• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z pętli zniknęły wiaty, bo w planach jest parking

Krzysztof Koprowski
20 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Z pętli autobusowej Jana z Kolna zniknęły wiaty, bo docelowo powstać ma tu parking wielopoziomowy. Z pętli autobusowej Jana z Kolna zniknęły wiaty, bo docelowo powstać ma tu parking wielopoziomowy.

Pętla autobusowa Jana z Kolna wkrótce ma zniknąć z obrazu miasta. Ma być tutaj parking na niemal pół tysiąca samochodów. I choć na rozpoczęcie budowy trzeba jeszcze poczekać, to już wcześniej zdemontowano wiaty przystankowe. Niebawem zamontowane zostaną ponownie.



Wcześniej na pętli znajdowało się pięć wiat chroniących pasażerów przed chłodem i deszczem. Wcześniej na pętli znajdowało się pięć wiat chroniących pasażerów przed chłodem i deszczem.
Biurowiec Tryton powstanie naprzeciwko Placu Solidarności. Jego budowa zapowiadana jest od kilku lat. Biurowiec Tryton powstanie naprzeciwko Placu Solidarności. Jego budowa zapowiadana jest od kilku lat.

Czy w centrum miasta powinny powstawać ogromne parkingi?

Wiaty na pętli zostały zdemontowane już w zeszłym roku, choć nawet wówczas rozpoczęcie prac budowlanych planowano na początek 2012 roku. Pasażerowie nie mieli nie tylko gdzie schronić się przed opadami deszczu czy śniegu, ale nawet usiąść, bo jednocześnie zniknęły również ławki.

- Rozpoczęcie budowy planowane było pierwotnie na pierwszą połowę 2012 roku. Po likwidacji wiat, na miejscu przyszłej inwestycji, miały rozpocząć się prace archeologiczne. Pod koniec roku otrzymaliśmy jednak pismo, iż inwestycja może się opóźnić o kilkanaście miesięcy. W związku z tym 14 października zamontowaliśmy dwie ławki - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Taka decyzja to efekt podpisanego jeszcze wcześniej, bo w lipcu, porozumienia pomiędzy miastem a inwestorem biurowca Tryton (firmą Echo Investment z Kielc) planowanego do realizacji od kilku lat, naprzeciwko Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z umową, dla zapewnienia realizacji niezbędnej ilości miejsc parkingowych (wg wyliczeń planistów niedobór dla tego obszaru miasta wynosi aż 600 stanowisk), powstanie nowy parking kubaturowy na terenie pobliskiej pętli autobusowej zobacz na mapie Gdańska.

- Pomiędzy miastem a spółką została podpisana przedwstępna warunkowa umowa o oddanie gruntu stanowiącego część pętli autobusowej w odpłatne użytkowanie. Spółka będzie ponosić opłaty z tytułu ustanowienia użytkowania, tj. pierwszą opłatę płatną przed zawarciem umowy użytkowania oraz opłaty roczne. Wysokość opłat zostanie ustalona w przyrzeczonej umowie użytkowania - tłumaczy ustalenia umowy Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

W momencie otrzymania niezbędnych pozwoleń zostanie także podpisana ostateczna umowa między miastem a kielecką firmą na okres dwóch lat z jednoczesnym zobowiązaniem miasta do jej przedłużenia o 18 lat, pod warunkiem wybudowania przez firmę parkingu w ustalonym terminie. Inwestycja realizowana przez Echo Investment ma być gotowa w ciągu dwóch lat - dotyczy to zarówno parkingu, jak i biurowca.

Z informacji uzyskanych od kieleckiej firmy wynika, że prace budowlane mają ruszyć w tym roku, przypuszczalnie w drugiej połowie. Jednocześnie ma także powstawać parking na pętli przy ul. Jana z Kolna. Będzie on liczył co najmniej 493 ogólnodostępne miejsca parkingowe (pozostałe brakujące 107 planuje się zlokalizować w biurowcu, w kondygnacjach podziemnych).

Gigantyczny parking jak na warunki śródmiejskie, w których dąży się do eliminacji ruchu indywidualnego, zajmie ok. połowę pętli. Choć plan zagospodarowania dopuszcza jej funkcjonowanie w ograniczonym zakresie, zostanie ona przypuszczalnie całkowicie zlikwidowana. Zarząd Transportu Miejskiego już opracowuje nowe zasady ruchu autobusów.

- Planujemy powstanie nowej pętli na placu w rejonie ulic: Giełguda, 3 Maja oraz Dąbrowskiego zobacz na mapie Gdańska. Jednocześnie utrzymana zostanie istniejąca pętla przy ul. Kolejowej. Rozważamy także skierowanie niektórych linii w głąb Śródmieścia, aby wykonywały pętle uliczne - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska, rozważana jest także możliwość stworzenia nowej siatki połączeń, tak by autobusy nie kończyły biegu w centrum, a jechały dalej np. z Wyspy Sobieszewskiej na górny taras, co jest w tej chwili niemożliwe z powodu ogromnych zatorów drogowych i braku możliwości stworzenia realnego, sztywnego rozkładu jazdy uwzględniającego opóźnienia na trasie.

Na szczęście nim dojdzie do rozpoczęcia jakichkolwiek zmian, na pętli ponownie pojawią się wiaty przystankowe. - Udało nam się porozumieć z prywatną firmą dysponującą wiatami, która zgodziła się postawić tam swoją wiatę. Postawimy ją, jak tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne - kończy rzecznik ZDiZ.

Czytaj też: Nowoczesne miasto musi rozwijać się do wewnątrz

Miejsca

Opinie (197) 3 zablokowane

  • Polska ciągle 40 lat za Europą - niestety, również mentalnie. (4)

    W Europie (zachodniej) robią wszystko, żeby wywalić samochody z centrum, ograniczyć ruch dla niezbędnych dostaw i transportu niepełnosprawnych. Wzmacnia się komunikację miejską, buduje infrastrukturę rowerową, zamyka samochodom osobowym wjazd do centrum, wprowadza strefy uspokojonego ruchu, priorytetem w organizacji ruchu staje się pozycja pieszego. Tymczasem w Gdańsku, zatłoczonym Gdańsku, gdzie samochodów jest za dużo, przez co korki robią się masakryczne, buduje się jeszcze parking w samym centrum. No dobra, to jeszcze ujdzie, 1 duży parking też się może przydać, kierowcy może przestaną parkować po chodnikach i drogach rowerowych. Ale, na miłość Boską, nie kosztem pętli autobusowej i słabego transportu publicznego!

    • 17 3

    • bredzisz człowieku. trasy rowerowe powstają, obwodnica i pare innych tras też, (3)

      pokaż mi duże miasto w europie zach gdzie nie ma korków. jedyną rożnice jaką ja widzę to jakość nawierzchni w centrum. u nas to jest poprostu dramat.

      • 4 8

      • w Europie jest kilka dużych miast gdzie korki nie są problemem

        wszystkie te miasta mają system pobierania opłat za parkowanie w centrum, rozwiniętą sieć komunikacji publicznej i jeszcze lepiej rozwinięty system dróg rowerowych i ulic wolnych od ruchu samochodowego (z dopuszczeniem dowozu do sklepów w określonych godzinach). Mam wymieniać?

        • 1 0

      • Gdy istnieje możliwość szybkiego/wygodnego dotarcia do centrum komunikacją zbiorową, rowerem, skuterem, segwayem, etc. to w korkach stoją głównie ochotnicy.

        • 3 0

      • nie bredź

        • 1 2

  • BEZEDURA

    Takiej bzdury to dawno tu nie czytałem . Zlikwidowac pętlę autobusową na rzecz parkingu ?????? Na Wałowej juz prawie pętli nie ma , na Jana z Kolna parking , A gdzie autobusy ??? Na księżycu ? Od dawna wiem , że w ZTM siedzą ignoranci , banda małolatów bawiąca sie w komunikację , ale taki pomysł to już przekracza wszelkie granice . " Pętle uliczne " !!! Gdzie , naokoło Madisona , czy Krewetki ? Bez kibla , bez miejsca do wypicia herbaty ? A zima ? Co , z****...ny TOI TOI ? Proponuję p.Ziomkowskiemu aby skorzystał z takiego kibla przy - 20 zimą ! Ludzie to najbardziej debilny pomysł w dziejach Gdańska .Wszyscy chcą super komunikacji , ale jak najdalej od siebie . Jeszcze ZTM przyjdzie w łachę , po prośbie . Na EURO . A wtedy kierowcy skierują to porąbaną firmę - do diabła . Niech p. Ziomkowski sam wozi kibiców . Na TOI TOIu . P.S. A gdzie są te słynne parkingi podziemne na Podwalu Staromiejskim ????? w Du...ie !!!!

    • 12 1

  • parking kubaturowy - jezyka polska byc mocna trudna (1)

    parking wielopoziomowy - w języku ojczystym

    • 3 0

    • Parking jednopoziomowy podziemny jest kubaturowym, ale nie jest jednocześnie wielopoziomowym.

      • 1 0

  • A kto za to zapłaci? (13)

    I komu oczywiście?
    Publiczne pieniądze to można jak widać bezkarnie przepierniczać.W prywatnej firmir ten co tak zadecydował wyleciał by na zbity pysk i jeszcze zapłacił za straty.

    • 12 4

    • a na co byś wydał tą kasę lepszego? (12)

      parkingów w centrum już teraz zaczyna brakować, więc pomyśl, co będzie za kilka lat.

      • 3 7

      • Na przykład na znaki... (7)

        "zakaz wjazdy samochodów" do centrum.
        Centrum powinno być wogóle wyłączone z samochodów albo powinny być holenderne opłaty za wjazd, jak w Londynie.

        • 4 7

        • pogięło cię człowieku chyba (6)

          dobrze, że tacy jak ty nie rządzą tym miastem

          • 3 3

          • Tacy jak ty to markecie pod kasę by pojechali blachosmrodem. (5)

            Już za kilka lat i u nas bedzie zakaz wjazdu do centrum.

            • 3 4

            • to nie twoja sprawa, czym jeżdżą inni ludzie (4)

              jak chcesz, to jeździj sobie dalej busem, czy tam tramwajem - nie wnikam, ale z łaski swojej bądź tak miły i odczep się od kierowców.

              • 3 2

              • to nie jest problem kierowców (1)

                tylko kierowców mających problemy z wyobraźnią. W warunkach nieelastycznej podaży i rosnącego popytu, trzeba dokonywać wyborów: albo parkingi w centrum i korki na dojeździe do niego, albo obciążanie chcących jeździć wszędzie samochodami opłatami za taką "wygodę"

                • 2 0

              • nie będzie korków, jak otworzą tunel pod martwa wisłą i obwodnicę południową

                • 1 1

              • Już się odczepiam. (1)

                Tylko parkujcie w miejscach wyznaczonych a nie na chonikach i na środku drogi.

                • 5 0

              • no to chyba po to się buduje parkingi, czyż nie?

                • 1 2

      • Centrum nie jest od parkowania.Samochody powinny zostawać poza centrum,tak jak to ma to miejsce w wielu cywilizowanych miastach (3)

        na Świecie. Do centrum dojeżdża się komunikacją miejską.
        Za kilka lat i u nas tak będzie.A takie miejsce jest zbyt cenne aby budować tam parking.

        • 2 4

        • nie zgadzam się (2)

          ja dojeżdżam od lat samochodem i nie mam ochoty tego zmieniać. natomiast wkurzają mne auta zastawiające place i chodniki, dobrze że są w planach w jakieś parkingi, szkoda, że nie na targu węglowym na przykład ale i tak krok w dobrą stronę

          • 2 2

          • sie możesz nie zgadzać

            wprowadzą zakaz wjazdu do centrum i bedziesz dygał z aktówką pod pachą

            • 1 0

          • Ale niestety albo stety właśnie za kilka lat bedziesz musiał zapewne zmienić swoje przyzwyczajenia

            jeśli pracujesz w centrum,bo bedą to strefy zamknięte dla ruchu.
            A te prakingi to jak może nie doczytałeś to tylko chwilowo mają tam powstać bo potem ma tam byc biurowiec.

            • 1 0

  • Parking (1)

    Jeżeli parking będzie płatny to efekt będzie mniej więcej ten sam jak z parkingiem na Wałach między Zieleniakiem, a Dworcem PKP. Nawet w weekendy parking jest w połowie pusty, za to ja mam problem by zaparkowac samochód pod własnym domem przy Rajskiej...szukając luki między autami "gości". Obecność pętli w pobliżu Dworca z uwagi na główny węzeł jest konieczna. Oby zapowiedzi o jej budowie przy Placu Zebrań przeszły w czyn.

    • 10 0

    • Płatność a płatność

      Tamten parking kosztuje 50 zł za dobę, czyli przy parkowaniu w dni robocze średnio 1050 zł za miesiąc - to kogo stać na taki wydatek? Ale jakby obniżyli cenę 10-ciokrotnie to kto wie...

      • 1 2

  • dziś rano znowu zamknęli jeden pas w kier.Gdańska

    i znowu korki aż do mostu pod Stocznią. A to była 7:10.
    Fachowcy za dychę, naprawiają te 2 dziury już drugi miesiąc, żal.

    • 3 2

  • Smutne, naprawdę władze nie widzą, że zabierają duszę miastu?

    Wstawiać chcą plastikowe budynki, żeby dogonić zachód, ale czy o to chodzi? Zachowajmy swojej tożsamości, nie idźmy w wieżowce i galerie, które są dla większości z nas kiczem.

    • 6 2

  • czy redaktor Koprowski umie liczyć do 5?

    Z treści podpisu "Wcześniej na pętli znajdowały się cztery wiaty, chroniące pasażerów przed chłodem i opadami." pod zdjęciem pętli, na której stoi PIĘĆ wiat wnioskuję, że nie...
    Po napisaniu artykułu wiele osób go przeczytało. Szkoda, że nie należy do nich Pan redaktor.

    • 2 1

  • To jest skandal i kompromitacja polityki miasta (4)

    To ma być niby spójna polityka?
    Tworzymy miasto przyjazne mieszkańcom, strefy tempo 30, stawiamy na komunikacje miejską, tereny przyjazne pieszym i rowerzystom, park&ride itd...
    ....a teraz taki kwiatek?! Marnowanie miejsca na parking dla puszek kosztem wygody pasażerów?

    Pięknie,chciałbym poznać nazwisko urzędnika, który to zatwierdził... :(

    • 29 7

    • a kierowca to nie mieszkaniec?? (3)

      dla mnie ten pomysł jest bardzo przyjazny mieszkańcom

      • 3 9

      • (2)

        przyjaznym - będziesz tam stal w gigantycznych korkach, trochę wyobraźni!

        • 8 1

        • nie bedzie korków (1)

          lada moment otworzą wiadukt, zamkną wjazd na starówkę, otworzą tunel pod martwa wisła, obwodnicę płd - mało kto będzie jezdził jana z kolna. uwierz w ducha kolego;]

          • 2 2

          • jak nie będzie korków, to nie będzie ich tylko przez tą krótką chwile, jaka jest potrzebna, żeby się kierowcy zorientowali, że w tym miejscu nie ma korków - potem korki wrócą.

            • 4 0

  • czy będzie dobry przejazd? (3)

    No cóż za publiczne pieniądze można wszystko. Zdemontować, ponownie zamontować. Cóż, nie swoje to łatwą ręką się wydaje. Szkoda, że to za nasze podatki !!!
    Myślę, że parking to dobra sprawa, tylko martwi mnie jedna rzecz. Powstanie super biurowiec, powstanie super parking, a czy powstanie nowa Jana z Kolan? Przecież tam non stop są korki i jak sobie pomyślę, że Podwale - Wały Piastowskie - Jana z Kolan będą maksymalnie załadowane to mi się odechciewa wizji tej inwestycji (ilość aut w dotychczasowych korkach + dodatkowe 500 aut = maks korek). Nikt nie mówi o rozbudowaniu Jana z Kolna, nikt nie mówi o tym, że zostaną dobudowane nowe pasy. Jeżdżę tą trasą dwa razy dziennie i ciągle w korku.

    Co do parkingu to mam pytanie.
    1. Dlaczego i po co jest słynna dziura wstydu naprzeciwko Medisona??
    przecież jak nie ma pieniędzy na inwestycje to tam też można zrobić duży parking!!
    2. Nie rozumiem dlaczego na Jana z Kolan na powstać taki duży parking, skoro po przeciwnej stronie będzie duży (400-500 aut) parking przy budynku ECS?
    Czy ta biedna ulica Jana z Kolan to wytrzyma?
    Miejmy nadziej, że tak, a jak nie to zawsze z podatków wszystko da się zrobić :)

    • 10 4

    • To On klęczał na obu kolanach???

      Niesamowite! Do tej pory przekonany byłem, że korzystał z jednego kolana. Ale, jak mawiają, całe życie się człowiek uczy, a i tak głupim umiera :DDD

      • 1 0

    • dziura wstydu to imho nie za dobre miejsce na parking

      nie ma tam na tyle dobrego dojazdu, by zapewnić płynny ruch. parking w tym miejscu sparaliżuje okolicę. poza tym szkoda takiej działki w centurm na parking. zamiast tego proponowałbym:
      - dwupoziomowy parking podziemny pod targiem węglowym
      - dwa mniejsze parkingi piętrowe - jeden w okolicy urzędu pracy, drugi w okolicy przyszłego teatru szekspirowskiego

      • 1 1

    • Hmmm

      Czemu twierdzisz ze biedna... To ze budynki sa komunalne nie znaczy o ulicy...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane