• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabieramy pracę Niemcom

Bartosz Gondek
27 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Port w Gdańsku staje się największym centrum dystrybucyjnym samochodów w rejonie wschodniego Bałtyku.

W tym roku przez Nowy Port przewinie się ponad 50 tysięcy aut. Dla porównania, sezon 2005 zamknął się liczba zaledwie 16 tysięcy.

W sobotę przez dziewięć godzin na pokład statku "Neckar Highway" ładowano prawie 900 renault, subaru i nissanów. Samochody trafią do fińskiego portu Hanko. Stamtąd rozjadą się po Rosji i Skandynawii.

"Neckar Highway" to już trzeci mały samochodowiec, który w ciągu ostatniego tygodnia zawinął do Gdańska. Zabrał samochody, które wcześniej przypłynęły do Gdańska na pokładzie dużo większej jednostki, transportującej auta np. z Azji. Takie statki nie mogą poruszać się po akwenach pokrytych lodem. Dlatego dostarczają samochody do Gdańska, a stąd "towar" zabierają mniejsze transportowce, przystosowane do żeglugi po zamarzających akwenach.

- Gdańsk jest najdalej na wschód wysuniętym niezamarzającym portem Bałtyku. Znacznie gorsze warunki lodowe panują już w nieodległym Kaliningradzie - mówi Marcin Bulski z firmy Port Gdański Eksploatacja. - W ubiegłym roku postanowiliśmy przekonać światowych spedytorów, że to właśnie tu, a nie jak dotąd w Niemczech, powinno znajdować się centrum dystrybucyjne samochodów na rynki północno-wschodnie.

Kilka miesięcy temu w Gdańsku odbyła się na ten temat specjalna konferencja. To właśnie ona zdecydowała o gwałtownym wzroście zleceń na wyładunek i tranzyt pojazdów. Już dziś na placach składowych w Nowym Porcie można pomieścić rocznie 70 tysięcy aut. Jeżeli pomysł centrum dystrybucyjnego się przyjmie, port przystosuje kolejne nabrzeża. Wtedy liczba ta wzrośnie do ponad 100 tysięcy.

O autorze

autor

Bartosz Gondek

Historyk, dziennikarz, kierownik Domu Wiedemanna w Pruszczu Gdańskim

Gazeta Wyborcza

Opinie (51) 1 zablokowana

  • Wspplczuje mieszkancom nowego portu

    nie dosc ze syf, ubostwo i patologia to jeszcze tysiace samochodow rozjedzajacych i tak dziurawe drogi i spaliny...:(

    • 0 0

  • Teraz już wiem, co jest grane.

    Kiedy w zeszłym roku latem zwiedzałem Nowy Port i ze szczytu latarni podziwiałem okolicę, zastanawiałem się nad tymi tysiącami aut stojącymi za siatką. Teraz już wiem, co jest grane.

    • 0 0

  • gratuluje gdanskiemu portowi jakiegos wzrostu przeładunku! dobrze ze te samochody nie musza jechac do finlandii bo zanim opuscilyby polskę napewno nie były by już nowe!

    • 0 0

  • tak kolo, koleczko sie zanyka w kolko, przeciez te auta beda przeladowywane :D

    • 0 0

  • Spoko, spoko, jak Lepper z Kaczyńskimi wyprowadzą nas z UE, to jedyne statki zawijające do portu będą z moherem.

    • 0 0

  • oby tak dalej

    bardzo dobra nowina!

    Ale zeby tak naprawde wykorzystac gdanski port (i tu Ameryki nie odkryje) nalezy sie przylozyc do budowy A1.

    Precz z montowaniem spowalniaczy na drogach!!!

    • 0 0

  • Kolo

    Nie zapominaj o pociągu towarowym, który kilka razy dziennie przejeżdża tuż pod oknami i na kilka-kilkanaście minut blokuje bardzo ważne przejście.

    • 0 0

  • Kolo gimnazjalisto

    lepiej idz do szkoly bo pustka w twojej glowie szaleje. zaloze sie ze chodzisz do gimnazjum i jestes najwiekszym gamoniem w klasie. te samochody nie jezdza po NP i nie psuja drog. naucz sie czytac ze zrozumieniem. one sa przeladowywane i co najwyzej przemieszczaja sie po terenie portu. p.s. gratuluje dynamicznego wzrostu przeladunkow w porcie. tak trzymac.

    • 0 0

  • Rozkwit naszego regionu będzie dopiero bardzo widoczny

    i to w bardzo szybkim tempie gdy powstanie wspomniana Autostrada A1 północ południe, oraz ostatnio przemilczana a również ważna (jeśli nie ważniejsza) autostrada wzdłóż linii brzegowej Bałtyku z zachodu na wschód Szczecin-Koszalin-Słupsk-Trójmiasto-Elbląg-Kaliningrad o ile pamiętam trasa bałtycka czy coś takiego niewazna nazwa ważna trasa ale jej chyba za predko nie będzie Warszawce to nie na ręke żeby nasz region zbyt dużo inwestorów naprzyciągał. Zresztą autostrada A1 to i tak za dużo następna inwestycja u nas będzie jak bezrobocie na Podkarpaciu spadnie do 2% czyli w 2038 roku :-)

    • 0 0

  • Rozkwit naszego regionu będzie dopiero bardzo widoczny

    i to w bardzo szybkim tempie gdy powstanie wspomniana Autostrada północ południe, oraz ostatnio przemilczana a również ważna (jeśli nie ważniejsza) autostrada wzdłóż linii brzegowej Bałtyku z zachodu na wschód Szczecin-Koszalin-Słupsk-Trójmiasto-Elbląg-Kaliningrad o ile pamiętam trasa bałtycka czy coś takiego niewazna nazwa ważna trasa ale jej chyba za predko nie będzie Warszawce to nie na ręke żeby nasz region zbyt dużo inwestorów naprzyciągał. Zresztą autostrada A1 to i tak za dużo następna inwestycja u nas będzie jak bezrobocie na Podkarpaciu spadnie do 2% czyli w 2038 roku :-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane