrzyżowaniem z ulicą Pożarniczą, ul. Pożarniczej oraz części ciągu pieszego przy nabrzeżu nr IX.

Ponadto w ramach zadań publicznych ma być wykonana przebudowa Długiego Pobrzeża, mostu Stągiewnego jako mostu zwodzonego, budowa mariny na południe od Mostu Stągiewnego, przebudowa skrzyżowania ulicy Podwale Przedmiejskie z ul. Chmielną oraz budowa ogólnodostępnej kładki dla pieszych, łączącej północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem.

Szacunkowy koszt inwestycji to 200 - 300 mln zł netto.

Wybór najkorzystniejszej oferty zaplanowany jest do dnia 16 marca 2015, a podpisanie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym do 31 marca 2015.

Obecne postępowanie w sprawie zagospodarowania północnego cypla wyspy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego to kolejne podejście miasta do tego tematu. Od 2009 roku samorządowcy negocjowali podobny pomysł z różnymi deweloperami. Ostatecznie zabudowa miała być realizowana przez spółkę celową powołaną przez miasto i firmę deweloperską Polnord, w której 51 proc. udziałów miało należeć do dewelopera. Miasto miało wnieść do niej grunt o wartości szacowanej w 2010 roku na ponad 50 mln zł. Ostatecznie rok później deweloper wycofał się inwestycji, ale na północnym cyplu Wyspy Spichrzów prowadzone są także inne inwestycje budowlane.

Opinie (81) 1 zablokowana

  • A tu odbudowa potrwa 100 lat - wszystko się zgadza. Ameryka!.

    • 2 0

  • Hotel Plaza Gdańsk City!

    • 1 2

  • Zbudować Gdańsk Empire Scraper!

    • 2 3

  • Drapacze chmur!

    • 1 4

  • Nie dla kładki!

    Kolejna kładka dla pieszych tnąca Motławę i ograniczająca możliwość rozwoju mariny. Genialny pomysł. Dać nagrodę temu, kto to wymyślił.

    • 6 3

  • Tylko parking (2)

    Było by dużo szybciej i taniej. A ile pożytku dla mieszkańców i turystów...

    • 14 33

    • Popieram, mieszkańcy zza obwodnicy też mają jakieś prawa.

      • 2 8

    • trolling level hard

      albo totalny kretynizm

      blokada antyspamowa to ch.

      • 6 1

  • Supermarket, Kosciół, ZUS

    Magazyn albo Pomnik Papieża

    • 11 3

  • Kładka dla pieszych?

    Na pewno w tym miejscu musi być możliwość przepływania jachtów. Więc obrotowy most kolejowy z Rudnik mógłby dostać drugie życie.

    • 13 1

  • Trzecia opcja (4)

    Więzienie/mordownia dla polityków działających na szkodę Państwa Polskiego, raz w miesiącu egzekucja, oczywiście płatne dla widowni i pay per view dla telewidzów, przyciągnęło by to więcej ludzi niż Liga Mistrzów i następcy polityków byli by uczciwsi.

    • 41 14

    • Nawołujesz do morderstw? (1)

      • 4 3

      • Morderstwa są na niewinnych ludziach

        A mi się marzy kara śmierci dla tych co ten kraj nisczą,przed drugą wojną chyba było takie prawo ale komuszki namieszały żeby ich kara nie dosięgła

        • 10 5

    • Taaaa, ale jakbyśmy mieli jednocześnie karać tak samo (1)

      pracowników co bąki zbijają i siedzą na trójmiasto.pl zamiast pracować, to poparcie spadło by do 5%. Demagogia. Zacznij od siebie o wielki sprawiedliwy.

      • 9 12

      • tego się boicie nie?
        że ludzie kiedyś upomną się o sprawiedliwość...

        • 11 3

  • żeby to po tej budowie nie wyglądało gorzej niż teraz (1)

    widok ruin nas męczył dziesiątki lat ale paradoksalnie to co tam postawi deweloper może być dla oka jeszcze cięższe...

    • 18 0

    • Kogo męczył tego męczył.. Mi się tam podoba ;)

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane