- 1 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (87 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (149 opinii)
- 3 Napad na bank czy głupi żart? (83 opinie)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (656 opinii)
- 5 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (341 opinii)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (193 opinie)
Zapomniano tylko o zwrotnicach...
Wymiana torowisk tramwajowych to w ostatnich latach jedno z największych przedsięwzięć komunikacyjnych Gdańska. Równe szyny, wyremontowane przystanki... zapomniano tylko o sterowaniu zwrotnic, których sposób przekładania pamięta pierwsze lata PRL!
W Gdańsku jednak cały czas korzysta się z jednego z najstarszych systemów przekładania zwrotnic, tzw. "sanek". Zwrotnicę przekłada w nim urządzenie zamontowane na trakcji. Problem w tym, że działa to dobrze wyłącznie w przypadku tramwajów, w których pantograf zamontowany jest z przodu. Tymczasem zakupione ostatnio Bombardiery pobierające prąd na środku tramwaju mają problemy z przełożeniem zwrotnicy. Dojeżdżając np. do skrzyżowania Hucisko - Wały Jagiellońskie, tramwaj musi przyśpieszyć przed samym przejściem dla pieszych (!), po czym gwałtownie zahamować.
- ZKM Gdańsk nie zgłaszał nam uwag dotyczących problemów ze zmianą zwrotnic przez Bombardiery - dziwi się Ryszard Szreiber, zastępca kierownika działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w Zarządzie Dróg i Zieleni, odpowiedzialnym za utrzymanie infrastruktury tramwajowej w Gdańsku.
Na nowo wyremontowanych odcinkach torów zamontowany jest system zdalnego przekładania zwrotnic. Problem w tym, że... nie działa, bo brakuje do niego "pilotów". Wyposażone są w nie zaledwie dwa składy, z których jeden jest obecnie remontowany. Czy działają? Dowiedzieliśmy się, że zwrotnice mają wyłączoną tę funkcję.
- Jest to dość skomplikowany system i w dłuższej perspektywie czasu planowane jest przejście na sterowanie radiowe - tłumaczy Ryszard Szreiber z ZDiZ.
Jednak to nie koniec zaniedbań związanych z torowiskami w Gdańsku. Na jednym z najważniejszych skrzyżowań w Gdańsku - przy Operze - przez ponad siedem tygodni nie działała zwrotnica na torze spod wiaduktu. W efekcie prowadzący tramwaj 2, 13 oraz 15 musiał za każdym razem wysiąść ze składu i ręcznie zmienić tor: w stronę centrum lub do Wrzeszcza. Powodowało to opóźnienia oraz było utrapieniem dla kierujących.
Motorniczowie narzekają także na źle działającą zwrotnicę na skrzyżowaniu ul. Chłopskiej z Pomorską. Mimo zmiany kierunku jazdy, nie załącza się często blokada, która umożliwia bezpieczny przejazd przez skrzyżowania bez obawy o wykolejenie. Co więcej, zdarza się że system nie wykrywa tramwaju i nie daje mu "zielonego" światła.
- W takim przypadku jestem zmuszony do wjechania na skrzyżowanie, mimo że kierowcy mają zielone światło. Mogę oczywiście zadzwonić do nadzoru ruchu, jednak w ten sposób byłbym zmuszony do blokowania ruchu przez kilkadziesiąt minut, co jest niedopuszczalne - informuje nasz rozmówca, doświadczony motorniczy.
Podobne problemy ze światłami występują ostatnio na Chełmie na krzyżówce z ul. Chałubińskiego.
Najgorzej przedstawia się sytuacja na pętli w Jelitkowie, gdzie zawraca m.in. trzywagonowa "szóstka". Tutaj oczywiście zainstalowana jest blokada, jednak brakuje wskaźników elektronicznych, które informowałyby o jej załączeniu. W efekcie za każdym razem motorniczy musi z niezwykłą ostrożnością przejeżdżać przez rozjazd, chociaż i tak zdarzają się przypadki, że zwrotnica zmieni tor, co w efekcie prowadzi do wykolejenia całego składu. Ten odcinek doczeka się jednak remontu w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III.
Opinie (115) 8 zablokowanych
-
2008-08-04 23:02
track (4)
Szkoda, że w ZTM i ZKM nie wiedzą, o Trackach. U nas w Poznaniu ok.70% węzłów posiada Tracki. Doskonałe udogodnienie dla motorniczych i nigdy nie było wypadków. Odradzam sterowania radiowego - patrz zdarzenia w Łodzi.
A szczerze tramwaj na Chełm to nie wszystko powinniście popracować nad tramwajami nie tylko na linii 1. Przez 4 dni jeżdżenia do dziś bolą mnie uszy od jeżdżenia stopiątkami - trzaskające drzwi.
A na ps. piękna trasa od Pasanilu na Stogi.
Pozdrawiam z Pyrlandii.- 1 0
-
2008-08-04 23:09
(1)
Pasanil jest na Stogach ;)
- 0 0
-
2008-08-04 23:19
Wiem, chodzi mi o odcinek Stogi Pasanil - Stogi Plaża.
- 0 0
-
2008-08-04 23:18
Łódź - sterowanie na podczerień. Problem tkwi gdzie indziej.
- 0 0
-
2008-08-05 10:17
Sterowanie radiowe a na podczerwień to zupełnie dwa różne systemy...
- 0 0
-
2008-08-05 02:45
ale jak Narcyz (1)
musi zapierd
... lać z brygadą naprawiać tego nikt nie napisze (brygada od naprawy zwrotnic) szuka dziury w całym, kiedyś na czele z p. Kupcem. Nota bebe żenada.- 0 1
-
2009-09-10 08:42
naucz sie pisac po polsku
bo trudno zrozumiec twoje wypowiedzi
- 0 0
-
2008-08-05 09:47
do leszcz i pyrek (1)
gdanska komunikacja jest coraz lepsza i takie opinie ze cos wam sie nie podoba wsadźcie sobie w d.. uwazam, ze jest duzy postep, porownujac lata 90-te! Gdanska komunikacja się rozwija to widać, ze na dobre! najlepsze w Polsce :-)))
- 0 0
-
2008-08-05 16:15
pyrek
Chyba nie masz pojęcia, polecam pojedź sobie tramwajami po różnych polskich miastach. Nie macie złej komunikacji, ale beznadziejny tabor - jeszcze teraz bolą mnie uszy od traskających drzwi w 105tkach.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.