- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (401 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (51 opinii)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Zakończyło się nasuwanie wiaduktu PKM na Zaspie
Po trzech dniach nasuwania 450-tonowa konstrukcja stalowa wiaduktu PKM na Zaspie dotarła na docelowy przyczółek. Wiaduktem w październiku 2015 r. pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska.
- Prace przy tym zadaniu trwały trzy dni, ale z przerwami, które były wprowadzane na czas przejazdu pociągów pod budowanym obiektem - linią dalekobieżną E65. Prace głównie trwały nocą - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
W tym tygodniu nasuwano konstrukcję od strony Oliwy. Przesuwano ją w kierunku Zaspy, w sumie przemieściła się o kilkanaście metrów.
Poprzednie prace przy nasuwaniu - na przyczółek od strony Wrzeszcza - były prowadzone w minionym tygodniu. Wtedy także prace były prowadzone ręcznie. Przesuwanie obiektu odbywa się z użyciem przekładni i potężnych łańcuchów.
Podkreślmy, że wiadukt był nasuwany nad linią dalekobieżną. Obiektem, na którym przewidziano jeden tor, pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska. Obiekt wyeliminuje kolizyjne połączenie na wspomnianej relacji. Gdyby wiadukt nie został wybudowany, pociągi PKM musiałyby korzystać z rozjazdów i wtedy poruszałyby się przecinając dwa tory linii dalekobieżnej, a to oznaczałoby mniejszą przepustowość priorytetowego szlaku Gdynia - Gdańsk Główny.
Zobacz montaż wiaduktu na Zaspie. Film z października tego roku.
Dodajmy, że stalowy wiadukt zwiększa koszt inwestycji o 16 mln zł i opóźnia zakończenie budowy PKM. Obiekt na Zaspie ma być gotowy 31 października 2015 r. Choć, jak zapewniają władze PKM, pociągi i tak pojadą 1 września. Ruch ma być wtedy prowadzony jednym torem.
Powodem opóźnień jest ciągnąca się latami przebudowa linii dalekobieżnej E 65 łączącej Gdynię i Gdańsk z centrum i południem Polski. Przypomnijmy, że za te prace odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, a nie Pomorska Kolej Metropolitalna, budująca trasę z Wrzeszcza na lotnisko. Zmieniona została przez władze PKM technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skróciło się o około trzy miesiące. Inaczej prace trwałyby do końca grudnia 2015 r.
Więcej o powodach opóźnień na budowie wiaduktu pisaliśmy w artykule z października tego roku.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
Miejsca
Opinie (86) 5 zablokowanych
-
2014-12-13 08:27
Przewał Konkretny Metropolitalny. (1)
PKM jak Pendolino, szum medialny i strasznie wielkie koszty, niewspółmierne do jakichkolwiek korzyści.
- 6 4
-
2014-12-15 01:17
bo golfem nie wjedziesz?
korzyść odczują inni
- 1 1
-
2014-12-12 16:27
Co z peronem na Zaspie (5)
to jakaś kpina, że PKM przejeżdża przez Zaspę i się tam nie zatrzymuje w żadną stronę
- 9 4
-
2014-12-12 19:40
Technicznie nie mozliwe (2)
Z racji duzego wzniesienia i waskiego nasypu, jest to nie wykonalne. A do Wrzeszcza jest blisko.
- 4 2
-
2014-12-13 10:54
(1)
Wszystko jest możliwe tylko wystarczy chcieć to zrealizować. Dotarcie do Wrzeszcza z Zaspy to dodatkowe 25-40 minut i konieczność kupienia 3 biletów na inne środki transportu zamiast 1 biletu i braku potrzeby długiej wycieczki.
- 1 2
-
2014-12-15 01:16
Michał, daj spokój
głupoty gadasz tu, na SSC, na fb PKM. Przyjmij to do wiadomości - w obecnej chwili NIE MA miejsca na ten przystanek. Może będzie później. Może.
- 0 1
-
2014-12-13 12:18
Żadna kpina. (1)
Przystanek w odległości tak małej o sąsiednich, to masakra. Zanim ciuchcia się rozpędzi, już musi hamować. Dawno należało zlikwidować Gdańsk Stocznię i Gdynię Stocznię. To strasznie frustrujące dla pasażera. I pierniczyć, że w krajach zachodnich, to tamto. Odbiło im.
- 1 1
-
2014-12-15 01:15
masz rację. Kraje zachodnie popełniły pewne błędy
Paryż ma metro ze stacjami rozmieszczonymi w odległościach typowych dla tramwaju - ale tam metro powstało po to, by tramwaj zastąpić (jak potem się okazało - Tramwaje do Paryża wracają...). Nowy przystanek Zaspa (po likwidacji obecnego) miałby być 800 metrów od końca peronu Wrzeszcz. Gdzie sens?
- 1 0
-
2014-12-12 05:49
dla mieszkańców Zaspy PKM nie będzie miała najmniejszego sensu tak długo jak nie powstanie PKM Zaspa! (8)
Co z tego że budują wiadukt na Zaspie skoro dla mieszkańców Zaspy PKM nie będzie miała najmniejszego sensu tak długo jak nie powstanie PKM Zaspa! Ostatnia szansa jest teraz by umożliwić korzystanie z PKM dzielnicy Zaspa budując stację/przystanek tylko trzeba myślących urzędników by tym problemem się zajęli... i proszę bez bredzenia o przesiadkach czyli płaceniu za 3 bilety i czasie dojazdu dłuższym w rezultacie niż obecne połączenia autobusowe...
- 11 9
-
2014-12-12 06:28
my też chcemy przystanek pkm (5)
pkm brzezno i pkm zabianka!
- 6 6
-
2014-12-12 18:09
(3)
No tak oczywiście dla troli trzeba też dodać bez bredzenia na temat dzielnic przez które nawet PKM nie przejeżdża i mają dobre, znacznie szybsze połączenie do powstających przystanków PKM... Na zaspie wykluczono z możliwości korzystania przez błąd urzędników kilka tysięcy mieszkańców.
- 2 3
-
2014-12-12 20:04
z korzystania z linii dalekobieżnej też zostaliście wykluczeni (2)
i z korzystania z sieci trolejbusowej. Michale. Setki raz miałeś tłumaczone, że odcinek ochronny nie pozwala na budowę przystanku. Możliwe było ewentualne stworzenie trzech peronów 400 metrów na południe. Ich końce wyznaczałyby wiadukty Zielony i Niebieski. Zaspa nadal by z PKM nie miała pożytku. To nie autobus, który stanie sobie w dowolnym miejscu. Pogódź się z tym.
- 0 3
-
2014-12-13 10:47
(1)
i dalej bredzenie... linia trolejbusowa nie przejeżdża przez Zaspę więc po co przystanki na Zaspie? Linia dalekobieżna czy to na południe w obie strony jest dobrze skomunikowana z Zaspą tak samo jak Gdynia jeśli chce się pojeździć trolejbusem oraz potrzebne są tylko 2 bilety zamiast 3 jak w przypadku PKM.
Co do tego ma błędnie wyznaczony jakiś odcinek ochronny ? Teraz tylko będzie hałas oraz utrudniania i żadnego pożytku czy możliwości korzystania z PKM dla mieszkańców Zaspy. Przy obecnych połączeniach komunikacyjnych czy raczej ich braku dotarcie do PKM to będzie bardzo długa wycieczka trwająca 25-40 minut zależy od ilości przesiadek i ilości potrzebnych biletów. Obecne połączenia są i będą szybsze i tańsze niż w przypadku korzystania na siłę z PKM.- 2 1
-
2014-12-15 01:12
błędnie wyznaczony odcinek ochronny?
no proszę, Zaspa ma wybitnych inżynierów. Tak wybitnych, że własnym autorytetem zatrzymają pociąg staczający się po oblodzonych torach na samej pochyłości.
- 0 0
-
2014-12-12 06:28
a my też!
pkm lublewo
- 7 3
-
2014-12-12 08:14
na tym etapie już raczej niemożliwe (1)
jedynie co do wywalczenia to tzw. bezkolizyjne przejście przez tory (w okolicach nowego wiaduktu) z Zaspy na Grunwaldzką w kierunku Strzyży
- 3 5
-
2014-12-12 18:12
a była okazja podczas zmiany planów dotyczących tego opisanego wiaduktu...ale urzędnicy tkwią w bezmyślności...?
- 2 2
-
2014-12-13 08:17
Brakuje stacji Osowa
na zdjęciach, makietach nie ma stacji Osowa...
- 2 0
-
2014-12-13 05:56
Co z gdyńska PKM (1)
Dlaczego nie jest budowany nowy przystanek PKM Gdynia wielki kack?
- 1 0
-
2014-12-13 06:05
Haha
Nie budują bo nie mają kasy bo ostatki wydali na sylwester z polsatem
- 0 0
-
2014-12-11 21:19
nie czaję. serio i bez hejtowania (6)
dla 3 miesięcy zysku czasowego wydano 16 milionów (!) więcej na wiadukt stalowy. To jest faktyczny powód? (czy dziennikarska ściema) - pytam serio. Bo jakoś tak nie wygląda to przekonująco.
+ pytanie od inżynierów czy nie lepszy jednak betonowy w dalszej eksploatacji (ochrona antykorozyjna itp)- 14 9
-
2014-12-12 07:38
(1)
to jest proste. kary za opóźnienia przewyższają koszty zwiazane ze zmiana koncepcji budowy.
- 6 0
-
2014-12-13 00:51
ewentualne kary płaci inwestor czy wykonawca?
- 0 0
-
2014-12-12 15:17
Największym problemem nie są kary a możliwość utraty finansowania z ue. Lepiej jest wydać 15mln niż stracić 50 razy tyle. Dofinansowanie musi być rozliczone do końca 2015 roku - czyli całość inwestycji. Jeśli termin oddania wypadłby na koniec grudnia to co z odbiorami, poprawkami, badaniami technicznymi i w końcu z rozliczeniem? A jakby jeszcze nie wyrobiliby się;];]
- 4 0
-
2014-12-12 13:14
Wygląda na to, że jest to ściema potrzebna do usprawiedliwienia nieterminowości i zwiększenia kosztów.
- 1 5
-
2014-12-11 21:29
za opóźnienia wykonawca zapłaciłby więcej, w ostatecznym rozrachunku wyszło taniej
a co do ochrony antykorozyjnej - farby okrętowe w zupełności wystarczają. Można oczywiście było szaleć z nasuwaniem żelbetowego wiaduktu - tylko po co?
- 12 2
-
2014-12-11 21:29
Jestem inzynierem po PiSowskiej Szkole Lotnictwa, Budownictwa, Medycyny i Turystyki: wiadukt zabezpieczony bedzie hamerajtem. dalsza dyskusja jest bezcelowa, poniewaz nie masz racji.
- 7 9
-
2014-12-12 21:09
Ale wtopa . Wiadukt niepotrzebny!!! nawet niepożądany!
Wg zmienionej ostatnio koncepcji PKM ma startować i kończyć na stacji Gd.-Wrzeszcz, więc niepotrzebne jest wjeżdżanie na szlak GD-Gdynia. Znakomicie do tego nadaje się właśnie oddany nowy peron z torami po obu stronach.
Natomiast żeby skorzystać z wiaduktu w kierunku Lotniska, PKM-ki przyjeżdżające z Lotniska do Wrzeszcza muszą wjechać na tor w przeciwnym kierunku, który ma się znajdować się przy obecnym starym peronie od strony peronu SKM. Muszą zatem przeciąć oba tory dalekobieżne!!! A po zabraniu pasażerów przeciąć te tory ponownie ale po wiadukcie!!- 8 0
-
2014-12-11 21:12
A kiedy PKM przystąpi do budowy peronu w Gdyni Karwinach? (4)
Tyle się mówiło o gdyńskich peronach a teraz taka cisza...
- 28 8
-
2014-12-12 20:18
Bo Szczurek zastanawia się co z lotniskiem ? I tak się będzie zastanawiał kolejne 4 lata !!!
- 3 0
-
2014-12-12 10:13
wybraliście niemal jednogłośnie szczurka to jego teraz pytajcie
- 11 1
-
2014-12-11 22:15
oj, gdynianie, gdynianie... za co Wy tak kochacie tego Szczurka? PKM Obłuże, PKM Karwiny... a to przecież tylko wierzchołek rzeczy, których nie da się załatwić w tym mieście.
- 19 1
-
2014-12-11 21:16
Blagam...a po co?
Glowna zrobiona i wystarczy. Karwiny...
- 5 5
-
2014-12-12 11:48
(1)
PKP SKM dogada się z PKP PLK w sprawie "przejść" między linią nr 202, a 250 ? Tj. skandal, aby jedynie, które pozostały po modernizacji linii nr 9 oraz 202 zostały na stacji Gdańsk Główny oraz Gdynia Główna.
- 2 0
-
2014-12-12 20:09
budowa przejścia jest możliwa kosztem przystanku Zaspa
tylko po co? SKM powoli celuje w tabor miejski, wysokopodłogowy. PKM się bawi w rozwiązania na 760mm.
- 0 0
-
2014-12-12 11:29
(1)
Z jednej strony szacun,ale czy Budimexu nie stać na siłowniki hydrauliczne tylko na stare wciągarki łańcuchowe.(flaszencugi?.)
- 3 3
-
2014-12-12 20:08
siłowniki hydrauliczne nie zawsze mają rację bytu
siłowniki stosuje się po to, żeby obiekt przepchać, wciągarki po to, żeby go przeciągnąć. W tym miejscu jeszcze nie było dobrego punktu dla zaparcia siłownika - a dla zahaczenia wciągarki - jak najbardziej. Wciągarka poza tym jest mała i nie wymaga ciągnięcia przewodów hydraulicznych, które trzebaby zabezpieczyć przed uszkodzeniami.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.