• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniany węzeł Śródmieście. Jego rola ma wzrosnąć

Maciej Korolczuk
11 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Przepełnione kosze i porozrzucane śmieci na przystankach.
  • Na stałe na węźle zatrzymują się tramwaje czterech linii i jedna linia autobusowa.
  • Na co dzień węzeł świeci pustkami.
  • Z podmurówki zadaszenia nad zejściem do tunelu odpadła kamienna płyta.
  • Tymczasowo na węzeł zostały przekierowane autobusy linii 118. W kwietniu mają wrócić na swoją stałą trasę przez ul. Cienistą.

Wiosną miną trzy lata od powstania węzła przesiadkowego przy Forum GdańskMapka. Docelowo miało z niego korzystać nawet 30 tys. pasażerów, którzy w jednym miejscu mieli w komfortowych warunkach korzystać z kolejek SKM, tramwajów i autobusów. Te ostatnie - poza jedną linią - wciąż omijają węzeł szerokim łukiem, a samo miejsce wydaje się zapomniane przez urzędników.



Czy miasto powinno lepiej wykorzystać potencjał węzła Śródmieście?

Obiekt - podobnie jak Kunszt Wodny, który także nie doczekał się jeszcze otwarcia - powstał przed trzema laty jako cel publiczny w ramach budowy Forum Gdańsk.

Według zamierzeń miał integrować w jednym miejscu trzy środki transportu - tramwaje, kolejki SKM i autobusy (zarówno miejskie, jak i podmiejskie). Urzędnicy zakładali, że miejsce będzie tętnić życiem i każdego dnia będzie z niego korzystać nawet do 30 tys. podróżnych. Plany zakładały, że węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze Śródmieścia.

Tymczasem - prawie trzy lata po otwarciu - węzeł nadal nie funkcjonuje w pełnym zakresie. Zatrzymują się na nim w zasadzie tylko tramwaje (linie 2, 3, 6 i 7) i autobusy jednej linii nocnej (N4).

Tymczasowo - ze względu na zamknięty przejazd na Zaroślaku - skierowano tam też linię 118, która po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka wróci na stałą trasę przez CienistąMapka.

Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia. Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia.
Wszystkie pozostałe autobusy korzystają z przystanku przy ToruńskiejMapka. Przystanku - dodajmy - który nadal nie posiada wiaty przystankowej i choćby jednej ławki, a słupek przystankowy podpierają worki z piaskiem. Na węzeł nie wjeżdżają też autobusy podmiejskie, które korzystają z przystanków na Podwalu GrodzkimMapka na tyłach budynku Rady Miasta.

Z węzła nie korzystają nie tylko przewoźnicy i pasażerowie, ale miejsce zdaje się też zapomniane przez samych urzędników. Gabloty, w których wiszą rozkłady jazdy są pomazane przez wandali, a widniejące tam napisy dotyczą zaproszenia na piłkarskie derby Trójmiasta Arka-Lechia... z jesieni 2019 r.

Przygnębiającego obrazu dopełniają też przepełnione kosze na śmieci i odpadające elementy wiaty nad zejściem do tunelu. W samym tunelu też nie jest lepiej. Ściana, na której miał zostać wyeksponowany fragment odkrytego Bastionu Kot, jest zakryta plandeką, a sam tunel przecieka. Nie działa też jedna z wind, która jest w budowie.

  • Zasłonięty brezentem Bastion Kot.
  • Tak wyglądał Bastion Kot w czasie budowy.

GZDiZ: zwiększymy nadzór nad wykonawcami



Jak wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który na co dzień zajmuje się utrzymaniem węzła, kamienna płyta, która odpadła z wiaty nad tunelem zostanie naprawiona w ramach gwarancji. Dodatkowo zapewniła, że kosze na śmieci na Armii Krajowej są opróżniane każdego dnia przez współpracującą z miastem firmę.

- W związku ze zgłoszonym zanieczyszczeniem zwiększymy kontrolę oraz nadzór nad firmą realizującą usługę w tym miejscu - mówi Kiljan. - Wiaty przystankowe ostatni raz na węźle Śródmieście były myte w grudniu 2020 roku myjką ciśnieniową. Obowiązkiem wykonawcy jest też usunięcie graffiti. Sprawę wyjaśnimy z wykonawcą prac. W ciągu kilku dni wiata zostanie umyta.


DRMG: Bastion Kot zabezpieczony na czas prac



Jak wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, zasłonięty plandekami Bastion Kot i znajdująca się obok winda są elementami wciąż trwającej inwestycji przy wiadukcie Biskupia Górka.

- Plandeki mają na celu zabezpieczenie trzech okien strzelniczych znajdujących się w zabytkowym murze bastionu Kot. Mur bastionu zostanie uwidoczniony po zakończeniu prac budowlanych związanych z budową wiaduktu Biskupia Górka - wyjaśnia Zakrzacka. - Z kolei winda w okolicy ul. Toruńskiej, tak jak i pozostałe będące w zakresie budowy wiaduktu, zostaną uruchomione w drugiej połowie roku, po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.
  • Przystanek przy Toruńskiej, na którym wysiadają pasażerowie autobusów z południa Gdańska i Pruszcza Gdańskiego to słupek podparty workami z piaskiem.
  • Pomazana przez wandali gablota z rozkładem jazdy.
  • Napisy pochodzą z jesieni 2019 r.
  • Winda w pobliżu Bastionu Kot czeka na zakończenie budowy.

Za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na węźle odpowiada z kolei Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, który jest też autorem przedstawionej radom dzielnic koncepcji węzła. Gdy dwa lata temu zapytaliśmy ZTM, jaki ma pomysł na to miejsce i kiedy węzeł zacznie działać w pełnym zakresie, urzędnicy tłumaczyli zwłokę trwającymi inwestycjami: przebudową linii tramwajowej na Stogi, przebudową Podwala Przedmiejskiego i budową wiaduktu Biskupia Górka.

Zaproponowane przez ZTM pomysły zostały jednak oprotestowane. Zarówno przez rady dzielnic, jak i pasażerów linii autobusowych, które miały korzystać z węzła. Radni podnosili argument, że dodatkowe postoje wraz z czasem potrzebnym na wjazd i wyjazd z węzła spowolni autobusy i lepiej, by wymiana pasażerów następowała szybciej - przy Bramie Wyżynnej od strony centrum i przy Toruńskiej dla pasażerów jadących z Pruszcza Gdańskiego i południa Gdańska.

Porozumienia nadal brak



Jak mówi Zygmunt Gołąb, Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi.

Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska. Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska.
- Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej również tramwaje linii 13 ze Stogów przez węzeł Śródmieście-Ujeścisko do Brętowa PKM - wylicza rzecznik ZTM. - W związku z budową wiaduktu Biskupia Górka przejeżdżają tędy autobusy linii 118. Węzeł jest również obsługiwany przez autobusy linii nocnej N4. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska" z którego korzystają autobusy linii 106, 111, 123, 131, 132, 154, 189, 205, 207, 256 (108 i 118 po otworzeniu ul. Zaroślak). Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM. Inwestycja jeszcze trwa, to wciąż plac budowy, stąd też ustawiony tymczasowo słupek. Docelowo na południowym krańcu węzła, gdzie również znajduje się wejście na peron kolejowy, stanie wiata.
Gołąb wskazuje też, że mimo upływu kilku lat wciąż nie udało się znaleźć porozumienia z radami dzielnic.

- Nie można nie wspomnieć o negatywnym zaopiniowaniu rad dzielnic, dotyczącym obsługi węzła przez ww. linie autobusowe, co spowodowałoby wydłużenie czasów ich przejazdów. Jednocześnie wskazujemy, iż przy wyznaczaniu trasy linii autobusowych stosowana jest zasada, by przebieg tychże linii nie dublował istniejących tras linii tramwajowych na dłuższych odcinkach
Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło. Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło.
Urzędnicy wskazują, że budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku jego głównym przeznaczeniem miała być integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM.

- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła; w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.
Gołąb zwraca też uwagę, że w dalszym ciągu trwają prace na Podwalu Przedmiejskim przy skrzyżowaniu z Żabim Krukiem i Słodowników. Cały projekt europejski dotyczący budowy węzłów integracyjnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych miasto musi zakończyć w przyszłym roku.

Rola węzła będzie rosnąć



Jak dodaje, rola węzła może wzrosnąć jeszcze w tym roku, gdy ruszy długo oczekiwana budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej. Niewykluczona jest w tym czasie także modernizacja nawierzchni między Huciskiem a węzłem SKM Śródmieście wraz z nawrotką na wysokości budynku Narodowego Banku Polskiego.

W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych. W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych.
- Należy więc liczyć się z utrudnieniami dotyczącymi przejezdności ulic w Śródmieściu. Zatoki autobusowe "Brama Wyżynna" już przed pandemią pracowały na granicy przepustowości, a niewykluczone, że po pandemii nastąpi zwiększenie liczby autobusów komercyjnych. To, w połączeniu z planowanymi inwestycjami drogowymi w obrębie Śródmieścia, może oznaczać potrzebę wprowadzenie odpowiednich rozwiązań z wykorzystaniem zespołu przystanków "SKM Śródmieście" jako przystanków początkowo-końcowych.
Zdaniem miejskich planistów w kontekście perspektywy rozbudowy SKM do południowych dzielnic Gdańska najsprawniej dla pasażera będzie się przesiąść na kolej w kierunku południowym właśnie na węźle Śródmieście SKM.

- Niewykluczone, że wystąpi wtedy potrzeba skomunikowania węzła liniami relacji wschód-zachód. Niemniej, jest to kwestia przyszłości - kończy Gołąb.

Miejsca

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • To wszystko się nadaje do prokuratury

    Całe Forum Gdańsk, jego budowa, skandal z przewymiarowaniem, zakryciem kanału Raduni i opóźnieniami w oddawaniu kolejnych etapów. Może kiedyś ktoś to rozliczy i Dulkiewicz za to odpowie.

    • 33 4

  • a w tunelu przy Locie woda na łeb nadal kapie...

    • 14 1

  • ray dzielnic (1)

    a co mają rady dzielnic do transportu miejskiego??? puki te twory będą istnieć to komunikacja nie ruszy w tym mieście, co za kraj żadnej lini nie można przesunąć dodać zabrać nic nie można zrobić bo plany muszą akceptować rady dzielnic to po co ZTM? niech rady ustalają komunikację. Linia 2 powinna jeździć Lostowice Jelitkowo nie bo rada dzielnicy chce do Oliwy pytam po co? wystarczy dodać dwie 5-tki i temat dojazdu załatwiony, a tak co mamy Oliwa brak przepustowości linia 2 z łostowic raz jedzie do Oliwy raz do Jelitkowa po to żeby wyjechać jako linia 4 potem jedzie do Postowić żeby zmienić się na linie 2 i wraca do Oliwy pasażerowie stoją ogłupiali przyjeżdża 2 odjeżdża 4 i odwrotnie. Druga sprawa co szkodzi linię 9 puścić przez PKS do Stogów da nam to odblokowanie Huciska a przy okazji węzeł Śródmieście SKM zyska linię tramwajową pasażerowie którzy przy bramie wyżynnej skaczą przez płoty żeby kontynuować jazdę będą wysiadać i wsiadać na jednym przystanku... nie da się bo rady dzielnic. Po co Ci Radni Nieporadni wtrącają się aż tak do ogólnego plany komunikacji??? na autobusach jest jeszcze gorzej.Z tego co wiem w ZTM siedzą ludzie młodzi pełni dobrych pomysłów i chętnych do pracy dlaczego ludzie którzy nie mają pojęcia o planowaniu komunikacji w takim wielkim mieście mają takie wielkie uprawnienia do kierowania miastem ....? Ludzie te wszystkie niedogodności te wszystkie buble komunikacyjne te wszystkie rzeczy które podnoszą nam wszystkim ciśnienie to nie wina ZTM tylko naszych radnych z dzielnic, których sami wybieramy, to do nich trzeba mieć pretensje to oni akceptują plany komunikacyjne to dzięki nim mamy co mamy.....chcesz mieć przystanek pod domem hihihi co ja nie załatwię potrzymaj piwo i patrz..... Zabierzmy tym ludziom uprawnienie do decydowaniu o tak ważnych dla miasta dla nas wszystkich jak komunikacja zostawmy to ludziom którzy się na tym znają a obiecuję będzie dobrze.

    • 12 6

    • system komunikacji w mieście jest zbyt poważną sprawą

      by mieli o tym decydować inżynierowie transportu (to jest opinia dyrektora departamentu transportu w rządzie USA). I tyle w temacie.

      • 2 2

  • Kiedy w końcu naprawią przejazd przez tory tramwajowe na węźle Groddecka (1)

    Przecież to nowy węzeł... kto to robił ?

    • 9 4

    • jakim wezle?

      nie ma takiego.

      • 0 4

  • Nowy (1)

    Niedawno wprowadziłem się do Gdańska i muszę przyznać, że z komunikacją miejską dzieją się dziwne rzeczy. We Wrzeszczu ekrany przy peronach pokazują zupełnie inny czas, pociąg, albo nie działają wcale. Lektor w pociągu nie wymawia nazwy kolejnej stacji. Mój przejazd do pracy obsługują dwie firmy kolejowe, jedna nie obsługuje biletów drugiej, i na odwrót. Automaty do biletów we Wrzeszczu często nie działają, jeden jest rozbity. Bardzo to wszystko zaniedbane, zawiłe i nieprzemyślane.

    • 20 2

    • nie wiem co cie do tego sklonilo

      jeszcze w polowie lat 90-tych to rozumiem.

      • 2 1

  • Co ma wspólnego przystanek Toruńska z węzłem integracyjnym przy Forum? Przystanki tramwajowe i autobusowe przy Forum od Toruńskiej dzieli kilkaset metrów. Podobnie jak przystanki przy Bramie Wyżynnej od węzła. Jedno i drugie powinno istnieć i funkcjonować, aby wreszcie w tym mieście czas przejazdu między dzielnicami był szybki i sprawny.

    • 13 1

  • Ja jadąc z Chełmu codziennie przesiadałem się tam na SKM (1)

    Fajne miejsce, nie zatłoczone. SKMi stoją, więc można spokojnie znaleźć miejsce w środku.

    • 8 3

    • otóż to, niezatłoczone

      Dla Ciebie jest to oczywiście dobre rozwiązanie, ale dlatego jest nie niezatłoczone miejsce bo ma sens tylko tylko dla kierunku SKM Gdańsk Południe.
      Żeby obsłużyć tę relację nie trzeba było budować takiego kosztownego potworka, wystarczyłby lifting poprzedniego rozwiązania.

      • 2 2

  • Tzw. Uszy Kosiedowskiego, czyli najlepszy przykład do czego prowadzi dyktat drogowców w projektowaniu miasta. Mnóstwo zmarnowanego terenu, śmieszne wiateczki dla pasażerów, przejście podziemne, które jeszcze wymusza nadkładania drogi i węzeł, który dodaje kilka minut na każdym przejeździe autobusu. O wyglądzie tego wszystkiego szkoda nawet mówić.

    • 16 0

  • Brak wizji i koncepcji całóściowej dla trójniasta

    co jedna propozycja zmian to gorsza, brak pomyślunku, najlepiej przejście naziemne na autostradzie.....
    czemu nie ma podziemnego ciągu komunikacyjnego Orunia- F Gdańsk główny -błednik -wrzeszcz-Oliwa-Sopot--Gdynia- Rumia-reda.....
    ( z drogami dojazdowymi -w dwu kierunkach.
    To jest projekt konieczny dla dużej aglomeracji..
    Ruch naziemny dla pieszych..
    Osobny problem to linie tramwajowe 9 od Gdańska do Gdyni (obok SKm????)-prawo nie pozwala?!

    • 8 1

  • "w komfortowych warunkach korzystać z kolejek SKM"

    co to za bezmyślna nowomowa, jak można łączyć komfort z SKM?!!!

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane