• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wznowienie prac na Wyspie Spichrzów. Zwodzony Most Stągiewny za 6,6 mln

Michał Stąporek
22 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Deweloper, który zabudowuje północny cypel Wyspy Spichrzów, zapłaci 6,6 mln zł za przebudowę mostu Stągiewnego. Pod koniec 2022 roku ta przeprawa będzie zwodzona. Deweloper, który zabudowuje północny cypel Wyspy Spichrzów, zapłaci 6,6 mln zł za przebudowę mostu Stągiewnego. Pod koniec 2022 roku ta przeprawa będzie zwodzona.

W lutym rozpoczną się prace przy budowie fundamentów kolejnych obiektów na Wyspie Spichrzów. Deweloper - firma Granaria - deklaruje, że liczy na kompromis z konserwatorem w sprawie zachowania ruin spichlerzy na wyspie. Podpisał także umowę z firmą Vistal na przebudowę mostu Stągiewnego na zwodzony. Zarówno budynki jak i most mają być gotowe pod koniec 2022 roku.



Jak oceniasz "nową" Wyspę Spichrzów?

Od kilku miesięcy na północnym cyplu Wyspy Spichrzów w Gdańsku jest spokojniej, niż przez ostatnie lata. Swoje prace zakończyli bowiem deweloperzy, którzy w 2016 roku rozpoczęli wielką metamorfozę tego terenu.

Przypomnijmy:

  • powiązana z pomorskim przedsiębiorcą Zbigniewem Nowakiem spółka Ognisty Wóz zbudowała przy nabrzeżu Motławy kilka budynków kompleksu Deo Plaza (hotel Radisson, mieszkania i lokale usługowe),
  • Granaria, spółka będąca partnerstwem prywatnych firm Immobel i Multibud oraz miasta, zakończyła pierwszy etap inwestycji, w ramach którego na wierzchołku cypla wyspy oddano do użytku hotel Holiday Inn, mieszkania oraz lokale usługowe,
  • właściciel hotelu Puro rozbudował swój obiekt z 92 do 211 pokoi.

Tak zmieniała się Wyspa Spichrzów w latach 2016 - 2019


Wszystkie te prace zakończyły się najpóźniej latem 2019 roku. W tym czasie odwiedziliśmy z kamerą dwa nowe hotele: Radisson i Holiday Inn.

Przygotowani do kolejnego etapu: tym razem 500 mieszkań



Spośród obecnych na północnym cyplu Wyspy Spichrzów deweloperów już tylko Granaria dysponuje terenami, które zamierza zabudować. Chodzi o centralną i wschodnią część wyspy, od strony mariny jachtowej działającej przy ul. Szafarnia.

Zgodnie z planem dewelopera, ma tu powstać ok. 500 mieszkań w kilku budynkach zlokalizowanych w kwartale między ulicą Pożarniczą a ul. Basztową. Ich projekt powstał w pracowni architektonicznej Mąka Sojka Architekci.

  • Tak mają wyglądać budynki, które powstaną w ramach drugiego etapu zabudowy północnego cypla Wyspy Spichrzów przez firmę Granaria.
  • Tak mają wyglądać budynki, które powstaną w ramach drugiego etapu zabudowy północnego cypla Wyspy Spichrzów przez firmę Granaria.

Ochrona pozostałości spichlerzy wstrzymuje prace na wyspie



Późnym latem szybkie wznowienie prac na Wyspie Spichrzów stanęło jednak pod znakiem zapytania. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków uznał wówczas, że pozostałości czterech spichlerzy znajdujących się na terenie Granarii (Pokój i Jedność przy ul. Motławskiej 3 i 4 oraz Kamienny Niedźwiedź i Żołędź przy ul. Basztowej 8 i Basztowej 7), zostaną wpisane do rejestru zabytków. Oznaczało to, że wszystkie prace na tym terenie muszą zostać wstrzymane, do zakończenia procedury związanej z wpisem.

Widoczne na zdjęciu duże pozostałości spichlerzy Turek (na pierwszym planie) i Steffen (w głębi) są od dawna objęte ochroną. Konserwator zastanawia się, czy objąć ochroną także pozostałości widoczne między nimi. Widoczne na zdjęciu duże pozostałości spichlerzy Turek (na pierwszym planie) i Steffen (w głębi) są od dawna objęte ochroną. Konserwator zastanawia się, czy objąć ochroną także pozostałości widoczne między nimi.

Nie wszystkie pozostałości spichlerzy trzeba będzie zachować?



Teraz jednak przedstawiciele Granarii zapowiadają, że jeszcze w lutym rozpoczną prace przy fundamentach, a następnie przy wznoszeniu konstrukcji kolejnych budynków na wyspie.

- Prace fundamentowe będzie prowadzić firma Keller, z którą już pracowaliśmy w tym zakresie. Po ich zakończeniu rozpoczniemy prace konstrukcyjne - zapowiada Jan Kurbiel z zarządu Granarii. Dodaje, że jego firma od połowy października ma prawomocne pozwolenie na budowę nowych obiektów.
Na pytanie jak to możliwe, skoro konserwator wstrzymał prace na tym terenie, Jan Kurbiel odpowiada, że "konserwator zmienił zdanie w kwestii wpisania ruin spichlerzy do rejestru zabytków".

Konserwator rozważał objęcie ochroną pozostałości czterech spichlerzy na Wyspie Spichrzów. Być może do rejestru zabytków wpisze tylko część z nich. Konserwator rozważał objęcie ochroną pozostałości czterech spichlerzy na Wyspie Spichrzów. Być może do rejestru zabytków wpisze tylko część z nich.
O potwierdzenie tej informacji poprosiliśmy Marcina Tymińskiego, rzecznika Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Igora Strzoka.

- Cały czas rozmawiamy z przedstawicielami inwestora na ten temat. Konserwator nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji, które relikty spichlerzy trafią do rejestru zabytków - wyjaśnia Marcin Tymiński.
Może to oznaczać, że z czterech pozostałości spichlerzy początkowo branych pod uwagę, tylko część zostanie objęta ochroną. W takim przypadku, deweloper musiałby wkomponować chronione spichlerze w nową zabudowę. Te niechronione mógłby rozebrać.

Most Stągiewny będzie zwodzony. Koszt: 6,6 mln zł



20 stycznia producent konstrukcji stalowych Vistal Gdynia poinformował, że zawarł umowę z Granarią na przebudowę Mostu Stągiewnego na most zwodzony. Wartość umowy wynosi ponad 6,6 mln złotych netto.

Zwodzony Most Stągiewny - wizja projektantów

Zwodzenie mostu jest obowiązkiem dewelopera. To tzw. inwestycja celu publicznego, zapisana w umowie z miastem Gdańsk. W ramach jej innych zapisów Granaria zbudowała już obrotową kładkę przez Motławę i przebudowała ul. Chmielną, od ul. Pożarniczej do Podwala Przedmiejskiego.

Nowa kładka nad Motławą otwarta na Boże Narodzenie 2019

Do II wojny światowej Most Stągiewny był zwodzony i biegła po nim linia tramwajowa z Głównego Miasta na Stogi. Dziś jego konstrukcja jest stała.

Od listopada 2022 roku, znowu będzie można go podnosić i opuszczać. Dzięki temu możliwa będzie rozbudowa miejskiej mariny jachtowej na południe od ul. Stągiewnej.

Opinie (405) ponad 10 zablokowanych

  • Mosty na Torunskiej

    Bardziej w tym miejscu należałoby coś zrobić bo nawet kajaczkiem nie można przepłynąć wyspy

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane