• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • Czyli za zakup 46 autobusów zapłaciliśmy 79 milionów a..... (3)

    A za wynajęcie 48 autobusów to zapłacimy 117 milionów ...... kto to podpisał ?

    • 45 3

    • Uzywane i nowe to dla Ciebie to samo?

      Uzywane, które od momentu zakupu trzeba za ciężkie pieniądze naprawiac, choć na rynku nie ma mechanikow, którzy sa gotowi pracować za pieniądze, które GAiT jest w stanie im placic, porownujesz z najmem pojazdow zupełnie nowych, za serwisowanie których nie zapłacisz w ciągu osmiu lat ani zlotowki więcej.

      • 0 0

    • Pewnie Maciej L.

      Mam nadzieję, że wkrótce tak o nim będzie się pisać...

      • 2 0

    • Ktos kto widzial w tym korzhsc dla kilku podmjotow ale nie dla mieszkanckw...

      Prawnik i lobbysta cwana gapa?

      • 1 0

  • (1)

    46 autobusów kupionych za 79 milionów złotych, a 48 autobusów wydzierżawionych na 8 lat za 117 milionów złotych? 40 milionów złotych za serwis? Ktoś może mi powiedzieć, o co tu chodzi? Z tego co widzę na dodatek, wśród tych kupionych więcej jest droższych przegubowych, a wydzierżawionych większość będą stanowiły standardowe.

    • 52 6

    • Dokladnie, po co kupowac/dzierzawic nowego passata wartego 150 tys.

      Kiedy można kupic b5 za 1,5 tysiąca? No po co?

      • 0 0

  • Ważne - rubcie tak by Niemcy byli zadowoleni bo to jest najważniejsze w tej sprawie

    • 3 0

  • (5)

    Super sie czyta, zwlaszcza siedzac w zepsutym i zimnym dortmunderze. Czy jest dzien bez awarii tych poniemieckich strucli? No sluchamy panie Lisicki!

    • 115 13

    • Jak przyjechały te strucle z Niemiec... (3)

      to jeździły cichutko, nic nie waliło, nie hałasowało. Wystarczyło kilka miesięcy aby nasi specjaliści dobili tramwaje. Podobnie jest z PESAmi.

      • 13 3

      • Dlatego dobrze, ze nie będą tego ich fachowcy „naprawiać” (2)

        • 2 4

        • (1)

          Haha baranku w tym Evo busie myślisz że inni pracują jak nie Ukraina to inne wynalazki

          • 1 1

          • A kogo to obchodzi?

            GAiT ma mieć w tym czasie sprawne autobusy gotowe do uzycia, kto będzie naprawial te zepsute w ogole nas nie obchodzi. Jak dla mnie mogą je nawet po pierwszej usterce zlomowac, a w zamian kupować nowe. Owieczko zblakana.

            • 0 0

    • To chyba źle ze stawiaja na autobusy a nie tramwaje - dortmundy dalej.

      • 1 1

  • Brawo Mercedes (1)

    I w taki o to sposób Mercedes zarobił z 50 baniek przez 8 lat. A wystarczylo tylko dac jednemu baranowi troche Zlotych naszych Polskich

    • 5 0

    • CBA sie nimi zajmie

      • 0 0

  • Kiedy Lisicki odejdzie? (9)

    Czy władze miasta miasta nie widzą, że przez przyjściem Lisickiego komunikacja działała dużo lepiej, Gdańsk jako jeden z pierwszych miał niskopodłogowe tramwaje i autobusy, a teraz tylko awaria goni awarię?

    • 201 26

    • A niby skad pomysł na dzierżawę, klakierku? (2)

      Przecież chcemy jeździć nowymi, sprawnymi i przede wszystkim bezpiecznymi autobusami. Serwis ewidentnie kosztuje znacznie więcej niż sobie wyobrażasz. Tu nawet nie trzeba znać liczb, wystarczy wyobraźnia, naprawiaj sobie stara flotę dwustu autobusów.

      • 4 10

      • (1)

        No pewnie po co mechaników zatrudnić i im godnie zapłacić

        • 3 0

        • Wlasnie po to, ze firma pozera wlasny ogon.

          Przechodzac na najem nie musi konkurować z fabryka/serwisem autobusow Mercedesa o pracowników.

          • 1 0

    • W d*pie byles stolec widziales .

      • 0 0

    • jak wróble po 1kg. będą ważyły

      • 2 1

    • masz racje Lisicki jest poto zeby roz****dolic ZKM juz nie ma poplecznika

      • 12 2

    • dulkiewicz to jego koleżanka, da mu jeszcze podwyżkę :)! (1)

      • 49 2

      • Musiałby zalać autobusy

        • 2 1

    • a kto ma go zwolnić? kumple?

      przecież to ta sama ferajna, teraz podpierająca się dziedzictwem PA

      • 40 4

  • Dobra decyzja, w końcu zastąpią te stare Mercedesy z lat 90tych. (8)

    • 54 35

    • ciągle Diesel w modzie, a inne miasta CNG, Elektryki. Coś słabo wygląda ten europejski Gdansk (3)

      • 17 9

      • Niemieckie musi być (2)

        Porządek musi być

        • 8 2

        • (1)

          Przecież Niemcy są u siebie dlatego Niemieckie autobusy zapomniałem tramwaje też bo z Dortmundu

          • 7 3

          • Szczerze?

            Im dłużej żyję (a już kilka dekad się zebrało) tym bardziej skłaniam się, że lepszy niemiecki ordnung od polskiego piekiełka.
            Gdyby nie rodzina, biznes i przywiązanie do miejsca (jak to mówią Niemcy: heimatu, w przeciwieństwie do ojczyzny/vaterlandu) to bym stąd spieprzał.

            Ale może lepiej odciąć się od piekiełka i powołać do życia (trzecie już z kolei) Miasto-Państwo Gdańsk? Polski pozostałby język, ale mentalność gdańska, otwarte umysły, zamiłowanie do wolności, nowoczesności?

            • 2 3

    • stare tureckie mietki zastapią nowszymi tureckimi mietkami oba dokladnie ta sama przestarzała zacofana technologia

      Dlaczego zaden z nich nie jeżdzi w europie zachodniej? A bo tam zostały uznane za wyjatkowo szkodliwe dla środowiska a w szczególności dla ludzi! Skoro wymagaja by obywatele złomowali własne prywatne diesle to niemogą byc hipokrytami i kupowac trujace diesle do komunikacji dla mieszkanców w miescie!! Ale w gdańsku zatruwanie mieszkanców maja gdzie liczy sie ze niemie płakał jak sprzedawał .lakał ze szczescia ze znalazł frajerów kto kupi od niego jandrozej ten trujacy złom i jeszce podziekuje!

      • 3 6

    • Stare będą jeździć dalej a nowe na parkingu będą miały przez 8 lat serwis

      • 8 3

    • One są najwygodniejsze.
      100 razy lepsze niż solarisy z drewnianym zawieszeniem.

      • 11 8

    • Jakie?

      • 6 9

  • Dziekujemy ekipie budynia i przyszłej prezydent za niemiecki złom trujacy nas spalinami!

    • 4 1

  • Utrzymanie techniczne 26 mln? (2)

    48 autobusów na 8 lat. Śmiem twierdzić, ze przez pierwsze 5lat nic się w nich nie zepsuje. Wg prostych rachunków na jeden autobus przypada ok 500tys zł kosztów utrzymania. Oczywiście nie liczy się tutaj kosztów paliwa, mycia. Jak dobrze rozumuje wlicza się ubezpieczenie oraz naprawy. Poprawcie mnie jakby co.
    Co do samego pomysłu dzierżawy jest to dobry pomysł, nie tylko Gait na to wpadł, ale i Uber, kurierka itp.

    • 20 7

    • tylko,że w tym koszcie jest również konieczność podstawienia innego autobusu w razie awarii. Trzymanie takiej rezerwy tez kosztuje. Obsługa, podatki, to nic nie jest za darmo.

      • 1 0

    • Biezace wymiany

      Dolicz wymiane oleju klockow itp itd bus robia sporo km w msc

      • 3 3

  • Ty lisicki a jak już wszystko w leasing to może zajezdnie też wynajmować nie? I mechaników też na 8 lat co? Sharing economy zlodzieju

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane