• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za krótkie zatoczki przy Jaśkowej Dolinie

Rafał Borowski
29 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...

Czytelniczka zwróciła uwagę, że autobusy miejskie nie mieszczą się w dwóch zatokach autobusowych przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu. Urzędnicy przyznają, że problem jest im znany, ale nie planują zlecić natychmiastowego wydłużenia zatok. Jedna z nich zostanie nawet zlikwidowana. Dlaczego?



W jaki sposób najczęściej udajesz się do pracy lub szkoły?

Dzięki zatokom autobusowym ruch pozostałych na drogach zachowuje płynność (z drugiej strony spowalniają one ruch autobusów, które mają kłopot z włączeniem się do ruchu). Jednak aby te elementy drogowej infrastruktury spełniały swoja funkcję, muszą mieć one odpowiednią długość.

Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, autobus musi w całości zmieścić się na poszerzeniu jezdni. Jeśli tył pojazdu wystaje na jezdnię, zatoka po prostu przestaje pełnić swoją funkcję. I taki właśnie problem można zaobserwować przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu.



Zagrożenie dla pieszych



Dotyczy on dwóch przystanków: "SobótkiMapka" w kierunku al. Grunwaldzkiej oraz "FalistaMapka" w kierunku ul. Wileńskiej. Zdaniem czytelniczki, która zgłosiła nam ten problem, zbyt krótkie zatoki autobusowe mogą stanowić również zagrożenie dla pieszych. W jaki sposób?

- To jedna z przyczyn korków na ul. Jaśkowa Dolina, a zarazem niebezpieczeństwo dla pieszych. Otóż autobus tyłem zasłania przechodzących przez pasy pieszych, a zdarzają się kierowcy, którzy jadąc pod prąd, omijają stojący autobus. Z moich obserwacji wynika, że wystarczyłoby usunąć i tak już połamane płytki chodnikowe, zastąpić je asfaltem i problem zniknie - relacjonuje pani Nadia, nasza czytelniczka.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.

Urzędnicy przedyskutowali tę kwestię



Przesłanie do drogowców naszych pytań dotyczących tego problemu akurat zbiegło się w czasie z posiedzeniem Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Na spotkaniu - w którym wzięli udział przedstawiciele zespołu ds. zarządzania ruchem, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, policji, straży miejskiej, Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje - poruszono także kwestię zatok przy ul. Jaśkowa Dolina.

Likwidacja zatoki przy ul. Falistej...



Uczestnicy spotkania podjęli w tej sprawie konkretne decyzje. Ich treść z pewnością nie zadowoli kierowców. W przypadku zatoki przy przystanku "Falista" zostanie umożliwione kierowcom autobusów zatrzymywanie się bezpośrednio na jezdni. Ma to m.in. korzystnie wpłynąć na czas przejazdu autobusów.

- Planuje się likwidację zatoki, której parametry nie są przystosowane do obsługi pojazdów przegubowych. Przedmiotowy przystanek jest warunkowy, tj. pojazdy transportu zbiorowego obsługują podróżnych na żądanie, co nie powinno przyczynić się do pogorszenia warunków ruchu na ul. Jaśkowa Dolina. Jednocześnie wskazane rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo i komfort pieszych poprzez zwiększenie powierzchni chodnika, również w rejonie istniejącego przejścia dla pieszych, które znajduje się w obszarze skosu wyjazdowego z drogi - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

...i poszerzenie przy ul. Sobótki na święty nigdy



W przypadku przystanku "Sobótki" komisja orzekła, że sytuacje wystawania autobusu na jezdnię są incydentalne, co... ma mieć swoje zalety. Tym samym nie planuje się przebudowy zatoki w najbliższym czasie, choć może to nastąpić w bliżej nieokreślonej przyszłości.

- Ewentualne przypadki ograniczające możliwość swobodnego omijania autobusu wpływają na redukcję prędkości, a tym samym pozytywnie działają na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jednocześnie uwzględniając duże natężenia ruchu w tym rejonie, wskazane sytuacje nie przyczyniają się znacząco do pogorszenia warunków ruchu na drodze głównej, szczególnie w czasie szczytów komunikacyjnych. Tym niemniej w przypadku wystąpienia zadań inwestycyjnych w tym obszarze należy uwzględnić możliwość skorygowania parametrów przedmiotowej zatoki i wymiany krawężników na peronowe - kwituje Kiljan.

Miejsca

Opinie (159) 8 zablokowanych

  • Urzędnicza logika= szczyt bezczelności (3)

    "Ewentualne przypadki ograniczające możliwość swobodnego omijania autobusu wpływają na redukcję prędkości, a tym samym pozytywnie działają na bezpieczeństwo ruchu drogowego."
    To zdanie pani Kiljan to jest szczyt bezczelności. Proponuje zatem, aby wstrzymać remonty dróg gdyż ewentualne dziruy w jezdni i inne ubytki ograniczające możliwość swobodnej i bezpiecznej jazdy wpływają na redukcję prędkości, a tym samym pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

    • 23 10

    • No ale o co chodzi (1)

      Przecież to prawda, tam gdzie autobusy zatrzymują się na jezdni skończyło się zapier%%}}% osiemdziesiątką na 50. I bardzo dobrze.

      • 0 4

      • Źle.

        • 1 0

    • Ty tu jakies ponure propozycje skladasz, a to juz sie przeciez dzieje.

      • 2 1

  • Wyrównywanie

    Wyrównywanie czasu nie dotyczy jednej minuty proszę nie opowiadać bajek kierowcy między sobą dużo rzeczy uzgadniają i manewrują.

    • 0 1

  • (12)

    Zatoki to się leczy. Autobus powinien zatrzymywać się na jezdni, a nie tracić kilka minut aż jakiś jaśnie kierowca się zlituje. Już nie mówiąc o komforcie jazdy i zawężaniu chodnika.

    • 97 174

    • Widać że nie masz pojęcia o przepisach. (3)

      Należy ustąpić pierwszeństwa autobusowi na linii regularnej, wyjeżdżającemu z zatoczki w terenie zabudowanym. Jakoś nie zaobserwowałem żeby był z tym problem, ale co może wiedzieć internetowy pieniacz.

      • 20 8

      • Nieprawda. Ten przepis już nie obowiązuje od ok 20 lat (1)

        • 0 9

        • Prawo o ruchu drogowym się kłania

          Dz. U. 2021 poz. 450, Art. 18: "1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię."
          Niezastosowanie się do tego przepisu karane jest mandatem w wysokości 200 zł.

          • 2 0

      • W końcu

        Sensowna wypowiedź :)

        • 8 0

    • Ty chyba nigdy ulicą nie jechałeś? Autobus (1)

      zawsze włacza się natychmiast do ruchu, bo jak go nie chca wpuscic, to wymusza łamiac przepisy. A jeśli stoi kilka minut, to albo sprzedaje bilety, albo cała ulica stoi w miejscu, bo korek. Sprobuj czasem myśleć.

      • 11 6

      • Jak można wymusić pierwszeństwo

        mając pierwszeństwo?

        • 6 3

    • (3)

      a następny autobus zamiast podjeżdżać będzie stał w tym korku

      • 14 13

      • (2)

        Następny autobus jest za 20 minut. Znajdź ulice w Trójmieście, gdzie autobus nie ma buspasa i stoi 20 minut w korku między przystankami.

        • 13 7

        • Prosze bardzo: (1)

          Jabłoniowa, Warszawska, Rakoczeko od CH Morena, Bulońska, Jaskowa Dolina. Rano na Jaskowej jest autobus co 4-5min, no chyba, ze stoi w korku to wtedy rzadziej....

          • 11 5

          • To ja jeszcze dorzucę Żołnierzy Wyklętych i Zabytkową :)

            • 1 3

    • kto ci zwęża chodniki> chyba tętnice ci się zwężyły, bo napierasz tu już setny wpis. Ile płacą za wPiS? jestes od kacusia? (1)

      20 osób w autobusie, który i tak stoi, za autobusem 2000 aut... no to jest przecież geniusz.

      • 12 35

      • 2 miliony aut. Po co się ograniczać.

        • 20 3

  • Mam lepszy pomysł (3)

    Może tak zlikwidować autobusy? Nie będą miały kłopotów z zatoczkami i przestaną tworzyć korki i zabierać miejsce na buspasy. A janusze/karyny co to nie potrafią samochodu poprowadzić mogą być eko i latać z buta to nie będą mieli/miały dyskomfortu związanego z zatoczkami

    • 53 27

    • To jest bardzo dobry pomysł

      • 1 0

    • A może tą ulicę na ścieżkę rowerową przerobić!!
      Brak korków, brak problemów z autobusami, brak problemu z samochodami.
      Jak piesi będą podskakiwać to i zlikwidować chodniki.

      • 6 2

    • W takim razie proponuję przenieść Polskę do Afryki

      Tam nie ma w zwyczaju być regularnej komunikacji miejskiej w żadnym kraju, może z wyjątkiem RPA. Także polscy kierowcy czuliby się tam jak w raju. Wszędzie samochodem.

      • 7 4

  • Zmienic urzednikow

    Tyle w temacie.

    • 5 1

  • Zatoki? To się leczy! (1)

    Zatoki autobusowe to jakieś całkowicie nielogiczne kuriozum drogowe.

    Samochody powinny czekać za autobusem (z zakazem wyprzedzania!) aż autobus wymieni pasażerów, a następnie ruszać za nim.
    Zatoki dają niesprawiedliwą przewagę komunikacji samochodowej, bo w czasie gdy autobus stoi na przystanku, to samochody przesuwają się do przodu i potem blokują autobus.

    W przypadku braku zatok, autobus po wymianie pasażerów ma przed sobą wolną drogę i może szybciej kontynuować podróż.

    • 13 20

    • Dobra, jak będę wyjmował meble to też postawię furgonetkę na środku drogi na światłach awaryjnych, oczywiście na trasie przejazdu autobusu GAiTu, i niech sobie autobus czeka (z zakazem wyprzedzania!) aż wyjmę meble i wniosę je na piętro, a następnie może za mną ruszyć.

      • 3 0

  • Kumotersrwo

    Takie wiaty jakie postawił Urząd służą tylko reklamie a nie mieszkańcom. Znowu ktoś musiał zarobić. Mieszkańcy w mieście się nie liczą tylko urzędnicy i developerzy i inni cwaniacy. Co na to pani prezydent?. Chyba nie ma czasu bo wielka polityka dla niej ważniejsza niż obowiązki dla mieszkańców.

    • 7 0

  • (7)

    "Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że dzięki zatokom autobusowym ruch na drogach zachowuje płynność". Trudno o większą głupotę w tym temacie. Czasami lepiej zachować swoje przemyślenia dla najbliższych. Właśnie brak zatok upłynnia ruch i w wielu miejscach pozwala uniknąć budowy sygnalizacji świetlnej, bo ruch jest na chwilę wstrzymany przez autobus. Cały odcinek Schuberta z dziesiątkami wyjazdów z posesji dzięki temu funkcjonuje bez ani jednej sygnalizacji i przejścia dla pieszych ze światłami, a mimo to jest bezpiecznie.

    • 25 16

    • Jak autobus stoi (nie "powoli się porusza" tylko stoi) zabierając pasażerów to na pewno NIE upłynnia ruchu

      • 1 1

    • Uplynnianie ruchu poprzez jego chwilowe wstrzymywanie :) To pewnie dzielo Twojego zycia :) (4)

      • 7 6

      • (1)

        Kierowczyk myśli, że ruch jest płynny, jeśli ominie autobus, a za chwilę stanie na światłach.

        • 8 6

        • Lepiej stać tylko na śwaitłach, niż za autobusem + na światłach

          • 2 0

      • (1)

        Tak, właśnie na tym polega upłynnienie ruchu, że nie trzeba budować sygnalizacji świetlnych. Nieprzypadkowo tak chętnie stosuje sie ronda. Wystarczy trochę zapoznać się z wiedzą naukową na ten temat, a nie snuć teorie z cyklu "na chłopski rozum". Wystarczy już ekspertów od pandemii, co leczą ludzi witaminą C i miodem, a w efekcie nie możemy z tego wyjść 1,5 roku i lecimy na kolejny rekord.

        • 8 5

        • Pamiętaj ze wit C tylko lewoskretnaaa

          • 3 3

    • ile ci płacą za wPiS?

      • 3 9

  • Vvv

    A co z autobusem nr 171 wczoraj w południe jeden wcale się nie zjawił bo ten autobus tak ma niezależnie czy były remonty . Ludzie zmoczeni zmarznięci bo tylko ten autobus mają do dyspozycji a tłumaczenia kierowcy czemu nie było poprzedniego bezcenne dobre dla dzieci .
    Czy wyrównywanie czasu przez kierowców jest legalne tak na dobrą sprawę po co ludziom komunikacja niech miasta zafundują ludziom skrzydła na miarę 21 wieku.

    • 1 0

  • Korków nie zwiększa likwidacja zatok tylko fakt, że władze miasta akumulują na jednym końcu miasta (Gdańsk południe) (1)

    osiedla mieszkaniowe, a na drugim końcu (Oliwa, przymorze) biurowce. Skutkiem czego ruch samochodowy odbywa się rano w jedną stronę a po południu z powrotem.

    • 9 1

    • Ale Oliwa to jest geograficzne centrum trojmiasta

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane