• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedyś WPK miało swoją szkołę a nawet dwie.

    Gdy już nie będzie mechaników, bazy itp to inaczej zaśpiewać przy kolejnych przetargach tego typu...

    Będziecie a raczej to MY - właściciele gminy - wówczas będziemy pod ścianą...

    Proponuję Pana Lisickiego a raczej kolejnego dyrektora też wziąć w Leasing Sharing Economy... No bo czemu nie skoro wychodzi taniej ?

    • 4 0

  • (1)

    "W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km."
    Słabo to wygląda. To znaczy ze na1km trasy przypadało 6,25 pasażera? To ma byc efektywna komunikacja zbiorowa?

    • 6 0

    • skoro utrzymuje się takie linie jako 100 czy 195, to inaczej być nie może

      Albo N9 o północy z Przegaliny do Gdańska - 40 km z 1-2 osobami.

      • 2 0

  • Niezłe "lody".

    • 3 0

  • Jestem ciekawy kto zyska

    Czy GAIT czy firma wypożyczająca? Jasne jest że ktoś musi zyskać a ktoś musi stracić. Proste. To jak w naczyniach połączonych.

    • 6 0

  • (2)

    A do Moraga beda jezdzic?

    • 4 0

    • A gdzie to leży młotku?

      • 0 0

    • Przez mrągowo

      • 1 0

  • Koszty

    A jakie są koszty utrzymania przez 8 lat autobusu i ile jest on wart po 8 latach? Redaktorze trochę więcej zaangażowania!

    • 2 0

  • (1)

    Chciałbym podzielić się pewnym wrażeniem. Paru kretynów piszę tu o wspieraniu gosp. niemieckiej pseudo patrioci za dychę nie potrafiący czytać.nikt po za konsorcjum merca i pekao leasing do przetargu się nie zgłosił !!! pajace bez szkoły

    • 4 10

    • A jakie byly kryteria doboru?

      Kto sie spieszy i zle ustawia przetarg ten dwa razy traci lub zyskuje w zaleznosci od woli zamawiajacego....To chyba jasne?

      • 1 0

  • solaris (1)

    widać kto rzadzi w gdansku sprzedawczyki z PO ,donaldino,i reszta bolków

    • 8 2

    • Widac zes nie stad i pojecia nie masz.Jaki Donaldinio?

      Oj dniowka nie wpadnie chyba za takie slabe trolowanie..

      • 1 0

  • Bardzo dobrze (2)

    Popieram

    • 42 74

    • B D (1)

      też popieram

      • 3 7

      • Jak fajnie sie popieracie koledzy.

        • 2 0

  • Teatr

    Teatr polega w tym przypadku na tym,ze widzowie widza tylko to co co chce aktor.Widzimy tylko czesc przedstawienia.Ktos wylizingowal autkbusy i to wszystko mozna by bylo pomyslec..Rezyserzy natomiast obmyslaja i modyfikuja nastepne scenariusze..

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane