• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakorkowana Spacerowa: urzędnicy czekają, kierowcy klną

Krzysztof Katka
21 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prokurator zawiesił ściganie prezydenta
Kłopoty z przejazdem ul. Spacerową przy hipermarkecie Real (dawniej Geant) rozpoczęły się 9 lat temu i trwają do dziś. Kłopoty z przejazdem ul. Spacerową przy hipermarkecie Real (dawniej Geant) rozpoczęły się 9 lat temu i trwają do dziś.
Na Spacerowej przy hipermarkecie w Osowej kierowcy niemal codziennie tkwią w korkach. Gminny zarząd dróg tak rozprawia się z problemem, że od roku nie ustalił nawet, kto jest nowym właścicielem sklepu.

Już nazwa sugeruje, by ul. Spacerową pokonywać piechotą, a nie w samochodzie. Kierowcy jednak jeżdżą tędy nadal, więc powstają ogromne korki. Tak jest od wielu miesięcy. Kłopoty z przejazdem ul. Spacerową przy hipermarkecie Real (dawniej Geant) rozpoczęły się 9 lat temu, tuż po tym, jak powstał sklep. Inwestor postawił okazały obiekt, ale oszczędził na drogach dojazdowych. Gmina na to zezwoliła. Dlaczego?

- Spodziewaliśmy się korków i negocjowaliśmy z Geantem, by rozwiązał problem. Był nawet pomysł wybudowania kładki nad obwodnicą, ale upadł ze względów bezpieczeństwa - mówi Antoni Szczyt, wicedyrektor wydziału spraw komunalnych Urzędu Miasta Gdańska. Inny powód podaje Ryszard Gruda, ówczesny wiceprezydent Gdańska ds. zagospodarowania przestrzennego. Twierdzi, że gmina 10 lat temu podpisała z inwestorem umowę zobowiązującą go do budowy węzła drogowego z prawdziwego zdarzenia.

- O ile dobrze pamiętam, to Geant chciał wybudować druga nitkę Spacerowej, ale przeszkodą był brak zgody władz Gdyni na wycinkę drzew na gdyńskim gruncie w Osowej - wskazuje Gruda.

- Nieprawda - zaprzecza Joanna Grajter, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni. - W lutym ubiegłego roku Geant otrzymał od nas zgodę na inwestycję i mógł rozpocząć prace. W planach znalazło się dwupoziomowe skrzyżowanie, roboty jednak nie ruszyły. Przed rokiem sklep przejął Real i teraz obiekt należy do jednej ze spółek tej sieci handlowej.

Co znajduje się w umowie, o której wspominał Gruda? Jakie były obowiązki inwestora i ewentualna kara za ich niedopełnienie? Na te pytania nie potrafił wczoraj odpowiedzieć Karol Polejowski, p.o. kierownika Referatu Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego.

- Półtora roku temu rozmawialiśmy na temat budowy węzła z przedstawicielami Geanta. Były trudne, bo centrum handlowe znajduje się na granicy trzech miast. Do porozumienia nie doszło - twierdzi Karol Polejowski.

Szef gminnego Zarządu Dróg i Zieleni Romuald Nietupski opowiedział "Gazecie", że chciałby spotkać się z nowym właścicielem sklepu, by skłonić go do budowy węzła.

- Tylko że od pewnego już czasu nie możemy ustalić, kto nim jest - powiedział.

Zapytaliśmy wiceprezydenta Gdańska Marcina Szpaka, ile czasu potrzeba na ustalenie, do kogo należy firma działająca na terenie miasta.

- Najwyżej kilka dni - odparł.

- Co pan sądzi o tym, że ZDiZ szuka danych od roku? - pytamy.

- Muszę tam zadzwonić i poprosić o większą operatywność - odpowiedział wiceprezydent Szpak.

W tej sprawie ZDiZ pełnił jednak rolę pomocniczą. Rozmowami z Geantem zajmował się bowiem bezpośrednio podległy Szpakowi wydział polityki gospodarczej. W odpowiedzi na nasze pismo Karol Polejowski zapowiedział, że podwładni wiceprezydenta "w ciągu najbliższych tygodni" zorganizują spotkanie z nowym właścicielem obiektu przy Spacerowej.

"Jazda Jak Po Grudzie"

6 listopada 1998 r.

Lokalizacja hipermarketów przy drogach dojazdowych do obwodnicy oznacza zgodę władz Gdańska na kompletne zakorkowanie już teraz nieprzejezdnych ulic. Negocjacje władz miasta z inwestorami ograniczały się wyłącznie do zaakceptowania ich warunków.

- Możemy się tylko cieszyć, że wielki kapitał jest zainteresowany wejściem na nasz teren - mówi wiceprezydent Ryszard Gruda.

- Nie mogliśmy wymagać od inwestorów, żeby budowali drogi - zaznacza Elżbieta Mróz, naczelnik wydziału architektury i nadzoru budowlanego UM w Gdańsku. - Widzimy jednak ich dobrą wolę i godzenie się na częściowe pokrycie kosztów związanych z budową dróg w przyszłości.

Były to jedynie deklaracje słowne, bo te zapisane w porozumieniach są tak ogólne, że w praktyce pozwolą firmom na zminimalizowanie swojego udziału w rozbudowie układu komunikacyjnego.

Autor: Paweł Wiejas
Gazeta WyborczaKrzysztof Katka

Opinie (89) ponad 10 zablokowanych

  • Szyt-głupi naprawdę, czy tylko udaje

    "- Spodziewaliśmy się korków i negocjowaliśmy z Geantem, by rozwiązał problem. Był nawet pomysł wybudowania kładki nad obwodnicą, ale upadł ze względów bezpieczeństwa - mówi Antoni Szczyt"

    no to jest komedia!!! kładka pogorszyła by bezpieczeństwo?!!! co za idiotyzm!
    jeżeli Antoś był jednym z tych, przez których kładka nie powstała, to ma na sumieniu tych ludzi, którzy zginęli przechodząc przez obwodnicę!

    Na południu polski, przy każdym markecie jest kładka z dojściem do osiedla (jeżeli takowe istnieje). Zresztą południe juz dawno na uciekło...

    • 0 0

  • poczekajcie na Euro2012

    to dopiero będą jaja jak nie znajdą takiego pana Ziutka, który ma działkę w samym środku przyszłego stadionu. A jeszcze poczekać aż wyjdzie na wolność, wytrzeźwieje i dojść z nim do porozumienia... kolejne 3 lata.

    • 0 0

  • "Gallux, na planach jest wiecej miejsca niż tylko na jednokierunkową "Partyzantów" - przynajmniej 2x wiecej niż obecna Słowackiego na tym odcinku. I ten odcinek zmieniający przebieg obecnej Słowackiego nie zaczyna się od Grunwaldzkiej tylko za Obywatelską."

    czy my sie aby dobrze rozumiemy??
    ulica partyzantów, minimum dwa pasy, jako część zjazdu z matarni do wrzeszcza, od okolic ulicy srebrników
    zaś sama ulica słowackiego, do góry, jeden kierunek ruchu, partyzantów w dół do grunwaldzkiej jako drugi kierunek ruchu??
    ciężko to sprecyzować, słów brakuje he he he

    • 0 0

  • Cóż (1)

    to kolejny dowód na to, że Gdańsk jest fatalnie zarządzanym miastem.

    Czy ktoś użył już funkcji odpowiadania na czyjś post?

    • 0 0

    • defloracja "odpowiedzi na post":-)
      JJJ robie to specjalniee:-)

      • 0 0

  • Słowackiego

    Gallux, na planach jest wiecej miejsca niż tylko na jednokierunkową "Partyzantów" - przynajmniej 2x wiecej niż obecna Słowackiego na tym odcinku. I ten odcinek zmieniający przebieg obecnej Słowackiego nie zaczyna się od Grunwaldzkiej tylko za Obywatelską.

    • 0 0

  • Totalny debilizm

    Któregoś dania przejazd od Grunwaldzkiej do obwodnicy Spacerową zajął mi 1 godzinę. Sprawę rozwiązało dobiero wyłączenie świateł przy Real-u (może ktoś się wściekł i zrobił zwarcie).
    Użytkownik Reala nie chce przebudować dojazdu do sklepu to ustawić światła tak żeby korek był przy wyjeździe z Reala a nie na Spacerowej to sam przybiegnie pogadać.
    Ciekawostka
    Przed przebudową Spacerową jechało się pięknie pomimo tego że Hipermarket już działał.
    Druga sprawa to skrzyżowanie Opata Rybińskiego i Polanki, a dokładniej wpychanie się na chama kierowców z Polanki dzięki czemu kierowcy jadący od Grunwaldzkiej stoją w miejscu nawet gdy mają zielone lub przejedzie jeden samochód. Moze ktoś łaskawie pomyślał nad zmianą ustawienia świateł w tym miejscu.

    • 0 0

  • ISO trzeba odnawiac co rok, ciekawe jak im poszło w tym roku?
    CERTYFIKAT JAKOŚCI, o rany

    • 0 0

  • a kto pamieta jak sie urząd miejski w gdańsku onanizował przyznaniem ISO dziewięć tysięcy i coś tam?
    i PO co to komu było?? sztuka dla sztuki?

    • 0 0

  • W RUMII POWSTAJE 2 RAZY TAKI JAK W OSOWEJ

    NIESTETY, NAJPIERW WYBUJĄ MARKET, NA DROGACH DOJAZDOWYCH POWSTANĄ OGROMNE KORKI, POTEM NIE BEDZIE WYJŚCIA, BEWDA MUSIELI POBUDOWAĆ DROGI - DLACZEGO NIE JEST OPDWROTNIE????
    NAJPIERW DROGA POTEM MARKET???

    • 0 0

  • Taaaaa,czy ktos wie ktorej sieci ma byc ten market przy Baltic arenie?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane