• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM darował wysokie kary GAiT-owi

Maciej Korolczuk
9 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
ZTM liczy, że GAiT umorzoną karę przeznaczy na skuteczną rekrutację nowych kierowców i motorniczych. ZTM liczy, że GAiT umorzoną karę przeznaczy na skuteczną rekrutację nowych kierowców i motorniczych.

Zarząd Transportu Miejskiego najpierw nałożył, a następnie odstąpił od egzekucji kary dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów za kwietniowe i majowe niewykonania kursów. W sumie miejski przewoźnik zaoszczędził ponad 450 tys. zł. - Powodem niewykonanych kursów były obiektywne trudności z zapewnieniem przez GAiT pełnej obsady kierowców. Spółka dokłada teraz wszelkich starań, by to zmienić, dlatego liczymy, że te środki przeznaczy np. na skuteczną rekrutację nowych pracowników - tłumaczy ZTM.



Umorzenie kary przez ZTM to moim zdaniem:

Przypomnijmy. Pierwsze kary za niewykonane kursy ZTM nałożył na GAiT w marcu. Spółka kierowana przez Macieja Lisickiego musiała zapłacić 85 tys. zł kary umownej za nierealizowanie umowy przewozowej. Zapisy mówią, że kara za niewykonane wozokilometry jest naliczana w przypadku, gdy wskaźnik wykonania spadnie poniżej 99,7 proc. Pierwsza połowa roku była pod tym względem trudna - nie tylko dla przewoźnika, ale przede wszystkim dla pasażerów, narzekających na wypadające kursy autobusów.

Problem nasilił się wiosną. Najgorszy pod tym względem był kwiecień. Tylko za ten miesiąc ZTM nałożył na GAiT karę w wysokości 306 tys. zł. W maju niewykonanych kursów było o połowę mniej niż miesiąc wcześniej, ale wciąż bardzo dużo - kary wyniosły 156 tys. zł. GAiT płacić ich jednak nie musi.

- ZTM zdecydował nie nakładać kary na operatora z uwagi na to, że powodem niewykonania wozokilometrów, co jednoznacznie wykazała spółka GAiT, były trudności z zapewnieniem pełnej obsady kierowców - podkreśla Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Należy uznać to za przyczynę leżącą poza operatorem, bo sytuacja, w której karzemy operatora za problem mający zasięg krajowy, z którym również borykają się operatorzy i organizatorzy komunikacji miejskiej w innych miastach, w naszej ocenie byłaby niedopuszczalna. Kary naliczane są wyłącznie z przyczyn leżących po stronie operatora. Spółka GAiT zapewnia nas, że od kilku miesięcy czyni wszelkie starania, by pozyskać kierowców i ponosi związane z tym nakłady finansowe. Warto podkreślić, że problem odejść kierowców z pracy nasilił się w momencie wprowadzenia w Polsce przepisów dotyczących obniżenia wieku emerytalnego.

W ubiegłym tygodniu o stan komunikacji miejskiej w Gdańsku prezesa Lisickiego pytał Kacper Płażyński


Pierwszy i ostatni raz



Według ZTM, a więc organizatora komunikacji, miejski przewoźnik nie ma wpływu na braki kadrowe w spółce i od wielu tygodni robi wszystko co w jego mocy, by zapełnić wakaty. W tym celu szuka pracowników w innych gminach, m.in. w Kartuzach czy Kościerzynie, a także za granicą. Spółka nawiązała w ostatnim czasie ścisłą współpracę z biurami pośrednictwa pracy i szuka nowych pracowników m.in. w Gruzji i na Ukrainie.

- Wychodzimy z założenia, że te pieniądze GAiT może przeznaczyć np. na akcję promocyjną i informacyjną, by zwiększyć szansę na skuteczniejszą rekrutację nowych pracowników. Taka sytuacja zdarza się po raz pierwszy. Staramy się rozumieć pewne ograniczenia na rynku pracy i elastycznie na nie reagować. Liczymy, że to pierwszy i ostatni raz, gdy musimy reagować w taki sposób.
Zobacz także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów

Co z karami dla innego przewoźnika - firmy BP Tour, z którą ZTM także ma umowę, która przewiduje naliczanie kar za nierealizowanie kursów?

- Zapisy umowy przewozowej z BP Tour są podobne do umowy z GAiT, ale zawarcie obu umów nastąpiło w dwóch różnych trybach. Z BP Tour odbyło się to na zasadzie przetargu, a więc tu nie ma możliwości aneksowania istotnych warunków. Umowa z GAiT - jako podmiotem wewnętrznym - została zawarta w trybie powierzenia, zgodnie z zapisami unijnymi, co oznacza, że dopuszcza się jej aneksowanie - doprecyzowuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Przyjadą kierowcy z Białorusi



Jak te środki planuje spożytkować GAiT? Już teraz firma organizuje i finansuje szkolenia kierowców. Tylko na jedną osobę to koszt około 6,5 tys. zł. Warunkiem jest przepracowanie dwóch lat w GAiT po zdobyciu uprawnień. Od 2017 r. przeszkolono kilkudziesięciu kierowców i jak zapewnia spółka - większość z nich otrzymała uprawnienia i pracuje w GAiT.

- Obecnie zajęliśmy niemal wszystkie firmy szkoleniowe, uprawnienia zdobywa teraz około 30 kierowców. Współpracujemy z Gdańskim Urzędem Pracy oraz agencją pracy sprowadzającą pracowników z zagranicy. Niebawem ma u nas zawitać grupa kierowców z Białorusi. Po krótkim szkoleniu i poznaniu miasta zasiądą za kierownicami naszych autobusów - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Planujemy też szersze działania, pozwalające dotrzeć do kierowców ze stażem, ale spoza aglomeracji trójmiejskiej. Na ten moment nie chcielibyśmy zdradzać szczegółów. Jest to temat ważny dla nas od wielu miesięcy i ogromnie doceniamy fakt, iż ZTM okazuje zrozumienie dla sytuacji. Jak podkreślaliśmy, z brakiem kierowców, szczególnie po obniżeniu wieku emerytalnego, mierzy się cała Polska.

Opinie (271) 10 zablokowanych

  • Mamy nadzieję, że gdańszczanie nie połapią się (6)

    Obniżyliśmy wiek emerytalny, rozdajemy 500+ za free a za chwilę 1000+, więc wiadomo że nikomu nie chce się pracować. Trudno, wprowadzi się państwowe święto Dzień Pieszego Pasażera i w każdą niedzielę wszystkie autobusy zostaną w zajezdniach. Tylko jak to sprzedać ludziom, aby się nie połapali, hmmmm....., może 2000+? Macie pomysł?

    • 35 20

    • Skory wszystkie niedziele będą wolne od handlu, to może faktycznie zawiesić komunikację w dni świąteczne??

      • 10 3

    • Trzeba wprowadzić napis, że do autobusu wpuszczamy

      Tylko klientów z krawatami. Klient z krawatem jest mniej awanturujacym się.

      • 17 1

    • Wolne od opłat przejazdy dla dzieci.

      • 3 0

    • xxx (1)

      Taki muł pasiasty, jak ty chciałby pewnie zeby ludzie pracowali do 100 lat, odnosnie 500+ mam mieszane uczucia, ale wiem, że dzieci kosztują, i jesli państwo chce , by dzieci się rodziły, to musi "jakoś" pomagać.

      • 14 7

      • Tak, więc pomóżmy w ten sposób, że nie będzie tramwajów w niedziele.

        Motorniczowie też mają rodziny i chcą mile spędzić czas z dziećmi.

        • 12 3

    • Świadomy wyborca

      Zarąbać resztę kasy z OFE, pracować do min. 75 plus, zlikwidować przedszkola, wystarczą szkoły, nabór od 3 lat itd.
      PS.
      Przytulić parę mieszkań lub kamienic.

      • 15 1

  • ztm

    Bravo Budyń.

    • 14 4

  • Ja mam inne pytanie ile zarabia kierowca autobusu ? (1)

    Skoro szkolenie to koszt około 6,5 tys. zł.
    To chyba kierowca ma te 3,5 tys. zł na rękę.

    • 6 17

    • Nie w Gdansku :)

      • 16 0

  • Chyba jaja sobie robią z nas wszystkich . Propaganda sukcesu .

    • 33 1

  • Kasa (1)

    Nie ma kierowcow bo za malo placa. Ale juz podwykonawcy wynajeci orzez GAiT jakos moga dac wyzsze wyplaty swoim kierowcom

    • 35 2

    • Płacą jeszcze mniej

      • 1 1

  • Sprawa dla prokuratura (4)

    Nie ma co zglosze sprawe na nie gospodarność ZTM do prokuratury, moze chociaz ktoś poleci z tej firmy. Bogu dzieki że w prokuraturze nowi ambitni ludzie sie pojawili będą mieli szanse dokopac temu „betonowi”. W Warszawie wiekszość ludu tez oczekuje zmian i kandydat P. Jaki ma wielkie szanse na zwyciestowo więc my w Gdansku tez poprzyjmu nowego kandydata na prezedenta miasta tylko - Maciej Płażyński !!

    • 39 17

    • prokuratura (1)

      Gait też do prokuratury,w końcu trzeba z tym zrobić porządek.Co oni robią w tym pięknym Gdańsku.Czas na zmianę włodarza,on nie panuje nad tym co tu jest wyprawiane.

      • 14 0

      • Panuje, panuje. Nawet steruje tymi przekrętami.

        A jak coś walnie jak pompy w Saur to głowę w piasek i cisza.

        • 9 0

    • Łyknąłeś jabola na 100%...ś.p. niestety.

      • 3 7

    • Raczej Maciej Plazynski z grobu nie wstanie i prezydentem nie bedzie

      • 1 1

  • To ZTM tak sobie

    może umarzać kary firmom mimo za są w umowie ? Rozumiem że karę dla Saur też się umorzy ? Jak prezydent zdecyduje to wszystko można. Tylko jakoś podatków nie umarza się.

    • 46 1

  • No co, kolega koledze nie pomoże.

    • 33 0

  • Kara dla GAIT? (1)

    Policjant dał karę kierowcy czy policjant dał karę dla kierowcy?

    • 9 1

    • Po mazursku czy białostocku

      Tam tak mówią.

      • 1 0

  • kierowcy

    Dajcie godnie zarobić i macie problem rozwiązany a nie żeby kierowca nie miał nawet 3000zł netto po kilku latach pracy zaraz ktoś powie że to dużo więc zapraszam za kółko.

    • 41 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane