• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabytkowe lokomotywy odwiedziły w czwartek Trójmiasto

piw
3 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 09:33 (4 października 2013)

Dwa parowozy przyciągnęły w czwartek wieczorem do Trójmiasta pociąg specjalny.


W czwartek wieczorem na peronach w Gdańsku i w Gdyni będzie można zobaczyć turystyczny skład ciągnięty przez dwa zabytkowe, pochodzące z czasów II wojny światowej, parowozy.



Dwa miesiące temu Trójmiasto odwiedził inny zabytkowy skład kolejowy.

Aktualizacja: Ponad 400 osób przyszło na peron w Gdańsku, by na własne oczy zobaczyć wyjątkowe parowozy. Był tam też nasz reporter.

***

Liczący 14 wagonów skład, który odwiedzi Trójmiasto, wiezie niemieckich turystów. Kolejową wycieczkę zorganizowała firma spod Monachium. Żeby wziąć udział w nietypowej podróży, trzeba było zapłacić 1,5 tys. euro od osoby.

Pociąg wyjechał 29 września z Berlina, w Polsce odwiedził już m.in. Bydgoszcz i Elbląg. Planowo miał dojechać do Kaliningradu, jednak ostatecznie nie wpuszczono go do Rosji. Dlatego też dziś odwiedzi Gdańsk i Gdynię (gdzie zatrzyma się na noc). W piątek ruszy w dalszą drogę - do Szczecina.

Jedna z dwóch ciągnących skład lokomotyw to 52 8079, druga to Ty42-107. Obie wyprodukowano podczas II wojny światowej, z myślą o działaniach na froncie wschodnim.

- Teoretycznie po wojnie miały zostać skasowane, ale jak widać - jeżdżą do dziś. Sama ich podróż jest wydarzeniem niespotykanym, ostatni podobny przejazd miał miejsce w roku 1976 - mówi Dariusz Gulowaty z wielkopolskiego zakładu spółki PKP Cargo.

W Gdańsku Głównym skład prowadzony przez dwa zabytkowe parowozy pojawi się o godz. 22:06 i stać będzie na peronie do godz. 22:20. Do Gdyni przyjedzie około godz. 23. Stąd też, w piątek, odjedzie o godz. 11:55.

Czytaj o innym zabytkowym składzie kolejowym, który odwiedził ostatnio Trójmiasto
piw

Opinie (176) 2 zablokowane

  • Parowozy (1)

    Napewno sie wybiore :) u nas to juz rarytas raz na dwa lata maszyne parowa na chodzie obejzec i poczuc ten zapach mmm

    • 3 0

    • Nie zapomnij aparatu!!!

      Nocna fota z parowozami na Gdańskim dworcu zawsze cenna. Chętnie ją zobaczę na WRP ewentualnie na TWB lub fotokolej.
      Pozdrawiam

      • 0 0

  • szkoda że tak późno informujecie o 15 news że o 22 przejazd.

    • 4 0

  • Ciekawe czemu nie wpuścili ich do Rosji (16)

    • 76 2

    • Bo to Dziaki z Wehrmahtu byly... hehehehe

      • 0 0

    • No przecież te lokomotywy były zbudowane do działań na froncie wschodnim. (2)

      • 43 0

      • Może się bali

        że przywiozą ze sobą parę Tygrysów i znów zaczną strielać z acht-acht?

        • 8 0

      • znowu niemiecka prowokacja

        • 14 0

    • tam mają inną szerokość toru kolejowego (7)

      zacząłem się zastanawiać jak ten parowóz pojechał na wschodni front jeżeli jest tam inna szerokość torów.

      • 8 6

      • Akurat do Królewca jeden tor ma szerokość standardową. (6)

        Kursuja tam nawet lokalne pociągi transgraniczne. A w czasie wojny Niemcy po prostu przebudowywali tory na zajętych terenach. Zdarzały się trasy, gdzie front przechodził kilkakrotnie w obydwie strony i tor był kilkakrotnie przebudowany.

        • 13 0

        • (4)

          Raczej podmieniali wózki w taborze. Jest to dużo prostsze niż przebudowywać tory.

          • 4 4

          • Róznica to tylko 8,9 cm (2)

            Więc nie da rady wstawić "w środek" trzeciej szyny, bo to mniej niż szerokość jej podstawy.

            Nie wymieniano żadnych wózków, to nie były rozkładowe pociągi międzynarodowe, tylko transport wojskowy, wagony i lokomotywy musiały w miare szybko się przemieszczać po całym obszarze podległym Niemcom. Przebudowa tychh torów to była jednorazowa praca. Wymiana wózków, to robota cykliczna, wymagająca specjalnej infrastruktury warsztatowo-stacyjnej. A należy pamiętac, że wymiana osi w parowozie to nieco bardziej skomplikowana robota niż w przypadku wagonu...

            • 9 0

            • Da sie i taki (1)

              tor spleciony stosuje się na przejściach granicznych ze wschodem / 4 szyny /.Poza tym do Kaliningradu od Braniewa jest zarówno tor 1435 jak i 1524/1520/

              • 2 0

              • No ale tor spleciony...

                ... to nie to samo, co trzecia szyna w środku. Takie tory składają się z 4 szyn, stosuje się ten wynalazek w okolicach kolejowych przejść granicznych. Przy czym to nie jest jeden tor wewnątrz drugiego, tylko szyny są ułożone "na przemian". Nie wydaje mi się, żeby którakolwiek strona wojny miała nadmiar stali, żeby układac cztery zamiast dwóch szyn, i to na znacznie dłuzszych dystansach niż przejścia graniczne. Zwłaszcza, że te przebudowy były planowane na stałe, nie przewidwano kolejnego przejścia frontu przez dany obszar.

                A o tym, że akurat do Królewca jest jeden tor o standardowej szerokości juz wspomniałem.

                • 9 0

          • Połowa wagonów w tamtych czasach: kryte, platformy,cysterny i mnóstwo osobowych było dwuosiowych, nie miały wózków a parowozy to już w ogóle inna bajka.

            • 6 0

        • A czy owa przebudowa nie polegala po prostu na dolaczeniu jednego dodatkowego toru pomiedzy?

          • 2 3

    • uznali, że mogą być szpiegami?

      • 3 0

    • Bo są nieekologiczne. (1)

      A tam nie lubią dymu.

      • 19 2

      • dlatego zamkneli Polskich ekologów bo w hotelach opalają węglem

        a w Ruskich wiezieniach mają ogrzewanie ekologiczne !!Czyli jak słońce przygrzeje to jest ciepło :)

        • 17 1

    • bo rosja sie boi...

      Nowych technologii... ;)

      • 60 3

  • Szkoda że już takie nie jeżdżą

    Mieszkam niedaleko dworca, po 22 było słychać jak parowóz przejeżdżając przez Oliwę wita się z mieszkańcami, podwójnym gwizdem - muszę przyznać NIESAMOWITY dźwięk rozniósł się po okolicy, przez chwilę przeniosłam się w czasie :) Było cudownie :D Szkoda że czasy parowozów już minęły.
    Miłego dnia życzy

    • 8 0

  • jak zwykle późno takie informacje

    Dlaczego tego typu informacje są podawane na ostatnia chwilę? Macie chyba słabych informatorów....

    • 6 0

  • całe trojmiasto.pl (3)

    Zero konkretów, gdzie w Gdyni, do jakich godzinach. Przeciez logiczne, że skład nie będzie blokował peronu przez 12 godzin, więc chciałbym wiedziec gdzie i o której podejśc.

    • 9 2

    • Po co? (1)

      Po co? Zeby wandale zniszczyli sklad? Tak jak bylo z pendolino?

      • 9 0

      • a co, pitolino ma juz napis, tag RAICE ?

        antysprejowiec

        • 1 0

    • Według rozkładu:

      w Gdyni ma być o 23.04, choć to godzina umowna, bo to nie pociąg planowy, a nadzwyczajny, więc mogą mieć drobną obsuwę.

      • 1 1

  • Przed wejściem na polski rynek Deutsche Bahn sprawdza jak stare składy zaakceptują polscy podróżni. :)

    • 2 0

  • Widziałem

    i się zachwyciłem! Rewelacja!!!

    • 4 0

  • juz film jest

    trojmiasto. tv/Przejazd-zabytkowych-parowozow-52-8079-Ty42-107-6655.html

    usun kropke przed tv :D

    • 3 0

  • i przybyła. ładnie gwizdala na powitanie

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane