• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabytkowa wiata na peronie stacji Gdańsk Główny zostanie odtworzona

Maciej Naskręt
12 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Zniknęła ozdobna wiata na peronie 2 dworca Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska. Obiekt przejdzie teraz renowację. Podobne prace będą prowadzone na peronie 1, a całość potrwa do marca 2020 r. i będzie kosztowała 60 mln zł.



Czy zwracasz uwagę na infrastrukturę dworców?

Na początku września na stacji kolejowej Gdańsk Główny ruszyły prace przy przebudowie peronów dalekobieżnych. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe, a wykonawcą Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Prace pochłoną ok. 60 mln zł brutto i potrwają 31 miesięcy, a więc dwa i pół roku.

Praktycznie w całości została rozebrana wiata peronu nr 2. Usunięto zadaszenie i podpory wiaty od strony przystanku SKM. Przejdą one teraz renowację - zostaną zachowane ich historyczne walory. Po odbudowie peronu wrócą one na swoje miejsce.

Obecnie roboty zostały wstrzymane, ale nie nastąpiło to w wyniku działań nadzoru budowlanego. Wykonawca czeka na zamknięcie toru dla pociągów przy istniejącej jeszcze krawędzi. Dopiero wtedy będzie można usunąć podpory.

Przypomnijmy, że podczas prac remontowych prowadzonych na peronie na Dworcu Głównym w Gdańsku młot wyburzeniowy przebił się przez sufit w tunelu. Gruz spadł obok przechodniów, którzy powiadomili o niebezpiecznej awarii nieświadomych pracowników.

Na szczęście odpadające fragmenty sufitu stanowiły element wykończeniowy, a nie konstrukcję - po ich usunięciu nie ma zagrożenia dla pieszych w tunelu.


Inwestycja za 60 mln zł

Na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.

Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych. W związku z przebudową dwóch przejść podziemnych prowadzących do dworca, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych prowadzących na perony.

Warto nadmienić, że PKP PLK zdecydowała się uruchomić schody ruchome na tzw. świeżym powietrzu. Jest to rozwiązanie krytykowane przez innych zarządców infrastruktury z uwagi na dużą awaryjność w czasie zimy - między innymi przez zarządców przystanków SKM czy PKM.

Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronie 2 zmieni się rozstaw podpór wiaty, dotychczas były one zbyt blisko torowiska, co utrudniało poruszanie się pieszym. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.

Znikną także dotychczasowe budynki na peronach, dawniej funkcjonowały tam kioski, a jeszcze wcześniej były to budynki socjalne dla kolejarzy - m.in. dyżurnego ruchu.

Opinie (95) 9 zablokowanych

  • 4 lata trwa cala modernizacja stacji, a nie samych peronow (1)

    Czyli wszystko bedzie prute do golej ziemi g gdzie jednoczesnie bedzie prowadzony ruch pociagow. Czyli nowe kable nowe sterowanie nowe tory nowa trakcja, czyli w zasadzie wyburzenie starego a budowanie na nowo nowej stacji. Najdluzej trwaja tzw prace ziemner, odwodnienia itp. Panie redaktorze, nie wprowadzaj Pan ludzi w blad ! Doliczmy tez przerwy zimowe i w sezonie eakacyjnym

    • 6 3

    • aha i dodajmy jeszcze konserwtora zabytkow i prace archeologiczne

      • 2 0

  • oburzony

    To jest SKANDAL!!! Jak można odtwarzać historyczną wiatę, skoro Budyń z zastępcą powiedzieli, że dziś już nic się nie odtwarza tylko buduje z duchem czasu (no chyba, że chodzi o wiatę, spichlerz Daleka Droga i inne rzeczy, które Budyń uzna za słuszne). Myślę, że tym powinien zająć się jakiś tam międzynarodowy konwent architektów, który pokaże Budyniowi gdzie raki zimują!

    • 7 4

  • Papa na dachu też wróci? (1)

    • 11 1

    • Orunia

      Jak jej nie spalą w trakcie nakładania

      • 3 1

  • (1)

    4 lata na pomalowanie paru rur i zmianę płytek na peronie???

    • 16 5

    • zegar

      Jak na kilka kaszubskich brygad pomiędzy zbiorem ziemniaków, a truskawek to szybko

      • 9 1

  • NIK poprosimy

    Czy oni przy okazji budują metro? Pytam bo to w końcu 31 miesięcy! Zapewne Elon Musk do tego czasu poleci też na księżyc. My jesteśmy w Budyniowie, ale to tylko perony!

    • 8 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rozebrana pierwsza wiata na dworcu Gdańsk Główny

    Miazga

    miazga, super

    • 0 0

  • (7)

    Ładne, nowoczesne miasto, to i dworzec ładny i nowoczesny:)

    • 47 18

    • Obrzydliwie brzydkie To opinia w całej Polsce!!! (2)

      • 9 11

      • oj tam nie przesadzaj Gdynia to nie cala Polska, mam znajomych we Wrocławiu, Łodzi Poznaniu i wszyscy twierdza ze Gdańsk jest ładnym miastem, każdy zauważył zmiany jakie zaszły na przestrzeni kilku, kilkunastu lat i podoba im sie to co sie tu dzieje...oczywiście patrzą na to oczami turysty ale właśnie chyba o turystów tu chodzi najbardziej.

        • 8 2

      • gdyńska zazdrość, jak tam po derbach?

        • 12 2

    • (3)

      Ty chyba nie widziałes nowoczesnych miast na świecie albo nie masz internetu. Europa to juz zaścianek świata przez tych czerwonych zbirów z ue

      • 15 11

      • (1)

        Nie ma internetu, komentarz przesłał telegramem

        • 19 1

        • Z pracy

          • 10 1

      • Nie kłam!!!

        • 5 1

  • Po przebudowie znikną obecnie istniejące bariery architektoniczne, dla osób mniej, lub niepełnosprawnych.
    Pani Naskręt czytał pan może swój tekst przed publikacją ?

    • 9 0

  • Co sie autor tak dziwi ze schody ruchome montuja (1)

    W cywilizowanej europie schody ruchome do przejsc podziemnych, do metra czy na perony to standard. Jedynie w Gdansku (klimat??) Skm i pkm czy zdiz nie montuja ich nigdzie bo niby sie psuja na wolnym powietrzu. W poznaniu,warszawie czy berlinie sie nie psuja. Przestancie dziennikarze powtarzac te bzdury tylko pokazcie roznice standardow. Nawet miedzy trojmiastem a innymi polskimi miastami. Gdansk srodmiescie, port lotniczy, wezel we wrzeszczu. To przynajmniej podstawowe stacje gdzie powinny byc tuchome schody. Do tego tunele w centrum miasta. Jezeli juz tworzy sie bariery architektoniczne zamiast przejsc naziemnych to trzeba robic je wg standardow xxi wieku a nie prlu. Moze PLK przetra szlaki i zawstydza innych trojmiejskich zarzadcow.

    • 54 1

    • dokładnie tak....

      ....odpowiednio utrzymywane i konserwowane schody ruchome mogą funkcjonować niemal w kazdych warunkach europejskich i....funkcjonuja.W Gdańsku wymyślono tezę,że....."niedasie".A przykładem sa chyba jedyne schody będące na stanie ZDiZ...przykładem jak najgorszym bo wiecznie zepsute,schody łączące PKP i PKS.Są one przykładem indolencji urzędniczej i ofiarą "złych warunków atmosferycznych " panujących w tunelu....

      • 12 2

  • Polskie firmy na zachodzie licytują sie która zrobi szybciej taniej i lepiej,a w Polsce maja tempo jak by za kare robili.

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane