• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Krzysztof Koprowski
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.


Nowa stacja SKM Śródmieście, choć powstaje w centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska i ma rozładować tłok na dworcu głównym PKP, nie będzie służyła pasażerom wszystkich skm-ek. Nie wjadą tu pociągi jadące z i do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa.



Czy pociągi SKM do Pruszcza Gdańskiego powinny zatrzymywać się na przystanku Gdańsk Śródmieście?

Szybka Kolej Miejska na odcinku Gdańsk Główny - Rumia posiada własne torowisko i to po nim głównie jeżdżą jej pociągi. Istnieją jednak połączenia dalsze, i wówczas składy SKM jeżdżą po torach dalekobieżnych. Pociągi wjeżdżają na nie w Rumi i w Gdańsku Głównym.

Tak też dzieje się w przypadku pociągów SKM, które kursują na południe od dworca głównego w Gdańsku. Wprawdzie w obecnym rozkładzie nie ma takich połączeń, ale od grudnia wrócą pociągi do Pruszcza Gdańskiego.

- Czy to faktycznie prawda, że po wybudowaniu przystanku Gdańsk Śródmieście pociągi jadące z/do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa nie będą mogły zatrzymywać się na tym przystanku, bo nie będzie przy nim odpowiednich torów? - pyta zaniepokojony czytelnik Trojmiasto.pl.

Tak, to prawda. Szybka Kolej Miejska połączy swoje tory biegnące do stacji SKM Śródmieście z torami dalekobieżnymi, ale dopiero w przyszłości. Zanim do tego dojdzie, stacja SKM Śródmieście będzie na swego rodzaju "ślepym torze", nie połączonym z torami prowadzącymi do Pruszcza, Tczewa i dalej na południe kraju. Dlatego pociągi w tym kierunku będą wyruszały z dworca Gdańsk Główny i nie zatrzymają się na stacji SKM Śródmieście.

- Taki układ połączeń torowych był planowany od początku przystąpienia do tej inwestycji. Wpięcie w tory PKP Polskich Linii Kolejowych [czyli dalekobieżne - dop. red.] byłoby możliwe na kolejnej najbliższej stacji PKP PLK, gdyby doszło do dalszego przedłużenia linii SKM do stacji Gdańsk Południowy. Takie rozwiązania są przewidziane w miejskiej koncepcji budowy węzła integracyjnego Most Czerwony - tłumaczy Marcin Głuszek,

Faktycznie, miejscy planiści co jakiś czas przypominają o Moście Czerwonym, który ma być zlokalizowany w pobliżu stacji Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Jednak budowa tego kontrowersyjnego dla wielu węzła komunikacyjnego to melodia bardzo odległej przyszłości. Dziś nie wpisano go do żadnych planów inwestycyjnych miasta i nie zarezerwowano na jego budowę żadnych pieniędzy. A pieniędzy wymaga on sporych: plany przewidują tu budowę peronów dla SKM i kolei regionalnej, ale również doprowadzenie w ten rejon tramwaju wzdłuż ul. Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej, a także rozbudowę układu drogowego tzw. dzielnic południowych.

Czytaj także: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat.

Czytaj także: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Umowa na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście została podpisana 31 lipca br. Wykonawcą wyłonionym w przetargu zostało konsorcjum firm: Rajbud i Dekpol.

Koszt inwestycji obejmującej przedłużenie trasy SKM, przebudowę peronu na dworcu głównym oraz budowę nowego przystanku wyniesie ok. 66,7 mln zł.

Wcześniej z powodu rażąco niskiej ceny ofertowej na ten projekt(61 mln zł) odrzucono propozycję spółki Balzoa.

Nowa odcinek miejskiej kolei gotowy ma być w ciągu 70 tygodni od momentu podpisania umowy.

Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

  • pruszczanin dawny gdanszczanin (1)

    i tak nie przesiade sie na srodek masowego razenia
    dziekuje

    • 3 1

    • Pruszcz był dzielnicą Gdańska za NSDAP.
      Masz takie ciągoty?

      • 2 1

  • ten co to wymyślił powinien siedzieć w kiciu

    co tam. lepsze numery są w trUjmieście

    -tunel pod Pachołkiem za 2 ooo ooo ooo NPL
    -lotnisko w Gdyni
    -most do Fisharmonii
    -Spacerowa jednopasmowa
    -trójmiejskie rowery nur fur Zzoppotterr
    -esta-esta-kada

    żeby te miasta odbagnić, potrzeba by... tsunami?

    • 11 0

  • WYSTARCZY KILKA ROZJAZDÓW I PO SPRAWIE - ale lepiej zrobić to za kilka lat...

    • 5 0

  • Ha ha ha

    Wiedziałem od początku. Ludzie i nikt za to nie beknie?

    • 7 0

  • PKP przypomina - piechota zdrowiej!

    • 13 0

  • Kursy SKM do Tczewa były zawieszone od 2011 z powodu modernizacji trasy E65. Na przebudowywanej trasie nie było miejsca dla pociągów kolejki. Skm-ki do Tczewa będą jeździły z nowym rozkładem, od 8.12 i pasażerów na pewno nie zabraknie. Powstaje pytanie o celowość tak dużej inwestycji jak budowa przystanku Śródmieście skoro nie będzie on służył wszystkim pasażerom ... Czyli stara bajka: miało być dobrze ale nie wyszło ... jak zwykle

    • 12 0

  • Tania oferta

    Cyt:"Wcześniej z powodu rażąco niskiej ceny ofertowej na ten projekt(61 mln zł) odrzucono propozycję spółki Balzoa."
    Może ktoś powie o co cho? Czyżby to nie była spólka kolesi budynia czy zegarmistrza czy co?

    • 2 1

  • Tylko jedno pytanie ! (1)

    Kiedy to idiotyczne niedopatrzenie zostanie naprawione. Nie ma sensu teraz gadać o czerwonym moście czyli inwestycji której po prostu na razie nie ma tylko wpinać jak najszybciej linię skm przed stacją śródmieście.

    • 61 5

    • Jak nie wiadomo o co chodzi...

      to zrobi się kolejny przetarg na przebudowę itd. Pamiętajcie, że największe pieniądze robi się na drogich, słomianych inwestycjach... Idiotyczne jest dla tych co nie maja udziału w zyskach.

      • 11 2

  • Jeżeli wagoniki SKM byłyby dalej takie brudne i zdewastowane to wolałbym nimi nie jedźić.

    • 6 0

  • Znając niezawodność SKM będą ogromne problemy z dojazdem od Gdańsk Śródmieście do Gdańsk Główny. (1)

    Więc o co tyle krzyku?

    • 37 4

    • Z buta będzie szybciej i zdrowiej ;-)

      • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane