• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za rok przejdziemy suchą stopą wprost na Ołowiankę

Michał Brancewicz
24 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Kładka, która połączy dwa nabrzeża Motławy ułatwi dojście na Ołowiankę.
  • Kładka, która połączy dwa nabrzeża Motławy ułatwi dojście na Ołowiankę.
  • Kładka, która połączy dwa nabrzeża Motławy ułatwi dojście na Ołowiankę.
  • Kładka, która połączy dwa nabrzeża Motławy ułatwi dojście na Ołowiankę.
  • Kładka, która połączy dwa nabrzeża Motławy ułatwi dojście na Ołowiankę.

Po latach sporów w końcu rusza budowa kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska. Przeprawa, która stanowić będzie nowe połączenie Śródmieścia z wyspą i zapomnianą częścią Gdańska, ma być gotowa dokładnie za rok. Czy inwestycja ożywi ten fragment miasta?



Czy powstanie kładki ożywi tereny Ołowianki i Długich Ogrodów?

Dyskusje o tym, czy i w jakiej formie taka przeprawa powinna powstać, toczyły się od ponad dekady. Głos w sprawie zabierali żeglarze, historycy, architekci, urbaniści jak i zwykli miłośnicy Gdańska.

Pomimo kontrowersji i piętrzących się problemów, projekt udało się w końcu przeforsować.

W tym roku sprawy nabrały rozpędu. W drugiej połowie marca Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na wykonawcę, a dwa miesiące później podpisano umowę z firmą Intercor, która wybuduje 70,5-metrową, zwodzoną przeprawę za 7,6 mln zł (przez lata mówiło się, że budowa pochłonie 13 mln zł).

- Fizycznie przekazanie placu budowy nastąpiło we wtorek [24 maja - red.], ale roboty zaczną się na przełomie czerwca i lipca - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace zaczną się od przyczółku po stronie filharmonii, który wejdzie kilka metrów w głąb pasa wody, a po wakacjach wykonawca przeniesie się na drugi brzeg. W tym czasie nie spodziewamy się utrudnień w ruchu żeglarskim.
Prace będą trwały dokładnie rok. Planowany termin ich zakończenia i otwarcie zaplanowane jest na drugą połowę maja 2017 r.

Kładka nie tylko ułatwi dotarcie na Ołowiankę, ale sprawi, że zapomniana przez mieszkańców i nieodwiedzana przez turystów część dzielnicy Długie Ogrody otworzy się na jednych i drugich. W ślad za tym prawdopodobnie nastąpi jej ożywienie.

Powstaniem kładki warunkuje realizację swojej inwestycji holenderska firma zajmująca się stawianiem kół widokowych. Wysoka na 60 metrów atrakcja miałaby stanąć koło filharmonii zobacz na mapie Gdańska, choć ta lokalizacja nie jest wcale przesądzona.

Na ożywienie tej części miasta liczą też deweloperzy, którzy już budują, bądź planują tu budowę kilku osiedli mieszkaniowych. Na początku maja pisaliśmy, że tereny dawnych zakładów mięsnych zobacz na mapie Gdańska zmieniły właściciela zobacz na mapie Gdańska. Została nim firma Vastint, która posiada także inną działkę zlokalizowaną po sąsiedzku, przy ul. Na Stępce zobacz na mapie Gdańska. Po drugiej stronie ul. Angielska Grobla zobacz na mapie Gdańska swoją inwestycję mieszkaniową inspirowaną nazwą ulicy rozpoczęło PB Górski.

Od dłuższego czasu miasto ma wystawione na sprzedaż trzy działki o łącznej powierzchni niemal 3,2 tys. m kw. pod adresem Sienna Grobla 4 i 5 zobacz na mapie Gdańska. Na tym terenie może powstać zabudowa mieszkaniowo-usługowa.

Na zabudowę wciąż czeka Polski Hak zobacz na mapie Gdańska, gdzie deweloper Eco Classic zamierza wybudować 170-metrowy wieżowiec. Na razie jednak wszystko pozostaje w sferze planów.

W połowie ul. Sienna Grobla zobacz na mapie Gdańska prowadzącej na Polski Hak duży teren o powierzchni 4,5 ha posiada także spółka Keglin Enterprise powiązana z firmą Griffin Real Estate, realizującą inwestycje biurowe i handlowo-usługowe w największych polskich miastach. Spółka nie chce niestety zdradzić, jakie ma plany w przypadku Gdańska.

Projekt kładki na Ołowiankę

Miejsca

Opinie (156) 8 zablokowanych

  • Tunel

    Lepszy byłby tunel.

    • 0 0

  • I znowu

    "Gdańsk bliżej morza", za to ciągle du.. do wody....
    Westerplatte - bez zaplecza
    Brabank - mieszkania
    rzeki i kanały - syf w wodzie i na brzegach
    nabrzeża - byle nie dla jachtów
    jedyna marina miejska - standard wioski
    żegluga - do likwidacji bo nierentowna
    itd.....

    • 0 0

  • Ściema

    I znowu za nasze pieniądze funduje się prezenty dla deweloperów.

    • 1 0

  • (22)

    Nie ożywi kładka tamtego regionu! Taka sama inwestycja jak PKM .Miliony ludzi miały jeździć PKM a jeździ garstka .Tak samo z kładką w sezonie trochę osób się przewinie a od września skucha. Dużo inwestycji zrobiono pozytywnych za prezydentury Pana Adamowicza ale jest wiele wtopek .Pi co konu muzeum II wojny światowej? Lepsze eksponaty manwielu prywatnych kolekcjonerów !

    • 62 142

    • (10)

      akurat muzeum IIWŚ wydaje sie że może być strzałem w 10-tke podobnie jak MPW w Warszawie .
      ale ECS to faktycznie jakaś masakra

      • 21 8

      • (9)

        Muzeum aby przyciągnąć zwiedzających musi mieć dobre eksponaty! Wiadomo ,że Niemieckie fanty z II wojny światowej kosztują krocie! Ludzie chodzą do muzeów gdy jest w teorii za darmo zwiedzanie (podatnicy utrzymują muzea) noc muzeów . W Polsce jest duży problem z wiedzą historyczną , Polacy gardzą armią czerwoną ale dzięki tej armii jest Polska , czego nie podważy żaden światowy historyk .Druga sprawa po co muzea w Polsce ja część Polaków ma uległość wobec USA .Zawsze na krajowym podwórku twierdzą ,że solidarność wywalczyła wolność w Europie a gdy wsza bill clinton twierdzi ,że Polacy mają wolność dzięki USA i końcowi zimnej wojny ,płaszczą się przed pomiotem clintonem i biją mu brawo (sic) .Wielu polituków z PO i Nowoczesnej to uległe byle co ktore wchodzi w du*e bez wazwliny USA i socjalistycznej zarazie z unii europejskiej!

        • 5 24

        • bóg robi facepalm jak cie czyta (4)

          • 2 0

          • (3)

            Nie wiem co robi Bóg.Ale ja zacząłbym wprowadzać liberalizm gospodarczy , zaostrzać prawo i powoli rozliczać się z socjalistami!Tak z ciekawości kim jest dla ciebie Bóg... Potrafisz odpowiedzieć na to pytanie? Tylko nie pisz ,że nie możesz , bo długo tą myśl obrabiałeś i ci się udało bo jesteś inteligentny i nie każdy może to wiedzieć...

            • 4 10

            • ffgn (2)

              od kiedy to liberalizm zaostrza prawo?? Weź młotek, najlepiej gumowy, żeby sobie krzywdy większej nie zrobić i na tym bastionie pierdyknij się w czoło. Może cię oświeci, wsiądziesz w pendolino i pojedziesz tam gdzie nie ma internetu. Co do Ołowianki to owszem, ożywi ten teren. Nie trzeba będzie pchać się zatłoczonym Zielonym Mostem by się tam dostać.

              • 2 0

              • (1)

                Liberalizm gospodarczy! Czyli cięcie kosztów , redukcja urzędników , zero szmalu na kościoły, redukcja o 80% na wszelką kulturę .Kmioty wypaczyły liberalizm , bo Państwo ma chronić obywateli pod względem prawnym ,ale nie może zabraniać legalnego biznesu i zmuszać obywateli do przymusowych składek na emeryturę , zdrowie itd .Prawo ma być zaostrzane ! Liberalizm nie polega na tęczy , złodziejstwu itd. Liberałowie to nie ateiści , pederas*i itd.

                • 1 2

              • fngfg

                cięcie kosztów zapowiada każda partia w wyborach, przy dzisiejszym układzie zapomnij o braku dotacji na kościoły, Rydzyk już swoje dostał, teraz ziemia...redukcja urzędników....przy programie 500+ ilość urzędasów wzrosła i wzrośnie wraz z nowymi komisjami podkomisjami...zapomnij że ktoś cię tu obroni, w państwie obronią się tylko politykierzy kumasz? Kurski może zasuwać za więźniarką 200 km/h i parkować po chodnikach i nic mu nie zrobią, rodzinka Adamsów robić kontrdemonstracje i szarpać z policją i minister Plaszczak ich obroni...ty usiądziesz z browarem na bastionie i dostaniesz mandat...co do emerytury pwinny być prywatne konta i tam odprowadzane składki zus i wszelkie chorobowe bym kuźwa nie czekał miesiącami na wizytę u lekarza...prawo? taaa...tobie zaostrzą sobie będą ułaskawienia dawać...ps. jestem ateistą, nie lubię homo, ale mam to gdzieś co kto robi i kim jest.

                • 0 0

        • Ja proponuję muzeum trollowania (3)

          i dam tam Ciebie

          • 25 4

          • (2)

            Słaba prowokacja ! Ale ja mogę zaproponować muzeum , nieudacznictwa , hipokryzji i sabotażu PO .Nawet figurę z wosku można wykonać w stroju lekarza ... :-D Dzisiaj piłem piwo(bezalkoholowe :-D ) koło bastionu św Gertrudy patrzę jedzie pendolino o godzinie 10.57 w stronę Tczewa , o godzinie 11.03 jedzie następne pendolino w stronę Gdańska głównego ,tylko westchnąłem i pomyślałem nie płacz ewka...polityka to nie przychodnia lekarska na wypiz*owiu. :-D

            • 7 15

            • piwko o 11? widac bezrobotny :)

              • 2 1

            • Jak Ty bez alkoholu tak bredzisz

              to co dopiero po nim.

              • 9 1

    • w przypadku PKM miałem od początku obawy, ale co do kładki mam pewność (10)

      Moim zdaniem kładka będzie przydatna cały rok. Ułatwi ona przejście do już istniejących lokali i hoteli po drugiej stronie Motławy, i stworzy nową pętlę spacerową.
      Ludzie spacerują, jedzą i korzystają z hoteli przez cały rok.

      • 13 2

      • (9)

        PKM jest inwestycją nastawioną na przyszłość. Kiedyś na terenach przyległych do linii bedą osiedla mieszkaniowe i wtedy będzie to wyglądało inaczej. Wystarczy spojrzeć ile się buduje koło przystanku na Jasieniu

        • 18 2

        • PKM jest inwestycją nastawioną na przyszłość???? (2)

          Byłaby, gdyby mądrze ją zrealizowano! W obecnym kształcie jest tylko przysłowiowym kwiatkiem do kożucha! Brak drugiego toru do Kościerzyny. Brak bezpośredniego dojazdu do Gdańska Głównego, spalinowe składy, itp. itd. Można wiele na ten temat napisać.Tylko po co? Ktoś wpompował kolosalne pieniądze na minimalne zadanie! Krótko mówiąc, słoń urodził mysz. Podobnie jest z ECS-em. Brak pomysłu na strategiczne działania. Kurczowe 3manie się budynia i jego świty przy tej placówce i to za wszelką cenę nie wróży niczego dobrego na przyszłość. Nikt w tym towarzystwie nie bierze do czapki, że gdy ministerstwo kultury przykręci strumyczek cieknących pieniędzy, skończy się to plajtą, bo my, czyli miasto, sami nie utrzymamy takiego stęchłego pasztetu!

          • 5 10

          • Tu jest kilka problemow, ktorych nie poruszasz

            PKM nalezy do Wojewodztwa, nie do Gdanska (wiec co z ECS czy "Budyniem" ma to wspolnego?)

            SKM nalezy do wielu roznych podmiotow

            Tory od Wrzeszcza do Osowy naleza do PKM
            Tory od Osowy do Koscierzyny do PLK
            Elektryfikacja PKM na odcinku Wrzeszcz - Osowa nie mialaby wielkiego sensu w momencie, kiedy dalej linia nalezaca do PLK nie jest zelektryfikowana. Co wiecej mogloby to spowodowac problemy z rozliczeniem unijnych pieniedzy (zalozenia, ze PKM laczy cala aglomeracje itp.)
            Drugi tor do Koscierzyny jest planowany. Kwestia tego, kiedy mialby powstac -> PLK.
            Elektryfikacja PKM ma juz nawet dokumentacje, a wzdluz torow sa przygotowane miejsca na slupy. Kiedy elektryfikacja -> PLK, nastepnie -> Wojewodztwo.
            Wojewodztwo planuje rozwijac inne linie kolejowe w regionie. Kiedy juz PKM zostanie zlektryfikowana bedzie czas na przesuniecie tych skladow na inne trasy, ktore nie sa zelektryfikowane.

            Oczywiscie - zgadzam sie, ze wiele rzeczy powinno byc inaczej i lepiej zorganizowanych. To jednak nie jest tak oczywiste i banalne, kiedy przyjmie sie, ze jest wiele spolek i wiele osob, ktorym wcale na sukcesie PKM nie zalezalo. Mozna dyskutowac nad slusznoscia podzialow takich, a nie innych na kolei To jednak nie jest wina samej PKM czy wojewodztwa, ze tak to aktualnie wyglada.

            1:
            156 546 udziałów (50,44%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.
            56 605 udziałów (18,24%) posiada Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów.
            34 000 udziałów (10,95%) posiada Województwo Pomorskie.
            42 000 udziałów (13,53%) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
            7 000 udziałów (2,26%) posiada Gmina Miasta Sopotu.
            9 600 udziałów (3,09%) posiada Gmina Miasta Gdyni.
            4 000 udziałów (1,29%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
            620 udziałów (0,20%) posiada Gmina Miejska Rumia.

            • 5 1

          • Niech nie będzie niczego! Tak na wszelki wypadek!

            • 5 1

        • (5)

          Nie wytłumaczysz tego ludziom, wszystkim narzekającym wydaje się że najlepiej wiedzą jak powinna być poprowadzona PKM'ka, że byle głupi lepiej by to zrobił. Widzę codziennie ludzi jeżdżąca tą PKM'ką i nawet gdy nie jest pełna to uważam że dla tych paru osób, plus na przyszłość, warto było budować. Teraz powinni tylko zoptymalizować kursy. Jedynym PRAWDZIWYM problemem są dla mnie bilety, które powinno się jak najbardziej połączyć, ponieważ z czasem będzie coraz trudniej to zrobić. Niestety, to jest Polska i różne grupy nigdy się nie dogadają.

          • 14 1

          • nie przesadzajmy z ta "Polska" (4)

            W Wielkiej Brytanii w Galsgow jezdza 3 (slownie: trzy) niezalezne firmy autobusowe z osobnymi systemami biletow.

            W Bristolu nie ma w ogole opcji biletow laczacych autobusy i pociagi (tramwajow brak).

            Jest duzo do poprawienia, ale naprawde w trojmiescie komunikacja jest na 3+/4-. Mozna duzo lepiej, ale negujmy tego, co jest dobre :)

            • 5 2

            • ale nie patrzmy na gorszych a na lepszych (3)

              jeśli Warszawa może mieć jeden wspólny i do tego relatywnie tani bilet - Gdańsk też może go mieć. Upraszczać, upraszczać i jeszcze raz upraszczać.

              • 7 0

              • jak najbardziej upraszczac

                tyle, ze w Warszawie jest jedno miasto, jeden budzet. W Trojmiescie mamy do czynienia z kilkoma gminami, osobnymi budzetami i osobnymi interesami.

                CHocby Gdynia, ktora ma mniejszy udzial w SKM niz Sopot i Pruszcz razem wziete, a Pruszcz ma duzo wiecej udzialow niz Rumia. Z tym, ze do Rumii SKM naprawde jezdzi, a do Pruszcza symuluje, ze czasem zawita.

                156 546 udziałów (50,44%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.
                56 605 udziałów (18,24%) posiada Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów.
                34 000 udziałów (10,95%) posiada Województwo Pomorskie.
                42 000 udziałów (13,53%) posiada Gmina Miasta Gdańsk.
                7 000 udziałów (2,26%) posiada Gmina Miasta Sopotu.
                9 600 udziałów (3,09%) posiada Gmina Miasta Gdyni.
                4 000 udziałów (1,29%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
                620 udziałów (0,20%) posiada Gmina Miejska Rumia.

                • 4 0

              • tylko ze Wawa jest jedna

                A u nas 3 preziow musi sie dogadac, i jeszcze PKP,SKM,PKM ...(kolejni prezie)

                • 3 2

              • Ja bym stawiała na jeden bilet na całe Trójmiasto. To byłoby fajne ułatwienie. może kiedyś da się to zrobić.

                • 4 1

  • Czy będzie działać? i jak długo? (1)

    Z ta kładką może być tak jak z kładką w Ustce. Inwestycja za kilka milionów i kładka od ponad roku jest popsuta, nie ma winnego.

    • 2 1

    • winny jest

      wobec obecnie dostępnych informacji medialnych, kładkę naruszył remont portu. I to nie jest coś przypadkowego ani domniemanego, winny jest. Kwestia tylko tego udowodnienia w sądzie, a miasto to przedłuża i przez to Ustka kładki nie ma. Tylko tyle, krótka historia.

      • 0 0

  • Kto złożył wladzom miasta propozycje nie do odrzucenia ? (2)

    Naiwne czyli dziecinne tłumaczenia w każdej dziedzinie korzyści płynących z kładki.
    1. Kładka nie może ożywić aktywności dzielnicy za Motławą. Za mała dla ożywienia generowanego przez ruch samochodów a więc i lepsze skomunikowanie z daną dzielnicą. Kładka nie jest elementem skomunikowania.
    2. Kładka jest tylko i wyłącznie sposobem nakierowania klientów do znajdujących się na Ołowiance ( nie w dzielnicy) kilku restauracji. Tak więc jest około kilkusettysięcznym rocznym zyskiem dla restauratorów.
    3. Dzielnica w zakolu Motławy i Martwej Wisły i tak w obecnym stanie może być świetnym miejscem dla nakręcenia filmu o walkach wyzwolenia Gdańska. Tym samym ożywić to się ożywi zyski tych co kupili działki budowlane w tym rejonie, ale nie w takim zakresie jak oczekują bo dla nich potrzebny jest most a nie kładka z zawiłym dojściem do dzielnicy.
    4. Ciekawe jest kto tak mocno i wprost po gangstersku naciska władze miasta w sprawie budowy kładki. Z ekonomicznego punktu widzenia - miasto traci i to sporo traci. Traci na oplątach w marinie, traci na wycieczkowcach które będą musiały zmniejszyć częstotliwość rejsów. To taki strzał w stopę dla budżetu, a już niewiele jest miejsc które generują pieniądze dla miasta.
    5. Jeżeli już jest tak silne lobby restauratorów na Ołowiance, to władze miasta powinny dołożyć do już wydanych dziesiątków milionów na projekt kładki i zrealizować ten most jaki tam MUSI stanąć. Nawet gdyby tak jak most wantowy musiał czekać na dobudowę porządnej drogi.
    6. Czy Radni są bezradni ? Przecież w obecnej sytuacji bezpardonowej walki PIS z elitami dawnej władzy PO, wystarczy iż któryś z nawet słabo rozgarniętych PISowców skieruje wniosek o przeprowadzenie śledztwa w sprawie wieloletniej akcji dziwnie mocnego wsparcia niepotrzebnej w tym miejscu kładki na Motławie i wierzcie mi, że znajdzie się sporo brudu w tej sprawie.

    • 9 2

    • jeśli uważasz, że ozywienie jest generowane przez ruch samochodów (1)

      to mogę ci tylko współczuć.

      Ożywienie ulic miasta generowane jest przez ruch ludzi, a nie pojazdów.

      • 0 0

      • Nie współczuj bo nie ma wczym.

        Przejdź sie Na Długą i Dlugi Targ oraz Nabrzeze. Czy to ludzie swoimi nóżkami tak zrujnowali slawne gdanskie plyty granitowe ? Czy moze to wlasnie samochody dostawcze podjezdzajace (nie kładkami) do poszczegoilnych restauracji ?

        • 0 0

  • Brzydka ta kładka, nie pasuje do architektury starego miasta.

    • 1 0

  • wiecie ile tego typu obiektów mozna by wybudowac zamiast zbednego ECS ???

    (który trzeba finansoac na 40 mln rocznie - rok w rok + koszty budowy ile tego było 340 mln ??)
    Gdańsk = MEGA niegospodarność - Gdynia także....

    Tysiące urzedników bawiacych się za pieniądze podatnika.
    " a jak sie napracują" o jo joj...

    • 0 0

  • (1)

    Ta część Gdańska powinna być jak we Wrocławiu , Ostrów Tumski! Jest skąd brać przykład .

    • 2 3

    • i będzie jak Ostrów Tumski - nie bój żaby

      • 0 1

  • Uwaga - (4)

    Kto się ze mną założy że za trzy lata maks będzie artykuł: "jak ożywić gdańską marinę" i " dlaczego na Motławie nie ma statków?"

    • 17 6

    • Bzdura (3)

      Wielkie europejski miasta przecięte rzekami jakoś nie boją się budować na nich połączeń pieszych

      • 3 3

      • Kładki za granicą są ale rozsądnie rozmieszczone

        Ale nie w samym "centrum" szlaku wodnego tylko na jego obrzeżach. I nie mówmy o wielkich europejskich miastach śródlądowych, przeciętych rzekami, tylko o portach morskich, które położone są w ujściu rzek - jak np. Hamburg. Tam kładki nie przegradzają głównych dróg wodnych tylko szlaki boczne.

        • 0 0

      • Jak bzdura to się załóż.

        • 0 0

      • Odpusc

        Debilowi nie ma co tłumaczyć...

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane