• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakręty-katapulty na ważnym łączniku na południu Gdańska?

Szymon Zięba
5 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (232)

Zdaniem naszego czytelnika łącznik między Łuczniczą a Niepołomicką jest źle wyprofilowany.

Wyczekiwany przez mieszkańców południa Gdańska łącznik między ul. Łuczniczą a NiepołomickąMapka to trasa, na której można trafić na "zakręty-katapulty". Czytelnicy alarmują, że droga jest źle wyprofilowana, a zimą lub podczas dużych opadów auta łatwo wypadną z zakrętu na pobocze.



Uważasz, że zakręty na łączniku mogą być niebezpieczne?

Łącznik ulic Łuczniczej i Niepołomickiej ma zaledwie 325 m. To jednak szczególnie ważna droga, na którą mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska bardzo czekali.

Wszystko dlatego, że dzięki tej krótkiej trasie udało się rozładować korki, które w godzinach szczytu paraliżowały dzielnicę. Długość zatorów sięgała wówczas nawet 2,5 km.

I choć mieszkańcy cieszą się, że inwestycję wreszcie udało się oddać, niektórzy z nich mają wątpliwości co do tego, czy jej wykonanie zostało dobrze przemyślane.

- Czy po pierwszych przymrozkach i opadach śniegu samochody nie będą wypadać na pobocze? - zastanawia się pan Wojciech.
Jak wskazuje nasz rozmówca, zakręty na łączniku "wyprofilowane" są do zewnętrznej strony jezdni, co powoduje, że auta, wchodząc w zakręt, mocno przechylają się w kierunku pobocza.

- Z reguły zakręty mają spadek "do wewnątrz", tak by siła odśrodkowa pomagała pojazdowi zostać na drodze. W tym przypadku przy większych opadach deszczu albo "szklance" samochód wypadnie z takiego zakrętu jak z katapulty - uważa kierowca.

Rowy odprowadzą wodę, kierowcy powinni przestrzegać ograniczenia prędkości



Co na to drogowcy? Ewa Parafjanowicz-Potuczko z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przekazała, że łącznik został wykonany zgodnie z projektem.

Jak tłumaczy, by można było połączyć ulicę Łuczniczą z Niepołomicką, trzeba było dopasować fragment trasy do już istniejącego układu drogowego.

Nasza rozmówczyni przyznaje, że na trasie faktycznie jest "duży spadek", woda na drodze stać jednak nie powinna, ponieważ na poboczach trasy wybudowano specjalne rowy odprowadzające deszczówkę.

Zakręt-katapulta na Trasie WZ Zakręt-katapulta na Trasie WZ

Zakrętów nie można było także "wyprofilować" w drugą stronę w związku z ukształtowaniem terenu.

Przedstawicielka DRMG podkreśla także, że na drodze obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Stosowanie się do niego ograniczy więc ryzyko wypadnięcia z zakrętu.

Opinie (232) 5 zablokowanych

  • Jadąc przepisowo nikt z zakrętu nie wypadnie.

    • 18 10

  • Jak sie jedzie 50 kmh to nie ma problemu (3)

    Mandaty w Polsce powinny byc 3 x wieksze. Mieszkam za granica i jak tylko wjezdzam do Polski to mi ciarki po plecach przechodza. Ludzie kompletnie nie szanuja prawa i potem narzekaja, ze w polityce to samo. Polityk to nie kosmita, pochodzi "z ludu". Jesli zwykly Kowalski nie bedzie szanowal litery prawa to tym bardziej polityk, ktory mysli ze mu wszystko wolno. Przyklad ma isc z dolu, nigdy odwrotnie

    • 29 27

    • Hhmm to bardzo ciekawe ze juz tu nie mieszkasz a sie wymadrzasz. Daruj sobie bo straciles prawo wypowiadania sie.

      • 12 16

    • sama prawda

      dobrze, to się jeździ po Austrii, Szwajcarii. Wszyscy równo 120, nie więcej. Ew w Niemczech, bo są 3 pasy, ale już tam zaczyna się poganianie. A w Polsce jest tylko gorzej. Na gorszych drogach.

      • 8 11

    • Nie wysokość kary, a jej nieuchronność tu będzie rozwiązaniem. Ale co się dziwić, kiedy autor pisze takie populizmy?

      • 5 0

  • uwaga, takie zakrety smierci

    są w Gdańsku na Sucharskiego-odwrotnie wyprofilowane, jest tam krzyż z kaskiem motocylklisty....

    • 4 12

  • Jak łeb na obwodnicy się rozp... to zakręt jest śmiertelnie niebezpieczny.Przesiądź się lepiej na tramwaj bo rower to też za dużo dla ciebie.

    • 22 1

  • (1)

    Co prawda spier...li robotę, ale swoją drogą(stosujac się do ograniczeń) to na jakich oponach i z jaką prędkością trzeba tam jechać, żeby wypaść z tamtego zakrętu?

    • 13 9

    • Nie chcę być złym prorokiem

      Ale przy takim profilu oblodzenie może wystarczyć. To raczej nie będzie droga posypywana w pierwszej kolejności.

      • 6 3

  • Pytanie do specjalistki z drmg (2)

    Może i droga została wykonana zgodnie z projektem, ale czy została wykonana zgodnie ze sztuką budowlana?

    • 27 12

    • Sztuka budowlana nie przewiduje budowę torów Nascar w strefach 30

      Tylko skuteczne odwodnienia, najlepiej w stronę przeciwną w stosunku do chodnika. Czyli dokładnie jak w tym miejscu.

      • 6 9

    • Odpowiedź

      Dokładnie tak

      • 1 4

  • dobry pomysł

    na wymuszenie stosowania się do ograniczenia

    • 13 10

  • Opinia wyróżniona

    Ciężko wyjechać. (20)

    Wszystko super, fajnie, że ta drogą powstała ale dlaczego na końcu Łuczniczej nie ma ronda bądź świateł? Żeby przeciąć ulice i jechać na wprost czasem trzeba naprawdę długo czekać gdyż Niepołomicka jest ruchliwa drogą. Czy jest szansa na światła w tamtym miejscu?

    • 86 36

    • Nie!!! Nigdy!!! (9)

      Już wystarczy że korkujecie swoimi autami przebiśniegową i Starogardzką na zjeździe na trakt, trzeba było myśleć przy kupowaniu mieszkania nad możliwością wyjazdu z terenów, a nie się teraz jeszcze światełek zachciało, całą Niepołomicką zakorkujecie swoimi zachciankami

      • 18 34

      • (1)

        No pewnie, bo Niepołomicka to przecież twoja prywatna własność, prawda? No jak ktoś śmie się włączać tam do ruchu! Skąd się biorą takie typy...

        • 23 13

        • Oczywiście, że nie

          Ale wy z tych terenów, które chcą stamtąd wyjechać właśnie się tak zachowujecie jakby to był wasz prywatny teren. Dać Wam palec z wyjazdem, to teraz jeszcze światła. Jeszcze rondo to rozumiem, ale światła nie

          • 9 9

      • (6)

        jak z niej nie korzystasz to po co się udzielasz? Ludzie kupowali tam mieszkania świadomie bo wiedzieli że infrastruktura drogowa ulegnie poprawie. Natomiast nie tego tyczyła się ta wypowiedź a wprowadzenia świateł i upłynnienia ruchu.

        • 7 7

        • Mieszkam właśnie na Niepołomickiej (3)

          Niedaleko tego skrzyżowania, w miejscu gdzie jeszcze korki się nie pojawiają co jest rzadkością na Niepołomickiej. I nie chcę świateł, które miałyby tam powstać i zakorkować pozostałą część tej ulicy. Wyspy spowalniające, przejścia dla pieszych powinny być wystarczające. Chcecie zakorkować wszystko jak na Ujeścisku

          • 9 7

          • (1)

            Ale tam są już znacznie większe morski niż na Ujescisku. Ta droga to porażka. Patologia gdańskiej myśli zabudowania przestrzennego.

            • 3 4

            • Bardziej morski?

              Raczej nie. Bardziej morski jest np. Nowy Port.

              • 1 1

          • nic się nie zakorkuje, wystarczy odpowiednio ustawić te światła

            dla Niepołomickiej zielone, przykładowo bo nie chodzi tu o liczby, 5 razy dłużej niż dla Łuczniczej i Pastelowej. Dlatego że Niepołomicka jest bardziej obciążona. Zwiększy to bezpieczeństwo, ale na ruch w ogóle nie wpłynie. Idealne natomiast byłoby tam rondo, ale to są koszta.

            • 0 0

        • Nie podoba sie to wracac do siebie (1)

          Sloje. Tansze miejsznia to gorszy standard. Trzeba bylo sie z tym liczyć. Nie ma mowy żeby teraz rozbudowywać sloikowo z pieniędzy podatników.

          • 1 3

          • standard mieszkań a nie infrastruktury słoju

            ja tu mieszkam od pokoleń w przeciwieństwie do ciebie więc dla mnie to ty jesteś słoikiem

            • 0 0

    • rondo musi byc to kwestia czasu (4)

      • 6 9

      • Rondo nic nie pomoże (3)

        Korki będą nadal. Jest tyle aut i tyle mieszkań, ze takie uliczki po prostu nie dają rady obsłużyć takiej ilości aut. To infrastruktura dostosowana do zabudowy jednorodzinnej.

        • 24 2

        • (1)

          Niepołomicka widnieje na planach przestrzennych już z lat 50. Więc to nawet nie pod domki jednorodzinne a przejazd dla gospodarza wozem z koniem

          • 4 1

          • skoro istnieje tak długo to znaczy że była wylotówką i w sumie nadal nią jest, a takie drogi powinny mieć odpowiedni przepust. Tyle że kiedyś powstanie nowa Niepołomicka i tylko dlatego tej nie rozbudowują.

            • 0 0

        • nie chodzi o korki a o bezpieczeństwo

          • 0 0

    • Dlaczego

      ciężko? Przecież to po polskawemu!!!

      • 4 1

    • więcej świateł

      jeszcze proponuje światła na skrzyżowaniu z przebiśniegową... a i jeszcze może ze srebrną .. jeszcze jest jakaś ulica z której ciężko się włączyć w Niepołomicką?

      • 5 1

    • Proponuje przesiąśc sie na rower skoro chcesz przeciąć ulice i jechać nawprost

      • 3 3

    • Ślimak

      mają Wam wybudować. Z domku do pracy prosto i to bardzo dobre ułatwienie.

      • 0 0

    • Światła? Czemu nie, ale pod warunkiem że wraz z monitoringiem i sterowaniem przy pomocy SI (sztucznej inteligencji). Niech system automatycznie nauczy się optymalizować zmiany świateł i zmienia je w taki sposób, aby skrócić korki z zapewnieniem sprawiedliwego czasu oczekiwania na przejazd.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (24)

    Drogi powinno się budować tak, żeby wybaczały nawet największe błędy. Stwierdzenie "przy 30km/h nie da rady wypaść" jest bzdurą, bo np. podczas oblodzenia da rady wypaść i ewentualne argumenty typu "to trzeba dostosować prędkość do panujących warunków" nie mają nic do rzeczy, bo kierowca jadący przepisowe 30km/h nie musi wiedzieć, że zaraz trafi na źle wyprofilowany zakręt.

    • 303 147

    • Wiadomo (2)

      Drogi powinny nie tylko wybaczać nawet największe błędy, ale i przytulić w potrzebie, pocieszyć i poczęstować gorącą herbatą.

      • 90 52

      • (1)

        Oczywiście! Należy również zaufać drodze i wciskać gaz do dechy!

        • 39 9

        • czeakm az ktos na rowerze tam sie wypitol.... i wtedy szybko zrobia remont

          • 6 3

    • Wybaczyc to trzeba najwyrazniej Tobie (4)

      Za pisanie takich bzdur

      • 46 35

      • Nie masz racji. (3)

        Przepisy mówią wyraźnie, że ograniczenie prędkości to nie wszystko. Trzeba dostosować prędkość także do warunków na drodze. Ale nie wszyscy o tym pamiętają. Tak samo jazda we mgle na drodze z ograniczeniem do 90 km/h może być wykroczeniem. Ale profil zakrętu jest kiepski, to fakt.

        • 40 3

        • masz rację, prędkość trzeba dostosować ale jest jedno ale i nie chodzi tu o przepisy (2)

          jeśli coś robimy to róbmy to porządnie zamiast zasłaniać się ograniczeniem do 30 bo dojdzie do tego że jak będzie fuszerka to postawią znaki z ograniczeniem do 10 km/h. Pamiętam jak jeszcze był stary wiadukt na wysokości urzędu wojewódzkiego. Stan drogi przez lata się pogarszał, aż przestali ją remontować i postawili właśnie znak ograniczenia do 30 km/h. Wcześniej - 20 lat temu było 60.

          • 22 7

          • Bzdury (1)

            Ograniczenie na starym wiadukcie związane było z brakiem bariery energochłonnej - między pojazdami, a potencjalnym spadnięciem na tory kolejowe była jedynie krucha poręcz - a nie "stanem drogi". Po zainstalowaniu bariery ograniczenie zostało usunięte. Komentarze wszystko przyjmą...

            • 1 2

            • bzdury to ty piszesz

              20 lat temu bariera była ta sama i ograniczenia do 30 nie było.

              • 1 0

    • normalni kierowcy nigdy nie maja problemow z zakretami ani z drzewami przydroznymi (4)

      • 28 30

      • (1)

        jesteś tego absolutnie pewien alfo i omego?

        • 18 15

        • on jest alfą i romeą

          • 18 2

      • Normalni kierowcy (1)

        przewidują niebezpieczne sytuacje. Tak jak autor spostrzeżenia. Ale normalny kierowca nie zapobiegnie oblodzeniu. A tam przy dobrym lodzie przy każdej prędkości samochód będzie się ślizgał.

        • 12 2

        • Jużeli zakręt z fotki by mieł pochylenie do środka,

          to przy małych opadach powstanie duży staw.

          • 7 1

    • (3)

      Jak ktoś wygrał prawo jazdy w czipsach, to sorka, ale nawet i lepsze drogi nie uratują osobnika gnającego bez wyobraźni. Przez ostatnie 10 lat poczyniono ogromny skok infrastruturalny, a mimo tego śmiertelność na naszych drogach jest prawie najwyższa w Europie.

      • 23 30

      • (2)

        ale mówimy tu o dwóch aspektach. Jeden to kierowcy którzy przeginają a drugi to dziadowska droga na której musi stać takie ograniczenie żeby się ludzie nie pozabijali. Co ci po tym że jesteś rozważny jeśli ktoś na ciebie wpadnie i cię zabije? Ludzie niestety popełniają błędy i to nigdy nie minie. M.in. dlatego przepisy lotnicze dostosowuje się do ludzkiej ułomności po to by piloci mieli jak najmniej miejsca na błąd. Jak widać w przepisach drogowych to nie działa.

        • 29 7

        • (1)

          Nareszcie głos rozsądku.

          • 17 4

          • Autor po prostu potrafi stosować analizę ryzyka, a nie gadać trzy po trzy.

            • 7 4

    • Takim myśleniem

      To nie wychodź z domu. Bo jak możesz przewidzieć idąc po malu że się przewrócisz, jak możesz przewidzieć że wchodzisz na przejście dla pieszych przy zielonym światełku potrąci ciebie auto itd

      • 5 7

    • Tego typu rozwiązanie jak tam zastosowane jest oczywiście niezgodnie ze sztuką budowlaną i wytycznymi budowy dróg. W przypadku oblodzenia jezdni, a nawet zwykłych opadów deszczu dojdzie do tragedii nawet przy prędkości 30 km/h. Ten kto tak zaprojektował tę drogę uprawnienia budowlane zapewne uzyskał za przysłowiowego świniaka.

      • 9 2

    • Jeśli nie zna drogi i ciężkie warunki drogowe to tym bardziej redukujesz prędkość a nie bo ulica mnie nie pozwoliła grzać ile fabryka dała.

      • 3 0

    • Spokojnie.

      Jeśli wypadnie to zatrzyma się na słupkach, które zablokują koła. W najgorszym wypadku będzie dachowanie. O wszystkim pomyśleli ;D.

      • 0 1

    • Z takim podejściem należy pamiętać, że

      droga zaraz po wybaczeniu grzecznie kładzie kierowcę spać do rowu.

      • 1 0

    • Chłopie, 30km/h to prawie jakbyś stał. (1)

      Musiałaby być naprawdę szklanka, żeby przy takiej prędkości wypaść z drogi, albo trzeba być mistrzem. Podejrzewam, że mistrzowie to będą wypadać nie tylko z powodu złego wyprofilowania, ale też z powodu nachylenia terenu i zakrętów. No i dla mistrzów właśnie wybudowano te ładne rowo-schodki po boku.
      PS. To nawet dobrze, że zakręty odsieją niektórych, przynajmniej nie będą wpadać w niekontrolowany sposób na Niepołomicką, gdyż stanowiliby zagrożenie.

      • 0 0

      • Skoro to taka prędkość "jakbyś stał"

        to kto będzie tego ograniczenia przestrzegać? Nieżyciowe podejście mają ci drogowcy, oj nieżyciowe.

        • 1 0

  • Stąd strefa 30 zapewne tam powstała (7)

    • 41 12

    • no właśnie, ale to chyba nie o to w tym wszystkim chodzi (5)

      by wprowadzać strefy bo schrzaniło się drogę

      • 7 5

      • Strefa 30 powinna być tam tak czy siak. (2)

        A lepiej mieć zakręty których nie da się szybko przejechać niż progi spowalniające.

        • 2 6

        • dla bezpieczeństwa takie zakręty w niczym nie są lepsze

          • 1 0

        • Wśród krzaków strefa 30?

          • 0 0

      • Wydaje mi się, że od samego początku tak planowano (1)

        Z resztą wiele tych ulic na południu Gdańska jest traktowanych jako swego rodzaju osiedlowe drogi

        • 0 0

        • owszem bo w planach jest nowa Niepołomicka

          tą nawet planowali zaślepić u wlotu na Starogardzką. Nie wiem co z tego wyjdzie w przyszłości skoro teraz na tym skrzyżowaniu zakontraktowali już rondo.

          • 0 0

    • Po co 30 w takim miejscu? Przecież nawet dziki tamtędy nie chodzą?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane